mandag den 23. maj 2016

En nørdet havenørd

Ja det er mig, der er det. Hver morgen og aften går jeg en runde og skriver op, hvilke rhodoer der er sprunget ud siden sidst. Det bliver nøje noteret på et regneark, så jeg hvert år  kan se, om de blomstrer samme dag eller tidligere eller senere end de andre år.

endnu mere nørdet er jeg, hvad angår farverne, de skal passe sammen ellers bliver de flyttet. Jeg er lært op af Ida, som i sin tid var min lærer i akvarelmaling. Det har i den grad smittet, forleden så jeg et billede på fb af en rhododendronpark i Bremen, der var de ikke afpasset i farverne, det synes jeg simpelt hen ikke er pænt. Det er netop det, der får ikke rhodoelskere til at synes, at de er urolige elementer i haven. Rhodoer er jo meget andet end vilde farver her i foråret, de har det skønneste løv med indument/belægning på bagsiden af bladene, andre har duft i løvet. De er smukke, når de er afstemt i farverne som her i nordbedet

P. Emodi sprang ud i går
 En ny Rockii sprang også ud, her med nattens regndråber
 nu fuldt udsprunget Sihelian hedder den
en blomst mere i den, der kom den anden dag.

to gudeblomster / Dodecatheon er nu i blomst, sjovt nok står der Meadia ved den sidste lilla, men det er ikke den de viser, når man googler.
 De mange allium blomstrer smukt nu
her sammen med en brogetbladet uægte jasmin.
 Clematis Alpina alba plena måtte bindes op i dag, den var væltet på grund af regn og blæst forrige nat
 Pink Perfection klarede det bedre
ved rosenlysthuset er der mere hold på dem
 Mariesii er nu ved at blomstre, den klarede fint flytningen i efteråret.
 Månestråle/Kirengeshoma palmata er flottest her i foråret
Perlebregne som åbenbart er invasiv er plantet her i skoven blandt skovmærker og andre bregner.
 R. Bernstein står i nordbedet
 R. Mary Lou og R. Peggy klæder hinanden godt
R. Sylphides er snart helt udsprunget, det går hurtigt.
 R. Catawbiense Grandiflorum er min ældste rhodo, det kan man vist godt se på størrelsen.
 R. Fortunei med den skønne duft
 R. Lavendula har duft i løvet
 R. Peppina står lige under R. Bernstein
 R. Pfauenauge har en dejlig mørk ganeplet
 R. Snowfire står i nordbedet og lyser op
Til slut årets første rose i min have
Louise Bugnét
Fortsat god dag - efter 5-6 mm regn er det nu tid til en havetur, jeg skal til at plukke visne knopper af rhodoerne. Det er dejligt stille vejr.


34 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth

    Ja, farger har mye å si i en hage. En kan jo ikke bli helt fanatisk, men jeg liker også at fargene harmonerer. Hagenørder er vi vel alle sammen i større eller mindre grad ;) Jeg føler meg som en jeg også ;)
    Louise Bugnet er en av de flotteste roser jeg vet om!
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det har de, de skal ikke bare stå tilfældigt mellem hinanden. Ja og vi er stolte af at være havenørder :)
      Ja det er bestemt en skøn rose.
      Klem

      Slet
  2. Det er ok at være nørdet :-) Især når resultatet er så overvældende smukt.
    kh, Karen

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Karen - det synes jeg også :)
      Kh Lisbeth

      Slet
  3. Fine ting du viser. Jeg har aldrig tænkt på Månestråle som bladplante mere at den skulle dyrkes på grund af de delikate blomster i sen sommeren. Når jeg ser det billed tror jeg at du har ret, den er virkelig flot i bladene her på denne årstid. Sjovt nok er der mange der slet ikke kender Kirengeshoma

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ninja
      Tak skal du have. Jeg har set månestråle som stor flot bladplante i Lille Malunds Have, den er rigtig pæn, blomsten derimod er ikke noget særligt hos mig, så er den flottere hos Marie Hortofilia. Jeg tror, du har ret i, at der er mange, der ikke kender Kirengeshoma.

      Slet
  4. Ja, Lisbeth, det er vist en smule nørdet, det du har gang i ;-) men hva' skidt, vi kender jo din passion og beundrer dig jo for din store viden, og sådan én kommer ikke af ingenting - så nørd du bare videre, så længe du deler din passion med os! Du har nok ret ang. det med farver og rhodoer - det kan godt blive en smule for meget for mig med farver, som ikke passer sammen - så er det lidt anmassende.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Ja måske en da meget nørdet, men I ved, hvordan det er med min passion. Jeg skal nok blive ved at dele med jer. Hvis farverne ikke passer sammen, bliver der for meget uro i haven.

      Slet
  5. Dit nørderi kommer slet ikke bag på mig;)
    Selvfølgelig skal farverne passe sammen og du har helt ret i at det ser rodet ud når de er plantet helt tilfældigt sammen, godt at du arrangerer dem anderledes.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Det er godt, så kender du mig :)
      Ja farverne skal passe sammen, ellers ser det grimt ud. Tak.

      Slet
  6. Det er mega-nørdet og som med alt nørderi er det også fascinerende, hvad nørderne får ud af det :) Jeg håber, når jeg også når dertil at blive heldags havekvinde, at jeg får lidt mere styr på, hvad der er plantet hvor, selvom det selvfølgelig også er dejligt at blive overrasket. Det kunne spare lidt farve forviklinger.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det er meget nørdet og for mig også fascinerende at følge med i. Jeg har skam ikke styr på alt, hvad jeg har plantet hvor, kun på rhodoer og roser. Overraskelserne får jeg ved stauderne, dem har jeg ikke styr på alle sammen.

      Slet
  7. Hej Lisbeth

    Din Dodecatheon meadia ligner da meget godt? Den findes også i en hvid version Dodecatheon meadia f. album der findes enkelte steder i naturen. men den er meget brugt i havesammenhæng...

    Flotte rockii pæoner du kan vise! Og Louise Bugnét - det er nu det sker!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Jeg synes bare, at når jeg googler er den lys og min er lilla.
      Tak ja de er fine, nu er det snart slut med dem. Ja det sker snart med roserne, jeg har lige været rundt og kigge efter knopper.
      Tak i lige måde

      Slet
  8. Hold da op hvor har du meget arbejde med at holde styr på farver o. s. v.
    Jeg dur bare ikke til og sætte farver sammen.
    Ha´ en god aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Nej det er faktisk ikke et stort arbejde at holde styr på farver, med hensyn til blomstring er det jo bare for sjovt.

      Tak i lige måde.

      Slet
  9. Hej Lisbeth
    En nørdet havenørd ja så kan det ikke blive bedre :-) hvad farver angår ja så er jeg faldet lidt ved siden af :-) men heldigvis er der plads til forskellighed. Så er der Allium på vej. Der er ikke farve på hos mig endnu. Så flotte de er dine clematis. Træls når de vælter men du fik da styr på den igen. Træpæonerne er fantastiske. Min er ved at være færdig for i år. Ja du har ret med Månestrålen så det ville jo være dejligt hvis det også var nu den blomstrede.
    Flot med blomst i Louise Bugnét :-) der er farvevisende knopper i min så jeg er kun lidt bagefter.
    Vi fik 10 mm og regnen stoppede ved middagstid.
    Jeg er desværre ikke blevet klogere med hensyn til d 9 juli (der er ikke nogen vagtplan klar endnu) men jeg gir besked lige så snart jeg ved noget.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Nej vel :) ja du går ikke så meget op i det med farver, men du har ret, der er plads til forskellighed. Jeg er så lidt længere med allium. Bent måtte op på stigen for at styre den hvide clematis, det klarer han nemt den lille mand :) Ja for min skyld måtte månestrålen gerne blomstre nu. De første blomster i Louise Bugnét er ikke så fine, der er altid lidt fejl i dem.
      Så fik I mere end os, vi fik kun 5, her stoppede den også lidt før middag.
      Nå vi må vente og se,d et gør ikke så meget for min skyld, det er værre med færgen.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  10. Lidt havenørd er man vel? Jeg har lange huskelister med rosen- navne, stauder, små træer og forårsløg..... Selvom det efterhånden er pløk umuligt at klemme mere ned på matriklen. Jeg har lagt 14 forskellige slags kartofler, og sået 16 forskellige slags squash.. Og antallet af tomatsorter, chili og bønner vil du slet ikke høre om.... Så det er HELT normalt at føre skemaer over sine rododendron, er jeg sikker på! Fine pæoner! Og roserne kommer lige om lidt.... Min Nevada er ved at tage en dyb indånding.... Hilsner!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Horta
      Ja så er jeg ikke ene om at være havenørd kan jeg forstå, jeg har det så kun med blomster :) Ja vi er nødt til at føre skemaer, når vi har så meget. Ja det går hurtigt med roserne i år, jeg har lige været ude og se efter knopperne.
      Hilsner tilbage.

      Slet
  11. hmmm.... jeg havde godt på fornemmelsen at du var lidt nørdet :::)))

    Lækre billeder.

    Og årets første rose - så er vi i gang.

    Knus, Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja selvfølgelig havde du det, nu har du kommer her så mange år :)
      Tak - ja så er vi i gang.
      Knus

      Slet
  12. Hej Lisbeth! Tycker inte det är nördigt att notera blomningstider, det är trevligt att kunna jämföra mot föregående år. Dina rhododendron och klematis blommar så fint, redan, mina klematis trivs och växer, men de kommer inte blomma på ett bra tag än. Vi har haft en otroligt varm dag idag, och det är mycket torrt.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika
      Dejligt at du ikke synes, det er nørdet at notere blomstringstiden, jeg synes, det er sjovt at følge med i. Ja med den varme i har have, må der snart komme gang i dine klematis.
      Tak i lige måde
      Lisbeth

      Slet
  13. Nørdet..griner, ja det kan vi da sige :o) man kan også sige at du går op din hobby og at din opsparing ser godt ud :o)
    Jeg syntes det ser helt fantastisk ud og du har en naturlig sans for at få planterne til at fungere sammen i form, farve og højde.
    Lækre klematis du viser i dag.
    kh Fra Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Jeg vil gerne være nørdet og jeg går meget op i min hobby, men det er vi mange, der gør, nogen har det med roser i stedet, det har jeg jo ikke ;)
      Tak for ros :) ja de clematis er lækre.
      Kh Lisbeth

      Slet
  14. Go morgen Fru nørdede Høneballe:-)
    Altså først lækre billeder fra "endnu en tur i haven" i går, hmm forgårs:-)
    Ja du er godt nok nørdet, så fedt!
    Syntes også du er god til at få det til at harmonere smukt! Med alle de forskellige typer af planter/blomster så er det også en nødvendighed, for at opnå ro, og det mestre du!
    Her gås der også op i farver, og visse steder på matriklen er der farveorgie med stauder:-) men i den del med alleen/træer bliver det langt mere afdæmpet og roligt.
    Ha en god tirsdag
    Kram Fru Nielsen

    SvarSlet
    Svar
    1. God morgen fru Nielsen :)
      Tak skal du have - ja nørdet er jeg, men det er jeg ikke ked af, så havde jeg nok ikke skrevet om det :)
      Tak for de rosende ord, jeg gør mig meget umage på det punkt.
      Jeg har bemærket, at nogle steder hos dig er det afdæmpet og roligt, og mellem stauderne er det vildt, det er fint at have begge dele.
      Tak i lige måde
      Kram

      Slet
  15. Hej Lisbeth, så grønt og frodigt hos Jer, har I ikke fået regn, det kan man ikke se i hvert fald. Ang farvesammmensætninger, eller mangel på samme. Det er også en af de triste skuer man der i forhaverne, der er valgt 8 rhododendron og noget sten, granit, ejeren synes sikkert det er smart og nemt at vedligeholde. Jeg undgår at gå forbi i blomstringstiden, mine sarte øjne kan ikke holde til det skrald...Så skøn en plante, og så mange uskønne kombinationer. Den er efter min totalt elitære og uforbeholdne mening smukkest i et "naturligt" skovlandskab, her ståler de som princesser på vej til det årlige bal. Men i forhaverne og "japansk" inspireret.....samt ja. Du kan sikkert supplere.
    Venligst
    Henrik

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Henrik
      Tak skal du have. Jo vi har fået knap 20 mm i løbet af et par dage. Du har helt ret, sådan en forhave kan være et trist skue, hvis farverne ikke er sat rigtig sammen, så kan man faktisk ikke holde ud at se på dem. Der kan laves mange gode kombinationer med rhodoerne, men der kan også laves noget frygteligt skrigende noget. Jeg har set eksempler på fb af noget, der ser meget grimt ud. Bl.a en have i Sønderjylland, en anden have jeg kommer i, undlader jeg at besøge netop nu, for det er til at blive dårlig af. Tak for din support dejligt at vi er enige.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  16. Hvis man er en nørd ved at tingene skal hænge sammen så helhedsindtykket passer sammen ja så er jeg også en nørd. Tænker nøje over hvad jeg planter sammen i farver, størrelse og hvad kan virke på det omkring.
    Ofte har jeg kørt til planteskolen for at se på de forskellige stauder hvordan de ser ud når de blomstrer, for så at planlægge dem ind. Det er udfordrerende for mig at købe noget som ikke er i blomst for farver kan være så forskellige selvom der står lilla.
    Derfor er nordbedet også flot, fordi du netop arbejder ud fra det princip så jeg holder utrolig meget af at du er havenørdet, :-)
    Knus
    Kirsten

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Kirsten
      Det er jeg sikker på, at mange mener man er, men det gør ikke mig noget, jeg anser mig selv for at være nørd :)
      God idé at køre på planteskolen for at se farverne, så de passer sammen.
      Dejligt at høre Kirsten :)
      Knus Lisbeth

      Slet
  17. Virkelig grønt og frodig hos deg nå ! Ikke verst at du får tid til å holde sånn orden på blomstringen:-)
    R. Svowfire er bare vakker.
    Nå skal jeg ut i regnet og vaske krukker..
    Ha en fin dag.
    Eirin

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Eirin
      Nej det skal der være tid til. Ja R. Snowfire er en dejlig rhodo.
      Her er det bare gråt og blæsende - ingen regn.
      Tak i lige måde
      Lisbeth

      Slet