onsdag den 18. maj 2016

Sommertøj igen?

I hvert fald er det noget bedre vejr i dag, solen skinner men det lufter efterhånden en del.
Det var gråt og stille til morgen, men solen er nu trængt igennem skyerne
 Alpina clematis er godt i gang
 også her i rosenlysthuset
 Alpina alba plena
Montana Rubens er også i gang
 Duskkonvallen blomstrer flot i skoven sammen med R. Cunninghams White
 Den første daglilje er sprunget ud
 Heuchera står som fine mørke klatter rundt omkring
en ny af de spanske iris er i blomst
Staudevalmuen står med store knopper
 Fyrrebusken bliver større og større, rigtigt blikfang
Sorbus aria lutescens har det flotteste nye løv
Rhodoerne brillierer stadig
 R. Brasilia med kun en knop i år
 R. China
 R. Extraordinaire har en flot blomst, der er flere på vej
 R. Ken Janeck har rigtig mange blomster nu
 R. Luteum med gule velduftende blomster i skoven
 R. orbiculare Blauköpfchen er ved at være færdig, men også bagsiden er smuk. Jeg vandede den i går, så nu har den rettet sig lidt op igen.
r. oreothrephes har en smuk farve og duft i løvet
 R. Paula har en speciel blomsterform
R. Percy Wiseman
 R. Queen Anne´s har dobbelte blomster
R. Tina Heinje starter ud som rød, men bliver hurtigt lyserød
R. cinnabarium er smuk og fotogen, jeg har vist den i Rhododendronforeningens facebookgruppe, der var en som foreslog at det kunne være cinnabarium, så det kalder jeg den fremover, den ligner også.
Til slut ørkenbedet
med krudt, ukrudt og det fine fuglebad.
Fortsat god dag.

35 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth. Ja er det ikke bare skønt at solen titter frem igen i dag. Her er det havedag, er igang med at fjerne ukrudt hos roserne ;) Smukke clematis. Glæder mig til mine er så veletableret. Endnu engang så smukke billeder fra din have. Den du kalder Ambiguum er det en Rhododendron ? Meget smuk
    Kn Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marianne
      Jo det er dejligt med solskin, men det blæser rigeligt her. Jeg har også været i haven, jeg har mange sjove ting mellem mine roser. Rød havemelde og valmuer :) Ja clematis er nogle år om at komme i gang. Jeg har også mistet nogle, så jeg er ikke lige heldig hver gang.
      Ja det er en rhdododendron, som jeg har købt i Lille Malunds Have, det var et kryds, så jeg har ingen navn, den er rigtig fin.
      Knus lisbeth

      Slet
    2. Ja den er altså rigtig fin. Her skal der også plantes imellem roserne, men bliver først næste år. Nu skal de etablere sig , så må jeg vente med ideerne ;)
      Har sendt dig en besked på FB
      Forsat dejlig dag til dig
      Kh Marianne

      Slet
    3. Jeg har kun det selvsåede mellem mine roser, det kan de sagtens holde til. Når valmuerne er færdige trækker jeg dem op, det ser rigtig flot ud. Ok så må jeg lige kigge på fb.
      Tak i lige måde
      Kh Lisbeth

      Slet
  2. Hej Lisbeth

    Her østpå er det nu ikke særlig lunt - imorgen skulle blive bedre?
    Nu er du igen først - med dagliljen og Jans Iris x germanica.
    Imponerende!

    Ha en dejlig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      I formiddag var det lidt lunt, men nu blæser det en hel del igen, heldigvis skinner solen også det meste af tiden.
      Ja så kom jeg foran igen, det varer ikke længe, inden de store iris kommer i blomst, måske en uge. Dagliljerne var jeg godt klar over, men der er nu kun den ene endnu.
      Tak i lige måde.

      Slet
  3. Kære Lisbeth
    Din nye spanske iris har dog en skøn farve.
    Sød blomst i R. Brasilla også R. Ken Janeck er søde blomster.
    Jeg kan jo godt lide de sarte i farven.
    R. Queen Anne er skøn med dobbelte blomster.
    Dejlig årstid, Blæst ja, men......
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Jeg kan bedre lide farven på den ved siden af, den viser jeg en af dagene.
      Ja det er fint med de sarte farver, jeg er meget glad for R. Queen Anne´s både farven og det, at den er dobbelt.
      Ja det er det, men blæsten udtørrer og vi får ingen vand.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  4. Skønt vejr vi har haft i dag; men græsplænen er hård som et logulv, så jeg ville have foretrukket en god omgang regnvejr. Ambiguum havde vi for en del år sidenM men den var nu klart gul. Hvis du siger, der er ukrudt i ørkenbedet, så er der det nok; men det skæmmer overhovedet ikke billedet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det har været dejligt vejr, men hvor er det tørt, jeg ville også godt have 20 mm mindst. Jeg har lige lært på facebook, at den rhodo nok er R. cinnabarium, den har jeg også, men jeg har købt den i lilla, den findes jo også i orange.
      Det var godt at høre, at det ikke skæmmer billedet :)

      Slet
  5. Hej Lisbeth
    Ja straks jeg stak næsen uden for døren i morges var det en helt anden vejrtype og hvor er det dejligt men lidt sol og mere rolige vindforhold :-) hvornår og hvormeget regn vi skal have de kommende dage kan de kloge vidst ikke rigtig finde ud af. Jeg syntes at det ændrer sig for hver vejrudsigt jeg ser.
    Hov hov allerede en Daglilje det er flot. Flot er den iris sørme også :-) nu er der knop i den ene af dem fra dig spændende hvilken farve den har. Jeg er lidt usikker på om den anden er "gravid" Iris er jo nyt hos mig så der skal jeg til at lære. Den stribede er også kommet fint så jeg er da i det mindste lykkedes med at holde liv i dem :-)
    Så må det jo være ca et år siden at jeg var på besøg for er der noget jeg mindes er den fantastiske duft fra den gule rhodo i skoven.
    Ambiguum må være den smukkeste idag men de er jo alle kønne på hver deres måde også den "røde" .
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det var en dejlig vejrforandring, i dag var det til at være ude igen, så må vi se med regnen ja, den lader vente på sig.
      Ja daglilje og iris, godt der er knop i din iris, så må vi se, om den anden er gravid :) Hvad med din pæon er der knop i den i år, der er to i min, som jeg fik af dig.
      Ja det var vist lidt senere, I besøgte os, men det er rigtigt, at luteum stod og duftede dejligt, da I var her.
      Den er lige omdøbt til cinnabarium på fb, så det hedder den fremover, den er meget smuk, den røde er såmænd også fin, den fanger blikket og snart kameraet igen og igen ligesom de andre.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  6. Det er en meget smuk samling blomster, du viser i dag. Jeg er helt vild med den hvide clematis. Det må være et stort arbejde, at holde så stor en have i så fin en stand. Man kan se, at der virkelig bliver kræset for planterne.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Tak skal du have, ja der er mange dejlige i blomst nu. Den hvide clematis er også fin. Vi går i haven stort set hele tiden, ja vi kommer ikke sovende til det, men vi kan lide det.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  7. Du må virkelig nyde den ene blomst i Brasilia - den er nu så smuk. Men det er svært at fremhæve nogen fremfor andre, men Queen Anne er virkelig yndig.
    Min Rubens Montana er ikke sprunget ud endnu...

    Knus, Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Åh ja nu kan jeg huske, at du før har nævnt Brasilia, det er åbenbart lige dine farver, men Queen Anne´s er nok mere mine. Jeg har også en anden Rubens, den er heller ikke i blomst endnu.
      Knus

      Slet
  8. Hej Lisbeth, her har det været lunt i aften, jeg er lige kommet hjem fra haven efter at have vandet i 2 timer.Det er godt nok tørt. Jeg tænker sådan på dig og dine Rhodoer når jeg går og vander, du må da fået slæbt noget vand.
    Dusk Konvallen den er så fin og dufter noget så skønt.
    Min er desværre gået til.
    I dag er det Queen Anne, der lige måtte tages et ekstra kig på. Din Iris er altså også meget smuk.
    Kh Linda
    Ps. jeg savner dig inde på min blog :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Dejligt at det også har været lunt hos jer, ja det er frygteligt tørt, vi må håbe, at vi snart får noget vand. Jeg kan ikke finde ud af, hvad der er vigtigst at vande, så jeg har ikke fået vandet noget :( i hvert fald ikke i dag.
      Jeg har sjovt nok lige plukket et par dusk konvaller ind, de dufter godt nok kraftigt.
      Ja Queen Anne´s har den skønneste lyserøde farve.
      Kh Lisbeth
      Nu igen - det må jeg råde bod på. Undskyld

      Slet
  9. Jeg har slet ikke opdaget, at vejret har været fint i dag - jo i morges halv syv, da jeg tog en runde i haven og her halv ti i aften, hvor jeg tog en aftentur, har det da været udmærket, men ind imellem har jeg desværre slet haft næsen udenfor. Men forhåbentlig i morgen! Hvor er alting langt fremme hos dig!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Håber du får tid til at nyde det i morgen, i dag har ind i mellem været en dejlig dag. Ja jeg er nok lidt længere fremme herovre.

      Slet
  10. Kære Lisbeth
    Her har det været overskyet hele dagen, men heldigvis noget lunere og meget mindre vind. Vi har ikke fået dråbe regn her i pinsen, så jeg er en af dem, der krydser fingre for en ordentlig skylle snarest, for her er forfærdelig tørt. Hvor din blå alpina stor og flot. Jeg satte en sidste år, og den er da heldigvis kommet og har nogle blomster. Min montana rubens er helt overdådig i år - nærmest en lyserød sky :) Hvor har du dog mange smukke rhodoer i blomst lige nu, og jeg kan slet ikke sige, hvilken der er smukkest, for de er jo fantastiske på hver deres måde, men Cinnabarium tager nok stikket hjem som den mest bemærkelsesværdige pga, den specielle farve. Tænk, at du allerede har daglilje i blomst! Dit ørkenbed med det fine fuglebad ser så godt ud - jeg kan nu ikke få øje på ukrudt :)
    Også flot nyt havebord!
    En rigtig dejlig dag til dig i morgen!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Godt I har haft det lunere og med mindre vind. De 4 mm vi fik i pinsen battede ikke meget, de er hurtigt væk med den vind, alle klager over det er så tørt, men det hjælper ikke på, at vi får regn.
      Jeg har ikke haft held med min Montana Rubens i flere år, det må være det forkerte sted, vi har plantet den. Ja der er mange skønne nu, cinnabarium er en perle med den fine farve. Ja det er tidligt med dagliljen, der er mange knopper i. Godt du ikke kan se ukrudtet i ørkenbedet :)
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  11. Igen en gang dejlige billeder.

    SvarSlet
  12. Hej Lisbeth
    Har lige været ude og kigge i pæonerne og sørme så er der også to pæne knopper hos mig plus en lille fister som jeg ikke ved om bliver til noget. Spændende :-) jeg glæder mig til at se den for den er jo også ny her. Den skal gerne være lys rose og enkeltblomstene.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Den jeg skrev om, var den jeg fik en bid af fra dig, som blomstrede hos mig men ikke hos dig. Coral --- tror jeg. Men det lyder da spændende, at der er knopper i den anden, gad vide hvad det er for en.

      Slet
    2. Nåe det var den du fik forrige år som skulle hedde little medicin man tror jeg nok :-) j(den have faktisk en blomst sidste år så det hjalp at grave den op og sætte den højere) eg troede at det var den du fik noget af sidste sommer som jeg selv lige havde fået med hjem fra Vestjylland. Er den ikke kommet?

      Slet
    3. Nej det var den sidste, jeg mente, jeg var ikke klar over, at det var en du lige havde fået, jo der er fine knopper i. Medicin man har stadig ingen knopper.

      Slet
  13. Hej Lisbeth!

    Nu har du ett blommande paradis omkring dig, så vackert. Här blommar också C. alpina och frösår sig generöst.
    R. cinnabarium är en mycket vacker och ovanlig planta, tror inte den är härdig här.

    Ha det så gott och glöm inte att njuta av allt det vackra omkring dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla
      Ja det har jeg, mine alpinaer frøsår sig ikke, så har jeg i hvert fald ikke lagt mærke til det.
      Nej R cinnabarium er nok ikke härdig hod dig.
      Tak for rådet :) du har helt ret nogle gange glemmer man at nyde, men jeg nyder hver gang jeg går en runde, det er to gange om dagen.

      Slet
  14. Kære Lisbeth
    Dejligt når vejret igen viser sig fra sin god den side, og i går var lidt vidunderligt.
    Dejlige billeder fra haven. Mine dagliljer - også den gule er også lige ved at springe ud elsker dagliljer - deres blomster er flotte og græsset, som jeg kalder det, pynter også og når det blæser sveger det så fint i vinden.
    Fortsat god dag
    Kh
    Kirsten

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Kirsten
      Ja det var rigtig skønt vejr i går, i dag er det bedre, for det blæser ikke så meget.
      Ja dagliljer at skønne både med og uden blomster.
      Tak i lige måde
      Kh Lisbeth

      Slet
  15. Hvor ser det bare dejligt ud hos dig Lisbeth. Så mange fine ting i blomst allerede.
    Knus Bonnie

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Bonnie
      Ja der er meget i blomst her.
      Knus

      Slet
  16. Denne kommentar er fjernet af en blogadministrator.

    SvarSlet