tirsdag den 19. december 2017

Rhododendron og rotter :(

I formiddags da jeg sad og kiggede ud, fik jeg øje på en rotte ved fuglefoderbrættet, ikke lige det man helst vil se i sin have. Vi var så heldige, at det var tirsdag, vi kontaktede straks kommunen, og rottemanden kom allerede over middag. Hullet havde hundene for længst fundet oppe i stendiget, rotten sad i øvrigt og kiggede i sit hul lige ud på rottemanden. Nu er der sat en kasse op, så håber vi, at den og familien spiser sig mæt i giften.

ovenpå den historie må vi vist have noget mere opmuntrende, vi havde sol i formiddags. Over middag blev det gråt og her til aften er det tåget.
jeg havde ikke ventet rim på taget i morges, men det var der, kan I se.



solen stod selvfølgelig igen lavt og skinnede på græsser og frøstande.
 i går viste jeg en tør sti, i dag kan jeg vise den her ved portalen, der er efterhånden noget pløret
jeg har voksurt på vej op, spændende om de klarer vinteren, men der ligger nok nye frø i jorden.
Lidt roser
 Aprikola
 Lady of Salisbury
 Marie Curie
Souvenir de st. Anne
Rhododendron:
 Fastuosum flore plenum i juni (den er lidt sen, til gengæld holder den længe på blomsterne)
 lidt bar at se til her i december
med dobbelte blomster, som navnet siger, bagved er det R. Kokardia
 den står nærmest i midten af bedet
men den er høj og kan klare det
 herefter kommer R. Mogambo
 også den blomstrer sent
omkring Grundlovsdag
 1.6.
og 9.6. I kan sikkert godt forstå, at jeg er vild med denne gruppe, det er så flot. Hvis I vil se mine rhododendron i blomst er det en god idé at komme først i juni måned.
 R. Tholasma i december
 6.5.
og 11.7. den er forholdsvis ny, jeg har haft den før, men den klarede det ikke i nordbedet.
I næste indlæg kommer vi til dette bed.
Vi ses til solhverv på torsdag :) god aften og god onsdag.
ingen solnedgang i dag, derfor et mere af solopgangen

26 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth

    Rotter er ikke hyggelig å få på besøk i hagen. Jeg har ikke rotter her, men mus finnes her. De sitter rett under fuglemateren, og det er jo mat de leter etter.
    Vakre rhodoer som alltid. Tolasma var veldig fin.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Nej det er ikke lige rotter, vi har lyst til besøg af. Ja fuglene lokker dem til, når de smider maden over det hele.
      Ja Tholasma er fin
      Klem

      Slet
  2. Hej Lisbeth

    Rotter vil vi ikke have nej - Hvilken dramatik!
    Frisk kulør på "Kokardia" må man sige!
    Og så en dansker - "Tholasma" Thomas, Lasse and Marie - mon det er børnenes navne?

    Ha en dejlig fridag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Nej føj - de må væk de fæle dy.
      Ja Kokardia er fin og har flot løv.
      Ja Tholasma er så vidt jeg husker, børnebørnenes navne.
      Godt du fik set tallene på blogger, det er helt vildt nu, så nu er jeg mere rolig. 16-1700 siden jeg udgav, det kan i hvert fald ikke passe. Ærgerligt for så kan jeg jo ikke helt vide, når jeg runder millionen :)
      Tak for det.

      Slet
    2. Vi har jo alle robotter i vores tal - så det er jo ens for os alle:)
      Så millionen vil da stadig være en milepæl

      Slet
    3. Nå ja det er da også rigtigt :)
      2400 her til morgen, så nu går det ekstra stærkt.

      Slet
  3. Håber, I får styr på rotterne, selvom det er sæson for 'små rotter, og de skotter'. Her oplever vi større rottetryk i år, vi (vores rottemand) skal være noget på dupperne. Vi har et professionelt firma ansat til at tage sig af det - og i år er det i al fald givet godt ud! Rotter er bare klamme - heldigvis er vores katte også vakse.
    Smukke billeder fra haven!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Ja det gør jeg sørme også, så må de skotte et andet sted. Ja de er klamme, på en gård er det endnu mere nødvendigt at være på dupperne. Katte er gode hjælpere. Vi lukkede hundene ud til den, men den var væk inden, færden fik de ikke.
      Tak

      Slet
  4. Jeg har noget med gnavere, og jeg synes faktisk at rotter er søde ... men jeg er med på at de ikke nødvendigvis er så sunde at være i nærheden af. Vi har aldrig set nogen her på gården, så jeg er ikke blevet nødt til at jage dem. Det er galt nok at vi skal fange muldvarpe. Dem synes jeg nemlig også er nuttede, men de kan hærge en græsplæne helt vildt!
    Dejlig med nogle blomsterbilleder :-)
    Kh Nana

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nana
      Ja det er da modsat vi andre, jeg synes ikke, de er søde. Godt I ikke har dem hos jer. Muldvarpe har vi ikke her på øen, så det skal vi ikke bekymre os om.
      Tak :)
      Kh Lisbeth

      Slet
    2. Næh, tænk at I slet ikke har muldvarpe! Det er da fantastisk! Hvad med mosegrise? Har I så heller ikke dem?

      Slet
    3. Nej vi har ikke muldvarpe, mosegrise eller egern her på øen, det sidste ville nu ikke gøre noget :)

      Slet
  5. God morgon Lisbeth!

    Nej, råttor vill man inte ha runt huset. Jag har aldrig sett någon här men kanske finns de i alla fall. Möss är det däremot gott om och de förstör faktiskt en del i trädgården, speciellt när de små skotten tittat upp på våren.

    R. `Kokardia´ har jag haft i många år, den är vacker när den blommar och busken blir ordentligt stor med tiden.

    Kram!

    SvarSlet
    Svar
    1. God morgen Gunilla
      Nej føj med de rotter. Ja de skal nok være der både musene og rotterne, vi kan godt undvære dem.
      Ja R. Kokardia er flot både i blomst og i løv, den har en flot måde at gro på, min er også mange år.
      Kram

      Slet
  6. Rotter er ikke rare. Vi jagtede engang en rotte. Dvs. de andre gjorde, mens jeg stod et par meter væk og kiggede skrækslagent. Pludselig løb rotten hen og satte sig på min højre fod. Jeg hylede, kan jeg godt sige dig... Jeg kan mærke det på foden endnu, 35 år efter...
    Så godt med et par pæne billeder at falde til ro på.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Nej det er de ikke, jeg sagde uh, da jeg læste din historie, jeg ville også have blevet fuldstændig hysterisk. Min genbo har flere "gode" rottehistorier. En gang tog hun en død rotte op af en pose med jord, hun vidste ikke, det var en rotte, hun havde fat i, brrrr og uf.
      Ja så må vi have pæne billeder at falde til ro på.
      Kh Lisbeth

      Slet
    2. Ja, lad os nyde en dejlig solopgang. Ikke i dag altså. Her driver det af fugt. Forhåbentlig har du sol til os næste gang.

      Slet
    3. Ja i dag er der ingen, kun tåget og gråt.

      Slet
  7. Pu-ha. Rotter er ikke en velkommen gæst hos nogen.
    Vi sætter vores lid til katten i huset, som er en ferm jæger, også til rotter. Så ind til videre ingen rotter her.

    God jul til jer over på øen :)

    kh.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Susanne
      Nej bestemt ikke.
      Godt med en kat, der er ferm til at fange rotter, vi har kun hundene, de har ingen erfaring.
      Tak i lige måde :)

      Slet
  8. Hej Lisbeth
    Uhh rotter det lyder fælt men dem er der desværre mange af. Hvis de så alle bare var så velopdragne som jeres at de ligefrem sidder og venter på rottemanden :-) her har vi aldrig set rotterhuller men Emil har fanget et par stykker og et par strejfere har jeg set i haven. Her i byen går de nok mest i kloakkerne men rundt i landsbyerne her på Nordfyn er det et stort problem.
    Hvis vinteren bliver mild skal den lille voksurt nok klare det. Det havde jeg ihvertilfald nogle der gjorde sidste vinter. Jeg såede slet ikke de blå i år da der kom mange små spirer rundt omkring så kunne jeg bare flytte dem.
    En masse smukke favorit Rhodoer idag. Det blir så dejligt når årstiden for blomstring kommer igen så jeg kan jeg booke et besøg :-)
    Smuk solopgang
    Det har været rigtig kedeligt vejr her idag.
    God aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det er fælt med rotter, vi har haft i foråret også, men nu er de så kommet igen. Den sad bare der i hullet og kiggede på ham, men så forsvandt den :)
      Ja men det bliver såmænd nok en mild vinter igen, så har vi voksurt rundt om i haven.
      Ja det bliver godt, når de blomstrer igen, mon ikke det skal være sidst i maj, I skal komme eller måske snarere først i juni Vi får se.
      Ja det har været rigtig surt i dag.
      I lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  9. Sikke nogen skønne billeder og mega øv med rotten. Håber i hurtigt får udryddet dem igen.
    Knus Heike

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Heike
      Ja lad os håbe det, rotter gider vi ikke have.
      Knus Lisbeth

      Slet
  10. rats are not nice to have a visit to the garden. I have no rats here, but mice are here. they are sitting right under the bird feeder, and that is the food they are looking for.

    หนังบู๊

    SvarSlet