mandag den 19. august 2019

Californisk kæmpefyr og alt det andet

 Den californiske kæmpefyr/Mammuttræ/Sequoiadendron gigante­um her kan du læse mere om den. Vores har vokset sig større og kønnere
siden 2018, hvor den blev skæmmet af påskeøsten, heldigvis er den blevet pæn igen.
den står lige ved ørkenbedet
 Lørdag aften var det stille vejr, så jeg var rundt og tage billeder:
 Sequoiadendronen kan ses på flere af billederne
 den er nu så stor, at den er svær at undgå på billederne taget nederst i haven, det gør ikke noget
 her kigger vi den anden vej og ser den tilklippede Acer davidii, foran står benveden
Euonymus oxyphyllus/Japansk Benved har rødmende frugter og efterårsfarver i løvet, den taber det meget tidligt.
 Skæbnetræet/Clerodendrum trichotomum endnu en gang, denne gang fra den anden side
 Alunrod/heuchera som jeg fik i gave, den har det godt her i hækbedet.
 Det kan ses på hostaerne her under thujaerne,
 at de har fået regn, så retter de sig straks op. Selv 12 mm gør en forskel, desværre også for sneglene. Store fede eksemplarer dukker op i haven nu. I går tog vi 84 snegle, øv.
For en del år siden havde jeg en gæst, som tømte sine lommer for frø. Jeg puttede dem i jorden, efter noget tid kom dette fine træ op. Det er et Johannesbrødtræ, her kan du læse om det, de første år stod det i potte i pavillionen, det klarede også at blive flyttet ud i et bed, til trods for at det ikke skulle være særlig hårdført.
Jeg har aldrig set blomster i det, det ser ud til, at det er meget godt. Det ligner meget en tretorn, så det har jeg hele tiden troet det var. Forleden kom jeg i tanke om, at han havde sagt, at det var frø fra et Johannesbrødtræ. Efter at have googlet det, kan jeg godt se, at der er lighed.
 den sidste lilje, helt sprunget ud, jeg har lige fået en ny pakke fra Lenes liljer i dag. Alle store og sunde løg.
Lidt rhodoer:
 R. orbiculare Blauköpfchen er så flot med sine blålilla knopper
 R. Songbird er heldigvis kommet sig, den havde det ikke godt i foråret, nu blomstrer den fint
Vinterasters er så småt i gang igen
Roser:
 Aprikola
 Koko Loco
 Lady Emma Hamilton er klar igen
 sammen med Lady of Shalott
 Stockholm kan lidt endnu
 The Storm har en enkelt blomst, men er ellers helt bar
Rosenresli er i gang igen alt tegner godt.
I ønskes en god start på ny uge.

21 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth

    sikken forskel på din Sequoiadendron gigante­um - hvorlænge tog det i 2018 får den igen var grøn? Jeg så den i det slovakiske arboret igår det var vel en 20 stk og alle var mere eller mindre brændte som din - selvom de var store.
    Rosenresli er en klar favorit. flot på alle måder - og livskraftig!

    Ha en dejlig uge du med

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja der er sket meget siden sidste år med Sequoiadendron gigante­um, det tog det meste af året, inden den var flot igen. Vi var godt nok bange for, at det skulle ske igen i marts, men det gjorde det heldigvis ikke. Så er det nok ikke lige dem, du skal plante i din nye jord.
      Ja Rosenresli er fantastisk, det må man sige.
      Tak

      Slet
  2. Hvilken fantastisk positiv forandring din kæmpefyr har gennemgået. Det ville jeg sådan set ikke have troet muligt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Nej vi frygtede også det modsatte, kønt var det ikke, men den dækkede pænt de brune nåle.

      Slet
  3. Din californiske kæmpefyr er helt fantastisk smuk. Ja, det er din have i det hele taget. Jeg ville ønske, jeg havde overskud til at passe sådan en :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte
      Tak - ja det synes jeg også. Jeg er heldig med haven, overskuddet kommer, når jeg går og ser på, at det hele dukker op igen og tager de mange billeder. Til gengæld får huset lov til at passe sig selv, næsten :)

      Slet
  4. Tja regnen er dejlig, meen sneglene øv øv. Der er osse dukket nogen op her, dog ikke så mange som hos dig. Men de er store, yrdk.
    De er så fine roserne med vanddråber på. Du har da haft roser i blomst hele tiden.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja regnen kan vi godt lide, os som ikke får så meget, men sneglene føj. De er der jo men kommer kun frem i regnvejr.
      Ja der er altid et par roser, der blomstrer.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  5. Hej Lisbeth
    Hvor er din californiske kæmpefyr imponerende. Du har så mange spændende træer og buske i din have, og så ovenikøbet et Johannesbrødtræ fra frø - det er vist de færreste, der kan prale af det. Her har der været kæmpe byger igen i dag, så det gav lige 15 mm oven i alt det andet fra i går, så dræbersneglene har også kronede dage her - store, fede og særdeles klamme. Betyder de fine, blålilla knopper i Blaukopfschen, at den kommer med en efterårsblomstring, eller er det knopper til forårets blomstring? Som altid er du leveringsdygtig i de dejligste roser - mon ikke kun det er om vinteren, du ikke har roser 😊
    Smuk vinterasters. Fortsat god aften!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Ja den californiske kæmpefyr er imponerende, vi er også stolte af den. Johannesbrødtræet er især jeg stolt af, jeg har jo selv sået den :)
      15 mm og vi har kun fået 1 mm i formiddag. Men dræbersneglene er der jo alligevel, de kommer kun frem, når det regner.
      Nej Blauköpfchen blomster først til foråret, da blomstrer roserne til gengæld ikke ;)
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  6. Hej Lisbeth
    Den californiske kæmpefyr er da bare så flot, godt at den kom sig helt over den hårde medfart som påskeøsten gav den. Der er så mange fine træer rundt i haven og Johannesbrødtræet har jo en spændende historie, så jeg forstår sørme godt at du er stolt af det :-)
    Songbird, så fin og dejligt at den har rettet sig og kviterer med en blomstring.
    Vinterasters er noget at det vi kan nyde den næste tid. Her er det den orange der blomstrer.
    Ja med det vejr vi holder os er der desværre gode forhold for dræbersneglene. Det er jo fugtigt hele tiden når det er bygevejr. Det er ihvertilfald hvad vi har haft her både igår og idag. Idag havde vi også torden. Heldigvis er der ikke observeret nogle snegle her.
    Fortsa god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja vi er meget glade for den californiske kæmpefyr, det er et flot træ, så godt den klarede det. Ja og tænk at jeg selv har sået Johanesbrødtræet, det plejer jeg jo at have folk til ;)
      Jeg havde troet, at Songbird var død, så jeg var heldig, at den klarede det.
      Du er altid heldig ikke at have snegle. Vi har kun fået en byge i formiddags, det er alt, så selv Otterup får mere regn end os.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  7. Det er faktisk et spændende træ Lisbeth. Det ser så fint og også lidt feminint ud.
    Minder lidt om mit nye træ. Et akacietræ. Som skulle få hvide blomster i august.
    Det er dog ikke sket i år.... Det står så fint på den nye terrasse og er vokset til dobbelt størrelse gennem sommeren.
    Syntes dine billeder ser så frodige ud. Her er bare vådt og græsset 10 meter højt!

    Klem og skøn dag
    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Charlotte
      Ja det er et meget spændende træ, som vi fik for en del år siden i en lille potte, utroligt så hurtigt de gror. Bent ville også gerne have en akacie, men fortrød da han hørte, den har torn. Træer er ofte mange år om at blomstre, så du skal ikke have for store forhåbninger for næste år heller. Du viser nok, når den blomstrer.
      Ja her er ikke særligt vådt, vi får ikke de regnmængder, som I får.
      Tak i lige måde
      Klem

      Slet
  8. Good morning dear Lisbeth,
    Fantastic to have space for a tree that's going to be so huge.
    Have a wonderful day
    Rosehugs Marijke

    SvarSlet
    Svar
    1. Hello dear Marijke
      Yes it is fantastic, and we ar really fond of the tree.
      Same to you
      Rosehugs Lisbeth

      Slet
  9. Hej Lisbeth

    Din Sequoiadendron er bare så fin! Dessverre tror jeg ikke den ville klart seg her, men jeg får nyte din. Rosene med regndråper er også fine. Her har vi fått så mye regn i det siste at jeg blir helt oppgitt.
    Sneglene er vel de som trives best med det :(
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja den er rigtig fin, men måske ikke hårdfør hos dig.
      Nu har I så endelig fået regn nok, det kan vi ikke sig, men sneglene trives alligevel :(
      Klem

      Slet
    2. Uha, den var hårdt ramt. Flot, som den er kommet sig.
      Og godt at høre, at I har fået del i regnen.
      Kh Lisbeth

      Slet
    3. Hej Lisbeth
      Ja det var den, ret skæmmende i haven, så vi er glade for, at den kom sig.
      Ja lidt regn har vi fået, men ikke meget.
      Kh Lisbeth

      Slet
  10. Hej Lisbeth!
    Har du haft blomster på johannesbrødtræet i år? Jeg er nysgerrig fordi jeg har et par små planter, der skal plantes på friland næste år eller måske året efter.
    Venlig hilsen Jesper

    SvarSlet