fredag den 24. juni 2011

Rosenbilleder og rosengelé

I dag har jeg lavet rosengelé, den har den smukkeste farve og den dejligste duft.

Se selv, det var så smukt i modlys, men det er ikke helt så godt på billedet.


Til aften måtte jeg så ud og tage billeder af roser. I år er mine roser ikke helt så smukke, som de plejer at være. Stænglerne knækker nemmere ned på grund af den skade, de fik i foråret, og blomsterne er heller ikke helt så kønne. Jeg håber på, at de bliver kønnere i anden blomstring, det plejer nogen af dem at blive.

Clair Renaissance

Erotica

Flora Danica

Ghita Renaissance

Grace

James Galway

Valencia

7 kommentarer:

  1. Smukke billeder af dine roser.
    Rosengelé ser lækker ud - men jeg ved ikke hvordan det smager.
    Ha´en god lørdag.
    Knus Hanne Bente

    SvarSlet
  2. Tak Hanne Bente
    Det smager sødt og af roser. Og som sagt dufter det så skønt og smager som det dufter.
    God weekend
    knus Lisbeth

    SvarSlet
  3. Hold da op... har du lige så mange roser, som du har rhododendron :-)
    Jeg har heller ikke smagt rosengele. Kan det holde sig til om vinteren? For så må det være vidunderligt med sådan en sommersmag :-) Hvad spiser man det til?

    SvarSlet
  4. Spændende med din rosengele :O)
    Jeg har en opskrift liggende, men aldrig fået det lavet.
    Hvilke(n) roser har du brugt?

    SvarSlet
  5. Hanne: nej jeg har ikke så mange roser som rhododendron, men i hvert fald over 100 roser. Jeg kommer atamon i, så kan det godt holde sig, så man kan få sommersmag om vinteren. Nogen spiser det til kartofler, steg og sovs. Andre spiser det som marmelade på franskbrød. Min mand spiser det til kartoflerne, hvis jeg ikke har lavet sovs :-)
    Susanne: Da jeg kun har duftende roser, bruger jeg faktisk alle slags, denne gang var der dog mange Rose de Rescht i, men ellers bruger jeg de hoveder, hvor bladene begynder at sidde løst.

    SvarSlet
  6. Hej. Jeg laver rosengele hvert år og fylder det i atamonskyllede glas. sukker er nok til at det kan holde sig i flere år.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej
      Det lyder godt, tak for din hilsen. Jeg har en del stående endnu, men vil nok lave noget igen, når de rigtigt blomstrer.

      Slet