tirsdag den 10. maj 2016

Magnolia, rhododendron og alt det andet

Det bliver i den grad nydt, at solen skinner,  det hele springer ud i en voldsom fart, måske lidt for hurtigt, men tænk at det gode vejr begyndte på det perfekte tidspunkt. I dag til morgen var der 10 rhodoer, som var sprunget ud, i morgen er de nok i fuldt flor, så hurtigt går det.

lige nu blomstrer den smukke magnolia soulangiana, desværre er den blevet lidt brun af sen nattefrost, men på afstand er den stadig smuk.
 et smukt bed lige uden for vinduerne
 bærmisplen blomstrer smukt nu
duftsnebollen blomstrer også nu, sikken en vidunderlig duft
 gul vandgran er smuk op mod den blå himmel
Blodbøgen er helt sprunget ud nu
 bærmispel/Amelanchier i læhegnet
 denne her er svær at se på billedet og svær at fotografere
det er Syrenga Pinnatifolia
 Epimedium grandiflorum Black Sea
 Epimedium grandiflorum Lilafee
Erythronium kan endnu
 R. Crane
 R. Festivo
 R. Great Dane
 R. Helen Martin har en flot knop og grimme blade, billetklipperen har været der.
 R. Lemon Cloud
 R. Lilly Dance
 R. schlipenbachii
 r. Simona
 r. Split up har en lidt speciel blomst
R. wiltonii har besøg af en hveps
 Dodecatheon / Gudeblomst er godt i gang, snart kommer den næste
Til slut solnedgangen fra i aftes.
Den næste tid bliver mit indlæg udgivet klokken 14, vi går over til sommertid, ellers er billederne forældede, når de er fra dagen før.
God tirsdag


26 kommentarer:

  1. Skønne billeder.
    Hvor har du mange smukke blomster.
    Din vandgran er bare så flot.
    Ha´ en god sommer dag.
    Her er 25 grader

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Aase
      Ja der er mange smukke nu, og vandgranen er rigtig fin nu. Ja nu er det lige før, det er rigeligt varmt.
      God aften

      Slet
  2. Ja, det vokser så en ser det, og det blir nesten for mye av det gode denne varmen. 25 grader i går her, og ikke et vindpust. Jeg liker best mellomtingen, ca 15 grader. Vi hageeiere er ikke enkle å gjøre fornøyde ;) Vakre rhodoer du byr på!

    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja vi kan næsten stå og se, at det vokser især clematis. Her lufter det lidt, så vi har det fint :) Jeg er ved at trænge til vand igen. Nej vi er ikke nemme at gøre tilpas.
      Klem

      Slet
  3. Kære Lisbeth
    Ja nu sker der meget med rhodoerne, dejligt med det fine vejr.
    Det hele ser jo godt ud. Og så har du været på tur.
    Kom hjem fordi jeg skulle til klubmøde i Lions,
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Ja jeg skal love for, at der sker noget, 11 er sprunget ud i dag. En blomst om morgenen og hele busken om aftenen. Jeg har været på tur ja, godt du følger med.
      Jeg kan godt forstå, at du hellere ville blive på stranden.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  4. Man kan bara njuta av dina fina bilder, Magnolian är så vacker, och alla de andra som blommar.
    Ha det fint i solen /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika
      Ja forhåbentlig nyder nogen mine fin billeder, det er skønt nu.
      Tak i lige måde

      Slet
  5. Ja, det er godt nok vildt så hurtigt det går med det hele nu...tulipanerne blomstrer og afblomster igen efter blot et par dage pga. varmen.
    Nu har de jo desværre lovet noget af et dyk i temperaturerne op til pinsen...jeg har ikke noget imod et dyk, men det behøvede ikke lige at være så voldsomt, som det åbenbart bliver...

    Jaja...vi snakker og snakker om vejret, men vi kan jo ikke rigtig gøre noget ved det.

    Er dog glad for jeg først lige har sået ærter, bønner og squash i udestuen...de er ikke spiret endnu hvilket passer mig fint, da jorden jo så ikke er varm nok udenfor endnu...når temperaturen dykker snart.

    Hav en god dag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Esther
      Ja det går hurtigt, men jeg synes alligevel, at mine tulipaner har holdt nogle dage. Lad os nu se hvor galt det går, de fleste får alligevel for varmt nu. Vi må tage det som det kommer.
      God aften til dig.

      Slet
  6. Hej Lisbeth.Ja Billederne bliver hurtigti forældede i denne tid.Her visner alle mine smukke tulipaner også efter få dage.
    Men dejlige billeder du viser af alle dine smukke rhodoer.her er det kun den hvide der er sprunget ud.Tilgengæld blomstre alle mine smukke gamle træer så smukt.
    Og nåede slet ikke dit forrige indlæg med det smukke nordbed og alle dine nye roser.Hvor får du dog plads til dem.Jeg købte jo 6 roser hos Jas,men den ene Queen of Sweden ser helt død ud og har ikke fået et eneste blad.Skal jeg ringe og sige det til ham ?.
    Håber også du nyder det smukke vejr........men synes nu at der er lidt stille på bloggen her i varmen.God aften knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Ja det gør de, jeg synes mine tulipaner holder rimeligt, nok fordi vi ikke helt har det så varmt som jer, her er det lige tilpas.
      Jeg tror, du skal vente og se med din Queen of Sweden, jeg har også nogle stykker af de polske, som var sene i optrækket, måske kommer den. Du kan altid sige det senere, hvis den ikke kommer, så får du bare en ny. Jeg ved, at flere har haft problemer med deres Queen of Sweden i år, de synes nok, det har været for koldt.
      Ja jeg nyder det smukke vejr, men du har ret, her er stille på bloggene, selvom der nu må være nok at vise frem. Det er nok bare sådan det er.
      Tak i lige måde
      Knus

      Slet
  7. Hej Lisbeth
    Som tiden dog ændrer sig. For en måned siden ledte vi med lys og lygte efter udvikling i planterne og nu er billederne forældet fra dag til dag. Træernes kroner bliver også tættere og de blomstrende holder nok ikke så længe med de temperaturer vi har i disse dage måske en kølig pinse kan sætte noget af det lidt på stand-by men jeg kan nu bedere lide varmen.
    Der sker også meget med rhodoerne kan jeg se. Lemon Cloud er der da kommet væsentligt mere farve på på et par dage. Også en af mine yndlinge den er så smuk som den smyger sig om stenen.
    Smuk solnedgang :-)
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja nu skal jeg love for, at vi har fået fint vejr, så det går stærkt med planterne. Ikke for meget varme, men som det er nu er det fint. De lover jo fint vejr igen efter pinse, så det går nok. Ja det går lynhurtigt med rhodoerne, næsten for hurtigt. Lemon Cloud er bare fantastisk.
      Tak :) også god aften til dig.
      Knus Lisbeth

      Slet
  8. Sikke fin din vandgran er! Min er ved at være meget stor - den skaber problemer med huset og bakker og dale i græsplænen med sine rødder! Men jeg så glad for den, synes, den er så smuk og tilpas anderledes. Og magnoliaen kan jeg næsten ikke få nok af!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Ja vandgranen er en fin lille sag, vi har en mere, den er desværre ikke så køn. Det er fint med nogle anderledes træer, det kan jeg også godt lide. Nu kommer der snart nye magnoliaer i blomst.

      Slet
  9. Hvor fint med sommertid på bloggen, og du har jo ret, det går så hurtigt lige nu.
    VH Nina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nina
      Ja det er ikke nemt at følge med.
      Vh Lisbeth

      Slet
  10. Kære Lisbeth.
    Jeg har slet ikke været på din blog de sidste par dage, men har haft nogle øvdage, men sådan er det jo engang imellem. Du har ret der sker utrolig meget i de her dage, det er nærmest som om det er helt eksplosions agtig, næsten for hurtigt så man næsten ikke når at nyde hver enkelt. Men der er lækkert med solen og varmen - nyder det
    For plantet lidt af hvert - alle rhodoer er plantet - et træ er købt og plantet - en høstrøn :-) en høj og flot en af slagsen. Men det skal nok vise når jeg er færdig med at plante de sidste stauder :-)
    Dejligt at se alle dine rhodoer som blomstrer
    Ja lat det andet er også utrolig flot
    Kh
    Kirsten

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Kirsten
      Nej det er lidt siden, jeg har set noget til dig, men sådan kan det gå, jeg håber, du øvdagene er ovre nu. Det går godt nok meget stærkt nu, men vi nyder jo det gode vejr.
      Godt du har fået plantet og har fået dig en høst røn, den bliver du helt sikkert glad for.
      Glæder mig til at se det færdige bed.
      Der er meget at vise nu, men vi har næsten ikke tid til at kigge, så må jeg vise det igen til vinter :)
      Kh Lisbeth

      Slet
  11. Fantastiske vårbilder fra hagen din!
    Her blomstrer de første rododendron og magnolia, mens gudeblomsten fortsatt i knopp.
    Trodde jeg hadde lagt inn en kommentar tidligere idag, men sliter med pc en for tiden.
    Nyt maidagene:-)
    Eirin

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Eirin
      Så er der ved at være gang i den hos jer også.
      Du har lagt en kommentar tidligere i dag, det var bare i et andet indlæg :) så det er ikke pc´ ens skyld.
      Tak i lige måde

      Slet
  12. Hej Lisbeth

    Flot Magnolia soulangiana - det er nu en imponerede slægt!

    Sjovt med endnu en Dodecatheon - er den næste den hvide meadea?

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Tak - ja den er fin og snart kommer der flere fra samme slægt.
      Jeg har desværre ingen navn på mine Dodecatheon, de er købt på plantmarked.
      Tak i lige måde.

      Slet
  13. Hej Lisbeth

    En fantastisk tid när Magnoliorna blommar och alltid denna spänning om nattfrosten skall hålla sig borta, här gick det bra i år.

    Jag är så imponerad av din samling av Rhododendron. Jag kan bara ana hur vackert det är när buskarna blommar och sedan kommer det bästa enligt mig, det vackra nya bladutspringet.

    Allt gott och tack för fina trädgårdsbilder!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla
      Ja de er udsatte magnoliaerne her hos os, der er tit lidt frost i maj, heldigvis har mine rhodoer klaret det. Ja jeg har ret mange Rhododendron, her er smukt lige nu. Vi er helt enige, bladudspringet er så skønt, det holder jeg også meget af.
      Selv tak og i lige måde

      Slet