mandag den 29. januar 2018

Kapitel 9, roser, roser, roser :)

Januar 2018 har ikke vist sig at være meget bedre end 2017, derfor er jeg rigtig glad for mine arkivbilleder. Jeg har vist aldrig taget så få billeder som i denne måned, det kan kun blive bedre.
lad os starte med et ordentligt billede til at lyse op i det grå mørke. Jeg skal helt tilbage til 2009, roserne blomstrer smukt hvert år, men aldrig har de været så smukke som det år. I årene efter fik de rosenstængelsyge og har aldrig siden vist så overdådig en blomstring. Jeg ved, jeg har vist billederne mange gange, men jeg synes, de er så smukke.
Lad os nu starte ved begyndelsen:
 2005 - da vi i 2004 påbegyndte haven, var jeg sikker på, at der skulle være rhododendron og roser
 september 2005
 2008 derfor foreslog Ida at lave to bede, som skulle være ying og yangformede, bemærk pælene
og det blev de, det ses bedst oppe fra. Det første bed blev med varme farver og det andet med kølige farver, det kom først til i 2006
samme år var familien samlet for at beundre værket
i 2008 blev der sat to elmaster op, en i hvert bed til klatreroser. I det gyldne blev det Teasing Georgia og Crownprincess Margareta - Austin roser, som havde lidt svært ved det. Et par år efter kom en tredie rose til, nemlig Alchymist, det hjalp, den kunne klatre opad i en fart.
 2016
2017
2009
På pælen i bedet med de kølige farver, plantede vi Mme Alfred Carriér, Louise Odier og Duchess de Montebello
Duchess de Montebello
og Louise Odier først i 2016 lykkedes den den at komme op og blande sig med Mme Alfred Carriér, Duchess de Montebello klatrer ikke så højt, men så pynter den længere nede på pælen. Madammen blev desværre halshugget efteråret 2016, så den blomstrede ikke så meget i 2017. Den var blevet for høj, så den kraftige vind tog fat og knækkede den.
 2014
2014
2015
 2009 et eldorado af roser for fru Høneballe :)
 2009
2009
 2009 - synd at det aldrig siden er blevet så flot
men i 2014 skete der noget nyt
Bent lavede dette til mig, det blev senere døbt rosenlysthuset, besøgende elsker at sidde der på gyngen, køn er den ikke, Bent truer med at smide den ud.
 Clair Austin
 og Wollerton Old Hall blev plantet ved den ene side. Begge stod i bedet med de gyldne farver, men de krævede et stativ, og det fik de heldigvis
Ved den anden side blev plantet to Bourbon roser
 Kathleen Harrop
og Martha
 Desværre er det ikke den store succes, de får begge voldsomt stråleplet, i 2017 remonterede de ikke, men smukke er de. Kronen på værket fik jeg foræret af Fru Friis
da hun var på besøg i haven, jeg er meget glad for den.
på langsiden blev der plantet clematis

de er specielt glade for kronen
I går havde vi fint besøg, hele 4 dompapper, billedet er taget indefra, så det er ikke så skarpt.
Roser er blevet en passion hos mig, så der kommer mere om dem i et senere indlæg. Har du lyst til at se min rosenfane og har endnu ikke set den, kan du trykke her
God aften derude

28 kommentarer:

  1. Åh - det er jo lige til at dåne over dine roser, Lisbeth - smukke, smukke billeder fra 2009. Det må snart være tid til endnu et super rosenår, så du kan få friske billedforsyninger!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej aase
      Ja især billederne fra 2009 er smukke. Lad os håbe at det bliver bedre rosenår i år.

      Slet
  2. Hej Lisbeth

    Jeg har på fornemmelsen at 18 bliver et super år - også for roser!

    Men du har ret dine 09 rosenbilleder er super flotte!

    Du må da få dig et par Adonis - så sker der da noget i haven:)

    Prøv at se her så vildt mange der er på markedet: http://www.edrom-nurseries.co.uk
    og søg på adonis...
    Imponerende!

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Lad os håbe, at din fornemmelse holder stik, jeg og mange andre savner et godt rosenår.
      Ja men der sker skam meget i haven, snart kommer alle påskeklokkerne, men det skal ikke forhindre mig i at kigge efter Adonis, den vil jeg gerne have. Jeg har prøvet til før, men den gik desværre ud.
      Tak i lige måde.

      Slet
  3. Hvor er dine roser imponerende:) Smukt! Måske har det ikke været så ligeså smukt som tilbage i 2009, men jeg husker meget tydeligt ying og yangbedene, da vi var til blogtræf, og det var utroligt smukt. Vi krydser fingre for et super rosenår:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Susanne
      Tak skal du have, ja de kan være ret imponerende i første blomstring, men i 17 drillede de meget. Ja lad os det :)

      Slet
  4. Kære Lisbeth.
    Du kan noget helt specielt med roser. Jeg har ikke tidligere set dit billede fra 2009 og må sige at jeg er helt overvældet af dets skønhed.
    Knus Heike

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Heike
      Ja jeg bliver lige overvældet hver gang jeg ser de billeder fra 2009. Jeg ved ikke, om jeg kan noget specielt, jeg har bare mange :)
      Knus Lisbeth

      Slet
  5. Hej Lisbeth
    Hold da helt op for et rosenflor 2009 bød på og hvor er det dejligt at få sådanne billeder smidt i hovedet :-) oven på sådan en dag med regn og rusk, ja mest rusk. Sådan må det meget gerne komme til at se ud i den kommende sommer. Det heler er efterhånden vokset godt til og mange roser har fundet vej til din have i årene som er gået og det er noget af en samling du er indehaver af idag.
    Rosenlysthuset er bare så fint. Nå så Bent vil smide sofaen ud :-) men så må den jo erstattes af noget andet. Et lysthus uden siddepladser går jo ikke.
    Så hyggeligt med dompapper på besøg, en meget smuk fugl. Vi ser dem også af og til her.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det må have været et fantastisk år med de billeder, jeg kan ikke selv huske, at det var så specielt, men billederne overbeviser mig. Lad os håbe at sommeren i år vil give os et lignende flor. Der er i hvert fald mange flere roser nu.
      Ja Bent synes at sofaen er grim, det har han jo ret i, men det er nu hyggeligt at sidde der og gynge.
      Ja vi er glade, når dompapperne kommer på besøg.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  6. Hej Lisbeth

    Du har jo de mest fantastiske roser! De trives åpenbart veldig godt hos deg :)
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja eller havde i 2009, de har ikke trivedes så godt siden.
      Klem

      Slet
  7. Vackra rosenbilder! Danska är inte alltid helt lätt och när det kommer till rosendetaljer blir det svårt men den övergripande mening hänger jag med på. Tänk så härligt om vi får en perfekt rosensommar :)

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina
      Tak for det, ja det er synd vi har så svært ved at forstå hinandens sprog, det kniber også mig med det svenske, vi må nøjes med at kigge billeder :) ja det kunne være dejligt.

      Slet
  8. Så smukt, Lisbeth! Lad 2018 blive det bedste rosenår nogensinde!
    Kh Nana

    SvarSlet
  9. Tak Nana
    Ja lad os håbe det :) så må I kommer over og se dem.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
  10. Denne dukkede kun op på mailen, den er fra Linda Irving:
    Ih og Åhh altså, sikken et rosen år i 2009. Jeg tror på Karsten, han plejer at have en god fornemmelse for hvad vi kan vente os.☺
    Bent han kan da vel ikke finde på at smide rosen gyngen ud før han har snekereret en ny ? For det inkasserer altså ikke kys på kinden.☺
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Ja den blev væk, men jeg kan heldigvis godt svare dig. Ja 2009 var et godt rosenår. Lad os håbe Karsten har ret, desværre gik det ikke så godt med hans forudsigelser sidste forår :)
      Jeg har givet det videre til Bent, det var værre, siger han :)
      Knus

      Slet
  11. Sådan er der nogle haveår, der står frem i erindringen. Dine forrygende roser i 2009 er et af dem. Personligt husker jeg 2014 som et super haveår, hvor de engelske roser blomstrede ekstra meget, og hvor nogle græsser blomstrede, som ellers ikke gør det på vores breddegrade.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det er der, vi må håbe, at vi får sådan et haveår i år. Det er tiltrængt.

      Slet
  12. Der er det ved os havegale/glade, at vi altid tror på at næste år bliver endnu bedre og gudskelov for det, for tænk hvor mange af os der kunne været gået ned med depression, hvis vi ikke havde den indstilling.
    Vi rejser os og glæder os til den kommende sæson.
    Jeg er jo ikke så rosenpassioneret som du og jeg tror også, at jeg var blevet en smule ked, hvis jeg skulle vente fra 2009 til nu for at håbe på det samme flotte rosenflor med flotte blade uden rust og stråleplet m.m.
    Hatten af for dig og din tålmodighed, og så håber jeg at 2018 bliver et godt år for både roser og alt det andet :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja det gør vi, vi er nødt til at tro på det, selvom vi ofte bliver skuffede.
      Ja hvis vi skal vente så længe på gode rosenår, så er der for langt mellem snapsene :) men jeg nyder hver enkelt rose og prøver at se bort fra rust og stråleplet, jeg tror, det er svært at undgå. Ja lad os håbe på et godt rosenår, så er det sikkert også godt for alt det andet :)

      Slet
  13. Kære Lisbeth
    Det er jo helt forrygende dejlige billeder fra 2009 - sikke et rosenflor! På det tidspunkt var jeg ikke haveinteresseret, så jeg husker mest 2014 som et godt rosenår - siden er det da vist gået noget ned ad bakke, og remonteringen i 2017 var en stor skuffelse her. Det er så fint med formene på bedene, og det er så skønt at gå der på stien imellem dem og sniffe 😊 Rosenlysthuset var en skøn ny ting i haven, og hvis Bent smider gyngen ud, må han nok lave en fin en i træ i stedet, for det er sp dejligt at sidde der 😊
    Tak for helt fantastiske billeder - nærmest en fejring af, at det er slut med januar i morgen 😊
    God aften til dig!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Ja jeg vidste du ville nyde billederne fra 2009, man kan ikke andet. Men jeg vidste ikke, at du ikke var haveinteresseret i 2009. Godt du blev det, ellers havde vi jo ikke lært hinanden at kende. De sidste år har ikke været gode for roserne, vi må håbe på bedre held i år. Ja Bent må skaffe en ny sofa til rosenlysthuset, som du i øvrigt har døbt, mener jeg.
      Selv tak - ja så er det endelig ved at være slut med januar, den har været meget lang.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  14. 2009 var da virkeligt et godt rosenår hos dig - hvor ærgerligt at du ikke var haveblogger dengang :) Men godt at gå tilbage og nyde billederne.
    Jeg synes nu at jeg ved selvsyn har konstateret overdådige rosenbede hos dig nogle af de andre år, men jeg husker godt hvor slemt plaget du var af stængelsygen.
    De gule roser på pælen gør det nu godt.
    Og clematis op i den friiiske kongekrone - sikke skønt:)
    Lad os krydse fingre for et super haveår 2018.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja der har været flere gode rosenår her, men det gik tilbage fra 2009 og billederne var ekstremt gode, det må være fordi, Bent har taget dem, jeg tog jo ikke selv billeder den gang, men jeg er da kommet efter det.
      Ja de gule roser er flotte, men de var ikke nær så gode i 2017. Ja det er rigtig godt med clematis i den friiiske kongekrone :)
      Ja det vil vi gøre, det kan næsten kun blive bedre end sidste år.
      Knus

      Slet
  15. beautiful roses! Danish is not always easy and when it comes to praise details it will be difficult, but the overall opinion is based on me. imagine if we get a perfect rose summer :)

    หนังการ์ตูน

    SvarSlet
  16. Good evening dear Lisbeth,
    What a breathtaking vieuws out of your rosesbeds.I love it!!
    Rosehugs Marijke

    SvarSlet