onsdag den 25. maj 2016

Billeder på hjernen

I går gik jeg ud med det klare formål kun at tage få billeder, jeg havde kameraet med hele dagen. I stedet for bare at gå ud en halv time for at tage billeder, for så tager jeg for mange. Denne gang havde jeg kameraet med i mit gardengirl bælte, og tog bare et billede i ny og næ.
Til aften havde jeg taget over 75, det er ikke nemt, når man i den grad lader begejstringen løbe af med sig. Behøver jeg at sige, at jeg er vild med min have og elsker denne tid, i dag har jeg kun tage 45 billeder.
Dette syn så jeg i går aftes, kameraet måtte straks frem.
Knopurt/Centauria blev fanget ved samme lejlighed
endnu en gang må jeg vise min begejstring over, at akebiaen endelig blomstrer.
 I baggrunden ses det to gule luteum
sikken en farve og sikken en duft
mon I kan huske den lille gran, jeg købte på Peters planteskole sidst i marts, se så smuk den er med sit nye tøj.
I går opdagede jeg, at hvidtjørnen blomstrede, jeg glemmer at kigge op. Lige netop det sted på matriklen er den dejligste duft, det er ikke syrenen ej heller hvidtjørnen, nej det er såmænd Bents nykløvede brænde, som udsender duften.
stenbedet
jeg var kratlusker i går, derfor er nogle af billederne taget fra en anden vinkel end jeg plejer.
 her er det haven i aftensolen
og her nordbedet i al sin glans
 det røde paradisæbletræ er så smukt nu
her med syren Ludwig van Späth i forgrunden, smukt par.
 Den sidste blomst i P. delavayi
 P. Emodi er bare så fin
endnu en træpæon
 en fyldt akeleje
Geum Mai Tai står flot nu
en guldsmed sad stille og lod sig fotografere

to små fine primula som jeg mener, jeg har fået af Marie.
Hov hvad med rhodoerne, de kommer her:
R. Brigitte Insigne er lige sprunget ud
 R. camtschaticum har jeg aldrig set i blomst, men løvet er fint.
 R. campylogynum
 R. Grugaperle, første gang jeg ser den i blomst
 R. Guyens Peking i solskin
 en nykøbt Hugh Wormald fra min tur i april
R. Peggy bare fordi det er et flot billede :)
Begrænsningens kunst er svær, der er så meget, jeg gerne vil vise jer.
Her kommer det sidste billede, som er lidt specielt:
Solen gik ned i en sæk, vi fik nu ingen vand.
Endelig er solen kommet frem her, så nu må jeg ud og nyde, at den skinner. Den har prøvet hele formiddagen, men først nu er det lykkes. Ingen sommervejr her vi hører ikke med til Sjælland denne gang.
God dag derude

25 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth

    Du aner ikke hvor godt jeg forstår deg! Det er nok bare vi hagenørder som helt forstår akkurat det tror jeg ;) Det er jo så mye fint å fotografere nå, så det blir vanskelig å få med alt sammen. Veldig flott det siste bildet! Her er det 17 grader og litt vind fra nord. Men solen skinner og det er deilig å være ute.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Jeg tænkte det nok, dejligt at nogen forstår en :)
      Man kan simpelt hen ikke følge med til at tage billeder af det hele, men jeg gør mit bedste. Jeg har også en gruppe på fb, hvor jeg sætter alle billederne ind. Vi har fået solskin nu, men der er også vind her.
      Klem

      Slet
  2. Jeg forstår godt, at du er vild med din have. Den er bare så smuk og alle de skønne blomster.
    Ha´ en god dag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Aase - jeg ville ønske, du kunne komme over og se den.
      Også god dag til dig.

      Slet
  3. Rent statistisk må du så også have taget bedre billeder:-} For antallet af billeder i dit indlæg er da på det samme niveau, som det plejer. Mine favoritter er den flinke guldsmed og solnedgangen. Det skal nok passe, at jeg havde primulaen med til Samsø i sin tid.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det har du ret i, der var også dårligere billeder i mellem og billeder, der ikke blev vist, jeg vil jo nødig kede folk. Ja jeg tror bestemt, du havde primulaen med, da I var her. Guldsmeden var så flink at sidde stille.

      Slet
  4. Her sitter jeg og nyter kveldssolen, og jeg kan nyte en time til. Jeg nyter dine bilder fra hagen, men egentlig er tankene et helt annet sted. Vi er ganske ferske på roser. Anskaffet 4 klatreroser sist sommer, og.. alle får sorte harde prikker opå bladene , både over og under, eller blir gule, brunflekkete og faller av.. Må spørre "eksperten": hva gjør jeg ? Mahoniaen får også gule og brune blader før de faller av.
    (Rosene vi har kjøpt i år ser foreløpig greie ut)
    Litt oppgitt Eirin :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Eirin
      Jeg kan godt forstå, at du er lidt opgivende, for det lyder ikke godt med klatreroserne. I skal pille alle de grimme blade af og helst brænde dem af eller i skraldespanden, et stort arbejde men de kan smitte de andre, som foreløbig har det godt, det skulle de gerne blive ved med.
      Held og lykke med det, jeg håber klatrerosern kommer sig.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  5. Hej Lisbeth
    Ja det er nok en god idé at have kameraet lige ved hånden en gang i mellem for somme tider er der lige noget der må foreviges bla sådan en guldsmed, den kan jo snildt være væk når du kommer tilbage og er klar. Heldigvis er deda så mange smukke ting hos dig så flotte motiver løber du ikke tør uanset hvad.
    Ja duften af nykløvet træ er dejlig. Selv om det er mange år siden jeg har duftet det så huskes det tydeligt. Her har vi jo rimelig billig fjernvarme så brænde er ikke noget vi gør i.
    Er det lyset der snyder? Jeg syntes at din Geum Mai Tai er noget mørk i det.
    Ja billedet af Peggy er super men hun er da også smuk :-)
    Så er der styr på d 9 juli og færgebillet er booket så nu kan den næste måneds tid næsten kun gå for langsomt :-)
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det var jo det, jeg syntes, men så fik jeg også taget mange billeder, det var nu godt nok med guldsmeden. Nej jeg løber bestemt ikke tør for motiver.
      Nej så behøver I ikke at fyre med brændsel, det er også noget griseri, jeg vil dog nødigt undvære den særlige varme en brændeovn giver.
      Hm måske er Mai Tai lidt mørk i det, dette her er en selvsået, men moderplanten er vist også lidt mørk, synes jeg.
      Ja Peggy er bestemt smuk, vi er helt enige.
      Fint I er noteret i kalenderen, men vi skal nu lige nyde juni måned først :)
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  6. Ser dejligt ud.... Og sikke en flot guldsmed!! Hér synger frøerne i kor i gadekæret om natten, så det lyder næsten ligesom ' de varme lande'. ( selvom vi nu heller ikke har Sjællands sol). Læste lidt om chelsea flower show i dag - trend-planterne i år skulle være bregner og træpæoner..... Og det var jo heldigt, for dem købte jeg i magtenbølle i søndags. Pyha, tænk hvis ens have stod og var umoderne, hehe!go aften! Hilsner

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak - ja guldsmeden var rigtig flot.
      Vi har kun tudser herovre, dem kan jeg ikke høre, men Bent kan. Men det er da hyggeligt, at det lyder som i de varme lande der i Mesinge :)
      Ja det var bestemt ikke sjovt at være umoderne i sin have :) Har Magtenbølle træpæoner til en fornuftig pris?
      Hilsener tilbage

      Slet
    2. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

      Slet
    3. Ja en 6-8 forskellige slags,og fine planter 125 kroner. Desuden en 10-12 slags silkepæoner og bonderoser

      Slet
    4. Uh det lyder spændende, de havde ikke så meget den ene gang, jeg var der sidste sommer.

      Slet
  7. Hej Lisbeth

    troede lige det var en spændende rhodo, men er det ikke en Euphorbia?
    her havde vi endnu en lummer dag, og regnen er nu fuldstændig væk fra 14 dages prognosen...

    Du ønskes en dejlig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Jo det er en Euphorbia fireglow. Jeg skal nok vise de spændende løvfældende i morgen.
      Ja sikken en forskel på vejret i vores lille land, synd I ikke får noget regn. Vi skal vist heller ikke have mere, men blæsevejr og ikke specielt varmt. Vi må tage det, som det kommer.
      Tak i lige måde.

      Slet
  8. Hej Lisbeth. Ja, jeg skal love for, at udstyret er i orden, så du får mulighed for at tage så mange gode billeder.:) Du er faktisk rigtig god til at tage billeder. Jeg kan enormt godt lide det med hvidtjørnen selvom det er brændet, der lugter bedst. Det er et flot billede. Tak for et sjovt og underholdende indlæg!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Nej man skal jo ikke gå ned på udstyr, siges der :) Ja jeg mener, jeg er rimelig til at tage billeder, de dårlige bliver straks slettet.
      Selv tak fordi du kiggede med.

      Slet
  9. Hold da op en smuk solnedgang, du kan næsten lave et postkort ud af det motiv.
    Jeg var også begyndt at tænke på om hun havde glemt noget, men så kom de rhodoerne. Smukke hver en.
    Men det er nu altid smukt det du viser og man får sådan lyst til at grave igen og anlægge bed med alle de flotte planter du viser. Men må vist lige holde lidt igen med nye bede - bare lidt :-)
    Dejlige billeder tak min ven
    Kh
    Knus
    Kirsten

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Kirsten
      Tak skal du have, ja det blev ret flot.
      Nej nej endnu kan jeg vise rhodoer, jeg kan ikke lade være.
      Ja man kan hurtigt blive afhængig af nye bede, men det kan jo være, at Egon begynder at lave vrøvl, hvis du bliver ved. Du er super god til det.
      Tak selv
      Knus Lisbeth

      Slet
  10. Hej Lisbeth, ja med udstyret i orden og så smukke motiver og en dygtig fotograf så kan det kun blive godt. Jeg får ikke kommenteret på alle dine indlæg i øjeblikket, men jeg ser og læser dem. Det er ofte jeg kommer sent hjem fra Haven eller arbejde og så nyder jeg bare at sidde og se de forskellige indlæg inden jeg skal sove.
    Kh Fra Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Tak skal du have. Det er bare i orden, jeg var ellers lige ved at skrive til dig, at jeg savner dig på min blog :) nej det er ok, fint at du kigger med alligevel.
      Kh Lisbeth

      Slet
  11. Kære Lisbeth
    Jeg kan nu sagtens forstå, at du tager mange billeder, for med alle de skønne motiver, må det næsten være umuligt at lade være :) Dejligt, at komme med på din kratluskertur - det er altid sjovt at se din have fra nye vinkler. Det er et rigtig fint billede af guldsmeden - godt fanget! Det er jo helt utroligt, så mange af dine rhodoer, der er i blomst nu, og det er meget svært at skulle udtale sig om, hvilken der er skønnest, men luteum lyser så smukt op - glæder mig til at dufte til den :)
    Solen er en meget sjælden gæst her i det midtjyske for tiden, så jeg nød din smukke solnedgang.
    Fortsat god dag!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Det er i hvert fald svært at lade være med at tage mange, jeg har nu ingen taget i dag, det er så gråt derude nu. Ja det er svært, dem jeg havde besøg af i aftes, havde meget svært ved at bestemme sig i hvert fald. Du kan lige nå at komme og lugte til den, der dufter allerbedst.
      Det er heller ikke meget, vi ser til solen, det er sjællænderne, der er de heldige for tiden.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet