fredag den 6. maj 2016

Pilebladet pære og andet godt

Lidt flere billeder fra en smuk dag:

Jeg fik øje på, at den pilebladede pære blomstrede, det måtte jeg have billeder af, den er meget smuk nu.
 Blommetræet igen, det er ikke til at stå for

 fuglekirsebær
moreltræet
 alle står i den gamle del af haven, dråbebedet til venstre
og billede taget den anden vej
i den gamle have ligger også klokkehøjen, nu er den ikke bar mere
Fligetbladet kastanie er nu fuldt udsprunget
 Magnoliabladet pil står lige ved siden af, den var blevet for stor, så jeg klippede af den.
heller ikke i år er jeg heldig med min camelia, der er knopper nok, men som I kan se, er de visne, ærgerligt.
Der er mange rhodoknopper, der viser farve nu:

 eller er tæt på at springe ud

Der er ikke noget som bristefærdige rhodo knopper
 her er det Blueshinegirl som sprang ud i morges
 samme rhodo til aften, det går hurtigt.
 for første gang blomstrer R. Cowslip, morgenbillede
 aftenbillede
 R. Hammer blue, nu med lidt flere blomster
 R. orbiculare kom først, den Blauköpfchen kommer nok i morgen
også R. Prinsesse Maxima er lige begyndt at blomstre.
 Hundetanden er stadig flot
og Saruma Henryi er i fuld blomst nu, hvor er den skøn

til slut lidt tulipaner, papegøjetulipanen her er jeg meget glad for.
Vi ses igen på søndag, hr. og fru Høneballe tager lige en slapper et par dage.
I må have det godt i det dejlige solskinsvejr.

17 kommentarer:

  1. Lyder nu godt med en slapper - god fornøjelse! Min pilebladet pære ser endelig ud til at have fået fat - det er nogen år siden den blev plantet, men den har ikke været hel glad. Det er sådan et fint træ, så det vil glæde mig, hvis den nu begynder at trives lidt bedre. Det med blomster har jeg endnu til gode - din ser rigtig fin ud!

    SvarSlet
  2. Rigtig god slapper-dage. Ja nu går det for alvor stærkt i haverne. Jeg må vist se om jeg kan nå en runde i dag.

    SvarSlet
  3. Hej Lisbeth

    Camellia med tørre knopper tror jeg må skyldes at den har tørket under knoppsettingen. Hos deg skulle det jo være klima for den å stå ute. Jeg har en vennine som bor i et av Norges mildeste strøk, og hun har sine plantet i bakken og står ute hele året. De blomstrer som bare det. Det skal også sies at hun får mye regn der hun bor, så fuktighet (eller mangel på den) kan være årsaken til at dine har tørre knopper. Ergerlig da!

    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Marit
      Jeg vil sørge for at vande den godt fremover.
      Klem

      Slet
  4. Hej Lisbeth, dejlige billeder og hvor blomstrer der bare meget lige nu. Nyd de dejlige slapper dage. Her er også dømt fri og er færdig med skolen. Så nu nyder jeg også have og fri. Stor hilsen til flittige Bent.

    SvarSlet
  5. Ikke dårligt vejr at tage fridage i! Jeg har ogaå et par saruma, og de er nemlig rigtig fine nu! Flot pil, den magnoliabladede, den må jeg vist kigge efter! ( Lønbæk?) Iøvrigt er der gang i alle ' udstationerende ' stiklinger fra høneballehaven - også den hvide fuchsia! Dejligt! Hilsner fra mesinge

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, jeg har nogle få stykker tilbage.
      Hilsen
      Anne Marie

      Slet
  6. Fine billeder som altid.
    Håber i vil nyde og slappe lidt af.

    SvarSlet
  7. Hvor har du mange fine træer med hvide blomster lige nu. Og ekstra tak for billederne af pilebladet pære. Jeg er stadigvæk i "overvejelsesfasen". Mest fordi den ser så pjusket ud i de første år.
    VH Nina

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det gør den nemlig, den er ikke køn de første år, jeg har snart haft min i 5 år

      Slet
  8. Hej Lisbeth
    Det kan jo næsten ikke blive bedre vejr at tage en slapper i om det så er hjemme eller udenøes :-) og det er da et par velfortjente fridage.
    Dejligt med alle de blomstrende træer der er på vej i øjeblikket. Der kommer også flere og flere Rhodoer hvor Hammer Blue må være favorit. Saruma Henryi er jeg også ret begejstret for. Både blomst og løv er rigtig smuk.
    En rigtig god weekend til jer
    Knus Anne

    SvarSlet
  9. Hej Lisbeth.Pilelebladet pære er bare så fin........min blomstre også i mit nye dråbebed.
    Og mange skønne rhodoer du har i blomst.Min hvide er lige på vej.Tilgengæld nyder jeg alle mine smukke tulipaner her i mit lille gods.
    Kan nu godt lide den gamle del af haven med nordbedet.
    Og det er bare sådan en skøn tid med alle de smukke blomstrende træer.
    Nyd nu et par solskinsdage Knus Jette

    SvarSlet
  10. åh ja kære Lisbeth blomstrende træer er så flotte. Kan blive helt betaget af sådanne træer.
    Ja rhodoer som er ved at vise farve er utrolige flotte men det ved du jo at jeg godt kan lide :-)
    Knus
    Kirsten

    SvarSlet
  11. Det vackra trädet som blommar på bar kvist, du kallar det pilebladet tror jag men jag vet inte vad det är, så vackert!

    Är det en Salix månne?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla
      Den hedder Pyrus salicifolia Pendula

      Slet
  12. Hej Lisbeth. Dit blommetræ er godt nok helt fantastisk og også pilebladet pære. Der sker så meget ude i haven nu hvor varmen endelig er kommet. Jeg nyder bare så meget at gå ude og kan næsten ikke komme ind igen. Jeg håber I hygger jer i dag:)

    SvarSlet
  13. Hej alle
    Mange tak for jeres søde kommentarer, vi har haft to dejlige fridag, nu vil jeg til at kigge billeder, så jeg kan lave et nyt indlæg i morgen :)

    SvarSlet