søndag den 22. maj 2016

Endnu en tur i haven

Igen har jeg taget mange billeder rundt omkring i haven, det forandrer sig jo hele tiden, så mon ikke I kan klare at se lidt flere billeder:





På facebook var der en, som havde fortrudt, at hun havde købt perlebusken, for bierne var ikke interesseret i den. Jeg har så meget andet til bierne, så jeg kan godt acceptere, at den ikke dufter og tiltrækker bierne.





Damerne der var på besøg fra Sorø var i hvert fald ret begejstrede, fordi jeg har noget, man ikke ser andre steder. Inden besøget hos mig havde de været i to permahaver, hvor de kunne smage på varerne, de havde smagt på bl.a. hosta og Sct. Hans urt. Hos mig blev de ikke budt på smagsprøver :)
Vores guldregn står på diget og blomstrer flot. En plante som er hjembragt fra mit barndomshjem lige inden min mor kom på plejehjem.
Her er lidt kig inde i skoven

 som I kan se er stierne med sten allerede groet godt til, det er frygteligt med alt det ukrudt, men jeg må leve med det, for nu er det ikke til at luge væk.
Det er heller ikke det, folk ser, når de er her. I dag har jeg haft besøg af et australsk ægtepar, de var meget begejstrede, så meget blomstring har de ikke, hvor de bor lige uden for Sidney.
en flot hosta i skovbunden, bemærk de fine frøstande på påskeklokkerne, de er flotte endnu.
 en lewisia har overlevet vinteren her tæt ved husmuren
P. Emodi er tæt på udspring nu
min Acer Griseum er der ikke meget go i, den gror langsomt, men nu har den fået blomster.
 nordbedet
 R. Hachmanns Picobello
 R. Purple Pillow
 R. Silberwolke har jeg ikke vist før
en løvfældende R. Sylphides
Til slut endnu et billede fra skoven, her med en blomstrende clematis op af træet.
Fortsat god søndag til jer. Vi var så heldige, at vi fik ca. 11 mm i løbet af et døgns tid, nu blæser det en hel del.


25 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth.Vil du være sød at se om du kan se mit nye indlæg.Knus Jette

    SvarSlet
  2. Kære Lisbeth
    Tak for turen rundt i din smukke have, det ser jo pragtfuldt ud, så jeg forstår godt damerne fra Sorø kunne lide, hvad de så.
    Her, dejlig sol, men blæst... ingen regn...
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Selv tak, ja da er noget at kigge på nu.
      Her er også sol gennem skyerne og ingen regn, den fik vi heldigvis i nat.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  3. Så deilig å se den flotte hagen din! Jeg skulle gjerne gått omkring der og kost meg, kanskje jeg reiser forbi en vakker dag... Ti dess får jeg nyte billedreisen! Hilsen Anne-Kristin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne-Kristin
      Godt du kunne lide turen, du er velkommen, hvis du kommer i nærheden.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  4. Ja, det er en flott hage du har! Jeg husker at i fjor hadde jeg mange bier på min perlebusk, men kanskje det er forskjell på sortene av de? Jeg har to stykker, og de er veldig ulike. Her regner det i dag og det er meldt om torden i natt. Håper det ikke blir for mye av noe av det ;)
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Tak skal du have, jeg har også på fornemmelsen, at det ikke passer, at der ikke kommer bier på perlebusken, men jeg har indtil nu kun set fluer og myg :) Jeg må holde øje med den.
      Ja torden er der ikke meget ved, her var det ok med regnen.
      Klem

      Slet
  5. Tak for rundturen - haven tager sig virkelig flot ud. Jeg så i et tidligere indlæg, at du har plantet bregnen onoclea sensibilis. Pas på med, hvor du planter den. Jeg har netop udryddet den efter en hård kamp, hvor den var lige så invasiv som skvalderkål. Den ser ellers så fin og sart ud.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Selv tak og tak for advarslen. Jeg fik den af Rikke, hun klagede også over, at den var invasiv, jeg synes ellers, at den var så sød, så jeg godt kunne modtage lidt flere, men det må jeg vist hellere lade være med. Endnu pynter den fint i skoven, men det kan jo godt være, at det ikke er klogt. Ja den ser nemlig fin og sart ud.

      Slet
  6. Det ser bare fantastisk frodigt ud hos dig - tak for dagens tur!

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak Aase - også fordi du gik med :)

      Slet
  7. Hej Lisbeth
    Her er der også blevet gået nogle runder i haven idag men det er nu mere spændende med en tur rundt i din :-) så mange tak for turen.
    Det har blæst lidt idag men heldigvis har det været en lun vind og da den ikke var fra vest havde vi læ på terrassen så det var rigtig dejligt.
    Her blev det til 7,5 mm regn men lidt har jo også ret. Måske vi får lidt mere de næste dage.
    Spændende med besøg fra down under og ikke noget at sige til at de var begejstret. Måske de tager lidt inspiration med hjem.
    Guldregnen bliver lige lidt ekstra smuk når den har en historie med.
    Favorit Rhodoen idag behøver jeg nok ikke at skrive hvad er :-)
    Fortsat god søndag aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Selv tak - ja her kan man gå rundt mange gange, jeg er lige kommet ind efter den sidste tur.
      Ja her har det også været en lun vind, 7,5 mm er bedre end ingenting, de lover vel lidt i nat igen, så må vi se, om vi får noget.
      Ja det var lidt spændende, jeg tror ikke, de kunne tage inspiration med hjem, for meget af det kunne ikke gro hos dem i varmen.
      Ja på Bakken var guldregnene invasive og såede sig ind i min mors have, det var en af dem, vi tog med hjem. Den står på diget hos os, så må vi holde øje med den.
      Nej det har jeg gættet.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  8. Hej Lisbeth. Hvor er der altså bare flot i din have. Det er nogle gode billeder, hvor man rigtig kan fornemme hele haven. Jeg kan rigtig godt lide, at græsset bugter sig som stier mellem alle bedene og så er der en fin kant rundt om bedene. Det ser bare supergodt ud. Jeg har kigget på din perlebusk hver gang jeg har været på besøg. Jeg kan også rigtig godt lide den. Her hos os regnede det en del i går, jeg har ikke lige fået tjekket hvor mange milimeter, men vist ikke ret mange. I dag har det været tørvejr, men nu ser det ud til, at der kan komme noget regn igen her i aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Tak skal du have, ja jer der har været her, kan sikker godt kende stederne. Bent er godt til kanter og at lave bede. Perlebusken vil jeg ikke undvære, den er så fin, når den blomstrer. Ja vi må se, om vi får mere regn her i aften. Her ser det ikke ud til, at der kommer noget.

      Slet
  9. Hej Lisbeth

    En haveven der har samme problem på sine stier, han er begyndt at vande dem med en eddikesyre blanding, det holder rent hos ham og skader ikke andet.
    De løvfældende ser bare så godt ud før de springer ud:)
    Min Emodi sprang ud idag, men vi havde også 26grader og masser sol.

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Det lyder rigtig godt, det må vi prøve, Bent er ved at fortvivle over, hvor slemt det ser ud.
      Ja de løvfældende er rigtig fine før udspring.
      Min Emodi er også sprunget ud i dag, vi havde heldigvis ikke 26 grader, nok nærmere 21, det blæste en hel del.
      Tak i lige måde

      Slet
  10. Hej Lisbeth
    Tak for turen rundt i din skønne have, super gode oversigts billeder ;)
    Dejligt med besøg både fra ind og udland, og selvfølgelig var de imponerede over dit frodige paradis.
    Det er da helt vildt så hurtigt grus stien er blevet indvaderet af ukrudt, godt Karsten har et bud på bekæmpelse ;)
    Så fint din lewisia har fået sig klemt inde ved huset, der er sikkert godt tørt til den.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Selv tak for besøget :)
      Ja det er ikke så tosset med besøg fra udlandet, de blev kaldt ind fra gaden :)
      Ja det er vildt med alt det ukrudt og græs i stenstien, vi på prøve Karstens råd.
      Ja Lewisiaen står der, fordi jeg har læst på fb, at det var en god idé, det ser det ud til, at det var, den har stået der siden i efteråret.

      Slet
  11. Tak for rundturen.
    Maj er nu den skønneste måned. Alt bliver grønnere dag for dag og dagene bliver stadig længere....det huer mig ikke at det allerede begynder at vende i løbet af næste måned.
    Nå, men ikke tage sorgerne på forskud... :)
    Her går jeg og venter på at få stampet stierne i forhaven...så jeg endelig kan komme i gang med at plante.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Esther
      Selv tak - maj er en fantastisk måned, her til morgen er det helt stille, og jeg hørte nattergal, det var en skøn morgentur. Jeg har tænkt det samme, nu er der kun knap en måned til, at det igen går den anden vej. Men sådan er det jo, så det er med at nyde de lyse timer.
      Jeg håber, du snart kan komme i gang med at plante.

      Slet
  12. 1000 tak for rundturen
    Deter bare så lækkert at alt er grønt, frisk og frodigt - det er så flot.
    Din græsplæne hvis jeg må lige give den en kommentar er utrolig flot, og virker bare så flot. Og fine kanter. Når der er græsplæne er det jo også med til at helhedsindtrykket er flot.
    Dejligt med de blomstrende rhodoer og de afblomstret som nu viser deres flotte nye blade.
    Her har et regnet siden går aftes - en stille fin regn som er godt for alt.
    Knus
    Kirsten

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak fordi du var med Kirsten
      Ja det er skønt nu, græsplænerne bliver ekstra fine, når de får regn, her hos os har det regnet siden i morges, det kan vi lide.
      Jeg skal i gang med at afmontere de visne blomster på rhodoerne, når det nu bliver tørvejr.
      Knus Lisbeth

      Slet
  13. Tak for turen rundt i din smukke have.

    SvarSlet