mandag den 13. juni 2022

Roser og rhododendron og alt det andet.

 Marie skrev i går, at nu er der rigtig gang i kameraet, når der er både roser og rhododendron. Ja og hun har fuldstændig ret, der er nok at vise, spørgsmålet er bare, om I ikke bliver trætte af alle mine billeder, det håber jeg ikke, men man kan aldrig vide. 

Her kommer en god blanding af det hele, men først et lille stykke af vores smukke natur:

Gammeldags nostalgi kan man stadig finde i kornmarkerne eller i grøftekanten på Samsø.
lige efter jeg havde taget billedet 
kunne jeg kigge ind i vores lille skov, det så jo godt ud. Det syntes et par damer, der gik forbi også. Jeg inviterede dem indenfor i haven, de var vældig begejstrede og glade. 
Farvebælgen/Baptisia blomstrer nu i ørkenbedet
også trælupinen er i gang nu, sidste år sprang den over, men i år er de i fuld vigør. 
pæoner er der også snart, de er lidt sene i år.
og åkander blomstrer flot i bassinet. 
Så ja Marie der er meget at tage billeder af. Her kommer roserne:
Blackberry Nip
Coral Dawn
Fighting Temeraire
Frühlingsduft med kaskader af blomster, aldrig har den været så fin.
Gloire de Dijon, en vanskelig rose, som mange har svært ved, men den kan godt lide vores milde klima.
Heidi Klum
Heroine de Vaucluse
Martha
Kobberrose
Lady Emma Hamilton
Louise Bugnét
Susan William Ellis
Tamara
og sidste rose for i dag: Therese Bugnét
Rhododendron:
R. camptschaticum fik jeg foræret sidste år fra Lisbeth og Bent i Ebeltoft, jeg er meget glad for, at den blomstrer nu
R. Chocolate Dane bemærk det smukke nye løv
R. keleticum (købt i Lidl for et par måneder siden)
Til slut vil jeg vise jer, hvad den flittige Bent laver, så flotte kanter han har lavet ved begge rosenbedene.
Rigtig dejlig dag til jer. 





16 kommentarer:

  1. Smukt og frodigt, mon I har fået meget vand på Samsø?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sussi
      Tak skal du have, nej det er synd at sige. Vi har lige fået 2 mm for ½ time siden og 14 mm i sidste uge, men det ses ikke på planterne, at vi har fået så lidt.

      Slet
  2. Når nu motiverne står i kø, ville du da også være et skarn, om du ikke benyttede dig af det. Det allerførste billede i dag er virkelig et pletskud.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja som du ved, kan jeg slet ikke lade være. Det er svært at begrænse sig, når man også gerne vil tage naturbilleder, men tiden skal jo også være til at lave indlæg og ikke mindst gennemgå de mange billeder.

      Slet
  3. Hej Lisbeth,
    Så blev det mandag og jeg fik tid til at få pc'en åbnet, en hektisk weekend hvor der har været besøg i skoven 3 gange, men det er nu meget hyggeligt og videre ned i min hytte til kaffe, jeg kan slet ikke forstå hvordan du får tid til at vise folk rundt - og har tålmodigheden til det.
    Der er ingen blomster i min R. semibarbatum, desværre. Din rose Heidi Klum er uendelig smuk, jeg elsker den farve. Også nordbedet ser fantastisk ud, og ikke mindst nyder jeg indkigget i haven, det kigger jeg længe på.
    Jeg må se om min Nyssa har fået blade. Ellers kom der lige en sending stauder fra Esveld i dag, altid dejligt at få åbnet og se hvilken stand de er i, men det ser ok ud, det undrede min at der var blomster i de Dodecation som jeg har købt, jeg troede de ville være afblomstret for længst, så jeg må ned og ha dem i jorden. Det regnede en del i 1 min. lige for lidt siden men nu skinner solen igen, natten til søndag fik vi 3mm regn, dejligt. Det er helt fint hvis det vil regne om natten.
    Selvom det ikke er meningen at der skal luges i skoven så bliver man jo alligevel nødt til at gøre lidt, især bregnerne går helt amok og dækker både
    det ene og et andet opdager jeg, jo det vokser godt dernede. Min lejer siger heldigvis, at jeg bare skal vande dernede for det skal holdes i gang, så det er jo dejligt.
    Ha en god dag.
    Kh
    Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorte
      Godt du kunne få tid til at åbne pc´en. Ja det tager tid med besøgende. Hvis folk er interesserede nok, er det ok at gå rundt med dem, men det tager noget tid, hvis der er andet, man gerne vil.
      Øv at der ikke er blomster in din R. semibarbatum, det er nogle meget små blomster, så de er svære at få øje på. Jeg holder også meget af netop den farve. Nordbedet forandrer sig hele tiden, altid flot. Ja så må du have plantet, når du har fået nyt hjem.
      Bregner er slemme til at dække det hele, jeg har samme problem med storkenæb, det kan du nok læse om i mit næste indlæg. Vi har sørme fået 2 mm i dag, men ellers får vi ikke meget, og de lover ikke noget. Godt du kan vande, men det er nok ikke så nødvendigt, når I får meget regn.
      Tak i lige måde
      Kh Lisbeth

      Slet
  4. Dit grøftekantbillede er så dejligt. Desværre er den slags ikke helt så almindelige som man kunne ønske.
    Men dine have billeder er nu osse flotte, kan godt forstå damerne var betagne.
    Farvebælg,, hvor solkrævende er den? Det er en jeg har et godt øje til, farven er jo herlig. Meen min have er jo ret skygget sååe.
    Pudsig, min kobberrose er helt anderledes i blomsten, måske har min flere vilde gener, den er enkel, med lys midte og mørkere udad på kronbladene. Søde er de begge.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja der er flere, der er vilde med grøftekantsbilleder, men man ser det ikke så tit længere.
      Haven står flot nu, men den er ved at kvæles i storkenæb, kan du godt styre dine?
      Min farvebælg står i ørkenbedet, det burde vel være ret solrigt, men det kan da komme an på en prøve, måske er den delbar næste gang, du kommer på besøg.
      Der er en oppe i byen, der har en smuk kobberrose, det er især løvet jeg godt kan lide, min her skuffede mig lidt, den er ikke helt så flot.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  5. Hej Lisbeth
    Så flott det blomstrer hos deg nå med alle rosene! Jeg håper du snart får mer regn hos deg, for det er ikke mye du får av gangen.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det går helt godt med blomstringen, endda uden regn. Det er nemlig ikke meget, vi får af gangen.
      Klem

      Slet
  6. Hej Lisbeth
    Ja det er en god og blandet serie du har fået sat sammen, til nydelse for os der læser med, bliv endelig ved med det. Hvis nogen skulle blive træt af det så er det jo deres problem og ikke dit. Tænker st måske nogle bare ikke har så meget tid i denne tid, ja ukrudtet vokser jo hos alle så der er nok at gøre :-)
    Farvebælgen er en så fin staude, ja det står jo som en anden majestæt, med sin flotte blå farve.
    Godt at Trælupinen blomstrer i år, men det er vel en sjældenhed at den springer en blomstring over. Glæder mig til at suge duften af den til mig. Det bliver da også en fornøjelse at passerer Frühlingsduft, og det er da så lige den rigtige tid på året der er valgt til besøg. Hvor heldig har man lov at være :-)
    Blackberry Nip er lige sprunget ud her idag og endda med flere blomster. Den er også en af de fine.
    Lidl og andre supermarkeds blomster kan man også være heldig med og de er som regel købt til fornuftige priser og det gør jo ikke glæden mindre.
    Flotte kanter, ja det er en af Bents spids kompetencer :-)
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja der er mange, jeg håber, at nogle nyder de mange billeder, men som du siget, så må de jo bare springe over, eller scrolle hurtigt nedad. Men ukrudt har vi alle nok at gøre med, tænker jeg. Du får et chock, når du ser alt det, der er her.
      Ja farvebælgen er flot, og trælupinen er heldigvis med igen, jeg har kun en af de gamle tilbage, heldigvis har de sået sig selv, så jeg har to mere, duften er forrygende. Ja det er et godt tidspunkt at kommer herover på, for der er stadig lidt rhodoer og forhåbentlig lidt flere roser end nu. Min Blackberry Nip har foreløbig kun den ene blomst, så må vi se, om der kommer flere inden lørdag. Bent har mange spidskompetencer, jeg er glad for, at han gider ordne de kanter. Han er meget flittig i sommer, synes jeg.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  7. Jeg vil godt indrømme jeg ikke går i detaljer med roserne, men glæder mig over din glæde - så at sige - og den er jo smittende! Jeg nyder dine farvebælg og din trælupin (der er som snydt ud af næsen på min - eller er det nu omvendt:) og Bents fine kanter. Jeg undres over nyvækst i alverdens farver på rhodoer og smiler over din gæstfrihed, når to damer står og glaner udenfor hegnet. Bliv endelig ved Lisbeth!

    Knus fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Det er helt i orden, jeg ved jo, at roser ikke har din store interesse, man kan jo ikke synes om det hele, ja jeg kan, men det er noget andet ;) Ja det er nok omvendt med trælupinen, godt den også vil hos dig. Bent er god til mange ting også kanter. Nyvæksten i mange af rhodoerne er fantastisk, hvis man er til det, det er jeg også ;)
      Knus

      Slet
  8. Det er et dejligt billede af grøftekanten. Heldigvis findes den slags grøftekanter endnu. Jeg tror også, at flere landmænd er begyndt at give nogle strimler af deres jord langs vejene tilbage til naturen, og nogle gange ser man endda, at de sår blomsterblandinger med markblomster.
    Det ser ud, som om du får en helt fantastisk rosenblomstring i år.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Ja sådan en grøftekant er flot. Herovre var der også en overgang, hvor de havde sået blomsterblandinger, måske er der stadig det, bare ikke i nærheden af os mere.
      Ja der er allerede gang i en del roser, der kommer mange flere.
      Hilsen Lisbeth

      Slet