fredag den 13. maj 2016

Cecils have og god pinse

I går var jeg en tur ude hos Cecil, for jeg havde jo lovet et billede af denne her:
Det japanske kirsebærtræ blomstrede så flot i haven.
men også blodbøgen gjorde et stort indtryk på mig, den er fantastisk, når den er helt nyudsprunget, sikken en farve.
 også hængebirken er utrolig smuk
 Cecil har indført ramsløg i sin have, det har hun fortrudt, den er ikke nem at slippe af med igen. Jeg har fundet en enkelt hos mig, hvor den er kommet fra, ved jeg ikke, men den skal væk, inden den breder sig.
Derimod var jeg begejstret for disse vilde tulipaner, jeg fik heldigvis en del med hjem, jeg håber, de vil tage ophold i min skov.
Nu får I ikke mere fra Cecils have, for der er rigeligt at vise fra min egen have.
 Det går så stærkt
 og det hele er meget smukt
 Vi er meget glade for vores hæg, som vokser bagved nordbedet, lige nu er den flot og den dufter godt. I 1999 da vi flyttede herud fandt Bent en lille bitte plante, han plantede den et godt sted, nu kan I se, hvad den er blevet til.
 Fritillaria acmopetala
 Jakobsstige/Polemonium Apricot Delight er købt her
Rhododendron:
 R. Golfer
 R. Hydon Velvet
 R. Ken Janeck
 ja så er den fuldendt R. Lemon Cloud
 R. Metternichii
 R. orbiculare
 men løvudspring på R. purdomii er nu også flot
 R. Sapporo
 R. Viscy
 R. yakushimanum x R. lanatum
jeg hygger mig morgen og aften med at gå rundt og nyde synet og se hvilke, der er sprunget ud, siden jeg sidst gik runden.
 skovbund

Den tyrkiske løn har set træls ud længe, men nu skal jeg love for, at den er blevet flot, den står her ved Bent rosen.
havebordet er færdigmalet, der blev igen brugt sort maling.
Til slut solnedgangen
Rigtig god pinse

18 kommentarer:

  1. Herlige billeder som altid.
    Flot solnedgangs billede.

    SvarSlet
  2. Hils endelig Cecil når du ser hende igen. Jeg har ikke nået at læse artiklen i Alt om Haven endnu men det når jeg nok engang.
    God pinse.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Rita
      Jeg skulle hilsen igen, nu har jeg fået lov til at låne bladet, så jeg kan læse artiklen.
      Tak i lige måde

      Slet
  3. Cecil har nogle smukke, store træer i haven. Hægen er også et smukt forårstræ og, som du skriver, har den en enorm grokraft.Purdomiis nye løv er virkelig imponerende.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det er heldigt at overtage sådan en smuk gammel have. Hægen er rigtig fin lige nu, ja den gror godt. Jeg er også vild med Purdomiis nye løv, den blomstrede for nogle år siden, men det er ikke blevet til noget de sidste par år.

      Slet
  4. Hej Lisbeth
    Ja flotte er de de store gamle træer. Her er den japanske begyndt at drysse og vinden bærer lige det hele ind på terrassen og ind af havedøren som jo står åben når vejret er godt. Så den nye støvsuger får noget motion :-)
    Ja det kan godt være at det er en god ide at få det gjort af med ramsløgene imens du kan. De lugter heller ikke særligt godt når de er mange nok. Så er det straks bedre med vilde tulipaner.
    Den er sød den lille jakobsstige. Her er der blomster i den mørkbladede.
    Jalemon Cloud er bare helt fantastik. Kombinationen med stenen er bare faldet så flot ud.
    Nogle steder på Fyn er der faldet regn idag men ikke noget her i det nordfynske. Nu må vi så se hvad pinsen byder på. Visse steder i haven kan jeg godt bruge lidt vand.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det er flot med store gamle træer, når man har så stor en have. Cecils kirsebær er først lige sprunget ud, så den holder forhåbentlig et par dage endnu.
      Da vi flyttede til Samsø i 1975, var der masser af ramsløg i skoven, men vi kendte dem ikke og var noget forundrede over løglugten. Nu kender de flest ramsløg. Ja jeg vil hellere have de vilde tulipaner.
      Ja jakobsstigen er sød og lidt anderledes.
      Lemon Cloud beundrer jeg dagligt, men det er ved at være slut med festen for den.
      Vi har haft sol hele dagen, desværre ingen regn, så jeg har vandet i dag, det troede jeg ikke skulle ske, når det kun er 14 dage siden, vi var ved at drukne.
      Jeg tror ikke på regn i pinsen.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  5. Det er virkelig flotte træer du viser fra Cecils have - allesammen. Jeres hæg er også smuk, det er jo en superdejlig tid lige nu med alle de blomstrende træer.
    Jeg har en lille bitte klat ramsløg omme bag morgenmadsterrassen, jeg holder øje med dem og vil gerne bevare dem lidt der - de er jo nede fra min elskede Ris Skov.
    Jeg siger som Anne, at Lemon Cloud bare smuk der omkring stenen. Det går stærkt nu hvor vi har haft varme en hel uge - det er jo vildt.
    God pinse til jer begge.
    Knus, Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det er flotte træer, der er i Cecils have. Vi "nøjes" med hægen, men den er vi glade for. Ja det er en fantastisk tid, vi har været heldige de sidste par uger, men nu er det vist ved at være slut, det er blæst noget op til aften. Hvis du bare holder øje med ramsløgene, så går det vel nok.
      Ja snart er det sket med Lemon Cloud, det har været for varmt, men den har i det mindste ikke fået grimme blomster af frosten i år.
      Også god pinse til jer.
      Knus

      Slet
  6. Åhhh, hvor er det altså smukt alt sammen. Det ser så pragtfuldt ud.
    Selv havebordet det stråler.
    Kh Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Linda
      Ja hvis du skulle få tid, kan du altid nyde billederne, her er meget smukt nu. Tiden er vi ikke altid herre over, ikke en gang vores egen.
      Kh Lisbeth

      Slet
  7. Det var virkelig et flott sted du besøkte! Nydelig solnedgang også. Jeg har problemer med bloggen min, for innlegget kommer ikke frem. Jeg skrev det cq. 11.30 i dag. Har du opplevd det før?

    God pinse, klem!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det er skønt med en gammel have med smukke gamle træer. Det er da ærgerligt med dit blogindlæg, nej det har jeg ikke prøvet før.
      Tak i lige måde
      Klem

      Slet
  8. Kære Lisbeth
    Det var da nogle store flotte træer Cecil har i sin have.
    Sjovt med din Frilliaria.
    R, Golfer har altså nogle søde blomster, det har jo alle dine rhodoer.
    R.Lemon Cloud dækker jo snart stenen, vil du klippe lidt i den, så stenen igen bliver synlig.
    God pinse til jer begge
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Ja det er meget flotte træer i Cecils have.
      Ja der er så mange smukke blomster nu i mine rhodoer.
      Jeg har slet ikke overvejet at klippe i Lemon Cloud, jeg synes, det er så fint, men det kan da godt være, det bliver for meget til sidst, nu ser vi.
      Tak i lige måde Jessie
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  9. Kære Lisbeth. Skønne billeder med store flotte træer, som imponerer. Så har vores lille blodbøg på 1,5 m et stykke vej endnu... :-) Men det er da skønt at se hvordan det hele springer ud lige nu, de skønne og fine farver der dukker op. Tak for flotte blomster vitaminer fra din rodo´er, det er energigivende. Mojn

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Merete
      Tak skal du have, ja sådan en lille blodbøg skal have flere år på bagen, inden den bliver et så imponerende syn. Det er så dejligt med alt det friske grønne nu.
      Mojn

      Slet