fredag den 23. august 2019

Der arbejdes


Lady of Shalott
Vi har arbejdet med at klippe nogle af de stedsegrønne, og jeg har undret mig over alle de, som har kigget med i mit sidste indlæg. Godt nok er blogtræf et interessant emne, men 2.120 der har kigget ind er ret mange. Derfor gik jeg på blogstatus for at se, om det var russere eller danskere, der var interesserede i det emne. Det viste sig at være USA, så måske vil de nu købe Samsø :))))

Her er det Ophelia Climbing, en smuk og velduftende rose.
Jeg har stadig en del besøgende, tre stk. i ugens løb, to hold på søndag og igen tirsdag.

Nu skal det handle om pergolaen:
 den er flot og mange er begejstrede
den er da også flot, men det går ikke så godt med roserne, som I kan se, har de det ret dårligt, de er ikke meget for at gå i gang igen, bortset fra Open Arms som er begyndt på en blomstring igen, er resten ret kedelige at se på.
i juni var der en flot blomstring, men nu er der ikke meget at prale af, det er hårdt for roserne, de mangler sikkert også vand, men jeg vander kun mine rhododendron. Tørken hos os ses tydeligt, selv mine sølvlys er ved at give op, nu har den fået vand fra kanden.
Hvad arbejder vi så med:
 Jo vi klipper
 her har jeg forsøgt mig med fyrrebusken, den er ved at være rimelig stor, det er første gang, jeg klipper den, så jeg er spændt på, hvordan det bliver om nogle dage.
 også buksbommen fik en tur med klipperen, jeg håber, at den efterfølgende klarer solen, jeg har først efter klipningen læst, at det er ved at være for sent på året for den. Vi får se.
 Bent er i gang med at klippe den store enebær. I morges vandede vi nordbedet med vand fra tanken. Til aften vandede jeg med slangen, her er som sagt meget tørt. Inden længe ska vi i gang med beskæring af diverse træer, de er groet godt her i sommer.
 udsigt fra stenbedet i den gamle del af haven
 Himlens 7 sønner er så småt i gang med blomstringen, også den skal beskæres, når den er færdig med blomstringen, den er vokset rigtig meget.
 endnu en hortensia er sprunget ud
 mange høstanemoner
 og konvalbusken/Clethra alnifolia
Blandt de liljer jeg købte forleden var der også en med knopper, jeg troede ikke, at den ville springe ud, men jo se bare.
Flere roser:
 Darcy Bussell
 Ebb Tide
 Glamish Castle (som flødeskum :)
 Grace
 Lady Emma Hamilton
 Louise Odier og Mme Alfred Carrier
 også her - lidt tættere på
 Molineux
 Scepter d´isle
 Strawberry Hill
Sutters Gold
Rigtig god weekend til alle - jeg sender tanker til jer, som har åben have i weekenden. Vejret kan der ikke klages over., det skulle da være, at det er for varmt :) 

32 kommentarer:

  1. Købe Samsø, hihihi. Ja der nogle derovre der tossede nok. Men øen er jo smuk.
    Mine roser er osse noget trætte. Men de blomster du viser er da fine.
    Det bliver da en liljefest til næste år med alle de liljer du har fået. spændende.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja sikken en historie vi kan få lavet ud af det :) Ja det er en dejlig ø, for god til USA.
      Ja jeg tager kun billeder af de pæne roser, der er mange elendige planter imellem.
      Der bliver mængder af liljer næste år ja.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  2. Nu vil Trump altså købe Samsø :-) Men det er også et dejligt sted!
    Dine formklippede stedsegrønne buske er flotte. Ja, det er alt, hvad du viser.
    Her har vi fået så rigeligt med vand fra oven, så roserne har det godt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte
      Ja sikken en historie, der kan blive lavet ud af den bemærkning :)
      Det er vidst kun jyderne og Nordsjælland, der har fået rigeligt vand, I er heldige.

      Slet
  3. Jeg bemærkede også, at der var mange besøg fra USA på bloggen??? Det er rigtig surt, at I sådan mangler vand. Der er ingen tvivl om, at det påvirker rosenplanterne; men de blomster, du viser, er da bestemt fine. Uha, beskæring ser jeg som et nødvendigt onde.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Så er det nok hele Danmark, han vil købe :) Ja det er ret deprimerende med tørke, når I andre har fået rigeligt. Jeg har vandet med slange en time i aften. Jeg viser kun de pæne roser, de andre gider jeg ikke tage billeder af. Ja det er ikke så sjovt med beskæring, men hvis man ikke gør det, bliver det for voldsomt, det er groet godt i år.

      Slet
  4. Hej Lisbeth

    Ja en i USA har kigget på en hel masse sider hos os på blogspot.
    Jeg tror sagen om Grønland er ved at gå i sig selv. Bortset fra at deres territorium Puerto Rico nu gerne vil være dansk, efter at (parentesen) trump åbenbart har åbnet op for muligheden;)
    Ebb Tide - er nu lækker!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja jeg kan forstå, at jeg ikke er ene om at få besøg fra USA.
      Ja men det forstår man jo godt :)
      Ja Ebb Tide er rigtig fin.
      Tak i lige måde

      Slet
  5. Hej Lisbeth
    Ja måske Samsø nu er blevet interessant når nu det ikke blev til noget med Grønland :-) spændende om der kommer et købstilbud :-) nej så galt går det nok ikke, men det er da lidt pudsigt at de lige pludselig er så flittige til at kigge indenfor.
    Godt ar roserne har smukke blomster, selv om de bliver lidt afpillede, jeg har flere der overhovedet ikke har et blad, og når de så heller ikke har nogle blomster, ja så er det et neget trist syn.
    Det blir flot alt det I får klippet, mon ikke Buskbommen nok skal klare sig. Jeg har faktisk også en det trænger til at få frisuren frisket lidt op, og det har jeg nu også planer for inden længe.
    Skønt at du lige får en blomstrende lilje mere. Jeg fik en potte liljer i februar som blev sat i drivhuset da den var færdig med at blomstre, og den visnede ned og så satte den friske grønne blade igen efter et stykke tid, og nu står den med knopper. Så den kommer til at blomstre to gange i år. Det er da meget godt.
    Trist at der må vandes, men I har jo desværre ikke været velsignet med en masse regn som mange andre har. Vi har nu heller ikke fået særlig meget del i det, og det vi har fået har jo kun gjort det øverste lag jord vådt, så rødderne har jo nærmest intet fået.
    En rigtig god weekend til jer
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det bliver spændende, det viser sig, at de kigger med på flere blogge, så de er nok ikke ude efter Samsø :)
      Jeg har klippet mange af de afpilleder, der ingen blomster havde, så må vi se, om det skyder fra bunden.
      Det er høje tid med buksbommen, hvis du skal nå det i ferien.
      Tænk en lilje der blomstrer to gange, det er ikke dårligt.
      Ja hvor er det træls, at vi bliver sprunget over hele tiden, det gælder så også for jer, vi kan ikke gøre noget ved det.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  6. ja, ja, ja, de amerikanere ....
    Jeg har ikke meget forstand på beskæring, men kan godt se at jeg ikke har fået mine buksbom klippet endnu. Måske jeg skulle lade være, når det er ved at være sent.
    Det er surt med den manglende regn hos jer, for det er da nok derfor at roserne ikke præsterer ordentligt nu. Står pergolaen i fuld sol? Det vil roserne jo gerne.
    God weekend. Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det er noget værre noget med dem.
      Hvis dine buksbom ikke står for meget i sol, kan du godt nå at klippe dem. Min ser stadig fin ud, og solen har da skinnet i dag.
      Ja det er rigtig træls med tørken her. Mange af roserne er så fyldt med rust og stråleplet, men du har ret i, at roserne i pergolaen mangler sol, det er jo mod nord, så der er nok for lidt sol nu vi er henne i august.
      Tak i lige måde
      Knus

      Slet
  7. Hej Lisbet
    Melder herfra at der også har været stort rykind fra USA. Det har stået på nogle dage, og de kommer i samlet flok over et par timer ad gangen.
    Din fyr ser spændende ud, altså ikke ham med hækklipperen men den grønne. Ham med hækklipperen har du nu også været heldig med,
    Din have er stadig flot, til trods for at det stadig er tørt.
    Hilsen fra Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mette
      Gad vide hvad amerikanerne vil på vores blogge, det finder vi nok ikke ud af.
      Ja det er en spændende fyr. Jeg har taget billeder til dig, de kommer med i næste indlæg. Og ja jeg har været heldig med ham med hækklipperen :)
      Ja haven ser frodig ud på billeder, men der er mange tørre steder rundt omkring.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  8. Hej Lisbeth

    En gang i tiden tilhørte Grønnland Norge, så kanskje vi skal kreve det tilbake ;)
    Så fine formklippede busker du har. Det har jeg lite av, men jeg har mange grønne thujahekker som må klippes, så det er i grunnen nok :)
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det var da en lige så god idé som Trumps :)
      Vi har heldigvis ikke meget hæk mere, klart at det er nok med en thujahæk :)
      Klem

      Slet
  9. Good morning dear Lisbeth,
    Your garden is still beautiful to see. It still looks lush and green and so many roseflowers!! My roses don't look healthy at all. Many droped theire sick foliage. Nothing to do about. Better next year I hope.
    Have a wonderful sunday.
    Rosehugs Marijke

    SvarSlet
    Svar
    1. Good morning dear Marijke
      Thank you - the roses are difficult this year, we hope it will be better next year.
      Same to you
      Rosehugs Lisbeth

      Slet
  10. Mon ikke det bare er en eller flere robotter der besøger siderne. Måske det mest rammer blogspot? Men morsom tanke, at den absurde trump vil købe Samsø.
    Selvfølgelig viser du de pæne roser, men det er også godt at få et vide, at alt ikke bare er perfekt. Og ih hvor er det surt med tørken. Denne gang er i hårdest ramt, for vi har fået her i august. Men det bliver tørt igen. Så må jeg se, om jeg skal vande igen.
    Vi glæder os over vejret i weekenden. Vi er jo nogen af dem, det har åben have. Gid fornøjelse med DINE gæster.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Jo det tænker jeg, det er. Jeg syntes, det var en hel god historie med Trump :) Vi har jo ikke andet sjov end det, vi selv laver ;)
      Ja det er surt med tørken, godt nok har vi fået 50 mm i august, men både juni og juli fik vi ingen regn, det gjorde I vidst heller ikke.
      Jeg kan godt forstå, at I er glade for vejret i weekenden, vi skal desværre til rund fødselsdag kl. 11.30 :( så er den dag gået.
      Ja jeg ved I har åben have, håber I får mange besøgende.
      Kh Lisbeth

      Slet
  11. Din trädgård har mycket att ge besökare även i fortsättningen ser jag :) Klippning tar mycket tid men ger ett fint resultat :) Jag ska ge två buxbomsklot en extra klippning nu.

    Ha en fin helg! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina
      Ja jeg forsøger at have noget at se på stort set året rundt.
      God arbejdslyst med klipningen af buxbom
      Tak i lige måde

      Slet
  12. Amerikanerene synes nok hagen din er fantastisk! Trist at ikke rosene har det helt bra. Det har ikke mine heller, men jeg vet at de har fått for lite vann og stell, vi har holdt på med så mye annet i sommer.
    Hagen din ser nå like flott ut som alltid, Lisbeth.
    Det føles deilig når man får klippet og ryddet litt godt.
    Ha fortsatt fin helg!
    Hilsen fra Turid

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Turid
      Ja måske er det derfor :) Det er ikke godt, når roserne mangler vand, vi må håbe, de klarer det, så de vil blomstre for os næste år.
      Tak - ja det er rigtig godt at få klippet og ryddet op.
      Tak i lige måde
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  13. Hej Lisbeth
    Ja det skulle da ikke undre og der kommer et bud på Samsø eller hele danmark :).Gad da godt vide, hvilke ord der vækker deres opmærksomhed, her har der også været godt med besøg.
    Hvor er det uretfærdigt, at jeres skønne ø tørster, her har vi fået så rigeligt og ville ønske jeg kunne have sendt noget over til dig. Det ser godt ud med jeres formklipning, spændende og en skøn måde at tæmme væksten på.
    Så i dit sidste indlæg, en indbydelse til blogtræf og må desværre melde fra, da jeg er arbejds ramt den dag :(. Jeg håber at i får en fin dag med mange glade bloggere og godt hosta salg :)
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Nej man ved ikke, hvad de finder på, men det bliver nok ikke så alvorligt, nu er det så lige danske haveblogge, de interesserer sig for.
      Jeg har vandet i 1½ time her til aften, det er knastørt, men tak for, at du gerne ville dele med os. Ja formklipning kan være godt, det er nu ikke så meget, vi formklipper, det tager tid.
      Der er vidst ikke andre end fru Friis, der kan den weekend, så jeg tvivler på, at der kommer andre. Ulla/frk Anemone vil gerne komme i oktober og se efterårsfarverne, måske kan du den weekend i stedet.
      Knus

      Slet
  14. Hei Lisbeth.
    Du får ta en telefon til Trumf:-) Det var voldsomt mange på et innlegg.
    Deilig å holde på med beskjæring nå, lettere å se hva som bør taes.
    fortsatt mang vakre roser som blomstrer hos deg:-)
    Ha en fin søndag/Eirin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Eirin
      Ja det var mange på et indlæg, men jeg tror, jeg holder lav profil i forhold til Trump.
      Ja der skal beskæring til, ellers bliver det for vildt det hele.
      Tak i lige måde

      Slet
  15. Skal da love for i har gang i saksen Lisbeth. Det har vi slet ikke her. Jeg er jo nærmest rædselsslagen for at klippe ned. Det er Kim som syntes det hele skal tæmmes lidt mere.
    Skal da love for du har mange roser i blomst. Mine er ved at takke af for 2-3 gang nu. Men vi har også fået så meget vand at mange hoveder er rådnet. Et ærgerligt syn.

    Smuk søndag
    Klem

    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Og ha ha ha med Samsø og USA. Mega sjovt skrevet :))))))))

      Slet
    2. Hej Charlotte
      Ja vi har gang i saksen, og det pynter ofte, så gå du bare i gang, eller tag i byen, men Kim beskærer ;)
      Mange af mine roser er først begyndt på anden blomstring. Ja vand kan vi jo ikke prale af, så roserne står smukt med lidt dug. Det er ærgerligt, når knopperne rådne.r
      Ja lidt sjov skal vi da have :)))
      Klem og smuk dag til dig med.

      Slet
  16. Sikke flot dine roser står. Der er nogle enkelte af mine, der næsten står flottere nu end tidligere på sæsonen, og nogle står med rigtig mange knopper, der er lige på spring. Men der er nu også en del, der har grimme blade med stråleplet.

    Hilsen
    Anette

    SvarSlet