tirsdag den 31. maj 2016

Sidste majdag og Iris Sibirica

Ja så blev det den sidste forårsdag, og sommeren kan begynde. Maj har været forrygende, da vi ikke har haft så meget varme som jer på Sjælland, har både tulipaner og rhodoer holdt længere her. Lidt mere vand har vi også fået, men vi kan godt bruge noget igen. Rhodoernes nye løv har brug for, at det ikke bliver for tørt.
I går havde jeg som bekendt besøg af Linda Borg, det var en ganske overvældende oplevelse for hende, mon ikke hun har drømt om rhodoer i nat :) 15 andre, som har været på besøg i løbet af den sidste uges tid var også overvældede af alt det, der var at se på.  Nordbedet her bliver altid beundret, lige nu er det R. Polarnacht (den mørke i baggrunden) som især er i fokus og som flere er faldet pladask for.
Jeg har lovet billeder af Iris Sibirica, de er nu godt i gang, efter flytningen af dem sidste år har jeg absolut ikke styr på navne, men det går forhåbentlig alligevel



smukke er de i hvert fald

flere Iris germanica er sprunget ud, der er mange knopper, så irisfesten stopper ikke lige med det samme.
 Den kongelys som jeg fik af Linda for to år siden var meget passende sprunget ud, da hun kom.
Et forløb kanelbusk/sinocalycanthus raulstonii hartlage wine:
 25.5.
 28.5.
30.5.
31.5. nu fuldt udsprunget, en busk alle straks lægger mærke til.
Min tid går med lugning og opbinding men også med at holde øje med rosenknopperne, lus m.v.
 her har vi Gloire de Dijon
 Mary Magdalene
 Ophelia Climbing
Wild Edric
Louise Bugnét har nu ikke længere bare en enkelt rose.
Rhodoerne er bestemt ikke slut endnu:
 Her er det R. Cassata
 som er startet blomstringen
 R. Donator fin og mørk
 R. Gomer Waterer
her et nærbillede af samme med regndråber
 R. Mrs. Furnivals Daughter

R. Rosebud
 På vej ind i skoven står den ungarske syren
Skovkig
Så var solen på vej ned
Fortsat god dag - nu skinner solen her, så jeg vil ud og nyde det. Regn blev det ikke til her, men lidt småbuldren i det fjerne.

27 kommentarer:

  1. Kære Lisbeth
    Ja, jeg blev helt bestemt overvældet af alle de mange smukke indtryk og var jo også tilbage ved Nordbedet flere gange :) Og Polarnacht må jeg have! Her har vi fået en del kraftige byger, og det er først nu, solen så småt titter lidt frem, så nu må jeg ud og se, hvad jeg kan tage fat på, for alt er drivvådt. Alle dine iris er også et skønt syn - især de lyseblå ved pavillionen var jeg vild med, men også her er det svært at fremhæve den ene frem for den anden :) Og nu er Kanelbusken så sprunget ud - den stod vi jo også og beundrede - og med god grund. Jeg synes næsten, jeg kan se, at roserne er længere fremme i dag, men med det lune vejr, skal det nok passe :) Altså - Mrs. Furnivals Daughter er også en klar favorit - den er jo ikke til at komme udenom. Jeg overvejer lidt at tage til plantemarkedet i Geografisk Have - det lyder som en god oplevelse. Flot solnedgangsmotiv. Fortsat god dag!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Ja det var du og især af nordbedet og Polarnacht, jeg synes lige, du skulle se det i aftensolen. Vi har ikke fået regn endnu, jeg håber stadig. 10 mm ville gøre underværker for både det ene og det andet. Dog ikke blomsterne på rhodoerne, hvis det kommer hurtig. Ja den lyseblå iris er meget flot. Kanelbusken bliver der lagt mærke til. Roserne er helt sikkert længere fremme i dag. Ja det er ikke nemt at vælge mellem rhodoerne.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
    2. Jah... Linda, kom til Kolding på søndag og hils på nogle af Lisbeths medbloggere :)

      Slet
  2. Hej Lisbeth.
    Jeg tro helt bestemt at man slet ikke kan andet end blive overvældet når man ser HøneballeHaven live.
    Hold da op roserne har fart på ovre ved dig, der er jo en del der blomstre allerede. Da jeg gik fra kolonien i aftes havde jeg 5 i blomst. Jeg er spænd på at se i morgen når jeg kommer derover.
    Dine iris er så smukke og Rhodoerne de kan heldigvis blomstre endnu.
    Forsat god dag.
    Kh Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Nej det har du nok ret i :)
      Ja nu sker der endelig noget med mine roser. Men du er stadig foran mig, hvor må det være træls at skulle vente til i morgen med at se, hvor meget der er sket, men arbejdet skal jo passes.
      Tak - ja der er stadig rhodoer til et stykke tid endnu.
      Tak i lige måde
      Kh Lisbeth

      Slet
  3. Hold da op--- så mange dejlige blomsterbilleder du viser.
    Altid rart når nogen nyder ens have.
    Jeg slår græs. Tiltrængt. Her ser ud efter regn så gad vide hvor meget jeg når i dag..
    Ha´ en god dag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Aase
      Ja der er gang i den, og det er dejligt, når andre nyder at gå rundt.
      Vi har ikke fået noget regn endnu her, men der kommer store skyer forbi.
      Tak i lige måde

      Slet
  4. Hej Lisbeth
    Ja tænk sidste forårsdag og du viser allerede de smukkeste roser frem ;). Er lige kommet hjem fra arbejde og vil ud og nyde haven fra en plet i skyggen, her er vældig varmt og trykkende.
    Her regnede det hele formiddagen i går, så vi er godt dækket ind for nogle dage.
    Lad os håbe sommeren bliver lige så skøn som foråret slutter ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Ja jeg synes også, det er tidligt med roserne i år. Vi har kun fået de 5 mm, så vi er ikke helt dækket ind, men det hjælper os nok ikke noget.
      Det er gråt og blæsende med et strejf sol her hos os, så gerne regn i nat og sol de næste dage :)

      Slet
  5. Så meget skønt der blomstrer lige nu selv om maj jo blev en lidt dum måned for mit vedkommende. Jeg har nu nydt alle blomsterne alligevel.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Rita
      Ja og maj skulle være den bedste måned af alle, men ikke for dig i år. Godt du alligevel har glæde af blomsterne, det nåede Niels heldigvis også at få.

      Slet
  6. Ja, mai har vært en flott måned i år synes jeg, og nå har vi fått varmen her så det holder. 26 grader her i dag!
    Mrs. Furnivals Daughter var nydelig.

    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det må vi sige. 26 grader er rigeligt, vi har ikke set så meget til solen i dag.
      Ja hun er rigtig nydelig.
      Klem

      Slet
  7. Hej Lisbeth
    Ja alle de smukke Rhodoer tager lige pusten fra en. Jeg forstår Lindas begejstring husker jo stadig da jeg oplevede dem sidste år :-)
    Har du ikke hvid sibirisk iris? Hvor gammel skal kanelbusk være inden den blomstrer ved du det? Jeg fik en lille en foræret sidste år og først og fremmet var jeg spændt på om den overlevede vinteren hvilket den har gjort men det ser ud til at jeg nok må vente en stund endnu inden blomstring. Nu ser det da ud til at roserne er på vej. Ingen nyudsprungne her idag. Ser ud til at den næste bliver en af Mogens' de røde :-)
    Her fik vi en tordenbyge (31/2mm) omkring middag så det er nok den du har kunne høre i det fjerne for den trak vidst ud over Kattegat og der var der vidst noget mere vand med.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det må man sige, godt du endnu har det i frisk erindring :)
      Nej jeg tror ikke, jeg har den hvide sibiriske iris, de sidste ser også blå ud i knopperne. Jeg tror Marie har ret, se længere nede, det er ikke en almindelig kanelbusk, sådan en købte jeg for 6 år siden, den har ikke blomstret endnu, så det er nok ligesom din. Ja mange af roserne kommer i løbet af ugen, tror jeg. Ja så må Mogens have lidt blomstring fra sine røde roser :)
      Ja det har sikkert været den tordenbyge, jeg har hørt, så har den hældt det ud i Kattegat, det var dumt.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
    2. Har fundet navnet på min kanelbusk Calycanthus Floridus og det er nok den mest almindelig. Du må huske at tage frø af din. Ja men hvis ingen af dine sibiriske er hvide så må jeg have en tot med til dig :-)

      Slet
    3. Ja den har jeg også, jeg skal nok tage frø fra den, spændende om den kan lykkes. Ja tak gerne, jeg tror jeg har haft en, men efter flytningen blomstrer den måske ikke i år eller også er den gået til de evige plantemarker.

      Slet
  8. Vi var så heldige at få 26 mm alt i alt, men nåede da at vande surbundsbedene forinden. Dine roser er helt klar til at tage over, når dine rhododendron er blomstret af. Er det ikke rigtigt husket, at det er den specielle kanelbusk raulstonii hartlage wine, du viser? Jeg siger det, fordi der sikkert er flere, som er interesseret i den.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja I var heldig og Randers og Kbh. tror jeg. Kender godt de med at have nået at vande først, men det var sikkert rigtig godt med ekstra vand til dem. Ja roserne er klar til at tage over, men rhodoerne kan lidt endnu.
      Jo du har helt ret, dovenskaben længe leve, jeg gad ikke gå ud og kigge på skiltet. Jeg købte den sidste år til Grundlovsmarked i Kolding, mon ikke også du fik en ved Anne Marie? Jeg må hellere få det rettet, du har sikkert ret i, at flere er interesseret i den.

      Slet
    2. Jeg købte en, men ikke hos Anne Marie.

      Slet
    3. Nå det var sådan det var, jeg kunne huske noget.

      Slet
  9. Kanelbusken er bestemt smuk og helt speciel.

    Jeg har allerede vedtaget nu at næste år er jeg nødt til at komme i slutningen af maj, for så må det være rhodo-tur igen. Wauw, det ser så godt ud alt sammen, jeg kan ikke begribe hvor heldig du er med sådan en have.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det er den.
      Det lyder godt, så kan det være, der kommer flere til den tid. I må også gerne komme to gange, vi henter gerne ved færgen. Tak ja jeg føler mig også heldig.
      Knus

      Slet
  10. Hej Lisbeth

    Svært at identificere alle dise Iris - men den brun og gule er da nok Iris provencal?

    Vui fik præsis 5mm og ovenpå gårsdagen 13-15mm begynder det at ligne noget!

    Sopændende din x Sinocalycalycanthus raulstonii 'Hartlage Wine'. En ny slægt for mig.

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det er lidt svært, den lyseblå jeg viste i går, kunne Jan ikke en gang identificere. Den bruner i ikke provecal, det tænkte jeg også, men den kommer lige ved siden af, er ikke sprunget helt ud endnu.
      Dejligt for jer med alt det regn, I trængte virkelig til det, det ser ikke ud til, at vi får mere i denne omgang, så jeg må nok vande.
      Ja jeg tænkte nok, at du ville synes, den er spændende. Min har stået det vådeste sted i haven og er kommet fint i år, så det må da også være noget for dig, der også har det vådt om vinteren.
      Tak i lige måde.

      Slet
  11. Kære Lisbeth
    Dine iris er utrolig flotte, og de står rigtig flotte alle sammen. Jeg har set en sidste weekend som var i den samme farve som Polarnacht og endda lidt mørkere. Den var også utrolig flot.
    Dejligt at der er stadig gang i rhodoerne hos dig, nyder det nordbed, som er så flot
    Hos mig er der stadig nogle af rhodoerne som er blomst, men det begynder at gå hurtig pga af varmen og den noget kraftige vind som ar været de sidste dage. Så der vandes her for at de ikke får tørkeskade. Edelweiss står så flot endnu og jeg kan utrolig godt lide dens trompetblomster eller klokkeblomst.
    Vi ahr ikke fået noget regn, og det ser heller ikke ud til at der kommer noget, så jeg går min. 1 time hver aften med vandslangen og vander.
    Men så får man også checket det hele når man går sådan rundt.
    Knus
    Kirsten

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Kirsten
      Ja de er flotte, og der kommer mange flere i andre farver.
      Ja der er stadig rhodoer i blomst, men mange af mine er også ved at falde, så i dag skal jeg ud og pille de visne af, en lang omgang. Ja Edelweiss er rigtig fin.
      Vi har heller ikke fået regn, flot at du vander så meget, jeg tager det i bidder, når der er så mange. Jeg går rundt med kameraet eller cirkelhakken i stedet.
      Knus
      Lisbeth

      Slet