mandag den 30. maj 2016

hosta og rhodobilleder

I dag får jeg besøg af søde Linda Borg fra Silkeborg, jeg glæder mig til at vise hende haven.
Sibirisk iris og Deutzia busk
Aldrig har mine hostaer været så store som i år, de har åbenbart godt kunnet lide det fugtige forår, se bare her:














Den sidste hedder Striptease, jeg synes, hostaerne er imponerende i år, de bliver beundret af gæsterne i haven. Det bedste af det hele er, at sneglene endnu ikke er gået til angreb, jeg håber på lidt fred fra dem i år. I formiddags tog jeg en i en lilje!!!
Lidt blomster skal vi også have i dag. Efter de to lune perioder i maj springer de sidste rhodoer tidligere ud end sidste år. Det er især de mørke og de løvfældende, som er i gang nu.
 R. Azurro
 Tænk den kan endnu, kan I kende den
 R. Jack A. Sand har spøjse farver, den er løvfældende
 R. Kokardia
 og i forgrunden R. Mogambo
 R. Sylphides lyser godt op i pavillionbedet
 R. Tamarindos
 Variegated Ponticum med fantastisk løv
rhodohæk af Roseum Elegans
 billede ud fra skovenmed R. Fastuosum Flore Pleno
 og ind mod skoven
 ørkenbedet fra den ene side
og fra den anden side
Vi fik 5½ mm i nat, det var det hele, formiddagen har været grå, men nu skinner solen, så jeg vil ud og tage mod Linda.
Fortsat god dag og god uge til jer.


33 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth. Hyggeligt med besøg af min navnesøster. ☺ håber hun ikke er blevet søsyg for det stormer en del her.
    Jack A sand er da noget så smuk, der er lidt papegøje farver over den.
    Kh Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Ja det var et hyggeligt besøg, ligefrem stormer gør det ikke, men det blæser lidt. Hun snakkede ikke om noget, selvom hun var lidt bekymret, inden hun skulle af sted.
      Ja Jack A. Sand er lidt vel broget.
      Kh Lisbeth

      Slet
  2. Denne kommentar er fjernet af en blogadministrator.

    SvarSlet
  3. Imponerende så mange flotte rhododendroner du har.Hostaerne er også meget smukke lige nu. Jeg har plantet en masse i krukker foran gangdøren sammen med bregner og alunrod, og jeg synes, de gør sig godt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Susanne
      Ja jeg har rigtig mange rhododendron og også hostaer, jeg er imponeret over dem i år. Jeg vil gerne tro, at de er flotte sammen med bregner og alunrod.

      Slet
  4. Hej Lisbeth

    Vi var heldige og fik 13mm:)
    Godt sneglene ikke er gået til bords i dine Hosta - mon ikke de får en flot blomstring i år?
    Jack A. Sand ser super spændende ud!

    Ha et dejligt besøg

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Det var godt, for de faldt jo på et tørt sted.
      Ja jeg er så glad for, at sneglene ikke er begyndt at gå om bord i hostaerne, jo jeg tror bestemt, de får en flot blomstring i år.
      Ja Jack A. Sand er lidt spændende.
      Tak vi havde det hyggeligt

      Slet
  5. Striptease er flot, og den på foto 11 er også rigtig fin.... Det er fint med en lille rap hurtigstribe i midten! kaffepause på jobbet.... Vil hellere hjem i haven :-) go dag! Og hosta la vista ( undskyld, jeg måtte.....)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Horta
      Ja jeg er også glad for striptease, jeg ved ikke, hvad nr. 11 hedder, men den bliver beundret af mange. Jeg kan godt forstå, at du hellere ville være hjemme i haven.
      Hosta la vista :)))

      Slet
  6. Hej Lisbeth
    Ja hostaerne ser rigtig fine og frodige ud. Mine er ikke så langt endnu. De blev jo flyttet med til nordgavlen så det sænker dem nok lidt. Heldigvis ser det heller ikke ud til snegleangreb hos mig. Jeg har en enkelt storbladet i en stor krukke som er super flot og det var bare et lille stykke af en som blev delt sidste år :-)
    Så dejligt at rhodoerne er lidt tidligere så Linda kan få det fulde udbytte at besøget og kan se at der er flere at dem der er hendes favoritter :-) og et smukkere vejr til besøget kan det ikke blive. Uha blir da helt misundelig :-)
    Her fik vi ikke del i de store regnmængder. 1mm i nat og 1 mere i morges så det er da til at overse.
    En rigtig god dag herfra
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja hostaerne er flotte som aldrig før. Nå ja flytning så tager det nok lidt tid. Du plejer jo ikke at have snegle, så du slipper nok også i år. Du kan tro, der blev sagt ih og åh hele tiden, vi nåede knap rundt på de næsten 4 timer, hun var her. Jeg kan godt forstå, du er lidt misundeligt.
      Nej det var ikke meget regn I fik, øv.
      Tak og god aften til dig
      Knus Lisbeth

      Slet
  7. Her er det også kun blevet til ca 5 mm. Vi fik en byge lidt før middag og nu er temperaturen sneget sig op på næsten 26 grader, så der er ulideligt der ude med den høje luftfugtighed. Så flotte dine Hosta er...håber du kan have dem i fred for sneglene.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Rita
      Ja vi må jo nøjes, men varmt blev det i eftermiddag. Jeg håber også, de snegle holder sig fra hostaerne. Linda har en potte med noget med til dig, hun kommer med den i weekenden.

      Slet
  8. Vakre bilder, Lisbeth! Kokardia er helt nydelig. Du har så mange vakre rhodoer med ganeflekker!
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Marit
      Ja korkardia er en af mine yndlinge. De ganeflekker er så fine.
      Klem

      Slet
  9. Hej Lisbeth. Jeg synes også dine hostaer er store og flotte, jeg tror også de trives godt med regn og det fugtige klima, vi havde i april. Her hos os har det regnet det meste af dagen, men nu skinner solen fra en blå himmel, så jeg må ud efter aftensmaden!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Ja hostaerne er jeg heldig med i år, det har været godt vejr til dem. Ja når solen skinner, må du ud og nyde det.

      Slet
  10. Som altid dejlige billeder fra din smukke have.
    Håber du har haft en dejlig dag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have
      Det kan du tro, vi har hygget os.

      Slet
  11. Kære søde Lisbeth
    Det har simpelthen været den dejligste dag i meget lang tid! Jeg er så utrolig glad for at have oplevet dine skønne rhodoer live, og hovedet summer stadig af de mange smukke indtryk fra din fantastiske have :) Jeg er bu endnu mere overbevist om, at jeg må have presset et rhodohjørne ind, og Polarnacht er selvfølgelig selvskreven - det var simpelthen forelskelse ved første blik :) Men det er altså meget svært at skulle vælge tre, når der er så mange smukke, hvoraf nogle også dufter himmelsk - hold da op! Faktisk tig jeg så mange billeder, at der ikke var mere strøm på mobilen, da jeg kom ombord på færgen, og den var nyopladet i morges :) Dejligt, at du viser alle dine kæmpestore hostaer - de er så flotte! Også fint billede af Deutziaen og de blå iris - tænk, dem har jeg også set i dag :) Det har været en kæmpestor oplevelse at se din majhave, og jeg kan kun opfordre alle, der læser med her, til at tage over og se Lisbeths fantastiske rhodoer - det må man altså ikke snyde sig selv for! Imponerende, som du har styr på navne på både roser og rhodoer - om jeg begriber, hvordan du kan have alle de navne i hovedet!
    Kære Lisbeth, tusind tak for en helt vidunderlig eftermiddag i din have og for dejlig rabarberkage og ikke mindst hyggelig snak :) Du må hilse Bent mange gange og sige tak.
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Ja det er jeg ikke i tvivl om, at du syntes, det var dejligt at se din begejstring og dele min have med dig. For man kan nemlig ikke forestille sig den, før man har været i den, slet ikke nu i foråret, hvor rhodoerne blomstrede. Ha det var ikke så godt, at du brugte alt strømmen på mobilen :) Ja hostaerne er fantastiske i år. Dejligt du opfordrer folk til at komme over og se haven, men det er jo ikke nogen billig fornøjelse at komme herover, der er desværre nok heller ikke nogle, der læser med i kommentarerne. Det med navne er jeg heldig med at kunne.
      Jeg siger tak fordi du ville bruge en dag på Samsø, det var hyggeligt og heldigvis lykkes det at ses her en gang mere i år. Og tak for den fine clematis, som allerede er plantet ved rosenlysthuset.
      Knus Lisbeth

      Slet
  12. Hostaer er nok de stauder, jeg holder allermest af. Hvis ikke du kender Enemærkets Hostahave, kan jeg bestemt anbefale dig en lille udflugt dertil. Bladene på dine hostaer er vel nok store og fuldendte.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Ja hostaer er bare skønne, hvis man kan have dem for sneglene. Jeg kender godt Enemærkets Hostahave, selvom jeg aldrig har været der, men jeg har læst om den. Ja mine hostaer er fantastiske i år.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  13. Hostaene trives også her, men store er de ikke, for jeg delte dem i mange stykker i efteråret til mit nye bed under birken. Det er ikke helt godt endnu, men jeg har store forventninger til dem næste år! Det er absolut en af yndlingsplanterne - de er uundværlige - og hvor står de smukt hos dig!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Det kan godt tage lidt tid for hostaerne at komme i gang igen efter deling, men heldigvis gør de det, det skal nok blive flot næste år. Tak ja de er uundværlige.

      Slet
  14. Det var da nogle gevaldige hosta og mange har du virkelig også (som alt andet :). Dejligt med besøg af Linda, havde hun virkelig taget turen helt alene over til dig - jeg er helt sikker på at I har hygget og snakket til den store guldmedalje.
    Fantastiske rhodo'er igen i dag.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja de er fine - og ja også dem har jeg mange af. Ja Linda tog turen med bil helt alene herover til mig, det var ret flot af hende, men hun nød hver et minut, ja der blev snakket igennem.
      Tak :)
      Knus

      Slet
  15. Kære Lisbeth
    Flotte Hostaer der er for tiden, og godt sneglene holder sig væk.
    Også skønne rhodoer,
    Hilsen jessie --- det for varmt..

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Ja hostaerne er rigtig flotte, jeg er glad for, at sneglene holder sig væk, så må vi håbe, de bliver væk.
      Tak
      Hilsen Lisbeth (ikke så slemt her)

      Slet
  16. Kære Lisbeth
    Ja Hostaerne er i år flotte og store. Det er dejligt at de virkelig er kommet så hurtige og store. Nogle af mine er en da begyndt at vise deres blomst, hvilket jeg synes umiddelbart er tidligt, men det kan også bare være mig der ikke har lagt mærke til det før.
    Rhodoerne er flotte, og virkelig rige på blomster dejligt.
    Jeg håber at du havde et godt besøg af Linda B.
    Kh
    Kirsten

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Kirsten
      Ja jeg tror ikke, jeg har set dem større og flottere i de år, jeg har haft dem. Der er nogle af dem, som er ret tidlige med at blomstre, men jeg har ikke bemærket nogen her endnu.
      Ja rhodoerne er fantastiske.
      Det var et dejligt besøg af Linda B.
      Kh Lisbeth

      Slet
  17. Hej Lisbeth!
    Jeg har også gået og kigget på mine hostaer, syntes nemlig pludseligt de er ekstra store, men de blev vist heller flyttet så meget rundt på sidste år;-) Gætter på det er den lækre og yndige creamy ciffon(måske stavet forkert)?
    Jo jeg læste også Lindas begejstring omkring besøget hos dig. Du har ret i at det er lidt dyrt og kræver lidt mere planlægning at komme et smut til Samsø, for når man nu er der vil man også gerne snuse rundt og smage på øen:-)
    Flotte billeder og ørkenbedet lever op til sit navn, der er jo nærmest ild i!
    Dejlig dag kram fra Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette
      Ja de hostaer er blevet meget store i år, det gør ikke noget, så kan vi dele dem igen nu eller til efteråret. Ja du gættede rigtigt, det er Creamy Chiffon, næsten stavet rigtigt :)
      Desværre er det ikke sådan lige at arrangere et besøg hos mig, men jeg har en billig billet, som skal bruges inden Sct. Hans, hvis du har tid til en tur, sig bare til.
      Ja der er ild i ørkenbedet for tiden.
      Tak i lige måde
      Kram

      Slet