fredag den 20. maj 2016

Solbilleder af haven

på en ind til videre grå blæsende dag. Termometeret siger 20 grader, det mærkes ikke, når det blæser sådan. Men i går var det fint vejr, og jeg fik som vanlig taget en masse billeder.
 Jeg gik turen rundt om haven og tog billeder
 her er det fra vores vej ind til huset
 i læhegnet står den røde paradisæble
 smuk ikke
 jeg er ikke så tidligt på den med syrenerne
men nu er de først sprunget ud, der er tre forskellige i læhegnet, de andre er ikke i blomst endnu

 ahornen er igen blevet pyntet med syrenskørter
 skoven med hækken af R. Cunninghams White, i baggrunden R. Tina Heinje

 de fine stenstier er snart dækket af græs, men også af løbske liljekonvaller :( de er søde men umulige at slippe af med, ikke meget bedre end skvalderkål.
 Bent har det som hundene, han sniger sig med på billederne
 også her
 her er det fra mit udsigtspunkt bag stenbedet
nordbedet
tættere på
 nordbedet set forfra
 og endnu tættere på
R. Lavender Princess står i nordbedet
det hvide bed i den gamle del af haven
her står R. Snehvide, som lige er sprunget ud
træpæonbedet er også i den gamle del af haven, som I kan se, er der flere på vej
 solnedgang fra min plads her ved vinduet
og en fin spejling af solnedgangen.
Fortsat god dag og god weekend, nu skinner solen, jeg må ud og nyde det.
Der er nok at lave - stadig ingen regn, vi trænger. 

20 kommentarer:

  1. Du har så nange flotte rhodoer, og hvilken flott utsikt du har på de. Takk for hjelpen med navnet på 'Wren'som jeg også tror det er når jeg har fått googlet den. Det står at det er en rhodo? Hva skiller azalea og rhodo? Er det bare bladene eller er det andre ting også? Den er så utrolig tidlig i forhold til de andre jeg har.
    Klem

    SvarSlet
  2. Hej Marit
    Ja det er et dejligt syn derude her i maj og juni. Selv tak - Wren er ikke så tidlig hos mig, den er faktisk i blomst nu også her. Jeg mener, at det hele er rhododendron nu, man skelner ikke. Men azalea er de små japanske eller de løvfældende, som er mere hårdføre end dem, der er stedsegrønne. Det er vist den bedste forklaring, jeg kan give.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja, du har mye fint å se på :)
      Denne står faktisk midt i solen, mens alle mine andre rhodoer står i skygge og halvskygge. Så det er kanskje derfor denne blomstrer så tidlig hos meg. Tror denne er evigrønn, men bladene ser ut som de er brunrøde. Fin farge sammen med blomstene. Jeg likte til og med den lysegule fargen ;)
      Klem

      Slet
    2. Hej Marit
      Min står helt i skygge og har det ikke så godt, jeg skal nok have den flyttet. Din står sikkert helt rigtigt, det er godt med en tidligt blomstrende, den har en sart gul farve, det er nok derfor :) men rød vil vi altså ikke have :)
      Klem

      Slet
  3. Vi fik sølle 3mm i går - det bliver godt nok ikke til meget. Men hvor ser det skønt ud hos dig, billederne fra skovdelen er dejlige. Mine 2 typer rhodoer er også ved at blomstre, men de er ikke rigtig min kop te, alligevel er jeg dybt fascineret af alle dine smukke, smukke rhodoer - det ser jo fantastisk ud - jeg nyder i den grad dine billeder!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Ja vi fik kun en mm i dag og ingenting i går, men det går jo alligevel. Heldigvis er der endnu fugtigt i skoven, det er mere nordbed og andre højbede, det er galt med. Du skulle komme over og se mine rhodoer i blomst, så ville du blive omvendt, de er også smukke efter blomstring. Dejlig du nyder mine billeder.

      Slet
  4. Hej Lisbeth

    Når liljekonvaller først har etableret sig så er de svære at få bugt med ja - Har dem som en slags bunddække i et skovparti i Sverige.
    Her har det nærmest været lummert idag - Det gror for vildt i haven - og det ser jeg da også hos dig!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja liljekonvaller er næsten værre en skvalderkål, de er ikke til at slippe af med igen.
      Det har også været ok her idag, ja alting gror helt vildt.
      Tak i lige måde

      Slet
  5. For en deilig tur jeg har hatt gjennom hagen din nå :)

    SvarSlet
  6. Kære Lisbeth
    Nordbedet er altså utrolig flot lige nu med alt det der blomstrer. De blomstrende træer og buske er dejlige at se på imellem alt det grønne - skønt
    I går var en rigtig fin dag hvor det i dag har har været koldt i formiddag men her sidst på eftermiddagen har solen skinnet og vinden har lagt sig. Vi fik en lille byge, men ikke noget at skrive hjem om :-)
    Fortsat god aften
    Kh
    Kirsten

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Kirsten
      Ja nordbedet nyder jeg fra toiletvinduet, det er så flot.
      Solen kom her til aften, desværre var jeg i byen. Vi fik også kun en lille byge.
      Tak i lige måde
      Kh Lisbeth

      Slet
  7. Hej Lisbeth
    Ja det svinger noget med det vejr for tiden. Her har det også været skyet og en kølig vind men her til aften er det blevet bedre. Regn blev der ikke meget af 1 1/2 mm siden i aftes.
    Både paradisæble og syren er smukke. Het er syrenerne vidst ikke længere fremme end hos jer.
    Dejligt med en lille skovtur og nordbedet ser bare fantastisk ud. Træpæonerne er skønne :-) ville ønske at deres blomstring varede noget længere.
    Vi skal have gæster i morgen så Mogens slår græs, kanter af og forsøger at få nogle af alle blomsterne fra den japanske fjernet. Har fortalt ham at det er håbløst men høre det vil han ikke :-)
    Vi skal have nye danske kartofler så jeg har rigtig revet mig 30kr 1/2 kiloet men det går nok når vi kun skal være 4.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det gør det, der var ikke så meget ved det før til aften, og da skulle vi i byen.
      Nå jeg synes, nogen har vist syrener, men det er så nok andre steder, Fyn plejer at være foran os med dem.
      Ja det er flot nu, min træpæon har holdt i tre dage nu, det er fint, heldigvis er der andre til at afløse blomsten.
      Mænd er stædige, så lad ham fjerne blomsterne, men nemt er det nu ikke.
      Det lyder godt med nye danske kartofler, så langt er vi ikke nået endnu, men det er samme pris hos os, kunne jeg høre her i aften.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  8. Hej Lisbeth
    Skønne blomsterrige billeder, det ser så skønt og frodigt ud, og tænk dette er kun begyndelsen ;)
    Her har det også blæst en halv pelikan og regnet det meste af formiddagen, solen så vi først til aften.
    Bliver helt misundelig når jeg ser dine smukke syrener ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Heidi
      ja det er kun begyndelsen, snart kommer roserne også og flere rhodoer. Næ har I været heldige at få regn, det var ikke meget vi fik.
      Ja syrenerne er skønne :)

      Slet
  9. Kære Lisbeth
    Her har det været lummert og stille vejr halvdelen af dagen, hvorefter det blev noget blæsende, men med solskin - en byge fik vi også. Det er så dejligt, når du tager os med på haverundtur, og vi får kig fra flere forskellige steder i haven. Synes nu, at Bent holder sig diskret i baggrunden ;) Hvor er der bare fantastisk smukt i din have lige nu, og Nordbedet er da helt overdådigt - så fint og frodigt! Turen gennem skoven var også dejlig, og liljekonvaller er jo skønne, men svære at kalde til orden åbenbart :) Hvad syrener angår, tror jeg vi er på omgangshøjde med Samsø - det er meget sjældent, jeg kan sige det. Jeg nyder dem i hvert fald - elsker deres duft, man bliver nærmest lidt svimmel :)
    Meget smuk solnedgang - du har computeren placeret det helt rigtige sted :)
    En rigtig dejlig dag til dig i morgen!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Ja sikken en forskel rundt om i landet, vinden har været forskellige steder åbenbart. Godt du nød turen igen, haven er bare fantastisk lige nu. Liljekonvaller er noget værre ukrudt, det har jeg godt nok fortrudt, at jeg har indført i haven. Nå syrenerne er også i gang hos jer.
      Ja computeren står fint her med en dejlig udsigt.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  10. Hej Lisbeth, suk hvor er der smukt i din have :o)
    Liljekonvaller er så helt vidunderlige, men ikke når de breder sig. Forrige år og sidste år kæmpede jeg med at blive mine kvit og om ikke at igen i år jeg så sent som i dag måtte grave en rose halvt op for der var de også. De Lyserøde er meget nemmere at styre, så dem holder jeg mig til.
    Dit Paradis æbletræ er godt nok og smukt. Hvor er det altså bare en fantastisk årstid.
    Kh Fra Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Tak skal du have, ja det synes jeg også.
      Liljekonvaller har jeg bestemt fortrudt at jeg indførte i min have, dem slipper jeg da aldrig af med igen. Jeg har også en enkelt lyserød, den breder sig slet ikke.
      Ja det er en skøn årstid.
      Kh Lisbeth

      Slet