onsdag den 7. august 2019

På tur til Fyn og Kolding

Jeg startede hjemmefra kl. 7.45 og var hjemme igen 18.15, det blev en lang dag. Heldigvis havde jeg godt følgeskab af Linda, som kom helt fra Silkeborg til Odder, for at vi kunne tage turen sammen.
Som I nok kan regne ud, var der en livlig snakken i bilen både frem og tilbage.
Jeg skal hilse og sige, at der er ret langt til Magtenbølle Planteskole, men efter kørsel på den fynske motorvej med vejarbejde 10 km, lykkedes det at nå planteskolen.
Her ventede Anne fra Otterup på os. Vi købte nu ikke meget der, så vi kunne godt have sparet turen dertil. Men udvalget er stort, og der er gode priser, hvis du er interesseret i at se, hvor den ligger kan du  finde den her
Jeg tog lidt billeder:
 Hortensia
 og roser, det er nu bedst at købe roser der om foråret, men vi købte en enkelt rose til samme pris som hos Jas, nemlig 50 kr. Valget faldt på Stockholm, den er efter sigende meget sund.
 Det er et stort plantecenter med masser af træer i pæne størrelse, priserne lå omkring 350 kr. Der var enkelte stauder nedsat til 25 kr. Og store potter med Echinacea til 70 kr.
Derefter kørte vi efter Anne til Brenderup, hvor Jas holder til. Vi købte 17 roser, så der var som sædvanlig trængsel i bilen. Desværre glemte jeg at tage billeder hos Jas.
her er min bil, baljen havde jeg haft med, den var fyldt med stauder til Lindas have, det hele blev læsset over i Lindas bil, inden vi kørte videre.
Her er det Lindas bil, der blev fyldt med roser, den holdt parkeret i Odder.
Fra Jas kørte vi i øvrigt videre til Billigblomst i Kolding, det tog kun en ½ time at køre dertil, desværre havde vi ikke tid til at kigge os om der, vi skulle bare købe nogle krukker til en rund fødselsdag i nærmeste fremtid. Vi havde nu heller ikke plads til mere, der var ellers mange spændende sager, tror vi :)
Nå ja I vil nok også gerne vide, hvad jeg købte hos Jas.
Forrest står Stockholm, som vi købte ved Magtenbølle.
Jas har mange historiske roser, da jeg har en del og gerne ville have lidt flere til samlingen købte jeg tre stk.
La Reine Victoria, Fantin Latour og Mrs. John Laing. Et par engelske blev det også til: Leander og Cressida, som jeg har i forvejen, men den har den skønneste duft, så jeg måtte have en mere. Den sidste hedder Hyldbjerggaard, den har været i Rosenpostens sortiment, men er fjernet igen, jeg kan ikke google den, men jeg kan se, at der er en lyserød knop i den, så den er plantet i yin bedet.
Det var så den rosentur.
Her kommer lidt billeder fra de sidste dage:
 Blærespirea, solbrud og Clematis Söderhjälme
 her er det Rudbeckia sammen med den gule sommerfuglebusk
 lige ved siden af står en dahlia, som har overvintret i bedet.
lidt solskin i haven fra i går formiddags. Også nu skinner solen, DMI lovede 17 mm her i dag, men til morgen lover de kun 3 :( vi trænger ellers meget, plænen er ved at få gule pletter.
 Det er svært at tage billeder af min foldblad/Veratrum, som i år blomstrer for første gang
 Geranium pratense flore pleno har jeg haft i mange år.
Denne hortensia var fin og hvid den 7.7
men her en måned efter er den ikke længere hvid. Men den er da flot alligevel Charlotte :)
De sidste liljer (næsten)
 Anastasia
 Lotus lilje
White Longiflorum står i skoven
Roser:
 Jayne Austin højt til vejrs på clematisstativet ved terrassen
 Jude the Obscure
 King´s Macc
 Molineux
Elfe
Sourire d´orchidée er stort set den eneste som blomstrer ved pergolaen
Our last Summer står i fuldt flor nu, det har ellers knebet lidt for den, det er to år siden, jeg købte den i Polen.
Sommerhyacinten som blomstrer nu.
I må have en dejlig dag.

39 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth

    Sånne planteturer er så morsomme, og enda mer hyggelig hvis en er flere :)
    Mye fint du fikk kjøpt. Jeg skal flytte ca 20 roser, og jeg tror ikke jeg skal ha flere. Det er i grunnen mange nok, og så får jeg heller se hvis noen av de ikke overlever.
    Ha en deilig dag du også.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det er hyggeligt at være flere af sted.
      Ja jeg købte en del, det kender du, men roserne tager du en pause med nu. Det er heller ikke så rart, hvis der går flere til.
      Klem

      Slet
  2. Det var da en dejlig tur og et godt udbytte.
    Jeg holder meget af Magtenbølle. De har mange små træer og podede buske på høje stammer. Og sjældne ting og sager. For en måneds tid siden var vi ude og kigge i deres mark med træer, der står i jord. Uh, der var meget.... Det kan heldigvis først købes i november, når de kan graves op, og så har jeg forhåbentlig koldt vand i blodet igen ;-)))
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja det var en dejlig tur, jeg kan forstå, at du kender Magtenbølle godt. Jeg har været der to gange nu, men har vidst ikke nået langt nok ud i området, så jeg har ikke set så mange sjældne ting og sager. Det er måske meget godt, for det sjældne kan jeg heller ikke stå for. Så må du se, hvordan det ser ud for dig i november :)
      Kh Lisbeth

      Slet
    2. Vi er kommet der en gang eller to om året, siden vi opdagede stedet for et par år siden. Du må prøve at gå op i marken bagved næste gang :-))))
      Jeg skrev engang om en tur dertil. Du kan sikkert genkende stedet: https://blog.byhaveniebeltoft.dk/planteskole-med-traeer-til-smaa-haver/

      Slet
    3. Ja men så er I jo blevet afhængige :) Ja det må jeg prøve.
      Tak det kigger jeg lige på.

      Slet
  3. Sikke en spændende rosentur I var på. Hvor er du flittig med at plante og forny.
    Jeg kan finde på, at tage på planteskoler for bare at gå og falde i svime.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte
      Ja det er altid spændende at besøge Jas. Jeg har svært ved at tage på planteskole uden at købe noget, det er en god evne du har. Jeg kan nu også godt lide at gå rundt og kigge på, hvad de byder på.

      Slet
  4. Ugh, ja det er næsten umuligt at komme i nærheden af en planteskole uden at købe noget, hihi. Du kommer da vist ikke til at "gå ned på mangel" af roser lige med det første. De lyder smukke.
    Gemalen rystede på hovedet da han hørte de lovede masser af vand og torden. Han havde tjekket den norske vejrmelding, den passer bedre. Ganske rigtig, 5mm og et buldren i det fjerne var det hvad det kunne blive til.
    Sommerhyacinter er så flotte. Men de kan nu være lidt drilske, syntes jeg. Et år er de bare megastore og flotte. Et andet år nogle pistlinger.
    Dine ser ud til at være på toppen. Som dine liljer osse gør. jeg tænker mig til duften.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja det er svært at lade være med at købe noget, når jeg er hos Jas, kan jeg slet ikke lade være.
      Jeg troede heller ikke på regnen, men vi fik dog 8 mm og nogle byger senere på dagen. Vi kan ikke rigtig stole på DMI, så vi bliver altid lidt skuffede.
      Mine sommerhyacinter står bare i en potte og passer sig selv, jeg husker dem først, når de begynder at skyde op. Ja de liljer har en skøn duft.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  5. Hej Lisbeth

    Alletiders med sådan en fælles indkøbstur - Og indkøb.
    alletides du og JAS har samme historiske interesse!
    Flot Lilium longiflorum - Mine rene sorter er gået til, de er ikke så vinterstærke.

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det er rarest at være flere af sted, det er en lang tur at køre alene. Jas bliver så glad, når jeg køber af hans historiske roser.
      Øv hvor ærgerligt med dine liljer, min står i skoven, jeg tror i øvrigt jeg plantede den sidste efterår.
      Tak i lige måde

      Slet
  6. Det med vejarbejde på motorvejen bed jeg mærke i, for vi har bestemt, at vi skal på en kort tur til Fyn om 14 dage. Dejlige billeder hjemme fra haven!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Der var temmelig meget trafik, det gjorde det ikke bedre med vejarbejdet. Heldigvis skal I ikke nå en færge, det er belastende.
      Tak for det.

      Slet
  7. Hmmmmmm sikke en tur. Den gad jeg godt være med på.
    er ved at være parat til nye roser. Så ham Jas gad jeg godt aflægge et besøg.
    Sikke mange nye roser du nu får i haven.

    Klem og skøn aften
    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Charlotte
      Ja det er hyggeligt med selskab på turen, jeg tager gerne med dig en tur, hvis du kører til Odder :) Det kunne være hyggeligt, så kan du få flere roser.
      Klem tilbage og i lige måde
      Lisbeth

      Slet
  8. Hej Lisbeth
    Ja det er altid hyggeligt at komme på tur, især når turen handler om planter :-) når man som du er afhængig af færge tider så kan set godt gå hen og blive lidt presset. Det er lidt lettere for os som bor på fastlandet eller brofaste øer.
    Ja der var godt læs på din bil, men både du og Linda er jo gode til at pakke en bil og havde I købt mere havde I også fået plads til det. Jeg skulle jo kun have plads til 4 roser så det var jo nemt nok. Hyldbjerggaard er jeg lidt spændt på, ja vi kunne se at den er rosa, men derudover må vi bare vente og se hvad den ellers byder på, højde osv..
    Smukke billeder fra haven, men vand er en. mangelvare både hos dig og mig. Idag trak det op et par gange med mørke skyer og buldren, men det var nærmest kun lige så det blev fugtigt, og ret hurtigt kom solen frem igen. Natten til igår fik vi 1 mm, så det batter jo ikke noget. Nu jeg graver i jorden er det da også ret tydeligt hvor tørt her er.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det bedste er en plantetur, det kan vi lide, men ja det er presset altid at skulle nå en færge. Vi fik slet ikke tid til at kigge i Billigblomst, det var lidt ærgerligt.
      Nej vi havde ikke plads til mere, når vi også skulle have krukkerne, selvom vi købte nogle, der kunne stables.
      Købte du også Hyldbjerggaard? Nu skal du igen ud og investere i flere roser, når du skal have tilplantet det nye bed. Spændende.
      Ja vi fik så 8 mm, så jeg skal ikke klage, kan jeg forstå, det så ellers ud til at I fik regn, men man kan ikke stole på radaren. Det er ikke rart at arbejde med så tør jord, det er nærmest umuligt.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
    2. Hej Lisbeth
      Ja jeg købte også Hyldbjerggaard, det er bare lidt ærgerligt at der ikke kan findes noget om den. Det er nu ikke anken at det nye bed skal fyldes med roser. William Loop som jeg også købte har fået plads i den ene ende og så skal det lidt buske i. Der stod en stjernemagnolie der i forvejen, tænker at der skal sættes en af sumphibiscuserne også, en hortensia og et par stykker mere af noget der ikke bliver kæmpe stort også. Det løser sig nok hen ad vejen :-) Lidt liljer og lave stauder tænker jeg også at der skal være plads til.
      Nu vil jeg tage på kaktus plantetur :-) skal dog kun til Odense så det er lige til at overskue.
      Ha’ en rigtig god dag
      Knus Anne

      Slet
  9. Så fik jeg styret min nysgærrighed ;)
    Det er fine roser du har købt. Chressida har jeg også.
    Det lyder som en skøn tur i har været på. Jas fortalte godt i skulle komme da vi var der i søndags.
    Stort knus til jer begge

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Det var godt, og nu ved jeg, at du har set det. Ja jeg har også en Cressida i forvejen, men den dufter bare fantastisk, og den gamle ser ikke ud til at ville remontere, så måtte jeg have en ny :)
      Det var en fin tur ja.
      Knus til dig

      Slet
  10. Hei Lisbeth.
    Alltid hyggelig å dra på handletur sammen:-)
    Tenkte ikke på Jas da vi passerte Fyn...
    Takk for en fin runde i hagen din/Eirin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Eirin
      Ja det er det bedste, det er kedeligt at tage af sted alene.
      Det var synd, I må en gang tage hen og besøge Jas, det er en oplevelse af de bedre.
      Selv tak fordi du kiggede med
      Lisbeth

      Slet
  11. Beautiful flowers.
    I especially liked the rose photos
    Greetings from Portugal
    Maria

    SvarSlet
  12. Hei Lisbbeth.
    Høres ut som en hyggelig tur.
    Jas var ikke i våre tanker da vi var på fyn i sommer...
    Takk for en fin runde i hagen din/Eirin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Eirin
      Ja det var en hyggelig tur, I må besøge Jas næste gang i kommer til Fyn.
      Selv tak fordi du var med.

      Slet
  13. Hej Lisbeth. Jeg har været i Magtenbølle Planteskole mange gange og kan kun anbefales både mht. priser, udvalg og kundeservice. Spændende med flere roser:) Jeg tænker også, at jeg må besøge Jas i år, for jeg kunne godt tænke mig lidt flere roser. Bl.a. har jeg et ønske om Pilgrim til den gule have. Synes du ikke, det ville være et godt valg? Kh Susanne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Susanne
      Ja Magtenbølle er et godt sted at handle har jeg forstået, man skal bare lidt længere om bag ved og se på det hele. Jeg har lige haft besøg af Lene og Bo fra Lenesliljer, de fortalte meget godt om Magtenbølle. Der findes mange gule roser, som er gode. Jeg tror ikke, at Jas har Pilgrim, den gror i pergolaen her hos mig. Der er meget vestenvind, det kan den ikke lide. I Magtenbølle købte jeg Stockholm rosen, den er ret flot, men det er en buketrose, den fås også ved Rosertilhaven.dk. Pilgrim vil godt klatre, det vil Stockholm nok ikke. Hvis det er en klatrerose du vil have, så ring til Jas og spørg, om han kan skaffe Pilgrim. Den kan også fås ved Rosertilhaven, men til en anden pris.
      Kh Lisbeth

      Slet
  14. Roligt att komma iväg till plantskolor med likasinnade. Och du fick fatt i vackra rosor tänker jag. Leander hade jag och jag älskade den men den försvann för ett par vintrar sedan. Austinrosor är inte jättebra i Sverige.

    HA det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina
      Ja jeg fik vackra roser med hjem, vi havde en hyggelig tur.
      Der er nok lidt for koldt hos jer til Austinroserne.
      Tak i lige måde

      Slet
  15. Fnys.... tænk at du har været i Kolding, uden at kigge ind....;o)
    Nå men, jeg er sikker på I har hygget jer alligevel. :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Fru Friis
      Jeg tænkte meget på dig, men der kunne ikke proppes mere ind på den tur, det var ikke lysten, der manglede. Ja vi hyggede os, mens vi stressede af sted.
      Knus

      Slet
    2. Du er tilgivet, fordi du tænkte på mig...😂😂😂

      Slet
  16. Det lyder som en både hyggelig og udbytterig tur, I har været på. Der følger jo gravearbejde med, det kan godt give lidt ømme muskler.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Ja det var en hyggelig tur, det var nu ikke så galt med de ømme muskler, men som du ved, er det ikke nemt at grave i tør jord, det kender du også til.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  17. Hej Lisbeth
    Det var bare sådan en hyggelig tur og dag, og jeg må gang på gang forundres over, hvad der kan stoppes ind i bagagerummet på en bil 😊 Jeg synes, Magtenbølle var en spændende og anderledes planteskole og med yderst rimelige priser, men sikke da en gang vejarbejde på vej dertil. Nu vidste vi jo også, at det plejer at gå galt hos Jas, så vi var nok noget tilbageholdende i Magtenbølle 😊 Jeg er i hvert fald meget glad for de roser, jeg købte og sandelig også for de fine sager fra både dig og Anne - tusind tak til jer begge.
    Dejlige billeder fra din have, som du sikkert nød ekstra meget oven på den lange dag. Vi har fået temmelig mange kraftige byger de sidste tre dage, så jeg klager for engangs skyld ikke. Glæder mig dog til tørvejr i morgen, så jeg kan få plantet 😊
    Tak for en superhyggelig dag!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Ja det var det, hvis jeg ikke havde haft baljen med, kunne vi have haft meget mere. Hvis vi kommer til Magtenbølle igen, må vi vidst se os lidt bedre om, jeg har hørt, at der er mange spændende sager rundt omkring, vi fandt dem bare ikke. Jeg har fået at vide, at vi kan dreje fra ved Årup, så kan vi springe vejarbejdet over :) Ja du fik mange skønne sager og roser, det var godt. Velbekomme.
      Ja I andre får regn nok, så nu er det min tur til at klage :(
      Selv tak - skønt vi kunne følges.
      Knus Lisbeth

      Slet
  18. Good morning dear Lisbeth,
    I am so jealous that you still have place enough to buy new beauty's for your garden (fun). I hope your new one's will grow out to beautiful flowerful plants! They are in good hands, so I know they will do fine in your garden.
    Have a wonderful day
    Rosehugs Marijke

    SvarSlet