fredag den 27. maj 2016

Nu lyser løv i lunde

Frühlingsdufts første blomst får lov til at starte sangen:


Ny lyser løv i lunde, 
grønt ligger Danmarks land imellem blanke sunde, 
et skjold med sølver rand; 
frugtblomsters hvide pletter det rige, grønne felt, 
mens højt de lyse nætter slår ud sit sommertelt.

Jeg bryder ud i sang, for jeg stod for en gang skyld op til solskin, ingen kedeligt jydevejr, det tror jeg så heller ikke, at jyderne har i dag, men det er så skønt at mærke solen igen. 



Billederne ovenfor er fra i går inden solen kom frem, bemærk trælupinen på sidste billede har fine knopper og er snart klar til blomstring.




i går eftermiddags kom solen frem, så her ovenfor er der aftenstemning
 Acer dissectum Garnet
 akelejer

 den gule iris er i gang
 rød troldnød
 den hvide syren lever livet farligt, kun tre blomster i år
 Thalictrum akelejefrøstjerne
træpæonbedet er lige nu på sit højeste
Riddersporen lover snarlig blomstring
Så er det rhodoernes tur
 R. Breslau den højeste i haven
 en løvfældende R. Cannons Double
 R. Catawbiense Alba
 R. Cita sikken et blomsterflor
 R. Gomer Waterer
 og i nærbillede
 den sidste nye løvfældende R. Hugh Wormald med dejlig duft
 Kermesina Alba
R. Kokardia en af yndlingene nu
R. Soiré de Paris har en dejlig duft
Til slut ørkenbedet i aftensolen
Rigtig god weekend

25 kommentarer:

  1. Igen - igen kan jeg kun sige, hvor har du mange skønne blomster.
    Ny lyser løv i lunde, En smuk sang, som jeg holder af. En af dem jeg skulle lære uden ad i skolen. Vi blev hørt i sangvers hver og en. Jeg havde heldigvis let ved at lære uden ad, måske fordi sang og musik har altid været mig.
    Ha´ en god solskins have dag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Aase - ja det har jeg.
      Det er så mange skønne sange, jeg holder også meget af denne og andre danske sange. Det er godt at have let ved at lære udenad.
      Tak i lige måde

      Slet
  2. Dejlig sang og smukke illustrationer. Jeg stod op til 'Det dufter lysegrønt af græs' og hen over dagen er det blevet til 'What a wonderful world' :-)
    God weekend og kh, Karen

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karen
      Tak - ja der dukker hele tiden brudstykker af sange op i denne tid. Hos Anette var det Love is in the air :)
      Tak i lige måde
      Kh Lisbeth

      Slet
  3. Hej Lisbeth,
    Wauv hvor er der smukt i dinhave lige nu.Her blomstrer den gule Iris også.Det er en skøn Maj vi har. God weekend til jer derovre.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Tak skal du have, ja den er et besøg værd :) Ja det er bestemt en skøn maj. Tak i lige måde.

      Slet
  4. Jeg må ha' træpæoner - noteret på ønskesedlen! Min gule iris er slet ikke i blomst, men dog knop. Det er meget smukt hos dig!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Ja de er vidunderlige, når de blomstrer, desværre er det kun kort tid. Tak skal du have.

      Slet
  5. Du har så mange flotte rhodoer! Det finnes åpenbart utrolig mange forskjellige av de. Jeg har nettopp bestilt med 4 nye rhodoer fra han mannen du ga meg mailadresse til. Vi skal hente de i løpet av sommeren når vi en gang skal til Sverige. Det var visst store flotte planter sa han.

    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja der er rigtig mange forskellige rhodoer, det glæder mig at høre, at du har fået bestilt 4 nye rhodoer og at jeg fik formidlet det. Ja det er flotte planter, de har i Rhododendronhaven. Du kan se en lille video derfra, hvis du går på facebook, jeg har delt den med dig.
      Klem

      Slet
    2. Takk, det skal jeg gjøre!
      Klem

      Slet
  6. Hej Lisbeth.
    Skønne billeder du har taget fra din smukke have.
    Du har mange skønne rhododendroner/ azalier.

    SvarSlet
  7. Hej Lisbeth
    Ja sådan en flot solrig morgen er da en sang værd. Her har det også været en flot dag og humøret stiger da lige et par grader :-)
    Flot billede med pavillionen og så kan vi glæde os til Trælupinen folder hele sin charme ud. Mine blev jo klippet helt i bund da toppen virkede til at være død. Den blå har sørme haft travlt og står med farvevisende knopper allerede :-)
    Riddersporen er godt nok stor der kan mine slet ikke være med. Der er godt nok knopper i men dine ser nu ud til at være dobbelt så høje.
    Ørnenbedet står så smukt i aftensolen.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det synes jeg at den var, og det er en dejlig sang, det hjælper godt nok meget på humøret, når solen skinner efter mange dages gråvejr.
      Ja det bliver spændende med trælupinen. Mine gule og blå viser ikke farve endnu og har heller ikke helt så travlt som den hvide.
      Det er specielt den ene ridderspore, som har haft travlt, de andre har ikke mere end lige dannet knopper. Ja ørkenbedet er rigtig fint i aftensolen.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  8. Øjjjj og åhhhh hvor er der smukt i din have (tro vist jeg har skrevet det før) men jeg mener det altså, jeg kan da godt forstå hvis du går og synger :o)
    Træpæonerne er altså smukke, jeg glæder mig til mine de 2 nye blomstre engang. Kan du huske den pæon jeg købte i Kolding sidste år, den er kommet og står med 3 store knopper og en blomst :o) desværre kan jeg ikke vise noget i øjeblikket, da windows 10 ikke voæ arbejde sammen med mit kamera.
    Rigtig god weekend fra Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Linda
      Ja det er lige til at synge over min have :) Synd du ikke får tid til at komme herover, men man kan nu en gang ikke det hele. Jeg kan godt forstå, du glæder dig til dine to nye blomstrer. Ærgerligt at du ikke kan vise pæonen, du købte sidste år, den ville jeg ellers gerne se.
      Tak i lige måde
      Kh Lisbeth

      Slet
  9. Godaften Lisbeth.Så fik vi vandet i haven.........der er frygtelig tørt.Har ikke fået em dråbe i meget lang tid.
    Men skønne maj billeder fra din have.Der sker bare så meget derude lige nu.
    Her er der også gang i alle mine iris.Og rhodoerne blomstre på livet lyst.
    Og hvor er dit ørkenbed da smukt.Vi har da bare meget at glæde os over i vores haver.
    Godaften Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Ja der skal noget vand til hos jer med alt det sol I har haft den sidste uges tid.
      Ja det er dejligt i vores haver nu, det er bare med at nyde det.
      Det gør vi nok alle.
      Godaften
      Knus Lisbeth

      Slet
  10. Kære Lisbeth
    Flotte billeder af haven. Du har selvfølgelig også mange rhodoer i blomst, jeg har været nede og nyde mine.
    Også akelejerne er fine, dem holder jeg meget af.
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Tak skal du have, ja der er mange i blomst både hos dig og mig, jeg kan godt forstå, du har været ned og nyde dine.
      Akelejer kan godt blive for meget, men jeg har nogle fine imellem.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  11. Kære Lisbeth. Cremen af cremen, den danske sommer, hvor er det dejlig du viser frem af alle de skønne planter og blomster i din have. I den stille morgenstund med en kop varm kaffe, og masser af tid til at kigge på hvert enkelt billede, det er blomster vitaminer :-) Nu venter min have, med solskin og senere dyrskue i Åbenrå. Mojn

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Meret
      Tak skal du have, dejligt at du nyder mine billeder en stille morgenstund og kigger på hver enkelt billede. Godt med en vitaminindsprøjtning fra morgenstunden.
      Ja nu må vi i haven - god fornøjelse med have og dyrskue i Åbenrå.
      Mojn

      Slet
  12. Godmorgen Lisbeth

    Tror også roserne kommer tidligt i år - Din forårsduft er vel først ud?

    Flotte billeder, og du har ret nu gælder det haven:)

    Ha en dejlig havedag

    SvarSlet
    Svar
    1. God morgen Karsten
      Ja der er store knopper, Louise Bugnét og Frühlingsduft var de første her.
      Tak - ja nu gælder det haven.
      Tak i lige måde

      Slet