mandag den 5. august 2019

Hydrangea/hortensia

Nu skal det være, mens  Linda, Anne og jeg tager på besøg hos Jas, kan I se mine hortensia, de er så fine, jeg synes, de skulle med alle på en gang (næsten)
Jeg må beklage, jeg har ikke navne på ret mange af dem, men billederne kan godt nydes alligevel :)
let udsprunget


 Hydrangea Pink Pincushion
 den store lyserøde i stenbedet i den gamle have
og i nærbillede


 Ayesha
 Bluebird
og i nærbillede


Anabelle

 syrenhortensia
Anabelle og Limelight i baggrunden
 Limelight
Pinky Winky 23.7.
og 4.8.
 Egebladet hortensia / Hydrangea quercifolia, den får det flotteste efterårsløv
tæt på er blomsterne så flotte
Denne hedder muligvis noget med stjernehortensia
Hortensia er en dejlig plante, som blomstrer længe, så fornøjelsen er langvarig :)
Til slut vil jeg vise jer, at Bent har været flittig, blommetræet er igen parasolformet.
God start på ny uge og god ferie til dem, der først starter ferie nu. Vi drager syd på lige om lidt, ja Anne er der jo :)

29 kommentarer:

  1. Så smukke billeder - og blommetræet er utrolig flot med parasolform.
    God tur :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Gitte
      Ja Bent er god til at forme blommetræet.
      Tak :)

      Slet
  2. Godmorgen Lisbeth

    Flotte Hortensia - du må da se at få et system så du ikke sådan mister navnene.
    Din muligvis stjerne hortensia - er nu lækker;)

    Ha en dejlig tur:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Som Marit skriver er der ikke altid navne på hortensiaerne, for mig er det ikke så vigtigt med navne på dem som på roser, rhodoer og sjældne træer.
      Ja den er meget flot, Carina mener, at det er Great Star.
      Tak for det.

      Slet
  3. Hej Lisbeth

    Dine hortensia er så fine, og jeg elsker hortensia :)
    Jeg skulle gjerne hatt ditt klima her.
    Mange har jo heller ikke navn når en kjøper de, så det er ikke så rart at du ikke har navn på alle sammen.
    God tur til Jas.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja jeg ved at du holder meget af hortensia, synd du ikke kan have dem uden indenfor om vinteren.
      Tak for det
      Klem

      Slet
  4. De er flotte, dine hortensier - det så ellers ikke for godt ud i foråret. Hos os bliver de fleste mere eller mindre blå med tiden, mens det kunne se ud, som om dine især bliver røde.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Der er kun en af mine hortensia, der har taget skade i vinter, de er mere kede af tørken, men kan heldigvis vandes op. Ja der er ikke mange blå hortensier her.

      Slet
  5. Så fint dina hortensior blommar :) Ni är flera som inspirerat och nu har fler flyttat in hos mig också. Ekbladshortensian för sina fina höstfärgers skulle. Jag odlar en hortensia som heter H. paniculata 'Great Star' det är kanske den du tänker på. Oavsett så är den mycket vacker.

    Ha en go tur! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Carina
      Godt at høre at du er blevet inspireret og du har fået flere. Ja den egebladede kan man ikke undvære, hvis man har plads til dem. Tak for navnet på Great Star. Den er nemlig meget fin.
      Tak for det.

      Slet
  6. Hej Lisbeth
    Hvor er de bare flotte, hver og en, og jeg er jo så heldig at have set dem alle i virkeligheden. Den lyserøde i den gamle del af haven er jo imponerende stor. Jeg er dog især vild med den meget mørke lilla, som jeg mener, du har fået af dine drenge? Hortensiaer er bare skønne og længeblomstrende. Jeg har ikke så mange, men dem, jeg har, bliver nydt og beundrer. Skulle bestanden udvides her, står Pinky Winky og Annabelle på ønskelisten. Tak for en skøn tur i dag til Anne og dig 😊
    Fortsat god aften!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Tak ja de er flotte, du har se dem alle ja, og har altid især været betaget af den lyserøde. Du må have nogle flere, havde vi haft plads kunne du nok have købt nogle, men vi skulle jo have plads til roserne.
      Selv tak det var hyggeligt.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  7. Hej Lisbeth
    Du har bare så mange flotter hortensia, helt sikker også noget der villevære flere af hos mig hvis haven var lidt større. Den lyserøde i den gamle haver er bare så flot, og sikken en kavalkade af hvide i forskellige modeller. Den der stjerneting er så fin, den tror jeg aldrig at jeg er stødt på nogle steder.
    Han kan noget med det træ ham Bent. Det ser bare godt ud.
    Tak til Linda og dig for nogle hyggelige timer, som jo bare styrtede afsted. Håber du nåede at få købt en krukke og nåede den planlagte færgeafgang.
    Da jeg kom hjem gik jeg i gang med at grave græs af og selvfølgelig stødte jeg på en stor rod, så jeg nåede ikke så langt, men nu har jeg jo tid så der må tages en lille bid af gangen.
    Har prøvet at se om jeg kunne finde noget om Hyldbjerggaard rosen, men det havde jeg ikke held med.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja jeg har plads til mange hortensiaer og er efterhånden ved at have en samling, men jeg har jo også pladsen. Jeg tror, jeg har fået stjernetingen foræret af en bekendt. Ja Bent er dygtig til at forme blommetræet.
      Selv tak - ja tiden går hurtigt, når man er i godt selskab. Vi nåede både krukke og færgen, heldigvis.
      Ja så har du fået dig et sommerferieprojekt må man sige.
      Jeg har også forsøgt, men fandt ikke noget med Hyldbjerggaard rosen, derimod fandt jeg Marius, den er flot, men jeg kunne ikke passe den ind nogle steder, lidt for rød.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  8. Flotte Hortensia, det er så sjovt som Pinky skifter farve. Den egebladede har virkelig nogle flotte blade.
    Håber I havde en godt og udbytterig tur 😀
    Mvh
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lene
      Ja Pinky Winky skifter farve, jeg havde næste opgivet at se den pink, men pludselig var den rigtige farve der. Den egebladede er bare fantastisk. Det kan du tro, bilen var som vanligt fyldt op :)
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  9. Spændende hortensiaer... Så mange forskellige, du har <3
    Flot træ. Hils Bent.
    Og god ferietur. Skal du købe planter?
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja der er mange spændende imellem, og så er den jeg fik af dig ikke en gang imellem, den er ikke helt sprunget ud endnu.
      Tak - ja hvad skulle jeg ellers tage af sted for :)
      Kh Lisbeth

      Slet
    2. Jeg skal hilse igen, og du må også hilse din Bent :)

      Slet
  10. Hvor er dine hortensiaer smukke. De har da overlevet diverse tørke i fin stil. Min ene var da svær nok at holde liv i sidste år.
    Paraplyblommen er rigtig flot, den ligner en skulptur når den er klippet så stramt. men det må være et stort arbejde at holde den så stram.
    Det har været et godt udflugtsvejr i dag. Håber du fik nogle spændende roser,, hvis du da har plads til flere ..
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Tak, ja de har det fint bortset fra en enkelt, den trængte til vand, da jeg kom hjem, men jeg orkede ikke at vande den. Det må blive i morgen.
      Ja den er rigtig fin, men du har ret, det er et stort arbejde for Bent at holde den så stram.
      Ja det har det, jeg fik nogle med hjem, så må vi se, om jeg har plads til dem :)
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  11. Jeg ville ønske jeg kunne have hortensia. Men mine hvide skifter altid farve.
    Det er jo normalt. Men jeg bliver så irriteret. Så Linda fik de sidste jeg havde i haven.
    I år har jeg dog købt en hvid og sat i krukke. Men den er lime farve......
    Jeg dur ikke til dem.
    Det blommetræ er så smukt. Send du Bent op og ordne mit. Det ser så vildt flot ud.

    Klem og skøn dag
    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Charlotte
      Synd du ikke kan have hortensia, men mon ikke du er lidt vanskelig med farveskiftet, det er netop det, der er det flotte ved hortensia :)
      Tak skal du have, jeg tror ikke, Bent vil komme og ordne dit blommetræ, men han er god til det, har dog rigeligt at se til her.
      Klem og i lige måde
      Lisbeth

      Slet
    2. Ha ha ha ja det kunne jeg tænke mig han har.
      Mit blommetræ har aldrig haft så mange blommer som i år.
      Men hvepsene er gået i dem alle. Så der bliver ikke nogle til os.......

      Slet
  12. Hei Lisbeth.
    Deilig med så mange vakre Hortensia. Her ser det ut til at våre blir blå med tiden, og det er jo vakkert:-)
    Limelight lyser flott opp på sensommerkveldene.
    Ha en fin uke/Eirin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Eirin
      Ja der er mange vakre hortenia, mine er ikke meget for at blive blå, det gør ikke noget.
      Limelight er en fin hortensia.
      Tak i lige måde

      Slet
  13. Jeg er særligt betaget af Pink Pincushion - hvor er den fin. Men også Bluebird. Hvor køber du hortensia? Jeg synes altid kun, man kan finde de gængse i plantecentrene.
    Kh Karen

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karen
      Pink Pincushion har jeg købt på Lønbæk Planteskole, Anne Marie har mange fine http://www.loenbaek.dk/planter/hydrangea-aborescens-anna-bella.html
      Det er noget anderledes end plantecentre, du kan få meget inspiration ved at tage en tur til Holstebro :)
      Kh Lisbeth

      Slet
  14. Så utrolig flotte Hortensia du har!! Det er en favoritt hos meg også!

    SvarSlet