søndag den 29. maj 2016

Iris, clematis og kejsertræet

Gæsterne i går opdagede, at kejsertræet blomstrede højt oppe i toppen af træet.
Jeg måtte have Bent til hjælp, det kunne mit lille kamera ikke klare. Det er også svært at få øje på blomsterne deroppe, men der er flere på vej.
Her kommer lidt af det nye, der er sket de sidste dage:
 allium Ivory Queen
 Clematis Miss Bateman
også Mrs. Cholmondeley er tæt på blomstring
Jeg har længe været lidt ærgerlig over alle de flotte clematis Montana Rubens som blomstrer rundt omkring. I går kom jeg til at kigge op, her har min sit eget liv tre meter oppe i et egetræ.
Den første bonderose er i blomst, planten står i skygge, så den er nok lidt forsinket i udspring.
 Salep gøgeurt er godt gemt blandt stauder, men jeg fandt den.
Denne flotte gule lupin har sået sig selv ved værkstedet.
 Der er stadig gang i rhodoblomstringen, men de to sidste varme dage har fået mange til at hænge med hovedet. De har holdt længe i år på grund af det kølige vejr, det er i grunden ikke så galt.
 Nu er jeg så småt begyndt at plukke de visne blomster af, fast arbejde nogle dage.
Heldigvis er der nye på vej i blomst
R. Fastuosum Flore Pleno smuk dobbelt og en dejlig blå farve.
 R. Gundula nu helt udsprunget
 R. Alexis smuk med den mørke ganeplet
R. Edelweiss
R. Catawbiense Alba
R. Rasputin står i pavillionbedet, for to år siden blev den flyttet ud fra skoven, det var noget, den kunne lide.

 R. Arpege løvfældende med skøn duft
 R. daviesii også løvfældende
 R. Glowing Ember er lige spunget ud
R. My Mary med små fine blomster
Så er det iris tid
her en af de små fra Jan i Spanien
sidste år delte jeg de sibiriske iris og flyttede dem til mere solrige områder, det hjalp, nu er der blomster på vej flere steder.
Den første af de store iris fra Jan i Spanien er sprunget ud, her kommer et forløb:
 27.5.
 28.5. morgen
 midt på dagen
 aften
 29.5. endelig sprunget ud
det smukkeste eksemplar så dagens lys, jeg glæder mig til de andre kommer.
aften 28.5.
I nat lover de skybrud, vi får se. Igen ser det ud til, at København og Nordsjælland ingen regn får, men som skybrud er det nu heller ikke det rareste.
Fortsat god søndag

28 kommentarer:

  1. Det giver god gymnastik for nakken at gå en runde i haven i disse dage, hvor der sker ting og sager både ved jorden og højt oppe i træerne. De løvfældende kan også levere smukke knopper.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det har du ret i, og vi er tilbøjelige til at glemme at kigge op. Ja de løvfældende har smukke knopper.

      Slet
  2. Kære Lisbeth
    Håber at du har haft en god weekend. har været lidt fraværende da vi har haft besøg af børnene, hvilket har været skønt.
    Dejlige billeder af clematis og iris. De fra spanien er flotte, specielt den du viser over dage.
    Det er dejligt som alle planterne begynder at vise farve eller knop på at de snart viser deres pragt.
    Nej lad os håbe at det ikke bliver skybrud, for det skader mere end det gavner :-)
    Knus
    Kirsten

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Kirsten
      Ja du kan tro, jeg har haft en dejlig weekend. Dejligt for jer at have besøg af børnene, så må man gerne være lidt fraværende :)
      Tak skal du have, ja det er flot med såden et forløb.
      Ja skybrud kan være det samme, men stille regn ja tak.
      Knus Lisbeth

      Slet
  3. Sikke smukke iris - mine er som sædvanlig bagefter! Med alle de rhodoer du har, er der da arbejde nok til mere end et par dage, når du piller alle de visne blomster af!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Tak skal du have, ja med iris er vi nok lidt foran herovre. Jeg bliver ikke lige arbejdsløs.

      Slet
  4. Hej Lisbeth
    Ja det er en fantastisk tid, hvor man dagligt er på jagt efter de nye skønheder der er sprunget ud, jeg er især vild med forløbet af den smukke iris, den er så fin og har en helt fantastisk farve ;).

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Ja lige præcis, hele tiden er der noget nyt at se på. Der kommer snart mange flere iris, jeg må vist tage forløb af dem også :)

      Slet
  5. Kære Lisbeth
    Det er søde clematis du har, jeg har også en fin Miss Batemann.
    Lidt tosset Montana Rubins har sit liv 3 m oppe i et træ, men den vælger jo selv.
    Lupinen er også sød. og dejligt rhodoerne kan endnu.
    Din iris fra spanien er dog noget af det vidunderligste, fint forløb du viser.
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Ja jeg har en del fine clematis, Miss Bateman er fin, godt du også har den.
      Det er ikke nemt at styre Montana Rubens, men pyt jeg må kigge op.
      Ja den spanske iris er så fin, tak skal du have.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  6. Hvor er din gule lupin dog smuk. Jeg har ALDRIG haft en gul.
    Ha´ en god søndag aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Aase
      Du må have en gul lupin.
      Tak i lige måde.

      Slet
  7. Hej Lisbeth
    Øv da at blomsterne sidder så højt oppe i Kejsertræet men så må nakken lægges godt tilbage. Her blomstrer miss Bateman også men det kniber med at den vil rende op i æbletræet så blomsterne er nede i knæhøjde. Håber der kommer lidt mere grokraft i den med årene. Min bonderose står også lidt skygget og der er den første blomst også først sprunget ud nu så der følges vi ad. Tror at jeg må ha nogle flere Iris :-) den ene fra dig ser ud til at være lyseblå. Har en fra min mor som er sprunget ud og som er lysegul og mørk lilla. Den danner par med den lysegule lupin. Et kønt makkerpar :-)
    Wauw hvor er R. Faustuosum Flore Pleno fantastisk og jo nok ikke overraskende min farvorit idag men Glowing Ember er nu heller ikke så ringe endda :-)
    Ja nu må vi se hvor meget torden regn og lynild vi får. Skybrud må gerne blive væk. Fint solskinsvejr havde vi hele formiddagen og først på eftermiddagen men så tog skyerne over men alt i alt har det været fint havearbejds vejr så jeg har fået flyttet lidt ukrudt :-)
    Fortsat god søndag aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Sådan er det desværre med kejsertræet, så ingen duftoplevelse der, Bent er også "god" til at stamme op, så vi vil aldrig få nærbillede af blomsterne eller duften. Min Miss Bateman blomstrede ikke sidste år, så den er begyndt forfra i år, din skal nok komme ad åre. Mon ikke jeg kan finde lidt flere iris, når de er afblomstret, det vil jeg tro.
      Nej jeg tænkte på dig og Linda, da jeg tog billedet af Fastuosum Flore Pleno :) Ja Glowin Ember er også flot nu.
      Spændende med vejret - her regner det nu, men ikke noget skybrud - nå nej har gjort :) men ellers har vejret været som hos jer.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  8. Løvfellende azalea har jeg ingen av, men ser på Rhododendronhaven at de har mange fine av de også. De har veldig mye fint, og jeg fikk også sett den video de hadde. Det må være vanskelig å ikke kjøpe alt de har ;)

    Flott keisertre!

    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Det er en fejl, for de er jo hårdføre mange af dem. Godt du har kigget nærmere på rhododendronhaven og deres sortiment. Ja jeg kunne købe meget mere end jeg gør, men der skal jo også penge til og plads :)
      Tak
      Klem

      Slet
  9. Kære Lisbeth
    Det har været et lidt underligt vejr her i dag - ikke meget sol, men lummert. Det har også regnet lidt, men er holdt igen. Jeg håber ikke, vi får skybrud, men lidt regn vil blive hilst velkomment. Altså hvor er det dejlige billeder, du viser, og jeg kan jo så bare glæde mig endnu mere til at se det hele i morgen :) Jeg er jo, som du allerede har gættet helt på linje med Anne, hvad rhodoer angår :) Fantastisk flot spansk iris!
    Fortsat god aften - vi ses!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Ja så har vi været mere heldige, her var sol i formiddag, men lidt lummert har det været. Vi har indtil videre kun fået nogle få dråber regn, så må vi se, om vi får skybrud. Ja det bliver fint at komme til at se det hele i morgen. Jeg kender helt jeres smag :)
      Ja den spanske iris er flot.
      Tak i lige måde - ja det gør vi.
      Knus Lisbeth

      Slet
  10. Hej Lisbeth

    Flotte Iris du kan vise!
    Og Glowing Ember må da være noget af det mest spektakulære - er det ellers en sund Rhodo?

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja de er helt fine de iris.
      Glowing Ember er bestemt en sund Rhodo, det er de løvfældende generelt, man skal bare huske at vande dem :)
      Tak i lige måde

      Slet
  11. jeg kan godt lide din Glowing Ember men de er jo skønne alle sammen

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Britta
      Ja den er fin og frisk i farven.

      Slet
  12. Go morgen Lisbeth!
    Du viser altid så mange skønheder. Kigget ned mod pavillonen er så SMUKT. Bemærkede din gøgeurt, jeg fandt maj gøgeurten nede i engene den anden dag.
    Her har det regnet siden kl 21 i aftes, og tordnet i nat, lige nu kommer der igen et ekstra stort skylle, hvor er det dejligt.
    Ha en god dag
    Kram fra Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette
      Tak skal du have, ja der er så smukt her nu, så hvis du kom på besøg nu, ville du også få tårer i øjnene :) men Danmark er jo et smukt land og vårbilleder er fantastiske. Der vokser også gøgeurt vildt herovre, men det er nu ikke derfra jeg har den.
      Åh hvor er I heldige, vi fik ikke ret meget, højst 5 mm.
      Tak i lige måde
      Kram Lisbeth

      Slet
    2. Tror gerne at jeg ville få tåre i øjnene<3 her regner det stadig og der ligger store pytter i vores sandjord. Håber i får noget vand senere. Tak:-)
      Kram

      Slet
    3. Helst først i nat, jeg får havevenindebesøg i eftermiddag. Men gerne meget i nat. Dejligt at I har fået en masse.
      Kram

      Slet
  13. Hej Lisbeth.Hvor ser der dejligt ud i din have.Og her fik vi heldigvis 10 mm regn i nat.......og det var meget tiltrængt.
    Kan da se at der er mange af de blomster du viser som også blomstre her hos mig.
    Iris-bonderoser-allium-klematis og lupiner.
    Og hvor det en smuk buket af de gule lupiner.
    Men dine lyseblå iris er jeg da bare vild med.
    Og alle dine dejlige rhodoer er da heller ikke til at stå for.
    Rigtig dejlig dag på Samsø knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Tak skal du have, godt I fik regn, I trængte jo meget hos jer.
      Ja jeg har set i dit indlæg, hvor meget du har i blomst, I har jo haft varme, så godt med noget regn til jer.
      Ja den lyseblå iris er meget smuk.
      Dejlig dag til dig med
      Knus Lisbeth

      Slet