lørdag den 3. august 2019

Skønne stille augustmorgener

Det kan vi lide, aftenerne er nu heller ikke at foragte, selvom de nu er noget kortere end i juli.

 På denne mark der ligger lige overfor haven er der mængder af tidsler, sådan går det, når marken ikke bliver slået. Jeg har set i Fyns Stiftstidende, at det i min hjemby Munkebo er et stort problem med alle frøene, der blæser rundt og ind af folks vinduer, ja lander på deres mad, når de sidder og griller. Ubehageligt men hvis man ikke må sprøjte og ikke får det slået, må man leve med problemerne, tænker jeg.

herover er det udsigten fra Bertels Bakke.
Clematis:
 Navnet er væk men det er fine små klokker
 Purpurea plena Elegans
 her er det Södertälje, der blander sig kenzoagtigt med solbrudden.
 Kig i haven:


 Hemerocallis
 den ser næsten ud som ild der i solen
 en af de flittigste er Summer Wine
 den nye heuchera kom til at stå i det gamle hækbed, der gør den sig godt.
Kuglekastanien i skoven har to frugter i år.
Liljer
 Lotus lilje
desværre er det den, liljebillerne har fået kig på, jeg ser ellers ikke mange, men her har jeg fanget nogle stykker, de fik et kort liv efter, at jeg havde set dem. Jeg er så heldig, at de slår sig ned på en enkelt eller to liljer.
 Denne er fra Anne, en flot lilje
Hvornår deler man liljer, er jeg blevet spurgt. Karsten kunne du ikke tænke dig at lave et nedslag om det, det ved du rigtig meget om, jeg ved, du har skrevet om det før, men det ville være godt at få det genopfrisket.
Rosenbillederne er fra i dag:
 Burgundy Ice
 Carl Nielsen
 Mary Magdalene
 Mme Louis Levique, en skøn mosrose (på mandag skal jeg besøge Jas, jeg tager nogle grene af denne med, han vil forsøge at lave nye, hvis de lykkes kan de købes hos ham næste efterår.
Han har i øvrigt også fået grene af Clarét, de er klar til efteråret. Den er smuk og velduftende.
Sally Kane, den tager jeg også grene af til ham. Det gør jeg så ikke alligevel, jeg kan se, at den forhandles her
 Munstead Wood
 Novalis
Jeg har haft havebesøg 2 gange i denne uge. Resten af tiden bruger jeg på, at gå og pusle om planterne.
Rigtig god weekend.


24 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth

    Jo, det kunne jeg da godt - om at dele liljeløg...
    Det er jo ellers noget de fleste liljer selv gør og efter nogen år ligger der så en helt masse løg i en klump i jorden, de kan graves op og fordeles til nye plantesteder.
    Er det et løg der ikke deler sig, kan man jo plukke skæl af, de vil efter nogen år have udviklet sig til fuldvoksne liljer.
    Dette gøres bedst om efteråret, når stænglerne er visnet ned.

    Du har iøvrigt ret - liljebillerne tiltrækkes af sårede liljer - liljer der allerede er angrebet. Jeg har for et par år siden udvalgt en lilje og skåret lidt i dens blade - her samledes så liljebillerne;)

    Flotte sager du viser - haven præsenterer sig rigtig godt nu efter regnen!

    Ha en dejlig weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Det er rigtig godt, jeg vidste ikke, at de lægger sig i en klump jorden, eller rettere, nogle gange er det for tidligt at prøve, så er der bare et ekstra løg, har jeg bemærket. Godt at vide at stænglerne skal vare visnet ned.
      Ja men er det så ikke smart at såre en enkelt lilje, så man kan finde billerne der? og ikke skal lede efter dem.
      Tak ja regnen gjorde godt, men det var for lidt, nogle steder er der allerede tørt igen.
      Tak i lige måde

      Slet
    2. Interessant forsøg, du gjorde :-o

      Slet
  2. Så smukke billeder - de små clematisklokker er fortryllende. Det lyder spændende, at Jas laver nye roser. Det minder mig om Gerlevs smukke rosenpark i Jægerspris, hvor jeg lige har været.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Gitte
      Ja de klokker er meget fine. Det er godt, at Jas er god til at lave nye roser. Mon vi får lidt at se om Gerlevs rosenpark i Jægerspris, det ville være godt.

      Slet
  3. Hej Lisbeth

    Flotte roser og liljer hos deg. Purpurea plena Elegans kjøpte jeg i fjor. Håoer min en gang blir like stor som din :)
    Klem, og god weekend!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Marit
      Jeg tror bestemt Purpurea plena Elegans bliver lige så flot hos dig med tiden. Den skal jo heldigvis klippes hvert forår, så har de samme vilkår :)
      Klem og i lige måde

      Slet
  4. Flotte udsigt billeder,,, Og den glødende daglilje er der da ild i, så smuk.
    Jeg har faktisk engang lavet nye liljeløg af skæl, fra et løg et fnadderdyr havde rodet rundt med, mosegris sikkert. Der fik jeg da en 3-4 nye løg ud af det. Og martagonliljer har jeg osse sået med held. Men det med at grave klumpen op, når der er mange, det er jeg ikke så stolt ved. De står SÅ flot lige der hvor de er nu. sååå..
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Gunvor
      Ja dagliljen ligner en flamme på det billede.
      Flot at du har lavet nye liljeløg af skællene. Jeg lader martagonerne så sig selv, jeg er ikke så god til selv at så dem. Jeg tænker, der bliver så mange løg til sidst, så man er nødt til det, men så meget erfaring har jeg ikke. Vi er lidt bange for at ødelægge dem ja.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  5. Planterne kan lide, når du går og pusler om dem, de kvitterer med de smukkeste blomster. God tur på mandag, det bliver spændende at se, hvad du kommer hjem med.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Ja det lader til, at planterne er godt tilfredse, de fleste af dem i hvert fald.
      Tak for det, ja lidt kommer der jo nok med hjem.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  6. Flot daglilje med 'ild' i. Men ellers må jeg sige, at lotusliljen er min favorit i dag. Den kendte jeg ikke. Meget smuk <3

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja den er ret flot den flammende lilje. Jeg er også vild med lotusliljen. Den kan du få hos Lene https://www.lenesliljer.dk/dubleo-rintalske-liljer/
      Kh Lisbeth

      Slet
  7. Jeg sagde lige til Kim i dag.
    Jeg elsker Danmark når der er sommer. Ikke regn men sommer.
    Sådan som vejret er nu. Så er jeg i himmelen. Om morgenen kan man sidde ude og lige så til langt hen på aftenen uden ret meget tøj.
    Jeg elsker det virkelig.

    Skøn aften
    Klemmer

    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Charlotte
      Ja sådan en sommeraften findes vidst kun i Danmark, det er en hel speciel stemning, jeg tænkte også lige i dag, det er sådan sommeren skal være, ikke for varmt og med tilpas regn.
      Tak i lige måde
      Klem
      Lisbeth

      Slet
  8. Hej Lisbeth
    Som dagen idag måtte det gerne blive de næste tre uger og så med regn om natten, så ville det være perfekt, nå men sådan blir det jo nok ikke. Heldigvis ser det ud til at blive fint på mandag, når der skal kigges/shoppes roser. Spændende at du er leverandør at stiklinger.
    Jeg så også godt artiklen om tidselfrø plagen i Munkebo, jow jow tidsler er da også flotte med med sådan et frø svineri går det kønne nu af dem :-(
    Den er da ret lækker den orange Daglilje og det er Lotus liljen også. Tror at jeg har 5-6 forskellige og de er bare så flotte. Jeg gravede lige den lilje op idag som var visnet inden blomstring. Løget fejlede ikke noget, så det må være fordi den har fået det for tørt. Nu får den lov at stå i en potte og så bliver den plantet igen til efteråret.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det kunne være lækkert, men så ville du være ualmindelig heldig med din ferie :) Ja mandagen ser fin ud, så må vi se, hvor meget Jas har at byde på. Ja det er da lidt spændende, om han får noget ud af stiklingerne eller hvad det nu hedder.
      Ja det er ikke sjovt med alle de tidselfrø, men hvad kan man gøre ved det. Ja man kan slå dem, før de går i frø, men det er åbenbart ikke moderne.
      Lotusliljerne er flotte, men en del af dem er udsolgt, så jeg på Lenes Liljer. Godt dit løg er intakt, så skal den nok komme næste år.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  9. Hej Lisbeth!

    Tistelfrön ja, igår gick jag en promenad här i omgivningarna och luften var stundtals fylld med tistelfrön. Egentligen ganska vackra att fotografera är de överblommade tistlarna som är fyllda med frön men oj, vad de förökar sig.
    Trädgården mognar med varje vecka som går och det märks att sensommaren snart är här. Men varje tid har sin skönhet, din trädgård är vacker året runt Lisbeth!

    Kram!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla
      Ja tidselfrø er bestemt ikke det sjoveste, der findes selvom de er meget fine, når de står med alle frøene, men hvor de dog flyver langt omkring.
      Sensommeren nærmer sig eller er her vel nærmest, jeg giver dig ret, hver tid sin skønhed, og tak for ros til min trädgård.
      Kram

      Slet
  10. Känns som en sommarsäsong med mycket frön av allt. Badvattnet var fullt av björkfrön igår. Det känns som lugnet börjar landa en känsla jag gillar med augusti. Snart kan jag ligga vid havet och vara i stort sett den enda där :)

    Att liljebaggar skulle hålla sig till liljor som redan är skadade... ..njae det känner jag inte igen överhuvudtaget. Hos mig angriper de rätt av några arter undantagna. Däremot angriper de en grupp i taget innan de flyttar vidare.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina
      Ja der er mange frø i år, tidslerne er slemme.
      Det er ikke nemt med de liljebiller, de kan vi godt undvære.
      Tak i lige måde

      Slet
  11. Det er da fedt, at du kan hjælpe Jas, som har leveret så mange smukke roser til din have. De stille morgener når jeg yderst sjældent at opleve, men når jeg gør, må jeg indrømme, at stemningen er helt speciel.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det er rigtig fedt, for jeg har mange roser fra ham, så håber jeg bare, han kan sælge dem, han får lavet, nu har jeg i hvert fald lavet lidt reklame for ham og roserne.
      Synd du ikke får oplevet sådanne sommermorgener, jeg synes nu nok, at man kan være heldig også mellem 8 og 9, men klokken 7 er selvfølgelig bedre.

      Slet