tirsdag den 24. maj 2016

Findes der da noget smukkere

end sådan en rhododendronknop
ja selvfølgelig gør der det, men den er da smuk, synes jeg. Smag og behag er jo forskellig. Det sjove ved at nørde og skrive op, hvad der blomstrer er at tælle mængden af udsprungne dag for dag. I søndags sprang der 9 ud, i går 12 det er da fascinerende at følge med i.
Her kommer de så dagens rhodoer i en lind strøm
 R. Snowfire i nordbedet
 R. Amerika
 R. Blaue Donau
R. Cita
 ja rigtig gættet R. Creamy Chiffon :)
 R. Edelweiss
 R. groenlandicum er så fin og helt anderledes end de store pompøse blomsterhoveder, der er i de fleste andre.
 R. Hansel
 R. Lavender Princess
 R. Limonanda
 R. Madame Ida Rubinstein
 og her tæt på
 R. Mrs. Furnivals Daughter
R. Narcissiflora i ørkenbedet
 Her en rhodo med to slags blomster, R. Onkel Dines er nok podet på en R. Cunninghams White, det er den lyserøde.
R. Paula
De nye skud er også flotte


Nå men det skal også handle om andet en rhodoer:
Jeg har efterabet Marie med bloggen Hortofilia og opstammet min gule acer, jeg synes selv, det er blevet ret godt.
Her kan du se den sammen med Acer Palmatum Bloodgood i hjertebedet. Også den røde er opstammet.
 Pavillionbedet, bemærk de store irisknopper, nu varer det ikke længe, inden de spanske iris blomstrer.

Ørkenbedet står flot nu med lyngfloks og iris
 Er det ikke flot med mosbregnen, der står i ly af storkonvallen
den fine nye primula
Til slut træpæonen Sihelian igen, den dufter fantastisk - meget mere end blomsterne i den ved siden af.
Hvis du ikke følger med på Kirstens blog, vil jeg anbefale dig at kigge med i dag, Kirsten har lavet fine nye bede, det ene hedder Lisbeths bed, tre nye anderledes bede har hun lavet i foråret. Kirsten skriver mange spændende indlæg.
Fortsat dejlig dag.

30 kommentarer:

  1. Rhodo-knopper er bestemt meget smukke! Og jeg er helt enig i anbefalingen af Kirstens indlæg - meget spændende! Jeg er på jagt efter flere acer, men jeg forsøger at holde mig i skindet til Kolding - det kunne jeg være, jeg kunne være heldig at finde noget til lidt billigere penge end den lokale planteskole....

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Ja jeg mener at kunne huske, at du er en af dem, der var fascineret af rhodoknopper. Ja Kirstens indlæg er godt og spændende. Ja måske kan du finde en billigere acer i Kolding, men det er ikke sikkert. Du kan lige så godt vente og se, måske er der en spændende en der.

      Slet
  2. Det er en ren nytelse å se alle dine flotte rhodoer! Kan tenke meg at du nyter det hele nå, og så kan du også få vært helt nørd ved siden av ;)
    Ren luksus spør du meg!
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Marit
      Ja du kan tro, jeg nyder det - også at nørde nyder jeg :)
      Klem

      Slet
  3. Når man ser groenlandicum i blomst, kan man godt undre sig over, at ledum er blevet flyttet ind under rhododendron. De to opstammede acer giver noget lethed til deres bed, og så oplever jeg også, at deres "ben" spiller godt sammen med det sorte stativ i baggrunden.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det har du helt ret i, den har ikke meget lighed med en rhododendron. Ja det er rigtigt benene spiller godt sammen med det sorte stativ, det tænkte jeg også.

      Slet
  4. Hvor har du mange skønne rhododendroner og ja mange gange er knopperne næsten flottere end når de springer helt ud.
    Jeg har også et par Acer i haven, specielt er jeg meget glad for min drummondii.
    Med venlig hilsen
    Lene

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lene
      Ja jeg har rigtig mange skønne rhodoer lige nu, og knopperne er fantastiske.
      Den acer kender jeg ikke, den er nok flot.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  5. Godaften Lisbeth.Så er jeg klar til at kommentere.For hold da helt op hvor vi har det varmt.
    Men kunne helt sikkert godt bruge noget vand.
    Men din have ser bare dejlig ud med alle dine smukke rhodoer.Kan også godt lide den i knop. Halvdelen af mine 15 er også i blomst.Og så er der jo alle de fine azalea.Og min store iris blomstre også.
    Dit ørkenbed ser bare flot ud.Og det samme gør din acer..........du kan da sagtens opstamme.
    Godaften Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. God aften Jette
      Ja I har åbenbart hedebølge hos jer, her er solen først kommet til aften, men det er ok for vi fik jo lidt vand forleden.
      Ja rhodoer er også smukke i knop. Ja men så har du stadig nogle rhodoer til gode, mon ikke vi ser de blomstrende i dit nye indlæg.
      Ja det gik meget godt med at opstamme.
      Knus Lisbeth

      Slet
  6. Det ble riktig flott med den oppstammede gule acer!
    Nyt rodoene dine og det å være litt nerd. Vi får nyte bildene :-)
    Trepeonen Sihelian er bare vakker.
    Ha en fortsatt fin kveld.
    Eirin

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Eirin
      Du kan tro, jeg nyder begge dele :) godt I nyder billederne.
      Ha Sihelian er så fin.
      Tak i lige måde

      Slet
  7. JO - rhododendronknopperne er meget smukke. Hvor er du dygtig til at opstamme, det ser virkelig godt ud med den lysegrønne acer.
    Du har så mange smukke rhodoer i blomst lige nu, det er en stor glæde :)
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Ulla
      Ja det gik meget godt med den opstamning.
      Ja det er dejligt med alle de rhodoer i blomst.
      Knus

      Slet
  8. Hej Lisbeth
    Der må være noget at holde styr på og meget der skal noteres sådan som alt springer ud og der er jo meget på vej så nej du blir ikke arbejdsløs. Blaue Donau er en lækkerbidsken :-)
    Buske er faktisk flotte når de bliver opstammet og dine Acer ser fantastiske ud.
    Jeg venter også spændt på at knopper i iris fra dig springer ud men der blir vidst kun den ene jeg får at se i år.
    På aftenturen opdagede jeg lige en stor farvet knop i Jacquline du Pré Kan næsten ikke vente at gense den skønhed :-)
    Vi fine sørme en byge ved middagstid med 3 1/2 mm. Vi var eller lovet tørvejr men det gør nu ikke noget.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja der er eget at holde styr på, for ikke at tale om alle billederne :) Blaue Donau er rigtig fin nu.
      Ja det ser godt ud med den opstammede Acer.
      Der kan godt være mere end en blomst i en knop, det bliver spændende at se. Jeg må ud og kigge til min Jacqueline, den har jeg forsømt, men jeg tror nu ikke, den er så langt.
      Vi fik også en byge, men den gav nu højst en mm.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  9. Min største rhodo er sprunget ud indenfor de sidste par dage, men jeg ved ikke præcis hvornår, da jeg jo har travlt andetsteds i haven for tiden :)
    Smukke billeder.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Esther
      Godt du i hvert fald har opdaget det :)
      Tak skal du have.

      Slet
  10. Hej Lisbeth. Det er virkelig flot arbejde du har lavet med at opstamme din acer. Det er blevet vældig godt. Jeg måtte lige trække lidt på smilebåndet over din "nørdethed" Det er bare så godt! Det må være sjovt at sammenligne årene efter hinanden. Jeg synes, at haven er meget forskellig år for år og jeg tror, det skyldes vejr, vand, vind og sol. Flotte rhodoer du viser.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Tak skal du have, ja jeg er også godt tilfreds. Det var også meningen, at du skulle trække på smilebåndet :) Ja det er sjovt at følge med i blomstringen år for år og at se, hvor mange der springer ud om dagen. Du har helt ret i, at det skyldes vejr, og hvor meget vinter vi har haft.
      Tak for det.

      Slet
  11. Kære Lisbeth
    Jeg kan sørme godt forstå, du nørder helt vildt og tæller udsprungne og knopper - fantastisk, at du har så meget styr på dem allesammen og godt, at regnearket er opfundet :) Jeg glæder mig så meget til at se dem IRL på mandag - hold da op, hvor liver det spændende. Du bliver nok nødt til at fortælle mig navnene, for jeg kan nok ikke huske dem :) Hvor har du fået opstammet din acer flot - det ser rigtig godt ud. Sikke mange iris, du også har. Flot, at Therese allerede er med blomst - her det søsteren, der har en næsten udsprunget - den ser lidt forpjusket ud, min altså.
    God dag til dig i morgen!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Ja ikke det er da sjovt at nørde og tælle udsprungne, jeg tæller nu ikke knopperne. Ja du kan tro, jeg er glad for mit regneark. Jeg skal nok fortælle dig navnene, når du kommer. Tak ja aceren er blevet fint. Ja og ved du hvad, irisne blomstrer på mandag, når du kommer. Det er nu Louise der er i blomst nu, mine ser også forpjuskede ud, der er mange underlige knopper. Therese har knap nok knopper endnu.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  12. Hej Lisbeth

    Specielt synes jeg de løvfældende rhodoer har flotte "næsten udsprungne" knopper.
    Igår havde vi 27 grader det hele speeder op og kommer væltende. alt springer ud. Du har vel også snart de første roser?
    Sikken et år, og nu har de fjernet regnen fra prognosen her...

    En dejlig dag herfra

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det har du helt ret i, de er flotte, jeg må ud og tage et billede til dig :)
      Jeg ved ikke helt, om jeg skal være misundelig på jeres varme, jeg tror det ikke. Her er det gråt og blæsende for 2. dag i træk. Jeg tror, jeg skal være glad for det regn, vi har fået her, for tørke er ikke rart nu her, når det hele går i gang med blosmtring.
      Nyd sommervarmen :)

      Slet
  13. Hej Lisbeth!
    Totalt top overlækre rhodoer, og den første er også fyldt med god smag;-)hi hi gættede også creamy chiffon
    Jeg har også en "gul" acer, her beundres den stort, den står dog i en krukke endnu:-)
    Ha en god dag
    Kram Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette
      Tak skal du have :) jeg tænkte nok, du kunne gætte den.
      Ja de gule acere er så smukke lige her i foråret. Du må finde en plads til den.
      Tak i lige måde
      Kram Lisbeth

      Slet
  14. Helt enig rhododendronknopper er smukke.
    Hvor har du mange smukke rhododendron.
    Ha´ en god dag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Ja de er så skønne, tak der er rigtigt mange i blomst nu.
      Tak i lige måde

      Slet
  15. Hej Lisbeth!

    Jag förstår att det är som en dröm när alla dina Rhododendron plötsligt går i blom. Även om jag gillar spännande bladverk så måste denna massverkan av blommande Rhododendron vara något som man aldrig glömmer om man fått se det en gång.

    Jag måste bara säga det en gång till, du har en fantastisk trädgård!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla
      Ja det er en drøm, når rhodoerne blomstrer en efter en. Det har du nok ret i.
      Tak skal du have, din er bestemt også flot.

      Slet