onsdag den 4. maj 2016

Hårde tider igen

Som bekendt har Bent meget hårdt arbejde i forbindelse med haven
 stierne i skoven
og stenene her i stenbedet, som han lavede for mange år siden, men så hårdt som det arbejde, han havde i går, har det ikke været før.
mon I har gættet det. Det var gunneraen som skulle flyttes, det var bestemt ikke nogen nem sag.
Og noget vi var enige i, allerede i efteråret bestemte vi, at den skulle flyttes, den fyldte alt for meget, der hvor den stod.
først skulle der graves fri, han havde gode medhjælpere, men hjælpe med at bære kunne de nu ikke. Den havde er kæmperod, det var lige så slemt som at flytte et stort træ, og den skulle op af hullet og hen af stien bagved.
det var et stort hul, sækkevognen var ikke til meget hjælp, før gunneraen var kommet op af hullet.
efter den var plantet, skulle der mere jord læsses på.
Så er det overstået, DET var hårde tider.
to nye gunnera kom der også ud af anstrengelserne, der var aftagere til dem begge

skovbunden er ved at være dækket af skovmærker og bregner, hostaerne er godt på vej
 anemonerne dækker også godt
 Frit. pallidiflora har blomstret længe
 en af de nye gudeblomster (dodecatheon)
dobbelt påskeklokke fra Rita, påskeklokkerne er også gode til bunddække i skoven.

 R. Elisabeth Lochart
 nu står stenen snart i fuldt flor :)

 R. P.J. Mezitt står stadig flot i læhegnet
 en ny er i blomst R. Schlippenbachii
 R. Snipe
 En nyudsprunget mere R. Tholasma
 R. williamsianum er så fin med fine blomster og nye bladskud
 Denne Trillium vist ikke  af de sjældne, men fin er den.
Træpæonen er godt på vej
 Tulipanen Bleu Amaible
 ligner nu ikke meget posen, det gør ikke noget, den ser lidt kunstig ud.
ørkenbedet med det fine støbte blad til minde om et kæmpeblad på Gunneraen :)
Fortsat god aften og god Kristi Himmelfartsdag. 

30 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth
    Ja det må ha været en drøj omgang at få den Gunnera gravet fri og flyttet men det blir helt sikkert flot der ved bænken og da godt at den stod klar til at Bent kunne tage et hvil. Spændende hvad planen er for det plads den har efterladt sig.
    Aflæggerene kunne vel indbringe en lille sum for de er vel ikke helt billige hvis man skal i en planteskole og købe en.
    Ja den store kærlighed er på vej mellem stenen og Rhodoen. Den krybende gule sag er også en af dem jeg er lidt vild med. Husker jeg helt forkert men fik den ikke frostskader sidste år. Godt at se frem til træpæonerne og med det fine vejr vi har i udsigt så kan der jo hurtigt komme blomstring i dem.
    Der er vidst ingen tvivl om at der er pyntet lidt på tulipanmærkaten :-)
    Jeg tror nu også at jeg bedst ka li den ægte vare. Selv om jeg er glad for blåt :-)
    Fortsat god aften og en god kristihimmelfarts dag til både dig, Bent og de små hjælpere.
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Det var virkelig hårdt for ham at flytte den, der kunne godt have været en stærk mand til at hjælpe ham. Der er ingen plan for pladsen endnu, så langt er jeg ikke nået :) Foreløbig står der en hosta der.
      Ja vi er så flinke, så vi forærer aflæggerne væk, jeg så en hos Lau til 95 kr. og en til plantemarkedet til 110 kr. vores er meget større.
      Ja Lemon Cloud er flot - også i den måde den gror rundt om stenen. Nej du huske rigtigt, den blev svedet af sidste år. Ja det var nok ikke længe, inden træpæonerne blomstrer.
      Ja det er en gyselig blå farve på mærkatet.
      Tak i lige måde til jer.
      Knus Lisbeth

      Slet
  2. Ja, mannen din har hardt arbeide ;)
    Gunnera er manges ønskedrøm her, men de overlever ikke.
    Flotte rhodoer!
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det har han :) nej gunnera kan nok ikke klare sig så højt mod nord.
      Tak
      Klem

      Slet
  3. Altså Bent, hvor har du knoklet. Hold nu op et arbejde og hvilken stor rod den Gunnera havde.
    Nu kan i sidde der på bænken og nyde den flotte kæmpe.
    De næste dage giver helt sikkert mange nye blomster i haven og mon dog ikke Rhodoerne kommer til at stå i fuld flor.
    Jeg må sige at jeg meget bedre kan lide den farve tulipanen har nu.
    Kh Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Ja jeg må sige, at han virkelig knoklede, den var kæmpestor i roden, og nu ser den næsten helt lille ud efter plantningen, men det er den ikke :)
      Jo rhodoerne kommer dumpende med blomstringen nu, ingen tvivl om det.
      Ja jeg kan også bedst lide den naturlige farve på tulipanen.
      Kh Lisbeth

      Slet
  4. Hej Lisbeth
    Ja tænk at i har jeres helt eget fitness center, hvor i hver dag kan få trænet alle muskelgrupper ude i den friske luft, helt gratis...håber Bent værdsætter mulighederne.. nå spøg til side du kan roligt hilse Bent og sige godt kæmpet. Gunneraen står super godt det nye sted ved bænken ;)
    Perfekt samspil mellem rhodo og sten så bliver det ikke flottere.
    God og solrig Kristi himmelfartsdag til dig og Bent ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Ja vi er meget heldige, jeg tror Bent fik trænet lidt for meget på de forskellige muskelgrupper, det var lidt hårdt ved ryggen, men han klarer det.
      Ja den står helt fint der bag bænken, der kan den brede sig som den vil.
      Ja det er et fantastisk samspil stenen og planten har.
      Tak i lige måde :)

      Slet
  5. Nogle planter kan være ret genstridige at få op, og gunneraen er åbenbart en´ af dem. Jeg har ingen erfaring med at grave dem op, men kan forstå det vil være klogt at finde den helt rigtige plads til en sådan fra starten af ;-)
    Godt kæmpet af Bent! og heldige dig, at du har en mand der kan tage det tunge slæb.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Vivi
      Ja det var noget af en rod, den havde lavet på 3-4 år, så det er en god idé at placere den det rigtige sted fra start. Bent er jo en lille mand, så det var ret godt klaret og bestemt ikke nemt. Ja jeg er heldig, at han kan endnu, men han klager sig lidt.

      Slet
  6. Hvor er damestenen med parykken dog fin :-) :-)

    Ros til din hårdt arbejdende mand.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sussi
      Ja det er en dygtig rhodo, der selv finder rundt om stenen.
      Tak :)

      Slet
  7. Kære Lisbeth
    Jeg må sige, at jeg er virkelig imponeret af Bent! Det virker nærmest som en uoverkommelig opgave at få den gunnera op ene mand - det er utrolig flot klaret, og det må du gerne hilse ham og sige. Ikke noget at sige til, at han trængte til et lille hvil på den indbydende bænk - det bliver dejligt for jer at nyde gunneraen derfra, for det er en fin plads, den har fået :) Bent burde jo nok have haft lidt større hjælpere ;) Altså Lemon Cloud og stenen stjæler jo nok rhodobilledet i dag - det er et af mine absolutte yndlingsmotiver i din have, men også williamsianum gør indtryk med sin fine, enkle blomst - det må være ren nydelse at opleve rhodoernes genkomst fra dag til dag :) Kan godt huske den underlige farve på pakken med Bleu Aimable, for hvis jeg husker ret, købte du den på Århus plantemarked og heldigvis er den jo langt smukkere i farven i virkeligheden. Jeg satte en del forrige år, men den skuffer mig i år, for det er kun få, der er kommet op - det kan være, du har mere held med den. Bladet er simpelthen så flot!
    En rigtig dejlig solskinsdag til dig!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Ja jeg var også imponeret, det var nærmest uoverkommeligt, men han giver ikke op, jeg har hilst ham. Bent er lidt bekymret for, om den overlever flytningen, men lad os nu se. Ja Lemon Cloud er en meget dygtig rhodo, jeg håber den får lov at blomstre i al sin pragt i år. Ja jeg nyder at gå ud og kigge, hvad der er sket fra morgen til aften.
      Det er rigtigt, at jeg købte Bleu Amaible på plantemarkedet i Århus og kun fordi, den var så grim :) Ja lad os nu se, om den kommer igen.
      Ja det er det.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  8. Kære Lisbeth. Skønne blomster vitaminer, tak :-). Sikke et kæmpearbejde din Bent har været i ganga med den Gunnera, det kaldes vist naturfitness... Forleden dag var jeg til staldfitness, der var sygdom blandt personalet i stalden, så jeg hjalp til med køerne... Fantastisk med din rodo og stenen, jeg er helt solgt til den sammensætning. Jeg håber I får rigtig dejlige solskinsdage på Samsøe de næste dage :-) Mojn

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Merete
      Selv tak :) ja det var virkelig et kæmpearbejde, men det har jeg vist beskrevet fint, kan jeg se af kommentarerne.
      Ja der findes mange former for fitness :)
      Ja det er flot med rhodoen, som kryber omkring stenen.
      Mon ikke vi alle får dejlige solskinsdage, det har foreløbig været en fantastisk uge, og nu er der et par fridage, hvor alle kan nyde det.
      Mojn

      Slet
  9. Du behøver vist ikke sende Bent i motionscenter. Sikke et knokkelarbejde, men nogle gange er det jo nødvendigt. Den er ikke sådan til at kigge uden om, når den først folder sine store blade ud.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Nej det er absolut ikke nødvendigt, det var hårdt arbejde ja, nej den er groet enormt, siden vi købte den for 3 år siden.

      Slet
  10. Hej Lisbeth

    Det var noget af et arbejde, godt at få det klaret før planten vokser til og det iøvrigt bliver for varmt:)
    Sikken sommeren eller bsanker på hos dig, det ser så frodigt og grønt ud.
    Her er birkren netop slået ud - det skete i nat.

    Ha en dejlig sommerdag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Det har du helt ret i, det havde slet ikke været sjovt, når det bliver varmere.
      Ja der er rigtig sommeragtigt her. Skønt med birken hos dig, det ser så dejligt ud i den første tid.
      Tak i lige måde

      Slet
  11. Sikke hårde tider - nu har I da fortjent at slappe af med nogle lidt lettere haveopgaver i dag - nyd nu solskinnet :)
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja nu skal der slappes lidt af, hvis vi kan nå det, inden næste opgave :)
      Men nyder solen, det gør vi.
      Knus

      Slet
  12. Hej Lisbeth!
    Det var ingen liten flytt, tur att du har en man med kraft i armarna. Mycket som blommar hos dig. Stenen är fin med sitt hårsvall, och en mycket vacker Fritillaria. Ibland blir man överraskad då tulpanerna har en helt annan färg än förpackningen, men den blev fin ändå.
    Ha en härlig helg !
    Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika
      Nej det var noget af en opgave, han kom på der, utroligt at han kunne. Ja der er meget, der blomstrer her nu. Jeg er nu glad for, at tulipanen ikke har den farve, som pakningen viser :)
      Tak i lige måde
      Lisbeth

      Slet
  13. Som altid fine billeder fra din smukke have.
    Hvor er du heldig med, at Bent kan ordne de tunge ting for dig.
    Her skinner solen og himlen er blå.
    Ha´ en god dag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Aase
      Du kan tro, jeg værdsætter det også, jeg har lavet lagkage til ham i dag :)
      Ja det er en skøn dag.

      Slet
  14. Godt gået til Bent, håber gunneraen kan lide sit nye hjem. Ku være sjovt at have sådan en dinosaur, men så skulle der vist nedlægges flere bede i denne lille have. Stenen med Rhododendron- håret er fantastisk! god have- dag! Nu vil jeg ud og grave køkkenhave

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Horta
      Tak skal du have, ja det håber vi også, Bent er lidt betænkelig for om den klarer det. Ja den kræver virkelig meget plads.
      Tak i lige måde

      Slet
  15. I dag får Bent vel fri, så han kan nyde det fine vejr med en cykeltur, eller hvad han nu kan finde på:-) Efterhånden tror jeg, det er svært at identificere trilliumplanterne, fordi de formerer sig på kryds og tværs.

    SvarSlet
    Svar
    1. Bent har travlt med at slå græs, så han senere kan komme på tur :) så ingen fridag til ham, det styrer han nu selv. Jeg har set nogle flotte trillium på facebook i rhododendrongrupper, det var derfor, jeg skrev sådan.

      Slet