torsdag den 15. august 2019

Naturen, haven og phlox

Jeg har ikke været ude og nyde lyngen, ikke endnu.

Men jeg kan bare kigge over hegnet, så har jeg smukke motiver, hvis solen står det rigtige sted, og skyerne er flotte.
I haven er der også skønne motiver:



 her er udsigten, når vi sidder ved havebordet, i forgrunden er det sumphibiscus, der står 4 stk.
 også staudebedet
 og rosenbedene kan vi se, lysten til at sidde lidt længere er steget med alderen. Jeg nyder det, når solen skinner, og varmen er passende.
 Her ved bænken står de hvide phlox, derfra er der udsigt til nordbedet, en fin siddeplads med god udsigt.
Flere phlox:












de er så skønne og dufter dejligt, duften vækker minder.
Der er også roser, ikke så mange i blomst nu, men de er der:
 Compassion
 Elaine Paige
 Marie Curie
og Our last summer, som står så fint og dufter dejligt
Til slut den hvide lotuslilje som nu blomstrer på alle tre blomster.
I dag lover de regn, vi får se, om der kommer nogle dråber på Samsø, vi er mere vant til solskin og blæst selvfølgelig.
I må have en god dag.

26 kommentarer:

  1. Hei Lisbeth.
    Deilig å ha tid til å sette seg ned å nyte, og du kan virkelig nyte i sensommerhagen din nå.
    Ha en riktig fin dag/Eirin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Eirin
      Ja når bare solen skinner, er det dejligt at sidde derude og nyde den skønne sensommerhave.
      Tak i lige måde

      Slet
  2. Hej Lisbeth

    Så mange fine phlox du har. De liker jeg veldig godt. Du har mange varianter av de. Nydelig lilje!
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det opdagede jeg, at jeg havde, da jeg gav mig til at tage billeder.
      Klem

      Slet
  3. Det är en fin tid när rosor och phlox blommar. Tycker om doften från phlox som är god men inte så påträngande. Rosorna måste gilla solen och värmen även om torkan inte är bra.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina
      Ja det er det, jeg holder også meget af phlox duften. Ja det er godt med sol og varme, det har vi dog ikke noget af i dag.
      Tak i lige måde

      Slet
  4. Hej LIsbeth

    Ja det er tid for Phlox nu, Jeg prøver nogen små amerikanske arter i Sverige - bliver morsomt at se om de trives!
    Det er bare med at nyde dagene mens vi kan - Håber dog på at prognoserne om næste uge holder stik og vi får en pæn eftersommer!

    Ha en dejlig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja nu er det phlox tid, inden længe er de færdig med blomstringen. Det bliver spændende med din små amerikanske arter i Sverige, håber du når derop, så vi kan høre, hvordan det går med dem.
      I dag er det ikke spændende vejr her, lad os håbe på mere sommer i næste uge.
      Tak i lige måde

      Slet
  5. Der er rigtig meget at nyde i din have her i august, også selvom rosernes blomstring har toppet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det er der heldigvis i vores haver, og roserne kommer da forhåbentlig lidt igen med en ny blomstring

      Slet
  6. Hvor er dine phlox smukke, Lisbeth! Det er en blomst, der minder mig om min mormor - hun havde den dejligste staudehave.
    Her har det øset ned hele dagen ...

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte
      Ja phlox er en dejlig mormorblomst, jeg stiftede først bekendtskab med den i 1973, den var i det hus, vi boede i den gang, så duften minder mig stadig om huset.
      Ja vi har desværre ingen regn fået, det vil ikke falde hos os, og I vil gerne være fri.

      Slet
  7. Good evening dear Lisbeth,
    Every time i visit your blog I get jelaouse (fun) seeing what a beauty your garden is showing. Overhere there is a lot of rain every day. I don't care because I know how the garden was waiting for the water.
    Have a wonderful evening
    Rosehugs Marijke

    SvarSlet
  8. Goog evening dear Marijke
    I do understand you, and I am jealouse because I don´t get water, nearly all in our country get water, but not me :( I am sure your understand me.
    Same to you
    Rosehugs Lisbeth

    SvarSlet
  9. Hej Lisbeth
    Dejlige kik både i og ud af haven. Misundelse er en grim ting, men den hiver lidt i mig når jeg ser alle dine smukke Phlox :-) det regn vi får nu skulle vi ha’ haft for en måned siden så havde jeg måske fået lidt mere ud af mine.
    Idag har det været gråt og tungt men vi har kun fået en enkelt mm. Det regner dog nu igen så det blir nok til lidt mere. Vi fik tilgengæld noget der ligner et skybrud i går eftermiddags. Vi fik dog kun 7mm, men det var på omkring 15 min. det var med både lyn, bulder og brag og ja så lige hagl også.
    Our last summer er da kravler i ly, det er vel ikke for regn, men måske blæst :-)
    Jeg været på besøg hos en af mine fynske Havevenner og fået lidt stauder og så har jeg plantet og flyttet lidt rundt så det nye bed tager form. Det indeholder nu 5 mindre buske, mosrosen jeg købte hos Jas, æbletræet og stauder i hvidt, så det blir ikke et rosenbed denne gang :-)
    Lotus liljen er meget smuk.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja jeg er heldig med mine phlox, dem der står i læhegnet har jeg vandet, de så lidt sølle ud.
      Det har været ualmindelig kedeligt vejr idag, gråt og trist, men regn har vi ikke set siden i fredags. Det er underligt, at andre er ved at være trætte af regn, det er ikke os. Vi var i Odder i formiddag, det skulle regne, de fik nu heller ikke meget.
      Jo det er på grund af regnen i fredags, at Our last Summer er kravlet i ly, eller i hvert fald gjorde den det lige efter :)
      Nå det skal alligevel ikke været et rosenbed denne gang, måske er du tilbage, hvor du startede, du afskaffede mange stauder, da du begyndte på roser og rhodoer :)
      Ja det er den, den er jeg glad for.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  10. Flotte floks, du har. Og de dufter så dejligt. Den sidste er særligt fin synes jeg, med mørk midte.
    Her småregner det. Eller drypper bare så meget at jeg bliver inde.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja jeg har efterhånden fået en del floks, jeg holder også meget af duften. Her får vi stadig ingen regn :(
      Kh Lisbeth

      Slet
  11. Her skinner solen selv om de lovede regn.
    Dejligt for så kan vi være ude.
    Her er der jo nok projekter i gang.
    Min hvide floks døde sidste sommer. Nu ser jeg da lige at den mangler jeg max.
    Sådan en ven skal alle da have :)))))

    Skøn fredag
    Klem

    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Charlotte
      Ja så er du glad, men I har nok også fået regn nok, det har vi ikke, men så må vi bare nyde solen derude.
      Det var synd med dine floks, du må gerne få af mig.
      Tak i lige måde
      Klem

      Slet
  12. Dejlige plox. De fleste af mine er ved at være færdige. Dog er der et par sene typer der er i gang endnu. Desværre er de så osse meget høje, så de vælter rundt i den blæst, trods støtte.
    Det er altid en god ting at have mange sidde pladser rundt i haven. Der kan sitte og fundere over evt. planteændringer og nyde haven.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja phlox er bare skønne. Så må du nyde mine, som er lidt bagefter :)
      Ærgerligt at de vælter rundt. Ja der skal være gode siddepladser, hvor man kan sidde og få gode idéer og nyde udsigten.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  13. Det er en fin samling floks, du har i haven. Jeg gør det ikke ret meget i floks, fordi jeg har en forestilling om, at de er besværlige - jeg tænker især på meldug og behov for opbinding??

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Ja jeg har en del floks, jeg synes kun, de er besværlige, når vi har tørke, det har vi jo så tit, men jeg synes ikke, at de vælter, jeg binder aldrig op.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  14. Hej Lisbeth
    Hvor har du bare mange skønne floks. Det er jo yndlingsstauden her, men de fleste af mine er afblomstret, så det er skønt at kunne nyde synet af dem lidt længere her på din blog. Ikke noget at sige til, at du nyder at sidde lidt længere med de dejlige udsigtssteder rundt om i din have, Det med siddepladser i haven er en vigtig ting. Flot med roser i blomst - her står alt stille, hvad det angår. Håber, du har fået regn.
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Ja det har jeg, flere af dem har jeg fået af dig. Jeg håbede, at du så indlægget, så du kunne nyde synet af dem.
      Ja det er vigtigt med siddepladser i haven, vi har heldigvis en del. Roser er der også, men der kommer flere. Regn nej det bliver ikke alverden, vi fik 10 mm forleden, hvor I andre nok fik mindst 30.
      Knus Lisbeth

      Slet