mandag den 28. september 2015

Roser med dugdråber og nyindkøbte roser

Er det ikke bare dejligt med en solskinsweekend, jeg er sikker på, at alle har nydt det gode vejr.
Vi havde travlt med at plante, men det er nu sjovest at plante i solskin, så  vi var heldige.
Først lidt solskinsbilleder fra haven:


 så ramte solen endelig skoven
 og pavillionen
 birkestammer er så smukke
 også Acer palmatum Bloodgood her er fin med efterårsfarver i solen
leopardblomsten fra Anne blomstrer fint her i solen, billedet er desværre lidt uskarpt.
Solhattene fra Billigblomst kan endnu.
De nye roser er blevet plantet hist og pist rundt om i bedene, der blev gravet græs af og udvidet og fundet plads i de gamle rosenbede, et par blev flyttet rundt, til sidst gik det hele op i en højere enhed, tror jeg nok :)
Dråbebedet blev udvidet, hm ser det ikke stadig lidt bart ud. Iflg. Bent kan der ikke være flere, så må jeg plante noget bunddække, siger han. Vi får se. I virkeligheden virker synes jeg ikke, at det ikke så bart.
Her kommer listen over nyindkøb:
Fire engelske:
Strawberry Hill (købt i Magtenbølle Planteskole) 60 kr.
Fighting Temeraire (helt ny for mig, den er jeg lidt spændt på, den har lange meget spinkle grene, håber det bliver bedre med årene.) Jeg måtte have tårnet hen og støtte den.
Brother Cadfael
Munstead Wood (den anden stod så ensomt:)
Ghita Renæssance stod så flot i Magtenbølle, den købte jeg, selvom jeg har to i forvejen, disse er nu ikke for kønne, så jeg vil prøve med en ny, den kom til at stå sammen med de to andre.
Mosrosen Alfred Dalmas
Gallicarosen Jenny Duval (sommerblomstrende, den har jeg ønsket mig i mange år)
Bourbonrosen Adam Messerich
Remontantrosen Souvenir de Doctor Jamain
Storbl. Artemis
Buketroser: Hot Chocolate, Lavender Pinocchio, Silver Cloud (russet Floribunda) alle plantet i dråbebedet sammen med Strawberry Hill.
To blev planter her ved Wild Rover, det var Alfred Dalmas og Brother Cadfael.
Det svære er, at få dem til at passe sammen i højde og måske senere drøjde. Selvfølgelig kan vi bare grave mere græs af, men der skal jo også være en del sol, de høje træer rundt om haven, som giver læ, giver jo også skygge.
Heldigvis er roserne så billige, at selv en pensionist har råd til at afprøve og evt. kassere, hvis de ikke falder i smag. Hurra for http://www.jasroser.dk/
Wild Rover
 Abraham Darby
 Clarét
Sofia Renæssance
 Gertrud Jekyll
 Händel
 Kathleen Harrop
 Mary Rose
 Morten Korch
 Redouté
 Salét  (Mosrose)
 Scepter d´isle
 St. Cecilia
 Sombreul
The generous Gardener
Til slut et billede af fuldmånen fra i aftes.
Her er det køligt til morgen 6.8 grader, men en smuk morgen, og det bedste af det hele stille vejr hele ugen, lover de.
God mandag



20 kommentarer:

  1. Godt at du fikk plass til ny-innkjøpene :-)
    Igår ble det en deilig dag, men det var 1 grad og rim i gresset, og idag 0..
    Fantastisk fullmåne igår, vi kastet faktisk skygger da vi vi nede i hagen en tur, og jeg måtte bare opp og se måneformørkelsen i natt!
    Ha en fin dag. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej med jer
      Ja heldigvis lykkes det at få plads til det hele.
      Uha da det var koldt, vi havde det lidt varmere. Jeg har kun set blodmånen på billeder.
      I lige måde

      Slet
  2. Mye spennende du har kjøpt! Det blir flint i ditt nye dråpebed :)

    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja der var meget, det hele kan ikke være i dråbebedet, men jeg har fundet pladser til det.
      Klem

      Slet
  3. Hej Lisbeth

    Det var ellers noget af en pæn stribe roser - Nu findes der vel snart ikke mere nogen historiske du ikke har;)

    Og 50kr er billigt, jeg skal til Polen for at komme under! Der er koster de omkring 35kr. Og jeg må jo have dem sendt!

    Godt du har fået gode pladser til dem alle!

    Ha en dejlig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det var rimeligt mange. Jo mon ikke der er mange historiske endnu, som jeg ikke har :)
      Ja og jeg tog færgen over for at hente, det koster jo også lidt, så 35 kr. er billigt.
      Ja det lykkedes endnu en gang.
      Tak i lige måde.

      Slet
  4. Kære Lisbeth
    Jeg har desværre været syg med feber hele weekenden, så det var kun gennem vinduerne, jeg så det dejlige vejr - øv! Til gengæld er det blevet nydt i dag :) Jeg har så fået læst op på dine indlæg om rosenturen, og sikke da en fest :) 31 roser i bilen denne gang - det er jo nærmest en hel planteskole, I havde med hjem :) Jeg har googlet alle de roser, jeg ikke kendte/kunne huske, og hvor er det da nogle skønne eksemplarer, du er kommet hjem med. Jeg har omgående skrevet både Jenny Duval og Artemis på ønskesedlen - de andre kunne såmænd også finde plads på samme seddel, men jeg må jo finde mig i, at der er begrænset plads i min have. Godt, at du stadig kan vippe græstørv af, så der bliver olads til det hele :) Magtenbølle planteskole ser ud som et rigtig spændende sted, som jeg bestemt godt kunne tænke mig at besøge. Også dejlige billeder af de roser, du allerede havde - jeg bemærker her, hvor fin din Salet er. Sombreuil er også smuk, men nok for sart til det midtjyske. Din Wild Rover er stadig langt flottere end min - nu er der i det mindste kommet blade og blomster på igen, så mon ikke den klarer det.
    Flot fuldmånebillede! - jeg var nu ikke oppe i nat for at kigge blodmåne - er blevet for magelig til den slags ;)
    Fortsat god aften!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Øv hvor ærgerligt, og du skulle i haven, det var da et dumt tidspunkt at lægge dig syg, og så i en weekend. Ja der var igen rosenfest hos Anton, det var herligt, men også lidt frustrerende at skulle købe til andre, og så havde han dem ikke. Derfor kom jeg hjem med flere end planlagt, men pyt jeg fandt plads til dem alle. Ja det bliver spændende at se dem med blomster næste år. Ja vi kan stadig grave græs af, men der skal jo også være sol. Måske lykkes det også med Magtenbølle Planteskole en gang, men så skal man vist ikke til Jas først :) Ja Wild Rover er en meget fin rose uden grimme blade, derfor har vi også plantet flere ved den, for det lader til at være et godt sted.
      Jeg var oppe, men gad ikke gå ind i stuen for at se blodmånen, så blev jeg alt for vågen, men flot var den, kunne jeg se på billederne på fb.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  5. Hej Lisbeth
    Lyder som rigtig fine roser du har fået og jo da der er da stadig plads i dråbebedet. Gad vide om ikke Bent skal have pudset brillerne :-) Er sikker på at du nok finder noget også selv om det kun bliver til bunddække. Bar jord at jo ikke godt :-)
    Det er da skønt at solen har valgt at blive ved nogle dage endnu og haven er nu engang smukkest i solskin og humøret er jo nok også lige en my bedre. Her var det noget tåget i morges så den der måne de snakkede om den kunne vi ikke se men i aftes var den meget flot og klar.
    Imorges havde jeg svigermor ved læge så må vi se om prøverne siger noget. Hun har heldigvis knap været så forvirret de sidste par dage. Tænker at det måske er væske hun ikke får nok af.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det er forhåbentlig lækre roser, jeg har fået, det får vi at se næste år. Bent griner lidt over, at du mener, han skal have pudset brillerne, han har noget med, at det ikke må stå for tæt. Men du har ret bar jord er heller ikke godt. Jeg synes som sagt ikke, det ser så galt ud i virkeligheden som på billedet.
      Ja selvom det er køligt om morgenen, er det fantastisk dejligt vejr med sol og ingen vind, det er herligt. Godt I nåede at få fornøjelse af det i weekenden. Det var også tåget her, jeg kiggede ikke efter månen i nat.
      Godt det går lidt bedre med svigermor. Det kan også være blærebetændelse kommer jeg i tanke om, det undersøgte de altid min mor for, hvis hun var lidt forvirret.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
    2. Ja en urinvejs infektion er også med i overvejelserne så det blir også undersøgt men vores ene svigerinde har snakket med lægehuset her i eftermiddags og udmiddelbart ser det ikke ud til at der er noget der. De endelige svar på både det og hendes væskebalance får vi imorgen.
      Ja ja vi får se hvad dråbebedet udvikler sig :-)

      Slet
    3. Det tænkte jeg nok, godt hun bliver tjekket, så I kan finde ud af, hvad der er galt.
      Ja det bliver spændende :)

      Slet
  6. Dejlige solskinsbilleder.
    Smukt billede af fulmånen.
    Håber du har haft en god dag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Aase
      Jo jeg har haft en fin dag, det har du forhåbentlig også.

      Slet
  7. Det var en spændende rosenliste du lige kom med der - godt at få plantet i solskin. Så nu er der endnu flere navne at holde styr på, men det er du absolut god til.
    Lækre billeder, også af fuldmånen.

    Knus, Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja nu må jeg se, om jeg kan få styr på navnene på de roser også.
      Tak skal du have.
      Knus Lisbeth

      Slet
  8. Øøøv nu 'kom jeg jo lige til ' at google jenny duvall og Strawberry hill.... Og måske kan jeg heller ikke leve uden?? Mon shopalkoholisme smitter? bliver fint til foråret med alle dine nye køb. Go dag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Undskyld - det er strengt, at man bliver smittet ved at gå ind og kigge på en blog :) Ja sikken en masse billeder jeg så kan sætte ind :) Tak i lige måde

      Slet
  9. Hej Lisbeth.
    Skønne roser. Ja, de kommer jo til at fylde mere end man lige synes, når man står der med sådan en lille pind..... Det skal nok blive rigtig godt.
    Jeg bøvler stadig med mine billeder. Jeg ved simpelthen ikke hvad der går galt. På min egen computer ser det rigtig ud, men jeg kan godt se, når jeg går ind via Jacobs mail, så ser det forkert ud. Selvom jeg har lavet indlægget forfra 3 gange!!! Jeg giver lyd når det virker.
    Knus Malene

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Malene
      Tak - ja de kommer nok til at fylde en hel del, disse her var så potteroser, så de fylder jo lidt allerede nu, men forhåbentlig bliver de større.
      Hvor er det træls med dine billeder, gad vide hvad der er gået galt. Jeg kigger med, når du giver lyd.
      Knus Lisbeth

      Slet