torsdag den 2. juni 2022

God pinse - pause og mange billeder

 For en gang skyld lukker bloggen ned nogle dage, jeg vil nyde pinsen sammen med min familie, det skal nydes, for det er ikke tit, det sker. 

Jeg har i dagens anledning taget en masse billeder, nej det er nu ikke derfor, men jeg er nødt til at vise mange, når der går så mange dage uden indlæg. Jeg gætter nu på, at ikke mange har tid til at læse blogge alligevel her i pinsen. Men skulle du få tid, kan du kigge med, billederne kan også nydes i mindre portioner 😊

Så går det løs:

en flot kornmark og nu er det sommer. Dog ikke i dag, hvor det er blæsende og køligt med grå skyer.
Derfor må vi have lidt solskinsbilleder - altså de gule
denne har ingen navn, men er dejlig både i blomst og i løvfarver til efteråret
R. Washington state Centennial fra Kai Overgaard
R. Yellow Pompom er meget fin lige nu ved terrassen

den gule træpæon kan endnu
Lilium pyrenaicum er lige begyndt blomstringen, dog i mindre målestok i år
Denne fine lupin har jeg fået af Jette, der havde bloggen Mit lille gods, så jeg sender tanker til hende, når den blomstrer.
Bonderoserne er ikke så flittige til at blomstre, men der er da et par stykker i denne, den er fra min fars have. Snart kommer silkepæonerne
Camassia blomstrer nu, den blå er for længst afblomstret
Clematis Markhams pink, smuk er den
også dronningebusken/Kolkwitzia Amabilis
Sibirisk iris
i forskellige farver
Kiwibusken med et nyt skud, den er livskraftig, men giver ikke frugt.
Der er sørget for plads til de nye rhodoer
også her, måske kan der lige være en bitte ting mere
Roserne springer ud lidt efter lidt, der er nok flere, når jeg er færdig med at holde pause
Louise Bugnét
Open Arms i pergolaen
Penny Lane
Rhododendron:
R. Alexis er ved at være ret høj
R. Black Adder
R. Duke of York 
R. yakushimanum Select
R. Edelweiss
R. Faustuosum flore pleno
R. Mogambo
R. Tamarindos
R. Homebush har ikke blomstret i flere år, men nu er den klar igen
R. Jock Brydon er løvfældende og speciel i farven, den passer fint til den røde acer, der står lige bagved. 
Til sidst den smukke nyvækst på rhodoerne, deres 2. blomstring (sagt blandt rhododendronfolk)
R. calophytum
R. edgeworthii, den blomstrede ikke i år, men den har dannet knop til næste års blomstring, herligt for de dufter
R. fictolacteum
og se så denne skønhed: R. makebeanum rex Quarts form, den står i læhegnet, de store blade bliver desværre ødelagt, men vi er kede af at flytte den ud og ind af pavillionen, så vi forsøger os. Det er en 4er, men Rhododendronhaven skriver, at i milde egne kan den godt tåle at stå ude, desværre er her jo meget blæst, det er ikke godt for de store blade. 
Du er nu nået til vejs ende, hvis du er med endnu. Vi ses efter pinse.

 

I må have en rigtig god pinse, de lover godt vejr, det vil vi glæde os til og over. 











20 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth
    Takk for alle de vakre blomstene du viser i dag! Ha en deilig bloggpause, og god pinse!
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Selv tak fordi du så dem. Tak i lige måde
      Klem

      Slet
  2. Mye god øyensfryd her! Jeg er spent på rosen 'Open Arms', nylig plantet litt skyggefullt bak noen busker ved veggen.
    God pinse!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Villrose
      Ja der var noget at se på. Open Arms kan godt tåle skygge, den blomstrer fint her hos mig, og der har ikke været meget sol, før vi fældede nogle træer.
      Tak i lige måde

      Slet
  3. Hej Lisbeth,
    Et dejligt billede af kornblomster og valmuer, så er det sommer med studenter, det minder det mig altid om. Heldige dig, at du kan nyde blomsten i din R. black adder, nu har jeg jo 2 planter så vil jeg håbe det lykkes med blomster for det er vist min ynglings rhodo.
    I nat kom der 3mm regn her og med det overskyede vejr og lave temperaturer, er det trods alt noget planterne får glæde af. Selv om jeg ved du har en stor have undrer det mig, hvordan du kan blive ved med at finde plads til nye planter. Jeg var på plantetur i tirsdags til området omkring Ulfborg, der hvor der er ulve, familien havde haft besøg af 6 ulveunger i haven for nogle år siden og senere af 2 voksne ulve på en gang, de var ikke just trygge ved situationen, et fantastisk sted med 2 søer, masser af rhodoer samtidig med at de er selvforsynende med så meget som muligt, sikke en køkkenhave, honning mv, det vi alle drømmer om men kun de færreste magter at følge til dørs, for det er et stort arbejde.
    Zulu fik stingene af i går og har det nu meget bedre. Sommerfest på arbejde den 18/6, så jeg kommer desværre ikke til Samsø denne gang.
    Rigtig god pinse til dig, håber du må få nogle dejlige dage med familiebesøg.
    Kh
    Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorte
      Ja jeg synes også, at det var et sommeragtigt billede, selvom der ikke er meget sommer over det i dag, vi har dog ikke fået regn, men det blæser rigeligt. Jeg håber også, at du får blomster i Black Adder. Det er ikke svært at finde plads, vi fjerner bare noget ukrudt :) det er der nok af.
      Det var da ikke sjovt for familien i Ulfborg med ulvebesøg. Det lyder som en flot have, og sikken et arbejde.
      Øv at du ikke kan komme d. 18. måske kan du slå dig sammen med Peter og Ellen Margrethe, de kunne heller ikke d. 18. det må I finde ud af, eller vi må finde en dato, hvis I har lyst.
      Godt Zulu har det meget bedre nu.
      Tak for det, du må nyde fridagene.
      Kh Lisbeth

      Slet
  4. Det er sjældent at se valmuer og kornblomster i vild dressur, dejligt.
    Fin gul lilje. Et par af mine nye har fået knopperne gnasket af snegle. Det kostede så osse sneglen livet.
    Jeg har haft en kiwi engang. Den skulle være selvbestøvende, men fik aldrig frugt. Så jeg tabte tålmodigheden og ryddede den. Siden har jeg fået at vide at de er meget uberegnlige med hensyn til frugt.
    Hav en god pinse
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Det ser vi tit på markerne herovre.
      Ærgerligt med de snegle, som tager dine liljer, bare der ikke kommer en ny. Denne Kiwi har jeg kun for løvets skyld, de nye skud er så flotte. Jeg har aldrig set blomster så heller ingen frugter.
      Tak i lige måde
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  5. Hej Lisbeth
    Der skal da også være tid til en lille pause, og den passer ganske godt ind i mit program for de næste dage :-)
    Flot kornmark, ja det kan næsten ikke blive mere dansk.
    Min Lilium Pyrenaicum er helt fantastisk i år, i flere år har den stort set kun stået men en enkelt stilk og lidt småtteri i bunden, men i år har jeg kunne grave et stort løg op som Yvonne fik med hjem da de var her og så står der stadig 4 flotte stilke. Den har åbentbart brugt årene på at producere løg.
    Uhh R. Faustuosum er lækker, Jock Brydon er nu heller ikke værst og så smuk nyvækst, ja jeg siger bare “whats not to like”
    Fortsat god aften og en dejlig pinse med familien. Det ser ud til at den kan nydes i haven.
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja jeg tænkte nok, at det ville passe dig udmærket, at jeg tog en pause, du har jo travlt med at feste :)))
      Ja her er det så lige omvendt, min Pyrenaicum er sølle i år, der var ellers to stængler op, men den ene forsvandt igen. Herligt at der kunne blive et løg til Yvonne. Jeg har vist nogle et par steder mere, det er ikke nemt at holde øje med det hele. Jeg bruger tiden på at luge og pille visne blomster af. Der bliver ikke tid til haven i pinsen, men bagefter, så skal der arbejdes og nydes. Vi er enig, whats not to like :)
      Tak i lige måde og god fornøjelse med endnu et bryllup.
      Knus Lisbeth

      Slet
  6. Når jeg ser den blomstrende kornmark bliver jeg bragt tilbage til min barndom, men det er formentlig en økologisk mark du viser her:) Smukt er det i hvert fald!
    Godt at se der er skabt plads til alle nyanskaffelserne, som virker meget små og udsatte i forhold til alle de etablerede. Der skal passes godt på de små nye! Og ellers et flot indlæg med alt hvad hjertet kan begære af blomstring! Det er jo et helt Rhododendron-katalog - og så også med den interessante nyvækst! Håber du nyder både haven og familien her i pinsen.

    Knus fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja et øjeblik blev jeg nostalgisk og tænkte, det er jeg ikke ene om. Økologisk tror jeg nu ikke marken er.
      Ja da ukrudtet kom væk, blev der plads til noget nyt, så må jeg se, om jeg kan holde ukrudtet nede.
      Du kan tro, jeg vil nyde familien, resten må vente.
      Knus

      Slet
  7. Kære Lisbeth
    Ak ja - valmuer og kornblomster er et sjældent syn, som vi gamle kan genkalde os i rigt mål.
    Samme barndomerindring har jeg med dronningebusken. Sådan en stor flot busk havde mine forældre, og jeg har et billede af busken og mig fra min studenterfest. Desværre bliver den for stor til en lille byhave, så tak for synet.
    Rigtig god pinseferie.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Lisbeth
      Ja det er et sjældent syn, men ikke her hos os, vi er jo lidt bagefter - heldigvis i dette tilfælde. Dronningebuske er for stor til jeres have, så du må nøjes med at nyde andres incl. min, billedet bliver der jo.
      Tak for det og i lige måde
      Kh Lisbeth

      Slet
  8. God pinse i familiens skød. Både blomster og nye skud i dine rhododendron er smukke, men blomstermarken tager alligevel prisen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det og i lige måde Marie. Ja blomstermarken er flot og god som startbillede. Alle er betaget af det billede.

      Slet
  9. Kornblomster og valmuer i hobetal ... så er også jeg tilbage i barndommen, men man ser det trods alt oftere og oftere igen - især nok valmuemarkerne.
    Du ønskes en god pinsepause med familien. Jeg tyvstartede jo, hvad det angår 😄

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ellen
      Ja det er skønt, men det ses ofte herovre i markerne. Tak for det, ja det kan vi heldigvis selv bestemme :) som pensionister.

      Slet
  10. Skønne billeder fra din have, som jeg glæder mig til at gense. Håber I har haft en skøn familieweekend.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det Jette, jeg glæder mig også til at visen dig den i år igen. Ja det var en dejlig familieweekend.

      Slet