torsdag den 3. maj 2018

Kan du lide røde og gule tulipaner?

Der er vist ikke mange af mine havevenner, som er i tvivl om, at det kan jeg ikke.
her omme bag ved op mod diget må de godt være, dvs indtil de lukker sig helt op, så plukker jeg hovedet af dem, for de har det med at så sig selv.
 I formiddags havde jeg besøg af Jessica
hun kunne heller ikke lide dem. Jessica og hendes mand har købt et hus fra 70´erne, haven er lavet af en ældre landbokone, som ikke orkede at passe haven til sidst. Derfor er der fyldt med Appeldorn tulipaner i hele haven, det var Jessica ret træt af. Jeg har lovet at vejlede hende lidt i køb af planter, men først skal tulipanerne væk, de er endda i græsplænen.

næ så kan vi bedre lide disse her farver




men sådan er vi jo forskellige. Jeg skal i øvrigt have lavet mig en liste over, hvor der mangler tulipaner, så jeg kan få plantet nogle til efteråret, de er jo ikke så stabile som de røde og gule.

I eftermiddags gravede jeg en ordentlig klump Jetfire påskeliljer op og delte, så jeg kunne få nogle flere i påskebedet igen. Jeg skal love for, at de formerer sig godt.
 inden længe bliver der et vældigt flor af clematis på rosenlysthuset
 Forglemmigej er der rigtig mange steder i haven
 De fregnede violer kommer trofast igen hvert år
 Så er frittilariaen i blomst
 kalkkarsen pynter mellem stenene og breder sig godt
blomster i kvæden der er forvist fra dråbebedet, dens grene fylder meget, så den breder sig en del, men blomsterne ser da fine ud.
 Jessica var i øvrigt meget betaget af mine påskeklokker
 mange af dem er fine endnu og står i store klynger, hun har selv anskaffet sig nogle, men det varer nogle år, inden de bliver flot blomstrende.
 R. Blewberry er meget fotogen
 R. Festivo er tæt på
 R. metternichii sprang ud i dag sammen med tre andre
 men R. orbiculare venter jeg stadig på
 R. ornithocladum fanger øjet med sin skønhed
 store knopper i R. Phyllis Korn
Jeg synes, at min Trillium Sulcatum havde forandret sig, det måtte jeg have et billede af. Her var så forklaringen på forandringen, en eller anden har smagt på den. 
Til slut lidt idyl fra Besser by, sikken et smukt træ med en smuk baggrund.
Fortsat god torsdag aften.


35 kommentarer:

  1. Ja jeg kan rigtig godt lide gule og røde tulipaner 😀 Men som du også skriver er vi heldigvis forskellige. Jeg kan nu også godt lide de andre farver du viser 😀
    Dine rhododendroner er godt igang, vi har kun en enkelt, der er begyndt at vise farve.
    Mvh
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lene
      Jeg kan se på fb, at det er der mange, der kan, det er heldigt, når de kommer så flittigt igen. Jeg er ikke glad for dem, fordi de ikke passer i farven med mine rhodoer.
      Jeg har nogle tidlige rhodoer, det dur ikke med tulipanerne.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  2. Jeg liker godt gule og røde tulipaner, om de får stå i grupper, og de kommer lettere igjen.. Men jeg liker jo de andre du viser også:-)
    Må nok nøye meg med å nyte dine rododendron foreløpig, du ligger godt foran.
    Ha det godt/Eirin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Eirin
      Der er mange, som godt kan lide de gule og røde tulipaner, har jeg nu erfaret, det er nok bare mig og et par stykker mere, som ikke bryder sig om dem.
      Ja men du er velkommen til at nyde mine rhodoer her på siden, ja også i virkeligheden, hvis I kommer til DK.
      Tak i lige måde

      Slet
  3. Hej Lisbeth

    Det ligner en snegl, min erfaring er at sneglene specielt går på de Trillium der har blomsterstilk?
    Flot Fritillaria
    Heroppe har jeg en gul tulipan der blomstrer sådan cirka hvert tredie år, den er jeg ligesom kommet til at holde af:)

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja jeg tænkte også på en snegl, ja denne her var med blomsterstilk, de andre er ikke rørt.
      Ja men med sådan en standhaftighed, kan man kun holde af dem :)
      Tak i lige måde.

      Slet
  4. Jeg har en svaghed for de gule og røde Appeldoorn tulipaner fordi de er så livskraftige. Jeg elsker livskraftige planter (ej, måske ikke skvalderkål, selv om blomsten er ganske køn ...). Jeg synes grundlæggende at alle tulipaner er smukke; bestemt også de andre du viser!
    Kh Nana

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nana
      Ja det har jeg fundet ud af, at der er mange der har. Det er jo også fint, jeg kan bare ikke have dem sammen med de farver, jeg har på rhodoerne, de passer ikke sammen.
      Kh Lisbeth

      Slet
  5. Jeg hører til dem, der godt kan lide gule og røde tulipaner, men jeg foretrækker dem samlet i en større gruppe. Faktisk har jeg det med tulipaner som med solhat - de holder alt for kort tid i haven. Derfor har jeg de sidste par år investeret nyere darwinhybrider, og det ser ud til, at de holder længere end de fleste andre.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Jeg har erfaret at rigtig mange godt kan lide de gule og røde tulipaner, det er selvfølgelig også en fordel med holdbarheden, men farven passer ikke til mine rhododendron. Måske skal jeg kigge efter nyere darwinhybrider, for du har ret i, at de andre ikke holder så længe.

      Slet
  6. Hej Lisbeth
    Ja der er mange meninger om de gamle gule og røde tulipaner, men en ting er sikkert. Det er stabile og har manførst sat nogle så dukker de op år efter år. Jeg har et par røde der troeligt kommer igen. De er sat i mine unge år hvor jeg ikke var så kritisk, der skulle bare noget i jorden og det skulke jo helst ikke koste alverden :-) jeg har også nogle hvide som et lige så gamle og lige så trofaste. Dem er jeg tilgengæld meget glade ved.
    Skønt at du kan guide en ny haveejere, så hun ikke kører sur i det. Det er jo noget af en opgave at gå igang med sådan en gammel have.
    Ja den fregnede viol gror godt og den lille tot jeg fik af dig for et par år siden har også vokset godt. Den er så sød.
    R omithocladum faldt også lige i øjnene på mig, men det ved du jo :-) Øv med bid i den fine Trillium, mon det er sneglebid :-(
    Har været til strik så det blev lidt sent.
    God nat herfra
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja men jeg er nedstemt, der er virkelig mange, der godt kan lide de røde og gule tulipaner, de passer ikke i min have. Sjovt nok har jeg lige googlet og fundet de hvide, måske skal jeg kigge nærmere på dem.
      Ja Jessica var glad for lidt hjælp, men det er en stor opgave, inden hun når så langt.
      Godt at høre, at den fregnede gror godt hos dig. R. orithocladum er rigtig fin og overraskende. Ja Karsten mener, at det er en snegl, der har taget en bid af trilliummen.
      Tænkte jeg nok :)
      Godnat
      Knus Lisbeth

      Slet
  7. Kære Lisbeth
    Røde og gule tulipaner kan dele vandene. Godt vi har hver vores have at boltre os på.
    Jeg kan især godt lide de gule. Jeg har aldrig hørt om, at de kan så sig. Bare mine gjorde det.
    Din historie minder mig om, at jeg engang fortalte en plantemand, at jeg kunne finde på at klippe hostablomsterne af inden blomstring, fordi det var bladene, jeg var interesseret i og egentlig syntes, at hostablomsterne var ufikse. Dét tog helt pippet fra ham ;-) (Det samme kan jeg finde på med græsser, men sig det ikke til nogen.)
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Lisbeth
      Ja det skal jeg love for, at de kan, ja det er godt vi ikke skal dele haver :) kun billeder.
      De røde sår sig, jeg tror nu også de gule gør, jeg får hele tiden flere på steder, hvor de ikke har været før.
      Jeg så, at Rita skrev til dig, at I er ens på flere punkter, det er I også med at klippe hostablomsterne af, det kunne jeg ikke drømme om, jeg synes, de er fine, og nogle af dem dufter. Nej lad endelig være med at sige det om græsserne til nogle, jeg har glæde af blomsterne på dem hele vinteren, når jeg tager billeder.
      Kh Lisbeth

      Slet
  8. Nej, du kan ikke så godt med de gule og røde, de passer nu heller ikke ind hos dig. Men på rette plads er de nu fine og jeg kan også godt lide de driftssikre evner. Vi havde et stort bed af dem der hvor vi nu har det hvide bed og de få der stadig dukker op, plukker jeg bare ind i vasen. De sår sig nu ikke.
    Ærgerligt med de sneglebid.
    Så fint et slutbillede, I har mange perler på Samsø.
    Hav en dejlig dag, knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Nej jeg bryder mig ikke meget om dem, de gule går dog an, men de røde dur ikke sammen med rhodoerne. Men du har ret, det er en fordel, at de er driftssikre. Jeg plukker også mine ind i vasen.
      Ja det er ærgerligt med sneglebid.
      Nemlig der er mange perler herovre, jeg ville bare tage et billede af træet, men opdagede så den smukke baggrund :)
      Tak i lige måde
      Knus

      Slet
  9. Hej Lisbeth

    Jeg hadde nok ikke likt de, men de er jo likevel flotte. Dine andre tulipaner liker jeg veldig godt.
    Alle dine rhodoer ser så flotte ut. Du har mye å glede deg til.
    Mine rhodoer er kommet til Norge, og i neste uke må vi få hentet de. Jeg bestilte Obiculare Blaukopfen selv om Claus ikke hadde den i listene sine. Likevel har han fått tak i den til meg. Er så spent på å se den :)
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Nej du og jeg, vi er ikke til de røde, men de andre er fine, dog ikke så driftssikre.
      Det lyder godt med dine rhodoer, det bliver spændende, godt Claus kunne skaffe obiculare Blaukopfen, den er jeg også spændt på at se :)
      Klem

      Slet
  10. God morgon Lisbeth!

    Jag har inget emot gula och röda tulpaner, de är vackra i sin enkelhet men däremot är jag ingen beundrare av de moderna "flashiga" tulpaner med många färger och konstfärdiga blad. Gott att vi tycker olika så finns det också utrymme i våra trädgårdar för alla sorter.

    Det jag absolut inte gillar är den fula blasten av lökväxter som ligger kvar så länge och förfular planteringarna. Jo, jag vet att man kan plantera något som döljer blasten men jag planterar aldrig så tätt. Därför har jag varit lite återhållsam med lökväxter.

    Trevlig helg Lisbeth!

    SvarSlet
    Svar
    1. God morgen Gunilla
      Ja sådan er vi forskellige, det er heller ikke alle forskelligtfarvede tulipaner, jeg kan lide, f.eks rød orange bryder jeg mig ikke om.
      Nej jeg er heller ikke vild med de grønne blade efter blomstringen. Dem jeg gravede op og plantede igen, klippede jeg bladene af, så får vi at se, om de kommer næste år, men jeg tror det.
      Tak i lige måde Gunilla.
      Kram

      Slet
  11. Ha ha ha Lisbeth vi er da helt enige :))))))))
    Så fik jeg forklaringen på hvorfor der stadig efter 12 år kommer 2-3 gule grimme tulipaner hvert år..........
    Ud at halshugge dem :))))))))
    Det hus du viser til sidst. De er da så smugt og lige min drøm. Woooooo siger jeg bare.

    Smuk 4. maj
    Klem

    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Charlotte
      Dejligt at der er nogle, der er enige med mig, men jeg må sige, at det er ikke mange.
      Ja det er et smukt hus i baggrunden, men ikke ret stort. Det er sommerhus for nogle sjællændere.
      Tak i lige måde
      Klem
      Lisbeth

      Slet
  12. Hej igen fru Høneballe
    Det overrasker dig nok ikke når jeg fortæller at jeg både kan lide de røde de gule de rosa og de andre tulipaner. I år er der slet ikke så mange tulipaner som der plejer i haven, vores nye hund hev løgene op og åd dem. Han skal ha lært gode manere, han æder meget "grønt", i går ville han i gang med grønkålene, det opdagede jeg heldigvis i tide, i vinters åd han alle mariebær i hans højde;-)
    Men forstår godt at de røde og gule ikke passer ind i dine smukke rohodoer, der tror jeg heller ikke jeg ville sætte sådanne farver.
    Ha en fantastisk weekend
    Stort KNUS Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej fru Nielsen :)
      Lige så snart jeg så, du havde skrevet, tænkte jeg, du kan godt lide de røde og gule tulipaner. Du må have nogle af mine, når hunden nu har ædt dine :) det er da en værre en til at spise alting.
      Jeg vidste også, at du ville forstå, at tulipanerne i de farver ikke passer til mine rhodoer.
      Tak i lige måde
      Stort knus tilbage
      Lisbeth

      Slet
  13. Good morning dear lisbeth,
    Lovely to see all this beautiful tulips and not unimportant your Rhododendron's will soon burst into flowers.
    Lovely to see.
    Have a wonderful day.
    Rosehugs Marijke

    SvarSlet
    Svar
    1. Hello dear Marijke
      I am glad you like my pictures. Soon much more will happen here.
      Same to you
      Rosehugs Lisbeth

      Slet
  14. Også jeg holder rigtig meget af de gode gammeldags røde og gule tulipaner. Som du ved har jeg nogle af de røde stående i skvalderkål til halsen, og det er et skønt syn. Derudover er jeg slet ikke til sarte vækster med primadonnanykker. Nej, giv mig det livskraft igen, både når det gælder om planter - og i det hele taget ��

    Kh, Karen?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karen
      Dejligt der er nogle, der kan lide de gammeldags tulipaner, det kommer jo også an på, hvad de skal stå sammen med. Det er selvfølgelig godt med livskraftige planter, men det kan også blive for meget.
      Kh Lisbeth

      Slet
  15. Det er nu godt, som flere også skriver, at vi er så forskellige - og at der er tulipaner til alles smag.
    Jeg kan også godt lide de røde og gule....og jeg synes de er så flotte med den sorte bund :D
    I mandags havde vi bestyrelsesmøde hos mig og på denne årstid inkluderer det også en havetur...Nu blev det et ret kort tur i min have, da det væltede ned med vand fra oven.
    Da vi var kommet i tørvejr sagde en af mine kolleger, at hun havde det svært med især røde og gule tulipaner sammen. Jeg kunne ikke lade være med at grine og sige, at hun da så måtte have haft det svært ved at se min have, da jeg har flere steder, hvor de røde og gule står sammen.... Det havde hun så slet ikke bemærket! :) Det var ret morsomt, synes jeg.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Esther
      Ja heldigvis er der mange forskellige slags tulipaner, så kan vi vælge dem, vi bedste kan lide, jeg tager ikke dem med sort bund :)
      Ha sjovt at hun slet ikke havde lagt mærke til at de gule og røde stod sammen :)

      Slet
  16. Kære Lisbeth
    Sikke en sjov debat, du fik startet her - den deler da virkelig vandene 😊 Jeg har det ligesom dig, at jeg fint kan leve med den gule, hvis den altså kommer et sted, hvor den passer med de øvrige farver, men den røde er for mig noget sværere at leve med, fordi farven er så skrap. På positivsiden er så, at de trofast kommer igen år efter år. Jeg har flere steder i haven med Appeldorn, som jeg ikke har sat, så de er i hvert fald 39 år gamle 😊 Det bliver noget af et job for Jessica at få styr på hendes nye have - så er det jo godt, at hun kan blive inspireret af dig 😊 Skønt billede af hus og træ - Samsø i en nøddeskal!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Ja der kom gang i diskussionen om Appeldorn tulipanerne. De er trofast men efter nogles mening ikke så nemme at passe ind.
      Ja det bliver et stort job for Jessica, men hun skal nok klare det, hun har sat sig meget ind i tingene efterhånden :)
      Ja ikke :)
      Knus lisbeth

      Slet
  17. hi hi, ja appeldorn tulipaner er udsat for meget. Måske fordi de kan være pågående i farven, men jeg kan nu osse godt lide dem. Dels fordi de er så stabile og glade i farven. jeg har nogle andre meget gamle der lige så stabile, men de er i de rosa og pink og koldgul farver, men de er sene, de blomstrer ikke endnu.. Alle tulipaner kan frøsprede sig hvis man ikke napper hovedet af. Men det er kun vildsorterne der er frøkonstante, så det kan betale sig at lade dem gøre det.
    Appro, vildsorter og skrappe farver,, Tulipa sprengeri en rødbrun vildtulipan er der nogen der ved hvor man kan købe løg eller nok mere frø af den?? Den er ligesom den gule skovtulipan sylvestris. Den graver sig laangt ned når den er plantet, så det er håbløst at grave den op.
    hilser Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja det må man sige, der kom i hvert fald en diskussion i gang skal jeg love for. Det lyder spændende med dine gamle stabile tulipaner. Man skal bestemt nappe hovedet af dem, de kan hurtigt blive for meget.
      Jeg håber, nogle kan svare på dit spørgsmål, jeg kan desværre ikke. Jeg har lige googlet https://www.avonbulbs.co.uk/autumn-planted-bulbs/tulip-bulbs/species-and-dwarf-tulips/tulipa-sprengeri her kan du få den til efteråret.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
    2. Tusind tak, jeg må tage en dyb vejrtrækning og prøve.
      hilsner Gunvor

      Slet