mandag den 16. maj 2016

Glimt fra haven og flere skønne rhodoer

Det har været en flot formiddag, men nu skyer det til. I går fik vi 4 mm, det var ikke meget, men vi tager, hvad der kommer.
smukke kig
 gennem min have
 nordbedet er forrygende nu
også i den lave aftensol
  pavillionbedet ser godt ud, inden længer er der blomstrende iris
 et kig ind mod skoven, hvor to store rhodoer blomstrer, der er dog stadig en del rhodoer i skoven, som ikke har blomstret
her skovudsigt selvfølgelig med rhodoer
også ved solnedgang ser det godt ud her fra min plads.
 Allium Ivory Queen er klar med store knopper
 en flot hosta bag æbletræet
 iris Snow Three er nu i fuld blomst, den er købt i Spanien

martagonliljen bøjer hovedet
 Jakobsstigen er i fuld gang
 Perlebusken Exochorda The Bride
er så smuk lige nu, mangler du noget til dit hvide bed, kan den anbefales.
Philadelphus aureus/uægte jasmin med den fantastiske grønne farve
 smukke blomster alle vegne, her er det R. Blanka
R. Blue Peter og R. Festivo
R. concinnum
 R. Creamy Chiffon er så småt ved at blomstre
 R. Double Dots og R. Maxima (to Huisman hybrider)
 R. Dufthecke
 R. Ginny Gee
 R. Kiusianum
 R. Nancy Evans
og R. Negligé
kronen på værket, solnedgangen fra i aftes
Fortsat god 2. pinsedag,  jeg vil gå ud og luge videre.

26 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth.
    Det er nogle skønne billeder du viser, af din altid så fotogene have.
    Det er så smukt, når Rhododendronerne blomstrer.
    Perlebusken er jeg helt vild med, og den har stået på min ønskeliste i flere år. Jeg har bare aldrig set den i de havecentre jeg har besøgt.
    Jeg har haft skrevet åben have og blogtræf hos Lisbeth Høbeballe i min kalender, men har ventet med at svare. Nu ved jeg, at det desværre, som frygtet, falder sammen med en studentergilde, som vi er inviteret med til. Så må det blive til næste år jeg kommer igen.
    Knus og kram
    Malene

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Malene
      Tak skal du have, ja her er meget smukt nu.
      Synd du ikke har kunnet finde perlebusken, forhåbentlig lykkes det en dag.
      Hvor er det ærgerligt, at du ikke kan komme med til blogtræf i år heller, I er selvfølgelig velkommen en anden dag, men det er nok sjovest til blogtræf. Bare sig til hvis I vil er over. Ellers håber vi det lykkes næste år.
      Knus
      Lisbeth

      Slet
  2. Hej Lisbeth!

    Som vanligt fantastiska vyer från trädgården och den solnedgången torde vara en upplevelse varje kväll. Det börjar likna sommar hos dig men en lite rolig detalj, Allium `Ivory Queen´ ser exakt likadan ut här hos mig just nu, i fas alltså.

    Iris `Snow Three´är en mycket vacker representant för det artrika släktet.

    Allt gott!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla
      Tak skal du have, ja det ville være dejligt med solnedgange hver kväll, men sådan er det ikke. Nu får vi snart blomsten at se på Ivory Queen.
      Ja det er den.
      Tak i lige måde

      Slet
  3. De smukke kig ses nu noget bedre, når man klikker på billederne. Det er jo ikke altid, man når at gøre det. Pludselig så er vi midt i rhododendronsæsonen - det kommer lidt bag på mig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det har du helt ret i, det er bedst at klikke på billedet. Desværre har de fleste nok så travlt, at de bare skøjter hen over billederne. I øjeblikket er der ikke så mange bloggere, der laver indlæg, så måske får de tid :)
      Det gik også lidt hurtigt med rhodosæsonen, det overraskede også mig, jeg har jo lige gået og ventet og ventet.

      Slet
  4. Så flot det er og jeg nyder hvert et billede af de flotte planter og alle de rhodoer der blomstrer. Jeg må vist hellere få lavet det indslag om mine rhodoer som jeg købte i den fantastiske rhodohave oppe ved Tørring
    Kh
    Kirsten

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Kirsten
      Dejligt du nyder billederne, du skulle jo egentlig herover nu, mens de blomstrer, for du er vist mere til rhodoer end til roser. Du er velkommen, men det kniber nok med tiden. Ja lad os se lidt om, hvad du købte i Rhododendronhaven.
      Kh Lisbeth

      Slet
  5. Hej Lisbeth

    Ja, det er alltid så mye fint å se på hos deg! Blue Peter må du en dag vise nærbilde av, for den er så flott. Nå blomstrer en azalea her med gule blomster som vi fikk for et par år siden. Jeg skal prøve å få skrevet et innlegg en dag, men jeg har det så travelt for tiden. Skal ha planteauksjon til torsdag og det er så mye å gjøre ellers også. Men det er bare sånn det er.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Tak skal du have, jeg tænker på dig hver gang, jeg tager billeder af Blue Peter :) Åh nej det er ikke nemt at nå det hele for dig, du har fået gang i mange projekter. Pas nu på dig selv.
      Klem

      Slet
  6. Rigtig flotte kig gennem haven og den der hosta med det meget gule på bladene, er super skøn! Håber du fik luget igennem. Jeg skal vist også igang... ;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Fru Friis
      Tak skal du have, ja der er blikfang i den hosta. Jeg fik luget igennem, men det er en lang omgang, jeg er kun nået det halve i den gamle del af haven, og jeg har været i gang hele dagen.

      Slet
  7. Skønne billeder som altid.
    Smuk hosta du viser.
    Tak for kigget.

    SvarSlet
  8. Perlebusken ser godt nok fin ud - bliver den stor? Sikke flotte kig gennem din have, det ser skønt ud!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Nej det gør den ikke, jeg har haft den en del år, den er ikke groet særligt meget. Tak skal du have.

      Slet
  9. Hej Lisbeth. Sikke nogle fantastiske billeder og især af solnedgangen på det sidste billede. Det er vildt flot. Ja, det er spændende med iris'erne. Jeg håber, jeg får en del flere blomster end sidste år, som var det første år dér hvor jeg flyttede dem hen. Indtil videre ser det ret lovende ud! Vi har slet ikke fået regn, men der må gerne komme noget nu, for ellers tror jeg, det begynder at blive for tørt derude. Men jeg skal love for, at varmen har sat skub i det hele.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Birgitte
      Mon ikke også du får en del blomster i dine iris i år. Bare de får sol, så går det nok. Ja med den varme vi havde og den blæst, der er nu, så tørrer det hurtigt ud.

      Slet
  10. Hej Lisbeth
    Lige en kort bemærkning her fra hvor det har været en rigtig kold dag i Marie haven. Vi er lige kommet hjem og forsøger at få varmen. Så kigger jeg ind hos dig og straks bliver det bedre af at se alle de smukke Rhodoer og andet godt fra din have.
    Jeg tror nu ar vejret har været bedre her end i Vestjylland. Det var ikke nær så mange skyer da vi nåede Lillebæltsbroen og solen skinnende, der er sørme forskel i vores lille land.
    Fortsat en god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Uha ja det må have været koldt, her blæser det rigtig meget, så det var bedst at lave noget.Godt det hjalp lidt at se mine smukke rhodoer.
      Ja vinden kommer jo fra vest, så det kan sagtens være, der er stor forskel fra vest til øst.
      Tak i lige måde - håber I får varmen snart
      Knus Lisbeth

      Slet
  11. Hej Lisbeth!
    Så trevligt att vandra omkring i din trädgård och upptäcka nya växter. Irisen Snow Tree, är ovanlig och så vacker. Pärlbusken är också fin med de vackra vita blommorna.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika
      Ja det er dejligt, Iris Snow Tree er en rigtig fin iris ja. Perlebusken er mange begejstrede for, den er også smuk.
      Tak i lige måde

      Slet
  12. Hej Lisbeth

    Ja, sådan ser mine martagoner jo også ud - Jans Iris overhalede lige mine fra idag:)
    Spændende farveskift fra knop til udspring på mange rhodoer - bemærkede lige Creamy Chiffon idag!

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Det er ikke alle mine martagoner, der ser sådan ud, nogle er slet ikke nået så langt. Det er dig der er længst med iris, min er kun en dværg en, de andre er knap klar endnu.
      Ja der er en del farveskift på rhodoerne.
      Tak i lige måde

      Slet
  13. Hej Lisbeth.Halser lige lidt bagud med en hilsen før vi skal ud til frokost.
    Men skønne billeder fra din have, nu hvor alle de smukke rhodoer er i blomst.
    Og det var jo også det jeg faldt for i dinhave da jeg besøgte dig første gang.........og især det flotte nordbed.
    Men du har da meget andet dejligt i don have.Er da lidt varm på den hvide perlebusk.Hvor stor bliver den?
    Fortsat god dag på Samsø Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Ja men godt du nåede det.
      Tak skal du have, ja der er gang i den nu, men det er så koldt, så man mister lysten til at gå ud.
      Mange har vist interesse for min skønne perlebusk, den bliver ca. 1 meter høj.
      God frokost tur.
      Knus Lisbeth

      Slet