lørdag den 31. august 2019

Sidste sommerdag

er heldigvis ret sommerlig, den startede stille ud, men lige nu lufter det en del, så vi kan få tørret græsset, det trænger. Bent har nemlig været på cykeltur i Midtjyllands skove. Desværre tørrer jorden også. det er ikke så godt. De 10 mm vi fik i tirsdags er for længst væk, og der er ikke udsigt til nyt iflg. DMI. Og dog lige nu loves der 10 mm i morgen formiddag, vi håber.
Kornet er i hus, nu skal der harves og pløjes, de er i gang, ser det ud til.
 Skæbnetræet 2015
 og 4 år efter
blomsterne dufter fantastisk, det bliver der rigtigt lagt mærke til for tiden, men lugten i bladene kan de besøgende ikke lide :) den er nu også skrap.
Der er stadig gode kig i haven
 her er det Echinacea, cedertræet og hydrangea Limelight, der tager opmærksomheden
 også solbrud/Helenium
 ses
 langt væk
 de store lækre blomster på Hydrangea Vanilla Fraise får stor opmærksomhed
i skoven er det Mamelukærmebusken/Lavatera som bliver bemærket
sammen med de fine bregner, her er det mosbregne, der er blevet vældig stor.
mit nye skovbed, her var pludselig blevet så tomt, så jeg flyttede lidt bregner og en høststenbræk derhen.
Roserne er godt i gang
 i dråbebedet
 også her
 her er det terrassebedet
 det samme her
roserne ved skuret
 Golden Celebration
 Leander (købt da vi var på tur til Jas i august)
 Summersong har kun tynde grene, derfor hænger den med hovedet
 Tamara
 Tea clipper
Teasing Georgia
en ny staude er kommet i bedet. Virginsk ærenpris (fra Netto :)
den nye Hydrangea (Silver Dollar) også fra Netto havde besøg af en græshoppe, måske på grund af det fine navn :)
Vi tager da lige for en gang skyld en solnedgang. Efterfølgende var der et par små rådyr, der stod og kiggede undrende på mig.
De lover lunt vejr resten af dagen, så vi vil finde grillen frem. Fortsat god dag og god søndag.

27 kommentarer:

  1. Hvor er det smukt at se alt det, du har, som blomstrer stadigvæk! Og græshoppen i den nye Hydrangea. Skæbnetræ kendte jeg slet ikke.
    Jeg har været til høstmarked hos Aarstiderne og beundret de utroligt mange blomster og grøntsager.
    Jeg håber, du får de 10 mm regn i morgen!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte
      Ja der er dejligt meget, der blomstrer endnu.
      Der er ikke så mange, der kender skæbnetræet.
      Det lyder hyggeligt med høstmarked.
      Ja lad os håbe, vi får regn, men jeg vil se det, før jeg tror på det.

      Slet
  2. Så dejligt der ser ud i Høneballehaven! Den der Vanilla Fraise kunne jeg da godt ønske mig. Jeg har godt nok lige haft fødselsdag, så jeg venter ingen gaver i den nærmeste fremtid :-)
    Jeg krydser fingre for regn i morgen. Både hos jer og her hos os.
    Kh Nana

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nana
      Ja her er sørme også dejligt, når jeg selv skal sige det :) Ja efter nogle år bliver Vanilla Fraise meget stor og flot. Den må du have.
      Tak for det, ja lad os håbe på regn, men jeg har mine tvivl.
      Kh Lisbeth

      Slet
  3. Good evening dear Lisbeth,
    Fantastic vieuws out of your beautiful garden!! A feast to my eyes.
    I hope we will get some rain to. The sky is dark at the moment. We have to see what it will bring.
    Have a wonderful rest of the evening
    Rosehugs Marijke

    SvarSlet
    Svar
    1. Good evening dear Marijke
      I am glad to hear that you enjoy my pictures.
      I hope you have got som rain, we have still not.
      Rosehugs Lisbeth

      Slet
  4. Hej Lisbeth

    Vanilla Fraise er en av de flotteste syrinhortensia som er. Silver Dollar har jeg ikke :)
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja Vanilla Fraise er fantastisk og bliver flottere og flottere med alderen. Du må have fat i Silver Dollar :)
      Klem

      Slet
  5. Hej Lisbeth
    Flot flot forløb med skæbnetræet.
    Jeg tror det meste af europa håber på mildning og gerne masser af regn... Vi får se!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Tak skal du have. Ja vi er mange, der mangler regn. Her skal det først starte kl. 2 i nat. Vi tror ikke rigtigt på det.
      Tak i lige måde

      Slet
  6. Flotte landskabbilleder og skyer..
    Ja man kan finde fine stauder i netto, bare de ikke har haft dem stående for længe, det er ikke altid de får vandet deres planter i tide. jeg har fundet et par smukke mørkerøde dagliljer i foråret.
    Din Helenium er da fabelagtig stor,,, jeg havde for år tilbage osse nogle store flotte. Desværre måtte de flyttes, hvad de ikke kunne lide. og siden har jeg ikke kunne få nogen til at komme. De bliver spist, hvert forår. Jeg har givet sneglende skylden, men måske er det mus???
    Ja det har været en styg varme, men vi har osse grillet til aften. Nu gælder det om at få gennemtræk og luftet huset ud inden sengetid, phuu, jeg glæder mig til efterårets temperatur.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Tak skal du have. Netto sætter planterne ud fredag morgen, så er jeg på pletten, for dem de har glemt at vande, gider jeg ikke at købe.
      Sneglene rører ikke min Helenium, jeg har heller ikke set mus i dem. Ærgerligt at du har mistet din. Hvis du en gang kommer herover, må du få en aflægger af mig.
      Nu er det vidst slut med varmen, så vi kan komme til at sove ordentligt om natten igen.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  7. Du har en god Netto ;-) Silverdollar ser rigtig flot ud. Spændende, hvordan den klarer vinteren.
    Skøn solnedgang.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja det har vi, der er ikke så stor konkurrence herovre :) Jeg forventer, at Silver dollar klarer sig fint, den kommer i jorden inden længe.
      Tak
      Kh Lisbeth

      Slet
  8. Hej Lisbeth
    Smukke kig rundt i og uden for haven, sjovt med billeder med nogle pr imellem, så man rigtig kan se hvormeget det gror. Det hår jo faktisk stærkere end man sådan lige regner med.
    Mamelukærme busken er rigtig fin at ha’ i haven, da den blomstrer rigtig længe.
    Lækre roser og fine køb i Netto. Ja man kan være heldig der, hvis man lige kommer forbi når de får friske planter hjem. I vores Netto gpr der desværre ikke mange dage før det heler er tørret ud eller ødelagt på anden vis.
    Vi har været til fætter/kusine træf (i min familie) hele dagen. Py-ha det har været en varm fornøjelse, men en rigtig god dag. Jeg gik så desværre glip af en have-hygge plante-bytte dag som en af mine fynske Havevenner afholdt, lidt ærgerligt men svært at være mere end et sted :-)
    Denne gang har Bent da være rigtig heldig med vejret på cykelturen, så nu kan regnen godt indfinde sig Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
  9. Hej Anne
    Ja det er sjovt, så meget det gror på 4 år.
    Ja man skal være hurtig i Netto, ellers bliver det ødelagt, så jeg møder op fredag morgen, hvor planterne er helt friske.
    Ja det har været hot at være til familietræf i den varme. Ærgerligt du gik glip af have-hygge dagen, men man kan desværre ikke være to steder på samme tid.
    Bent havde en fin tur, men det var faktisk også for varmt, så han havde ikke helt så meget fornøjelse af det. Gad vide om der kommer regn, jeg tvivler.
    Tak i lige måde
    Knus Lisbeth

    SvarSlet
  10. Her har vi også mangel på vand. Tørkeindekset ligger på 8,3 i dag. Den anden dag fik vi 19 mm....det trak tørkeindekset ca. 1 ned....så kan man godt regne ud, hvor mange mm regn vi er bagud, for at få tørkeindekset ned på 2-3 stykker.
    Gårsdagens tordenvejr gav sølle 4 mm.
    Jeg håber vi får et vådt efterår, så vanddepoterne kan blive fyldt op inden næste forår. Dog skal det helst holde tørt i efterårsferien, hvor vi skal have lagt "lidt løg". :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja vi fik 2 mm i nat, mens andre er ved at drukne i regn. Ja lad os håbe på regn undtagen i efterårsferien, så I kan få lagt de par løg, du har købt hjem ;)

      Slet
  11. Forhåbentligt får I noget regn snart - vi mangler så ikke, så vi vil lige så gerne have tørvejr. Den lyse mamelukærmebusk er flot og imponerende.

    SvarSlet
  12. Hej Marie
    Ja det håber jeg også, de lover tit, men vi får kun smådråber, desværre. De lover 16 mm på onsdag. Ja mamelukærmebusken er meget flot og gøre det godt og længe.

    SvarSlet
  13. Hei Lisbeth.
    Håper skjebnetreet vårt overlever her, det er virkelig flott når det blomstrer:-) Vårt har ikke hatt blomster enda.
    Det ser deilig ut i hagen deres, på årets siste sommerdag:-)
    Ha en fin uke/Eirin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Eirin
      Ja lad os håbe, at jeres skæbnetræ klarer det, der går lige et par år, inden det blomstrer, det er så smukt med blomster.
      Tak skal du have.
      Også fin uge til jer.

      Slet
  14. Det er jo stadig flotte billeder du tager i din have, men man er nok også mere tilbageholdende med at fotografere de tørkelidende planter. Jeg prøver i hvert fald at fokusere på det trivelige - men jeg ønsker dig sandelig regn!
    Jeg elsker dine plantesammensætninger. Nu bare solbruden der kan ses fra alle vinkler og klæder alle sine naboer så fint. Du har virkelig sans for at komponere!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Ulla
      Ja der er heldigvis stadig fine ikke tørkelidende planter i min have, så de får lov at komme med i indlægget. Man skulle jo nødig sætte folk i dårligt humør ;)
      Det var sødt sagt, nogle gange er jeg bare heldig.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  15. Den virginske ærenpris ser fin ud. Du er god til at finde planter i Netto, jeg skal vist til at holde øje med, hvad de har.
    Flotte roser!

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Ja den er rigtig fin. Fredag morgen ved jeg, at der er nye planter, så er jeg på pletten :) Der er mere konkurrence hos jer, så det er ikke sikkert, jeres Netto får samme planter. Men du har lov at håbe.
      Tak.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  16. Får fundera på var jag kan ha fler Hydrangea - Vanilla Fraise är fin. Hos mig har det blivit fler av H serrata som jag vet klarar sig och som blommar hos mig.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet