torsdag den 12. maj 2016

Pludselig var den her

Camassiaen, det er tidligt, synes jeg, andre steder i haven er der nu heller ikke blomster i den endnu.
 Alpina clematis er godt i gang
også her ved rosenlysthuset. Desværre har jeg været uheldig med mindst tre af de tyske clematis, som ikke er dukket op af jorden her i foråret.
den første blomst i clematis Propertius, som jeg har fået af Ulla og Malcolm
 Trillium sulcatum blomstrer endnu, inden længe springer der nye ud.
 denne lille sag købte jeg på plantemarked i Odder, da jeg sidst var af sted. Cortusa Matthioli, en art primula har jeg ladet mig fortælle.
 Weigela Middendorffiana har startet sin blomstring
 et kig i haven
og i skoven, indtil videre er det mest i udkanten af skoven rhodoerne blomstrer, dem inde i skoven er lidt senere.
ørkenbedet lige nu
de nykøbte Pleione orkidéer er plantet i ørkenbedet, jeg håber, de kan lide stedet.
 R. Cunninghams White er godt i gang nu, en hårdfør plante - jeg har den også som hæk
 R. Ken Janeck
 R. Lily Dance får meget opmærksomhed lige nu
 R. Phyllis Korn er klar til at overtage showet, de står i samme bed
 R. Split Up står solitært i haven, det er godt for den, den er allerede blevet stor og kraftig.
 R. yunnanense er lige kommet i blomst
så den må vi have i nærbillede
 Peberbusken Daphne retusa blomstrer flot nu
 Den brogetbladede judaspenge er så fin i aftensolen
aftensolen er i det hele taget fin i haven
her rammer de sidste stråler nordbedet
Fortsat god dag

39 kommentarer:

  1. Det er litt av en flott hrkk du har må jeg si! Cunninghams White var den første rhodo jeg kjøpte, og den fikk meg til å like den slekten. Den er ikke prangende, men vakker med sine hvite blomster. Propertius er en nydelig clematis! Jeg har nettopp kjøpt nr.2 av den, for jeg liker den så godt. Spilt Up var også veldig flott. Når jeg kommer så langt at jeg har fått gjort klart stedet hvor jeg skal flytte plantene mine skal jeg også flytte flere store rhodoer. De skal bli en lav hekk har jeg tenkt. De blir ikke så store her som hos deg.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det er en flot hæk med Cunninghams White, min første rhodo var Catawbiense Grandiflorum. Jeg Propertius er rigtig fin, det er første år, jeg ser den i blomst. Godt du er ved at være klar til at flytte dine planter, du kan da ikke selv flytte de store rhodoer, jeg håber, du får hjælp til det. Det er skønt med en hæk af rhodoer.
      Nu går det snart over med varmen, hos os har det været et skøn dag i dag, en helt stille aften, det er vi ikke vant til.
      Klem

      Slet
    2. Jeg er nok ikke klar ennå til å flytte mine planter, for jeg må fjerne masse gress først. Men oppe i hodet er planene klare, og det er jo noe ;)
      Alle trær og rhodoer skal ikke jeg grave opp nei, det får jeg hjelp til.
      Klem

      Slet
    3. Hej igen
      Men det er en begyndelse at vide, hvad man skal gøre og hvor man skal sætte det.
      Godt du ikke selv skal grave op og plante igen, det er jeg glad for at høre.
      Klem

      Slet
  2. Hekk skulle det så selvsagt... ;)

    SvarSlet
  3. Stå...Tror varmen gjør meg helt surrete... ;)

    SvarSlet
  4. Hej Lisbeth

    ja, det var vildt tidligt med din Camassia, men sådan er året jo, meget profiterer af den abnorme varme.
    Rhododendron yunnanense er superflot - kan måske minde lidt om min hvide augustnii?

    Ha en dejlig sommerdag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det synes jeg jo også, men andre har dem åbenbart også i blomst nu.
      Jeg prøvede at søge på Augustinii, men det er ikke en hvid, der kommer frem, så jeg ved ikke, om den minder om den.
      Dejlig aften til dig - det har været en af de bedste aftener her hos os - helt stille.

      Slet
    2. SÅ må du da hellere prøve med:
      R. augustinii ssp. hardyi

      Den er ret hvid!

      Slet
    3. Du har ret, den minder en del om min yuannanense, men jeg trykkede på linket, du har sat ind på din egen blog, der var vist en lilla ;)

      Slet
  5. Camassia er også i blomst her på det luneste sted, hvor de står. I skovhaven varer det noget endnu. Cun. W. er en virkelig køn rhododendron, det eneste minus ved den er, at den breder sig så villigt. Som hæk er den sikkert fin.Flot billede det sidste, især når man forstørrer det.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Der er åbenbart flere andre som har Camassia i blomst, mine i skovhaven har heller ikke blomster endnu. Der hvor min Cunn. W. står må den godt brede sig. Ja det er ret flot med aftensolen på planter og træer.

      Slet
  6. Mange dejlige billeder. Jeg har haft den lille cortusa i nogen år nu .. den er bare så fin. Clematis propertius ser spændende ud .. blir den stor?
    Mvh Emmy

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Emmy
      Tak skal du have, nå du kender godt den lille cortusa, ja den er rigtig fin. Jeg har kun haft propertius i to år, det er første gang den blomstrer, men kig hos frk. Anemone, det er der jeg har den fra, jeg mener, den er stor hos dem.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  7. Ja den Camassia er tidlig på den, det er solen som har lokket den frem:) Sød klematis du har fået af Ulla og Malcom.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja min camassia får masser af sol, der hvor den står, så det er nok det
      Ja det er en meget sød clematis.

      Slet
  8. Hej Lisbeth
    Og jeg syntes at min Camassia var tidlig da jeg så knopper med rimelig meget farve i morges men alligevel fik jeg baghjul :-)
    Rosenlysthuset skal nok blive flot. Det tegner da godt allerede. Smuksakker de clematis. Super ærgerligt med de tyske :-(
    Det blir spændende at følge orkideerne håber at du har held med dem.
    Ha en rigtig god aften
    Jeg skal til strik
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det gjorde du så, men du følger da godt med, kan jeg se.
      Ja jeg tror også rosenlysthuset bliver flot, den ene af de tyske, der er gået ud står der, det er træls.
      Ja lad os håbe, jeg har held med orkidéerne.
      God fornøjelse med strik
      Knus Lisbeth

      Slet
  9. Hej Lisbeth.Min Camassia blomstre også lige nu.Den er så flot t strunk.Så den også i Tivoli som vi har besøgt i dag.Og der var mange smukke tulipaner og rhodoer der blomstrede.
    Synes også at dit ørkenbed er rigtig flot.......næsten ligeså flot som nordbedet.
    Og lidt øv med dine clematis.Men dejligt at du nu har nogle blomster i klematissen fra Ulla og Mr. M.
    Er lidt træt i benene efter en lang dag.Så godaften til dig Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Ja der er åbenbart flere af jer, der også har Camassia i blomst. Der må være flot i Tivoli nu.
      Ja det er træls med de tre clematis, men der er andre smukke.
      Ja vi bliver lidt trætte, når vi går rundt hele tiden.
      Knus Lisbeth

      Slet
  10. Sjovt du lige viser Pleione. Jeg sidder og gør klar til et indlæg, hvor den er med. Min er plantet i ren spagnum, hvor den klarer sig fint.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det var da sjovt nok. Niels Skjøldberg anbefalede mig at plante den i pottemuld, men jeg synes nu, at han sagde, at hans stod i surbund. Nå vi får se.

      Slet
  11. Flotte bilder fra hagen igjen !
    Det er deilig når det er så mye som blomstrer, men det hadde vært greit med en litt langsommere vår.
    Jeg fikk også kjøpt en Cortusa Matthioli på et plantemarked i fjor, den er kommet omtrent like langt som din:-)
    Sliter litt med at jeg kun kan bruke en halv times tid på nettet pr. dag (pga. menieres sykdom), så jeg rekker ikke å legge inn kommentarer hver dag:-(
    Men jeg håper på bedre tider.
    Ha en fortsatt fin maikveld:-)
    Eirin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Eirin
      Tak skal du have, ja det er skønt med alt den blomstring, men det måtte godt trækkes lidt over længere tid.
      Fint at vi begge har Cortusa og at de er lige langt :)
      Åh det var da ikke rart, vi har en blogger mere, som lider af samme sygdom, hun er næsten helt holdt op, men jeg forstår godt, at du ikke klarer at kommentere hver dag.
      Ja lad os håbe på bedre tider.
      Tak i lige måde
      Lisbeth

      Slet
  12. Hej Lisbeth. Hvor er Lily Dance en fin blomst. Den er meget smuk. Ærgerligt med de tyske clematis, der ikke er kommet op, heldigvis har du mange andre og de er jo rigtig spændende. Det er efterhånden en hel del nye planter, du har anskaffet. Det må være dejligt med din størrelse på haven, der gør det muligt. Her hos mig må jeg virkelig begrænse mig, så derfor er det godt, at jeg kan opformere planter til krukkerne hvert år.
    Ørkenbedet er meget flot. Det er du lykkedes rigtig godt med.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Ja Lily Dance har en fantastisk smuk blomst, jeg er også vild med den. Ja det er ærgerligt med de clematis, men jeg har jo meget andet. Jeg har købt mange nye planter, måske har jeg for mange, så jeg kan ikke nå at følge med i, hvad der sker. Men jeg nyder da min store have.
      Tak ja jeg er også glad for ørkenbedet.

      Slet
  13. Som altid dejlige billeder af dine rhododendron 😀
    Jeg har ikke rigtig lagt mærke til prærieliljen, før vi så den i Irland, da faldt jeg fuldstændig for den, så nu har vi også nogle stykker i haven.
    Jeg Google din primula, da der var en der kendte den. Det ser ud til at du var heldig at få den, den er vist lidt svær at få fat på.
    Jeg har også en hvid judaspenge, men den har grønne blade. Min er frø jeg har fået af Rita.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Lene
      Ja prærieliljen må man bare have, godt du så den i Irland.
      Ja man skal nok handle privat for at få fat i Cartusa, jeg fik den jo på plantemarked. Der er nok frøplanter af min judaspenge med brogede blade, ellers bliver der i hvert fald frø.

      Slet
  14. Kære Lisbeth så forstår du endnu engang at få til at sidde og sige åh næ hvor den flot, gad vide om jeg kan få den ... osv. Det er herligt at kunne sådan rundt og se alle de forskellige planter komme år efter år og få den oplevelse af genkendelighed. Men den clematis Albina virker til at være en af dem der kan tåle lidt af hvert.
    Tænk at have en hæk af rhodoer - hold da helt op hvor må det være et herligt syn når den hæk blomstrer
    Kh
    Kirsten

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Kirsten
      Det lyder godt Kirsten, Rhododendronhaven har åben hele pinsen :) Du kan tro, jeg nyder, når de kommer igen. Ja Cl. Alpina er ret rubust.
      Jeg må huske at tage billede af hækken, når de er sprunget helt ud.
      Kh Lisbeth

      Slet
  15. Jeg lurer lidt på din clematis Propertius,man kan ikke vurderer størrelsen på blomsten. Ligner den lidt My Angel??

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Fru Friis
      Det er lidt svært, når jeg ikke kender My Angel, så jeg måtte google, jeg mener den ligner den og i øvrigt også de andre to clematis på billederne, de har samme størrelse alle de første, som blomstrer nu.

      Slet
    2. Hej fru Friis, jeg sniger mig lige ind med en kommentar her om Propertius - du kan se den på mit indlæg her, den giver et fingerpeg om størrelsen. Vores er dog over 10 år gammel.
      http://frkanemone.blogspot.dk/2015/03/rosa-x-factor.html

      Slet
  16. Kære Lisbeth
    Rhodoerne er jo flotte, R. Sprit Up har dog nogle fine sjove blomster.
    Og R. Lily Dance og Phyllis Korn er så smukke
    Clematis Propertius er så flot, den ligner næsten en tulipan.
    Nord- og Ørkenbedet er meget flotte.
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Ja der er mange lækre rhodoer nu, Split up står rigtig fint der, og de to andre har samme slags store voksagtige blomster.
      Ja cl. propertius er rigtig fin.
      Jeg er meget glad for både nordbed og ørkenbed.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  17. Det ser bare godt ud i ørkenbedet og også alle de fine rhodo'er - det er bare med at nyde dem, de holder vel ikke længe når det er så varmt. Mine kommer også i blomst nu, faktisk er Furnivals Daughter sprunget ud her - det var jeg helt overrasket over at se.
    Prærieliljen er vel nok smuk! Jeg så den første gang i England sidse år - dejligt at du også har den.
    Propertius skal nok trives hos dig, den skal bare have lidt flere år på bagen, så skal du se en fantastisk blomsterrigdom.
    Ha' en dejlig fredag.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det er med at nyde det, det gør jeg også, men det er svært at følge med. Min Furnivals Daughter er ikke i blomst endnu, men tæt på.
      Ja prærieliljen er smuk, jeg fik min første blå af Helle blomsterhat til det første træf, de var til herovre.
      Jeg glæder mig til Propertius bliver stor, den har smukke blomster.
      Tak i lige måde
      Knus

      Slet
  18. Go´morron Lisbeth!

    Nu tror jag vi snart är i kapp, värmeböljan vi haft har satt i gång allt och det går fort när det börjar. Har en likadan Clematis alpina och den är full med knoppar som börjar slå ut.

    Ha det gott och njut av allt det vackra i din trädgård!

    SvarSlet
    Svar
    1. God morgen Gunilla
      Ja pludselig indhenter I os, det hele springer ud på en gang i den varme. Heldigvis er det ikke så varmt hos os, så blomsterne holder lidt længere. De er skønne de clematis.
      Tak i lige måde - du kan tro, jeg nyder det.

      Slet