mandag den 24. oktober 2011

Gode råd til beskæring af papegøjetræ søges

Endnu en blæsende kold dag er gået. Jeg fik lavet en masse i haven i dag, og da Bent kom hjem, fik vi flyttet Papegøjetræet. Da det først kom frem i lyset, så det lidt mærkeligt ud. Bent vil binde en pæl til og føre den ene gren op som top, da det virker lidt amputeret. Jeg taler om at klippe toppen af, er der nogen, som vil give gode råd om, hvad der er bedst. Der følger her tre billeder fra forskellige vinkler, så håber jeg, nogen af jer vil give jeres besyv med.


Jeg har som sagt nået en masse i dag. Jeg har beskåret hjertetræet, de sidste tykke grene tog Bent, da han kom hjem. Så har jeg ryddet op i høstanemonerne, de havde bredt sig rigeligt, så jeg gravede op og plantede dem i hegnet ud til vejen.
I staudebedets spids stod en masse pæoner, de blev gravet op, så godt jeg kunne, der var mange og de var store, så mange rødder blev gravet over. Men jeg fik en hel del op med øjne, de blev sat forrest i staudebedet.

Og bladene blev klippet af, men jeg tror godt I kan se, hvor de står.
Jeg fik også pottet en del, ganske vidst aner jeg ikke, hvad de hedder, men mon ikke, der er aftagere til dem alligevel. Nu kommer så mit næste spørgsmål: Jeg har gravet en masse stauder op og delt, de står i potter ved garagen, men kan de overvintre udenfor uden at blive dækket. Er der nogen, som kan svare på det spørgsmål. Jeg frygter, at I siger, de ikke kan, for jeg har ingen steder at gøre af dem. Jeg kan sætte dem på nogle paller, men om det er nok, ved jeg ikke.
Jeg tog lige et par billeder af solopgangen:


Den var helt rød og meget flot, men svær at gengive.

Azaleaerne bliver smukkere og smukkere

Speedy skal nok sørge for at komme med :-)

Undskyld den kommer igen, men jeg kan ikke lade være med at fotografere den.

Japansk Blodgræs

Lyng

Parykbusken i fuld sol

Sorbus Dodong også et af mine yndlingsmotiver

Denne her tvetand står så fint, og jeg fik et rigtig godt billede af den.



Til slut roserne, den sidste er Penny Lane
Fortsat god aften

17 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth. Sikke nogle fantastiske træer og planter du har. Jeg kan måske svare på spørgsmålet om stauderne, du har sat i potter. Du kunne grave potterne ned, så kun kanten flugter med jordoverfladen og så kan du grave dem op igen til foråret? Jeg ved det ikke helt, men måske?
    Det er et meget flot og stort stykke arbejde, du har gjort i dag. Det ser rigtig godt ud!

    SvarSlet
  2. Tak Birgitte. For en gang skyld synes jeg også selv, jeg har nået en del i dag. Tænk at være tilfreds med sit arbejde, det er da ikke så ringe endda :o)
    Jeg har rigtig mange potter, så der skal et stort hul til, men idéen lyder ellers god. Hører lige om, der kommer andre gode idéer.

    SvarSlet
  3. Jeg vil gøre som Bent:sætte en stolpe til træet og binde toppen op. Brug gummislange eller sikkerhedssele, da træet gror meget i tykkelsen.
    Sidegrene kan du korte ind(reducere) med ca en trediedel i år og igen næste år. Hvis du vil have en blank stamme, kan du fjerne de nederste i høst 2012. Den får en meget flot afskallende 'platan'bark. Håber du kan bruge noget af dette.
    Ang.stauderne: lad dem stå beskyttet el.grav dem ned, men sæt dem ikke på paller eller i flamingokasser, da de så ikke får jordens varme nedefra.
    God arbejdslyst.
    Hilsen
    Anne Marie

    SvarSlet
  4. Dine azaleaer er meget smukke lige nu :) Og den der Sorbus Dodong: Hold da op, jeg kan godt forstå at det er et af dine yndlingsmotiver.

    Nu til roserne. Jeg kan huske tidligt på rosensæsonen hvor du beklagede dig over hvor dårligt dine roser havde det... De er da kommet vældigt efter det og står flot her i efteråret.

    Jeg ville nok heller ikke sætte stauderne på paller, men snarere i et beskyttet hjørne og så få fat i en masse granris til at beskytte dem lidt med.

    Sikke et arbejde med alle de stauder. Nu måske et dumt spørgsmål fra mig, men hvorfor graver du alle de stauder op? Er det blot fordi de er blevet for store og skal deles?

    Hilsen fra staude-novicen.

    Ulla

    SvarSlet
  5. Ulla: Du ved godt at billeder er taknemmelige. Mine roser er kun kønne i de enkelte blomster, de knækker og har brune visne stængler og bladene er faldet af eller har pletter. Jeg er i gang med at udbedre skaderne og iflg. Peter Jordt Rosenselskabet, skulle de kunne reddes. Så jeg gør endnu en indsats næste forår.
    Hm Jeg har rigtig mange pottede stauder, så jeg må se, hvad jeg kan finde på.
    Da Ida (du ved "min" arkitekt) var her sidst fik hun en god idé, det kræver altid ekstra arbejde. Der hvor pæonerne stod skulle der laves en lav høj, som pendant (hedder det vidst) til de andre to stenbed, det ville se flot ud, mente hun. Derfor graver jeg alle stauder op i den ende af staudebedet, og så lige af en grund mere. Der er groet asters op imellem dem og ikke mindst staudegræs, som har bredt sig i hele bedet. Det skal væk, gror helt ud i græsplænen. Nu håber jeg bare at mine pæoner kommer til at blomstre igen. Gerne næste år.

    SvarSlet
  6. Åh ja, jeg havde glemt asters-plagen... :(

    Det er nu ikke dårligt med en havearkitekt til at give input, det skal nok blive godt.

    Angående roserne så kan du sætte ekstra fokus på dem til næste år og se om ikke de kan helbredes, det lyder som om du har en plan!

    SvarSlet
  7. Ja jeg har en plan, så må vi se om den er god :-)
    Ja det er dejligt med "egen" havearkitekt :-)

    SvarSlet
  8. Som altid gode billeder.
    Hvor har i haft travl.
    Jeg har jo også mage potteplater i mit bytte og udsalgstykke. Jeg har prøvet to ting.
    1. Haft planterne stående oven på jorden uden at være dækket. Kun buske og Asters tålte det.
    2. Har gravet en rille i jorden og sat potterne tæt. Dækket dem med jord så kun kanten af urtepotterne var fri. Fin men et bøvl da de skulle graves fri.
    3. Jeg har nu fået masinstationen til at grave et stykke i ½ m`s dybde.( De var her ude i et andet ærinde). Der skal potterne stille tæt og dækkes med blade.
    Det har jeg set hos en dame der sælger planter ved vejen. Det har hun god erfaring med. Hvis det lykkes, så er det meget lettere til foråret. Det kommer an på en prøve, om det også lykkes for mig.
    Held og lykke med dine potteplanter.

    SvarSlet
  9. Skønne efterårsfarver og sikken en flid, du lægger for dagen! Ideen med at grave en grøft til stauderne, og isolere dem med visne blade tror jeg også på er helt rigtig.

    SvarSlet
  10. Tak for gode råd om både beskæring og opbevaring af potteplanter. Dejligt at vi kan hjælpe hinanden med tips og gode idéer.

    SvarSlet
  11. Hold da op, hvor I knokler. Det er dejligt at sidde og læse om :-)
    Vi passer hundehvalp, så jeg når ikke ret meget, hverken ude eller inde.
    Jeg synes at Anne Maries råd med træet lyder helt rigtigt, selvfølgelig :-)
    Potterne ville jeg sætte op ad en husmur, eller lign. Så beskyttet som muligt. Og hvis det bliver en meget våd vinter ville jeg dække med plast i et par måneder.
    Alle mine 'almindelige' stauder i potter overvintrer under taget i mit overdækkede arbejdshjørne, sat tæt sammen. Så det er samme princip.
    Nu har jeg fået afløsning hjem til hvalpen, så måske kan jeg nå et par timer i haven, inden solen får ned. Hej så længe :-)

    SvarSlet
  12. Man bliver helt forpustet. I er virkelig effektive, I to - men I har naturligvis også alferne til at hjælpe :) Jeg er så småt gået i hi, det er mest lidt ekstra (billige rester) forårsløg, der lige skal i jorden og andre småting.

    Tror lige jeg holder mig fra at give gode råd her, når man ikke har noget klogt at sige....:) Dog. Jeg har hørt/læst (men hvor?), at det er godt at lægge potterne ned om vinteren. Men jeg kan ikke huske hvorfor, så det skal du nok ikke lytte for meget til.

    Og så har jeg forresten lige fanget det med forår. Et par deltaljer, hvor jeg har været uopmærksom. Jeg skal bare liiige have styr på en konfirmation (som flere andre :). Ellers - jep!

    Hvad med foden, er du helt ok?

    kh Anne Mette

    SvarSlet
  13. Hej Hanne
    Ja er det ikke skønt at læse om, andre som knokler. Nå det er nu ikke så galt med at knokle, når først Bent er på arbejde. Jeg går såmænd ligeså stille rundt og laver lidt hist og her.
    Med træet følger jer Anne Maries råd. Dit råd med potterne op ad en husmur, havde jeg faktisk ventet, for jeg syntes, jeg kunne huske, at du opbevarer dine på den måde. Hvis det kan gå hos dig, må det også kunne hos mig, og det er da det nemmeste.
    Tak for det :-) håber du nåede ud et par timer.

    SvarSlet
  14. Hej Anne Mette
    Det arbejde jeg laver i haven nu, er dels for at gøre det nemmere til foråret, dels for at slippe for underskabene ;-) men det er godt nok en kold fornøjelse, heldigvis er alferne der også, det hjælper lidt.
    Jeg kan godt forstå, du er gået i hi, du har jo også andet arbejde udenfor matriklen, der skal passes, det har jeg jo ikke mere.
    Med hensyn til potterne, lytter jeg efter Hannes råd, det lyder nemmest :-)
    Jeg har også undret mig over, du ikke har skrevet noget om, at du kom til foråret, var lidt bekymret, du er jo nødt til at komme over og hilse på alferne :-)
    Sten foden (den højre) har det fint igen, men desværre har den venstre det ikke ret godt, den er ikke blevet ramt af en sten, så jeg ved ikke, hvad den bilder sig ind.
    Kh
    Lisbeth

    SvarSlet
  15. Ideen med at lægge potterne med stammer fra planteskolerne, hvor man mente de klarede vinterens væde og frost bedre, så de ikke druknede.
    Men så åd musene bare barken istedet.
    Nu bruger vi sand i pottemulden som dræn og det virker.:-)I havecentre bygger de bare tag over.
    Hilsen
    Anne Marie

    SvarSlet
  16. jeg sætter mine potter i flamingokasser, som stilles tæt sammen og fyldes op med blade.
    Hvis du vil undgå for meget fugt kan man lægge plastik over, men så invitere man også musene til overnatningskvarteret
    hilsen
    Connie

    SvarSlet
  17. Hej Connie
    Tak for din kommentar, det vil jeg tage til efterretning.
    Du er velkommen på min blog en anden gang :-)

    SvarSlet