torsdag den 19. maj 2016

Nordbedet og den første træpæon

Igen en dejlig lun dag, den bliver nydt, mens jeg luger rundt om nogle af de nye roser.
Teksten her er ikke vigtig, så tryk på billederne så de bliver store og nyd kavalkaden :)
snart er alle i fuldt flor - i hvert fald lige her
træpæonen sprang ud i går, den er skøn
P, delavayi står med 5 knopper nu
Haven er bare fantastisk lige nu
 glimt fra den gamle del af haven
 lidt tættere på dråbebedet
 fra rosenbedene op mod skoven, bemærk de varierende farver
 kig fra skoven ud i haven
og fra stenbedet ind i den nye del af haven
 Paradisæbletræerne blomstrer
de er skønne - også tæt på
 endelig er der blomster i min akebia
 akelejerne blomstrer flot
 endnu en af de spanske iris
knopurt
det ene staudebed med gemserod, jakobsstige og mørke tulipaner
 R. Schneekrone
 og til Marit R. Blue Peter
R. campylogynum Black i forgrunden med R. Bellefontaine i baggrunden
 R. Creamy Chiffon er meget yndig
 R. Dufthecke
 R. Ginny Gee
 R. luteum
 R. Mrs. Furnivals Daughter er endelig i blomst
 R. Old Port bemærk den mørke farve på knopperne
 R. Peppino
 R. Snehvide
 og R. Tina Heinje er nu sprunget mere ud
R. Wren er bare en lille sag
i dag er der lige en solnedgang.
Fortsat god lun dag, husk at nyde den, det vil jeg gøre nu. 

33 kommentarer:

  1. Hvert et billede er blevet nydt. ☺ jeg må arbejde i dag også så det er skønt at kunne nyde dine billeder her i Pausen. Vejret er jo skønt og hvor er jeg glad for jeg fik vandet igennem i aftes.
    Rigtig dejlig dag til Jer.
    Kh Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Dejligt at høre at du har nydt billederne, det må også være lidt opmuntrende, når man nu er på arbejde. Ja det er skønt vejr, jeg kan godt forstå, at du er glad for at du fik vandet igennem i aftes.
      Tak i lige måde
      Kh Lisbeth

      Slet
  2. Denne kommentar er fjernet af en blogadministrator.

    SvarSlet
  3. Kære Lisbeth
    Det er da bare den skønneste kavalkade, du viser i dag, og der er blevet trykket på billeder til den helt store guldmedalje :) Skønne kig fra forskellige steder i haven gør lykke her. Jeg bemærker også de meget fine bedkanter - det ser så godt ud - jeg må vist hellere finde spaden frem :) Tænk, at træpæonen allerede er i gang! Måske er det bare mig, der ikke helt kan følge med, men er det ikke tidligt? Akebiaen er helt fantastisk, og akelejerne er bare en stor glæde hvert eneste forår - næsten uanset hvor de dukker op :)
    Old Port og Blue Peter er dagens rhodoer hos mig, men det behøvede jeg nok slet ikke at skrive.
    Flot, flot solnedgang!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Tak skal du have,godt du nyder billederne. Jeg er vild med at tage billeder af de skønne kig. Ja jeg er glad for, at Bent laver de fine bedkanter, det er han også super til. Alting går så stærkt og har gjort siden varmen, men jeg tror nu ikke træpæonerne er tidligere på den end de plejer. Jeg er glad for at Akebiaen endelig blomstrer, akelejer er der over det hele.
      Nå nej selvfølgelig er det dem, du er mest vild med, det gælder nok også for Anne :)
      Tak
      Knus Lisbeth

      Slet
  4. Kære Lisbeth
    Ja, det blev en smuk kavalkade du fik lavet, med rigtig mange Rhodoer,
    R. Tine Heinje er jo flot det er R. Schneekrone da også, ikke at forglemme R. Creamy Chiffon.
    Og så er akelejerne på vej, dem holder jeg meget af.
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Tak skal du have, ja der er mange rhodoer i blomst nu, jeg er så glad for de fleste af dem, selv de røde :)
      Akelejerne er også fine, men de kan godt blive for meget, når de sår sig rundt omkring.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  5. Skønne billeder, og ja, de bliver endnu bedre, når de kommer op i stor størrelse.

    SvarSlet
  6. Skønne billeder! Jeg stornyder også paradisæblet nu - det er jo helt overvældende!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Aase
      Ja paradisæbletræerne er fine nu.

      Slet
  7. Hej Lisbeth
    Flotte kig rundt i haven og paradisæbletræerne er meget smukke luge nu. Jamen så er det da lige før at flaget skal hejses når der endelig er blomst i akebiaen. Det skal fejres :-)
    Ja hvad angår rhodoerne så er jeg på bølgelængde med Linda. Da jeg jo ved hvor dejligt den gule i skoven dufter ja så hører den også med i favorit gruppen.
    Her har det været en dejlig lun dag. De byger de snakkede om ramte heller ikke os i dag selv om det i eftermiddag blev noget skyet men solen kom da igen og nu ser det ud til at du kan fange en fin solnedgang i aften også.
    Jeg har været henne og så græskar for min lillebror som jeg plejer. De dur åbentbart ikke hvis det ikke er søster der står for den del. Det er nu en meget god arbejdsfordeling vi har. Jeg såer, han dyrker og mor sylter til hele familiens glæde :-)
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    PS: nu regner det sørme en lille smule :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja paradisæbletræerne er så smukke nu, måske skulle vi hejse flaget for akebiaen, men jeg har ingen flag :)
      Jeg vidste, det var de samme rhodoer I kunne lide, sjovt I har samme smag. Luteum står så smukt i skoven lige nu, og duften er skøn. Ja solnedgang er der men ingen regn.
      Ja det er da en fin arbejdsfordeling, så må I se, hvor længe I kan bevare den.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  8. Dejlige billeder.
    Tak for kigget.
    Ha´ en god aften.

    SvarSlet
  9. Hej Lisbeth. Det var godt nok nogle gode billeder. Hvor ser den gamle del af haven flot ud med den flotte græsplæne og de pænt holdte kanter. Træpæonen er meget flot. Jeg blev glad for at se, at dine akelejer nu er i blomst. Mine står med store knopper, så det varer nok ikke længe. Den rhodo, der hed noget med Creamery er virkelig yndig. Ja, du kan tro, at jeg har nydt aftenerne i denne uge. Jeg har gået ude i tre timer hver aften efter aftensmaden. Det er et rigtig dejligt vejr i disse dage.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Tak skal du have, ja det er flot, når kanterne er holdt, det er Bent god til. Ja nu må der snart komme blomster i akelejerne hos dig. Mine er først lige begyndt. Creamy Chiffon er meget yndig ja. Ja det er dejligt med de stille aftener, jeg går også ude længe.

      Slet
  10. Kære Lisbeth.
    Jeg nyder dine billeder meget i øjeblikket med alle de flotte blomstrende rhodoer. De er simpelthen nogle skønheder, og jeg kan godt mærke at interessen for denne gruppe af planter vokser.
    Knopurt er utrolig flot. Hedder den noget specielt eller hedder den bare knopurt, for jeg så nemlig ved Frede at hun havde to slags.
    Kh
    Kirsten

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Kirsten
      Det er så dejligt, at du nyder mine billeder af rhodoerne, en ny rhodoman er født :) Synd du ikke kommer herover og ser dem i fuldt flor. Knopurt hedder også Centauria, du kan få dem her http://staudestedet.dk/product/centaurea-montana-jordy-knopurt-staude-234/.
      Kh Lisbeth

      Slet
  11. Hej Lisbeth

    Så kom du først med både delavayi og rockiitypen:)

    Og du har ret - dette er en sprudlende tid i haverne!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det gjorde jeg så, der er flere på vej.
      Det er en fantastisk tid, mon ikke alle er enige om det.
      Dejlig dag til dig.

      Slet
  12. Kære Lisbeth Så smuk en kavalkade, som Birgitte er jeg også vild med creamy chiffon , hvor er den skøn i farven ! Den farve og de helt mørke er de farver der sniger sig ind i haven, i øjeblikket. Knus Tina

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Tina
      Tak skal du have, godt du nød den. Creamy Chiffon er bare dejlig i farven og det at den er dobbelt. De mørke rhodoer kommer snart i blomst.
      Knus Lisbeth

      Slet
  13. Go morgen Lisbeth!
    Ja det var en smuk kavalkade, tak for den:-) faldt også for ciffon og dens sødme, og old port, sikke en kraft. Hi hi sidder som Tina, har også haft fokus på de farver i tiden, sjovt som man hele tiden får nye fokuspunkter/diller;-)
    Ha en skøn dag
    Kram fra Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. God morgen Anette
      Selv tak, dejligt du er med endnu. Ja Chiffon er ret tillokkende, og nu kommer der snart flere af de mørke farver i blomst. Ja det er lidt pudsigt.
      Tak i lige måde
      Kram Lisbeth

      Slet
  14. God morgen Lisbeth

    Skjønne bilder alle sammen! Det ser virkelig flott ut i hagen din nå med alle de rhodoene som blomstrer. Old Port var helt nydelig!

    God weekend

    klem

    SvarSlet
    Svar
    1. God morgen Marit
      Tak for det, bemærkede du ikke nærbillede af Blue Peter til dig :) Old Port er også fin.
      Tak i lige måde
      Klem

      Slet
  15. Hej Lisbeth,
    Ih hvor viser du mange skønheder. Det er en skøn tid og der sker noget hver time. Flot OldPort. Duften af den gule i skovhaven kan jeg kun forestille mig som skøn. Hvis jeg skulle have en ny- måtte det blive denne.Fine Iris-købte også nogle hos Jan. De er så smukke.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja jeg kan slet ikke lade være, for der er så mange skønheder i min have nu. Old Port har en fin mørk have. Ja R. luteum dufter skønt, den kan anbefales, da den er hårdfør. Ja det er en fin iris, snart kommer der mange flere.

      Slet
  16. Hej Lisbeth.Så er jeg på igen..........har jo fået lagt fibernet ind i huset.
    Men de har lavet lidt rav i min blog.Håber det snart kommer i orden igen.
    Tak for skønne billeder fra din have.Der er da så mange smukke rhodoer i blomst lige nu.
    Og her er min træpæon også sprunget ud.........samme farve som din.
    Her er mine paradisæbletræer ved at være slut.......men så kommer der jo nye planter vi kan nyde.Og kan se at dine skelejer også blomstre nu.
    Kan nu godt lide din gamle del af haven.
    God fredag Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Godt du er på igen, jeg har spekuleret på, hvor du var blevet af, jeg havde jo helt glemt det med fibernettet. Øv med rav i din blog, håber du finder ud af det.
      Selv tak ja der er mange skønne nu. Fint at du også har træpæonen i blomst.
      Det ene skønne afløser det andet, det er en dejlig tid.
      Ja den gamle del af haven er også blevet fin.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  17. Hej Lisbeth! Så vackert, Pionen är fin, och en till underbar Iris. Aklejor i blom, har sett att jag har ganska stora knoppar på några, så vi kanske inte ligger så långt efter. Irisarna visar inga tecken på blommor, men de kommer säkert.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika
      Ja både træpæonen og irisen er fin, snart kommer der mange flere. Mon ikke I snart når os, det tror jeg i plejer.
      Tak i lige måde.

      Slet