tirsdag den 17. maj 2016

Magnolia og rhodobilleder

Så kom vinterfrakken frem igen, det er godt nok koldt. Pyt med at solen ikke er fremme, men vi kunne godt bruge noget regn, nå men vi kan jo ikke selv bestemme, det er sikkert godt nok.

tre magnolia mere er i blomst, den gule må vente, det blæser for meget og blomsterne sidder i toppen.
 et bed i aftensolen
 med klokkescilla
jeg har den også i lyserød og i blå. I dag har jeg lige fået den lilla foræret.
 endnu en gudeblomst (Dodecatheon) er sprunget ud
også træpæonen Delavayi er nu i blomst
 træpæonen ved siden af er også ved at være klar
 Rodgersia chocolate wings er flot i udspring her i skovbunden
en fin nyudsprunget trillium
der er en del tulipaner tilbage endnu, overlevere fra sidste år.
 friske kig ind i haven
her ind mod skoven er der meget flot lige nu
Vi må have nogle rhodobilleder:
 R. Bellefontaine er så smuk, jeg kan ikke lade være med at tage billeder af den
 R. concinnum
 og i nærbillede

 R. Extraordinaire i knop
 og udsprunget
 så er R. Fortunei i gang, den har den dejligste duft, flere af jer husker den nok.
 R. groenlandicum er helt anderledes end de andre, men en fin lille sag.
 R. Hachmann´s Picobello
 R. Königstein
 en mørk er sprunget ud i nordbedet R. Old Port
R. yunnanense står også i nordbedet, fine blomster, som lyser op i bedet
Det nye løv er heller ikke at foragte
 R. pachytrichum står i det nye bed ved terrassen
 R. purdomii maculiferum
r. wiltonii
en farvet himmel fra solnedgangen.
Fortsat god dag i blæsevejret

26 kommentarer:

  1. nej det er sikkert godt vi ikke kan bestemme over vejret, men det er godt nok en fæl kold blæst der kommer ind over fra vest.
    Fine billeder du viser i dag af alle de skønne planter du i haven.
    Der er virkelig gang i rhodoerne herligt.
    Din Magnolia er også skøn. Den som jeg havde plantet sidste år - en Susan - troede jeg var død, så jeg gravede den op og plantede noget. Jeg havde lagt den oppe på terrassen, så den kunne komme om bagved. Jeg fik den ikke fjernet med det samme, men den lå et par dage eller tre der, Men ved du hvad, da jeg ville tage den med om på den anden side var fine små grønne blade på den, så nu er den plantet i en spand og står på terrassen. Det næste jeg skal er så at jeg skal finde et sted hvor den kan plantes, for den kan ikke stå omme i vestgavlen.
    Knus
    Kirsten

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Kirsten
      Ja det tror jeg også, men der er nok ingen, der ønsker sig kold blæst i hvert fald.
      Tak skal du have, ja du kan tro, der er gang i rhodoerne trods kulden.
      Nej hvor sjovt med din magnolia, du må skynde dig at finde et sted til den, så du kan få den plantet, husk at vande godt, nå det gør du nu nok også.
      Jeg har også prøvet at dødsdømme et træ, som så alligevel skød, det er jo fint.
      Knus
      Lisbeth

      Slet
  2. Hej Lisbeth
    Ja føj hvor er det blevet koldt og blæsende, jeg overvejrer at tænde op i brændeovnen så man kan få varmen ;).
    Skønne billeder og man kan jo slet ikke se at det er koldt...de hvide klokke scilla ser fine ud, dem må jeg vist ha på listen over løg der kunne friste til efteråret.
    Nu vil jeg også ta vinterjakken på og gå en haverunde inden jeg sætter gang i gulvvask mm.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Ja det er ikke spor indbydende derude. Vi havde tændt op i morges, inden længe sker det igen.
      Det er nok fordi billederne er fra i går, men da var det nu også koldt, solglimtene hjalp lidt på det, i dag er den helt væk.
      Gulvvask klarede jeg i går, det kan ikke ses i dag, to hunde og to havemennesker lig med snavsede gulve :)

      Slet
  3. Hej Lisbeth

    Her har vi fått tilbake litt varme, for det er 20 grader her nå. Det har vært et strålende vær i hele dag til stor glede for de som feirer basjonaldagen vår i dag. Vi har vært en tur i Sverige ;)
    Flotte rhodoer med ganeflekker!

    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Hvor er I heldige, her er det koldt som en vinterdag. Men godt for jer, når I har nationaldag.
      Tak for det.
      Klem

      Slet
  4. Dejlige billeder. Ja det er mega koldt, vi har varme på. I vores store drivhus er der 35 grader så der er skønt at være og frøerne hopper lystigt rundt derinde.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Britta
      Tak skal du have. Ja næsten som en vinterdag, vi er også ved at fyre i brændeovnen, det er bedre i et drivhus ja.

      Slet
  5. Noget regn ville virkelig være velkommen. F.eks. synes jeg, at vores rhododendronblomster mangler lidt for at strutte, som de plejer. Sjovt billede med de to trillium, der hygger sig sammen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det ville være dejligt med regn, det er ikke alle steder hos os, det er så galt, så nogle af rhododendronblomsterne er ok her. Ja det er et sjovt billede, desværre er det vist mest fordi mine fødder var for store, så den nyudsprungne måtte lægge sig ned.

      Slet
  6. Så mange smukke blomster du har.
    Det har også været koldt her.
    Ha´ en god aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Aase
      Ja det er fælt koldt, så må vi blive inde, håber du har fået varme nu.
      Tak i lige måde

      Slet
    2. Jeg tænder for el radiator så snart jeg kommer op, for her er kun lige godt 15 grader. Nu er vi kommet over pinsen, så jeg håber på, at jeg snart kan få fyret lavet i stand igen.
      Ha´ en god dag.

      Slet
    3. Uha det var da ikke rart for dig. Jeg håber sørme, at der snart sker noget og at det ikke betyder nyt fyr for dig, for det er da en træls investering, når du forhåbentlig snart skal flytte.
      Tak i lige måde

      Slet
  7. Hej Lisbeth

    Du slår mig på alle måder med P delavayi. Min står med døde grene og skyder fra bunden - der er små blomsteranlæg, men vi er meget langt fra udspring.
    R. yunnanense er da en flot ren sag - fin (rød?) tegning.

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det gør jeg så, det er da ærgerligt med din, men godt der er liv og tegn til blomsteranlæg.
      Ja R. yuannense er den flot sag, jeg har lige set den som en stor hvid busk på fb i gruppen for Rhododendronforeningen. Der kunne man ikke se tegningerne, men på min er de røde ja.
      Tak i lige måde

      Slet
  8. Ja, vi kunne nu også godt bruge lidt vand, der er godt nok ved at være noget tørt rundt omkring.
    Min gule magnolie lader vente på sig, de andre to er næsten færdige.
    Endelig er rhododendronerne også ved at blomstre her. Min Grønland, (det er vist ikke helt det den hedder) trives ikke rigtig, men der er da blomster i den.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lene
      Ja det er tørt må man sige, jeg håber, der er lidt af det vand, vi fik i april tilbage ved planterne.
      Min gule magnolia er snart i fuldt flot, men den er høj, så det er svært at tage billeder af.
      Godt der også er ved at være gang i rhodoerne hos dig. Ærgerligt at din Grønland ikke trives, men helt skidt kan det vel ikke være, når der er blomster.

      Slet
  9. Hej Lisbeth
    Ja jeg troede også at vi godt kunne pakke vintertrøjerne væk men der blev vi klogere. Imorgen skulle det vidst blive en lille smule lunere men regn lader vente på sig. Her er det også ved at være godt tørt.
    Klokke scillaerne bliver flere og flere her der er dog flest af de blå.
    Skønne Rhodoer godt at de er lidt ligeglade med det noget kolde forår. Blomsterne holder nok også længere så det må du lune dig lidt på når du går rundt og skutter dig.
    Fin aftenhimmel den er nok også grå hos jer i aften.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det er lige før vi skal have vinterdynerne frem igen, heldigvis lover de varme i næste uge, men først lidt vand, lad os håbe de får ret i begge dele.
      Jeg har også flest blå klokkeskillaer, jeg har delt dem flere gange.
      Ja det er heldigt, at rhodoerne klarer kulden, så jeg alligevel kan nyde dem med vinterfrakken på :)
      Ja her er det helt gråt i aften.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  10. Hej Lisbeth
    Det var så piv koldt i morges at jeg måtte have en ekstra trøje på inde under regnjakken, som jeg havde taget på i tilfælde af regn. Jeg skulle nemlig til kbh til et møde. Derinde var der sol og på min vej gennem botanisk have måtte der stoppes op flere gange. Pæoner og rhodoer blomstre nemlig nu derinde og åhhhh hvor var det smukt. Det er næsten som at være i Høneballehaven :o)
    Min favorit i dag er nu din Picobello, hvor er den da bare smuk. Ja det er de andre da også, men det var den der fangede mit øje.
    Kh Fra Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Ja det har bestemt ikke været en fornøjelse at være ude i dag. Det var da dejligt at komme til solskin, især når det var i Botanisk have, godt der var blomster at nyde.
      Picobello har en flot ganeplet, det var nok den, der fangede dit øje.
      Kh Lisbeth

      Slet
  11. Brrr det er jo en mindre istid dét hér!! jeg har plantet en del pæoner i år, så jeg glæder mig til at se hvordan dine springer ud ( mine er små, og har vist lang vej).... Jeg har været heldig at finde dem på plantemarkeder og et par rigtig flotte stiklinger fra en af dine medborgere. Jeg har prøvet at finde nogle ' klassikere' som skulle være ok hårdføre - Ludlowii,delavayi,rockii.... Så skal jeg lige finde en mlokosewitchii... Har du mon andre pæon erfaringer /anbefalinger? mange hilsner

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Horta
      Ja det var koldt i går, men i dag skinner solen (endnu) og det er dejligt vejr. Ja med pæoner skal man have tålmodighed, det var en del år, inden de blomstrer. Delavayi er den jeg har haft mest held med, den har blomstret allerede året efter køb. Desværre har jeg ingen erfaringer på det område, der er pæoneksperten, men der handler jeg ikke mere. Jeg har ofte tænkt på at købe udenlands. Kig ind på bloggen Grønne nedslag, der er mange link at vælge imellem også på pæoner. Bloggen står i min blogrulle til højre. Ellers ville jeg bare købe på plantemarkeder, der kan man måske være heldig at få dem til rimelige priser.
      Hilsener tilbage

      Slet
  12. Kære Lisbeth
    Ja, det er en skøn tid i haven, og så md alle dine rhodoer --- det er en fornøjelse at se dem HVER dag...
    Også alle dine andre ting er jo skønne.
    Har været på stranden et par dage.
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Ja det er det bestemt, jeg nyder det også i dag, i går var det noget koldt.
      Jeg tænkte nok, at du har været ved stranden, det har du nok nydt.
      Hilsen Lisbeth

      Slet