torsdag den 29. august 2019

Tjørnebedet og roser med regndråber

Sidste år fjernede vi en tjørnehæk, den var blevet for voldsom at klippe, så Bent skar den resolut ned og gravede rødderne op. Værsgo her er et stykke jord, du kan lave et nyt bed af. Det lod jeg mig ikke sige to gange. Jeg har vist bedet efterhånden, som det groede til. Her er de sidste nye billeder af det:
Der er plantet meget forskelligt i bedet, som I kan se bl.a. Echinacea
 små cyklamen, som Anne har foræret mig, hun er meget dygtig til at så og få gode resultater
 en selvsået tomat er der også i bedet
 forskellige Alunrod/Heuchera Midnight Rose
 roser, lige nu blomstrer Ebb Tide og Heidi Klum, ved siden af ses R. prostantera
Rosenskovmærke har det rigtig godt i bedet
 Rhododendron er der også  R. Lavendula
 Denne her blev flyttet sidste efterår, den var som I kan se på de gamle blade fuldstændig gennem-
hullet af billetklip og blomstrede slet ikke i år, men se nu alle de knopper den har klar til næste år.
R. Serendipity
 Syrisk rose, jeg såede nogle frø, men jeg havde nu ikke ventet at se syrisk rose komme op, men det blev det så.
og ikke at forglemme R. Queenbe x R. rex med flot indument på bagsiden og tomentum på ydersiden. Nyt ord jeg lige har lært :)
her er bedet igen set fra en anden vinkel
Der er andre spændende planter i bedet, som I kan se også en bregne. Jeg viser selvfølgelig af og til billeder fra bedet, når der er noget spændende at vise.

 Himlens 7 sønner blomstrer nu
Også konvalbusken blomstrer nu, denne med rosa blomster. Cletra alnifolia
Roser - de fleste med lidt dråber:
 A whiter shade of pale
 Alfred Dalmas
 Buttercup
 Charles Austin
 Gertrud Jekyll
 Koko Loco
 Lady of Shalott
 Midnight Blue
 Olivia som har blomstret mere eller mindre hel sæsonen, men altid i blomst
Penny Lane
Roserne tager meget af min tid. I går fjernede jeg de fleste af bladene med stråleplet, i dag er der igen lige så mange :( 
R. Bluebell - gad vide om den snart kommer i blomst, den blomstrede samme tid sidste år.
I må have en fortsat god dag

22 kommentarer:

  1. <Hej Lisbeth

    Og mig der troede det hed 'toment' mon ikke tomentum er en anden form for samme ord?
    Midnight blue er nu flot!
    Er 'Lady of Shalott´s' blomsterstilk kraftigere end den på 'Summersong'?

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Jo det ser ud til at det er samme ord. Jeg har lært det af en rhodonørd fra England.
      Ja Lady of Shalott kan holde sit hoved, det kniber for Summersong.
      Tak i lige måde

      Slet
  2. Det er overvældende at se dine mange smukke blomster og træer, Lisbeth. Roser med dråber er bare så smukt, men hvor er det ærgerligt med stråleplet i bladene.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte
      Ja jeg føler mig også lidt overvældet, når jeg går rundt derude. Vi må nyde blomsterne i roserne og se bort fra bladene, selvom det er svært.

      Slet
  3. Good evening dear Lisbeth,
    Enough to enjoy in your beautiful garden. Great that you've had some rainwater.
    Penny Lane, her flowers are beautiful but!! the shrub is almost bald in my garden. Never mind you have enough other beautiful roses.
    Have a wonderful evening
    Rosehugs Marijk

    SvarSlet
    Svar
    1. Hello dear Marijke
      Yes there are a lot to enjoy. I was happy for the rain.
      I am fond of Penny Lane, she is beautyful and has a lovely scent.
      Same to you
      Rosehugs Lisbeth

      Slet
  4. Hej Lisbeth

    Nei, vi lar oss ikke be to ganger når en får plass til et nytt bed. Det vet jeg alt om ;)
    Rosene dine er så fine, og Koko Loco er helt nydelig! Den har jeg aldri sett her.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det er altid godt med et nyt bed.
      Koko Loco er en fin lidt ældre rose, som er blevet moderne igen.
      Klem

      Slet
  5. Det er altid dejlig med et nyt bed, og du har allerede fået det så fint.
    Nu kommer den årstid hvor jeg sukker over himlens 7 sønner, og desperat prøver at finde en plads til den. ak ja.
    Skægt du såede en ting og så kommer der en syrisk rose op.. Den er fin stor, mon ikke den vil blomstre til næste år.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja det er gået hurtigt med det bed.
      Himlens 7 sønner kræver kun lidt plads, altså i begyndelsen. Vores var ganske lille, da vi købte den, men det er gået over ;)
      Det var Amarant jeg såede, det stod der på posen. Jo måske kommer der blomster næste år.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  6. Hej Lisbeth
    Det var så godt at Bent gik til angreb på tjørnehækken, og at du hurtigt fik plantet nyt og nu begynder det jo at ligne noget. Mange dejlige planter du har fået plads ti, og jeg kan stadig skimte lidt bar jord endnu :-) eller det måske bare er gro-plads. Ja nu pibler de små Cyclamen frem, det er nu en smuk lille sag som man kun kan elske. Jeg har små nye frøplanter på vej i drivhuset så mon ikke der stadig kan falde lidt af til til dig. Det er da en fin Syrisk rose du hat fået sået. Du kan jo nok og så ovenikøbet med et helt andet resultat end ventet :-) spændende hvilken farve den får.
    Smukke roser, ja vi kan da nøjes med at kigge på blomsten :-) noget af et arbejde for dig at pille alle de syge blade af. Gad vide hvor meget det egentlig hjælper, ud over at vi blir fri for at kigge på dem, bare en tanke.
    Ja spændende om Blue Bell snart blomstrer, den har da store fine knopper.
    Har I fået tegn idag? Her begyndte det at regne i morges, YES tænkte jeg, men ak der er ikke engang en halv mm i måleren.
    Fortsat gid aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det var godt, han fjernede tjørnehækken, vi er begge tilfredse med det. Jeg synes, der er mange planter i bedet nu, men du har ret, det ser ud til, at der kan være flere. Jeg gik rigtig længe og ventede på Amarant, men syntes godt nok ikke, det lignede sådan noget, men det var det, der stod på posen, så jeg er lidt desorienteret.
      Blue Bell ser godt nok ud som om den kan springe ud meget snart.
      Vi fik også lidt regn i morges og lidt af formiddagen, tror der er to mm i derude. Der er ellers vist regn over Otterup flere gange i løbet af dagen, men jeg tænkte nok, at det ikke var rigtigt.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
    2. Det lyder godt med flere cyklamen, det vil glæde mig rigtig meget, jeg kunne forstå på Lene, at jeg ikke er den eneste, som får dem af dig. Du er nu så flink :)
      Nej det er vidst kun for udseendet at vi fjerner de gule blade, det kommer alligevel, tror jeg, men kønt er det ikke.
      Knus

      Slet
  7. Sig mig: Er din Rosenskovmærke så flot nu? Jeg må vise billedet til min... så kan den se, hvordan den burde se ud. Wow.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja det er den, måske kan de godt lide at få nye pladser, jeg har nemlig også nogle, som ikke er så fine som den, som selvfølgelig blev plantet, da jeg lavede bedet.
      Kh Lisbeth

      Slet
    2. Jeg må overveje en flytning. Den har ellers fået lidt mere lys i år, så jeg troede det ville hjælpe.

      Slet
  8. Det tog ikke lang tid at få det bed fyldt med planter. Når vi kommer ind i efteråret, mister jeg mere og mere lysten til at nusse om roserne, men når bladene bliver gule af stråleplet, kribler det alligevel lidt fingrene

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja jeg er også forbavset over, at det er gået så hurtigt. Der er jo mange, der blomstrer igen, så jeg nusser videre. De der grimme blade skæmmer alt for meget, men de nye skud er heldigvis fine.

      Slet
  9. Så många fina rosor ni har i trädgården och den lilla fina cyklamen. jag har just köpt vita cyklamen som får bli blomma i kruka nu till sensommaren.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Betty
      Tak ja der er mange, men den lille cyklamen er nu også fin. Godt du også har nogle.

      Slet
  10. Det er allerede vokset godt til i bedet. Jeg kan se, du har en vandslange liggende, har I det fortsat tørt?
    Det må være et kæmpe arbejde at holde roserne pæne. Jeg har ikke ret mange roser, men jeg synes alligevel, at jeg bruger meget tid på dem.
    God weekend!

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Ja det er gået utroligt hurtigt. Vi mangler stadig vand, men jeg har holdt pause med vandingen de sidste dage, da vi fik 10 mm i tirsdags. Vi var lovet mere i morgen, men det har de trukket tilbage.
      Roserne tager meget lang tid, jeg kan nærmest ikke lave andet, men jeg har jo selv valgt.
      Tak i lige måde
      Hilsen Lisbeth

      Slet