tirsdag den 27. august 2019

Lidt om roser, tørke og efterår

De syriske roser står i fuldt flor op af husmuren mod øst, det ser flot ud
Det lille hjertetræ er allerede ved at få efterårsfarver på grund af tørken.
I morges lovede de 23 mm, da vi nåede middag stod der kun 8 mm, næste gang jeg kiggede var det hele væk. Det buldrer i det fjerne, der er mørke skyer over os, vi fik en byge, der varede ½ minut, det er altså ret deprimerende.
 heldigvis har vi den smukke grønne sumpcypres at nyde
også den gule vandgran lyser op
P A U S E
Ja her vasker vi tavlen ren, for pludselig kom skyerne nærmere, tordenen var helt hen over os, lyn og torden og hundegøen, de var ikke bange, men ikke tilfredse med den høje buldren. Relæet slog ud, så det var tæt på. Samtidig begyndte regnen, vi fik 10 mm på kort tid, og både planterne og jeg var glade.
Se nu fortsætter jeg så bare indlægget med billeder fra de sidste dage.
Det er hårdt for roserne, at de ingen vand får, men det mærkelige er, at roserne i kølige farver har det bedst.
Se her er det Eden Rose, der står så flot med nye skud (måske er det fordi, der er mest skygge i det bed)
Her er en af dem fra det gyldne bed, de fleste af dem er angrebet af stråleplet og ikke mindst rust.
Heldigivs klarer Lady of Shalott sig godt, det er mest i midten af bedet, at det er galt.
 A whiter shade of pale
 Acapella
 og et par dage senere
 Barock står ved garagen
 Buttercup i terrassebedet
 Chippendale i dråbebedet
 Claire Austin ved rosenbuen
 her er det hækbedet med Ebb Tide forrest og Heidi Klum bagved
 Elaine Paige
 Ghita Renæssance
Sharifa Ashma
 Giscard d´estaing
 Jacqueline du Pré
 Louise Odier
 Peace står i det gyldne bed, der er få roser, der klarer sig der. Underligt er det.
Der er forøvrigt også en daglilje i blomst Summerwine
Marken bagved huset er høstet, så jeg kunne gå op og tage et billede af solnedgangen.
Fortsat god tirsdag. Med regnen kom sneglene, det bliver aftenarbejde. 

28 kommentarer:

  1. Dejligt, du fik din ønskede regn! Her krydser vi fingre for, at den holder sig væk lidt endnu. Godt nok er alle i vores høstfællesskab i dag endelig blevet færdige med at høste, men naboen har stadig halm til at ligge på vores mark - den skulle gerne væk, inden der kommer regn igen! Dine syriske roser er smukke - min er ikke sprunget ud endnu, men den er fuld af knopper. Det er dejligt, der er gang i roserne igen!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Ja jeg er rigtig glad for regnen, det faldt på et tørt sted, og I var glade for at slippe. Det er rarest at få halmen ind, mens den er tør.
      Måske har du en senere sort af de syriske roser.
      Ja det er skønt med roserne.

      Slet
  2. Dine roser er helt utroligt smukke trods tørken. Hvor var det godt, at I fik 10 mmm regn i dag. Her kom der kun 2 mm. Jeg håber, weekenden bliver uden regn her til de mange høstmarkeder.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte
      Ja de roser jeg viser er i hvert fald smukke. Jeg er så glad for regnen, godt vi kan få en sjat en gang i mellem, og at vi ikke måtte nøjes med 2 mm. Så håber vi på tørvejr til høstmarkederne.

      Slet
  3. Hvor er de flotte de syriske roser. Min er nu osse fin. Og de frølinger jeg såede er blevet til 9 fine små syriske roser, spændende om de osse bliver blå eller der sportet nogen over i andre farver.
    Her buldrede det i det fjerne, med 2 dråber vand. Men ude omkring, regnede det, i Sorø fik de skybrud. Og lynet slog ned i Ringstedet. Det er godtnok ulige fordelt.
    Det er osse min Lady of Sharlott og Pilgrim der klarer sig bedst i år. de har næsten ikke haft nogen sygdomme, 7 9 13.
    hilsner Gunvor.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Flot at du har sået frølinger af de syriske roser. Det har jeg faktisk også, jeg vidste det bare ikke, jeg såede noget andet, men det var det, der kom op :)
      Ja regn er som oftest ulige fordelt, man bliver lidt harm, når de får lige ved siden af.
      Min Pilgrim er ikke god, den står ved pergolaen, så den vil ikke i gang igen, for meget skygge sikker.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  4. Good evening dear lisbeth
    Great that you've had rainwater. We can use it also. Sound of the thunder can be heard but it went away. No drop of water. I have enough of the very high temperatures 33c. But the weatherman promissed things will change tomorrow
    Your roses look fantastic. What a scent will be in your garden!!!enjoy the rest of the day
    Rosehugs marijke

    SvarSlet
    Svar
    1. Hello Marijke
      I hope the weather has changed, to day was very hot here too.
      Thank you, there are a lovely scent her.
      Rosehugs Lisbeth

      Slet
  5. Hej Lisbeth

    Alletiders! Og godt du holdt fast i det gode humør - jeg ved jo fra Sverige hvor forbløffende godt en have kan klare sig uden regn, og du fik hele 10mm det er nu godt gået!
    Flot du viste Giscard d E og Jacqueline d P - de er nu flotte på hver deres måder - er de begge lige sunde?

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Jeg havde da lige overset din kommentar. Det er rigtigt, meget visner, mens andet alligevel klarer det uden vand.
      Ja Giscard d E og Jacqueline er meget flotte, og de er begge sunde hos mig, men der er forskel på størrelsen. Jacqueline er meget stor, men også noget ældre.

      Slet
  6. Hej Lisbeth

    Det var nå godt at du fikk litt mer regn. Her er det meldt om tordenvær i natt, og det kommer rett fra Danmark. Jeg vil helst ha det på dagtid, men dessverre så bestemmer ikke jeg det ;)
    Peace er dagens favoritt.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja jeg var glad for regnen, jeg vil også helst have det om dagen, for det er svært at sove, når det tordner og hundene gør :)
      Ja den er rigtig fin med den nye blomst.
      Klem

      Slet
  7. Hej Lisbeth
    For en gangs skyld var du heldig at få lidt tegn, hele 10 mm, ja det lyder flot men desværre batter det ikke så meget når det hele er så tørt, men trods alt bedre end ingenting. Ingenting er hvad vi har fået. Der har heller ikke rigtig været optræk til noget.
    Sumpcypressen og Vandgranen er et par flotte indslag, og der er da også flotte roset der kan nydes. Dagens rose er helt klart Jacquline de Pré, for den står ogs flot i blomst her, bladværket har det dog ikke så godt, men det er den ikke ene om. Det er stort set kun stråleplet jeg har problemer med, det ser ud til at rusten ikke har fundet vej i år.
    Uha det der aftenarbejde er godt nok kedeligt, håber ikke at der var alt for mange.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja så fik vi endelig regn igen, bare det kommer tit nok, er det jo fint. Per nævnte godt nok, at de ikke fik noget i Odense, så vi var heldige.
      Ja der er lidt af hver i bladværket i år, vi kan ikke gøre så meget ved det.
      Jeg tror, der er mange derude nu, jeg tog en del, inden jeg kom ind, men jeg bryder mig ikke om at gå derude i mørket. Det plejer Bent at gøre, men han er på cykeltur.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  8. Hej Lisbeth
    Godt, at der endelig kom regn til dig - du er blevet snydt af flere omgange. Vi har også fået lidt - 5 mm indtil nu, ig det buldrer fortsat rundt omkring os, men jeg tror ikke, der er meget vand i denne omgang. Hvor er dine syriske roser bare flotte! Ja, der er ved at komme efterårsfarver her og der, men september er jo også ligepå trapperne. Fantastisk med alle de roser, du har i blomst, og lidt underligt, at der er forskel på, hvordan de klarer sig, alt efter hvor de står. Ja, rust og stråleplet er udbredt i år, men vi må glæde os over det, der ser godt ud.
    Sov godt 😊
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Ja det var rigtig godt med noget vand, gad vide om I har fået mere regn i nat. Her buldrer det også til morgen, men de lover ikke mere regn. Vi må leve med efterårsfarverne, heldigvis er det også en skøn tid. Ja det er mærkeligt med roserne og ærgerligt med alle de grimme blade, det kommer hvert efterår hos mig, men i år startede det jo allerede næsten før roserne blomstrede.
      Dejlig dag til dig
      Knus Lisbeth

      Slet
  9. Jeg føler med dig, selvom vi har fået regn her i august. I dag er det måske også blevet til 10 mm. Der kom i hvert fald en byge i eftermiddags. Jeg må tjekke når det er lyst. Jeg er lige kommet hjem.
    Lidt trist, at hjertetræet allerede får efterårsfarver.
    De syriske roser står til gengæld godt. Er de tørketålende, eller vander du?
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja du har følt det på egen have, sjovt er det ikke. Jeg så, der var sat regn på hos jer også, da vi fik. Mon I får noget nu, det buldrer i det fjerne.
      Hjertetræet får altid tidligt efterårsfarver, det står et af de tørre steder i haven. Ja de syriske roser klarer sig fint, selvom de står lige ved husmuren og ikke bliver vandet, så de må siges at være tørketålende.
      Kh Lisbeth

      Slet
  10. Lidt sjovt, at selvom vi har sommervarme, kan man godt mærke efteråret nærmer sig. Her har vi bestemt fået regn nok, i nat igen 7 mm, jeg mener vi har fået mere end 170 mm i august indtil nu. Landmændene har høstet amok de sidste dage, men nogle steder kan de ikke køre fordi der er så vådt. Her har roserne det ok, men til gengæld er der mange knopper, der rådner pga al vandet. Sjovt som Acapella skifter farve, den er nu ret fin.
    mvh
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lene
      Ja måske har det slet ikke noget med tørken at gøre, for efterårsfarverne kommer jo alligevel. Ja I mangler bestemt ikke vand, I har fået over 100 mm mere end os i august. Jeg kan godt forstå, at landmændene har travlt.
      For lidt og for meget regn, det er ikke nemt, for roserne kan ikke lide det, når de står i blomst. Ja Acapella er rigtig fint.
      Hilsen
      Lisbeth

      Slet
  11. Syrisk rose virker i grunden lidt eksotisk og er særdeles dekorativ, når den står godt. Alletiders at der endelig kom en anstændig portion vand. Vi fik 5mm i nat, mens min svoger ved Viborg fik 38mm.

    SvarSlet
  12. Hej Marie
    Ja det har du ret i, men de kan nu ikke lide vand, blomsten bliver så grim. Ja jeg er rimeligt tilfreds, bare der kommer 10 mm ofte nok er det bedre end 38 på en gang.

    SvarSlet
  13. Jeg kunne sagtens finde noget at skrive om dine blomster, for du har mange flotte. Men jeg må sige, at billedet af solnedgangen overgår alt. Hvor er du heldig, at du bor midt i Samsøs skønne natur!

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Jeg føler mig også heldig, jeg er også vild med solnedgange. I aften var der også en flot, men jeg havde ikke kameraet med.

      Slet
  14. Hej Lisbeth!

    De syriska rosenbuskarna är otroligt vackra där de står, de råkar också ha den färg som jag gillar så mycket. Imponerande växtlighet!

    Ja, denna eviga torka som drabbar oss, här har så mycket vissnat ner och nu har vi en värmebölja igen. Åskväder är på gång säger prognosen men det som vissnat blir inte hjälpt av vatten mera.

    Kram!

    SvarSlet
  15. Hej Gunilla
    Ja de syriske roser er meget fine, men ja vi bliver så trætte af alt det tørke, skønheden går af meget, når det er så tørt.
    Kram

    SvarSlet
  16. Syntes godt nok dine roser blomster smukt.
    Jeg har lige klippet min yndling ned...... helt ned.
    A whiter shade of pale. Men den kæmpede og det skal den ikke. Det kan jeg ikke holde ud at se på. Men mon ikke den vil skyde igen......
    Her er der kommet masser af regn. Så naboen skrev 40 ml på en time. Det var så mega vildt
    I dag regner der igen. Så vi har bestemt ikke tørke her.......
    Dine syriske roser er mega smukke op mod væggen.

    Klem og dejlig dag
    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Charlotte
      Ja dem jeg viser er smukke, godt du ikke kan se de andre, mange af dem er et sørgeligt syn. Jeg tænker den kommer igen, den er ret sej.
      Hold da op ja goderne er ulige fordelt, her har vi dit yndlingsvejr, højt solskin og 22 grader. Nu er det så gråt, men det har været lunt og godt.
      Ja de syriske er fine op af væggen.
      Klem og dejlig aften og fredag :)
      Lisbeth

      Slet