mandag den 14. september 2015

Lidt solbilleder og roser fra lørdag

Søndag var en grå og trist dag, så der var ikke meget ved at tage billeder eller for den sags skyld gå i haven.
Selv i gråvejr kan man finde opmuntring i de forskellige løvfarver på dette udsnit af haven.
 Benved står flot nu med gyldne blade og fine blomster, snart falder bladene, det er en af de første, som taber dem.
 Himlens 7 sønner er omtalt i det sidste nummer af Haven, den er nu flot og fås hos Anne Marie Lønbæk Planteskole.
 Broget kornel Cornus Alba Elegantissima
 Malus/paradisæblerne er smukke
 i solen
sammen med rønnebærene
 Det har lykkedes mig at holde liv i høstanemone Honorine Jobert, det er ikke så nemt med de hvide.
Penstemon Raven har jeg selv sået for et par år siden, den klarede vinteren, det var glædeligt
Resten af billederne er roser, dem fra i går er med regndråber, vi har fået 16 mm siden i lørdags
smukt ikke
 Alfred Colomb
 Bering Renæssance - heller ikke i år er den særlig blomsterivrig
 det er derimod Compassion
 Rose de Rescht
 Eden Rose
 Eglantyne
 Gertrud Jekyll 12.9
 13.9.
 Louise Bugnét blomstrer fint endnu
 Mary Rose
 Mme Alfred Carriér
 Odyssey 12.9
 og med regndråber 13.9.
 Queen of Sweden
 Reine de Violett i godt selskab med kæmpeverbena
 Eglantyne
St. Anne
 Flora Danica
 Golden Celebration
Sofia Renæssance
Det var solskinshilsenerne fra i dag. Fortsat god dag

19 kommentarer:

  1. Vakre roser med regndråper på!
    Så heldig du er som får til den hvite høstanemonen. Jeg har kun en rosa som jeg har fått. De er ikke enkle å få til, nei.

    Kkem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det er den eneste trøst i det regnvejr, roserne er kønne med regndråber. Ja det er held, når de hvide høstanemoner klarer mere end en sæson.
      Klem :)

      Slet
  2. Du har stadig mange smukke roser.
    Hvor er din høstanemone smuk.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Ja det har jeg, men det går lidt langsomt med dem, vi mangler sol.
      Ja høstanemonen er jeg glad for.

      Slet
  3. Du har jammen mange fine roser, selv nå i september :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej
      Ja jeg har mange og der er mange i knop, gad vide om de når at blomstre.

      Slet
  4. Weekenden var drivvåd her omkring, og i dag regnede det ganske vist ikke, men solen skinnede max. i 4 minutter. Dine roser ser ud til at have fanget noget sol og de røde bær ligeså. Begge dele lyser dejligt op.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja her var også regn både lørdag og søndag, nu regner det igen her hos os, det er lidt deprimerende. Vi har også haft en anelse sol i løbet af dagen, nok ikke mere end jer. Så det er med at komme ud med kameraet, når den skinner.

      Slet
  5. Dejligt at se penstemon - vi har netop fået nogle i blomst, som vi såede i foråret - håber da at de vil overvintre uden problemer.
    Roser er nu også smukke med vanddråber på.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      En af de penstemon jeg fik fra jer er også i blomst, den er rød :) ja lad os håbe de klarer det. Mine overvintrede men det har jo heller ikke været koldt i vinter.
      Ja det er den eneste trøst, at de også er smukke med regndråber de kære roser.
      Knus

      Slet
  6. Hej Lisbeth. Eglantyne har vel nok en flot farve. Du har vist den nogle gange. Hvis jeg skal have en rose mere, så tror jeg, det skal være den:) Det er nogle flotte paradisæbletræer du har. Er det ikke dem, der får besøg af silkehalerne? Det ser også godt ud sammen med rønnebærene.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Ja Eglantyne er rigtig fin, jeg fik et bedre billede i dag, tror jeg. Nej det er almindelige æbletræer, der får besøg af silkehalerne. Ingrid Marie såmænd. Ja rønnebær og paradisæbler er fine sammen.

      Slet
  7. Hej Lisbeth
    Ja selv på en gråvejrsdag er der som regel lidt lyspunkter alligevel men her til aften da jeg kom hjem var det næsten mørkt og så kniber det at finde ret meget. Det har skiftevis regnet og så stået ned i stænger siden sidst på eftermiddagen. Hovsa vi har glemt at rense tagrender.
    Paradis æblerne er da noget af det der lyser op og Benveden er rigtig fin også. Her er det ikke et problem at holde liv i de hvide høstanemoner men den er heldigvis lettere at kontrollere end den lyserøde. Skal jeg vinterdække den Penstemon jeg fik af dig? Penstemon er ikke noget jeg har erfaring med. Skal da lige love for at vi er blevet forkælet med rosen billeder de sidste par dage :-)
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det kan være svært at finde lyspunkter, når det er næsten mørkt, når man kommer hjem fra arbejde og regne står ned i stænger, det kan jeg godt forstå.
      Nå du kan godt holde liv i de hvide høstanemoner, de har det svært hos mig sammen med de andre. En grangren over penstemon vil nok være godt, hvis der kommer hård frost. Alternativet kan være en potte i drivhuset.
      Der er ikke så meget andet end roser at vise nu, synes jeg, men det gør vel ikke så meget :)
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  8. Kære Lisbeth
    Her har det været gråt i gråt, men lunt indtil ved 5 tiden, hvorefter det har stået ned i stænger lige siden - nu vil jeg gerne se solen igen, og det er jeg sikkert ikke ene om :) Rønnen og paradisæbletræet er et smukt syn, men også vemodigt, for nu er efterårstegnene ved at være meget synlige, og det bliver så tidligt mørkt - det huer mig ikke! For tre år siden plantede jeg Hororine Jobert, og den glæder også her. Den er ikke så kraftigt voksende som de rosa, men lægger sig lidt ud hvert år. Skønne rosenbilleder - jeg er så glad for, at Alfred Colomb kom med hjem fra Jas :) Langt om længe er mine roser også begyndt at remontere, det var på tide. Den ene Salet, som jeg klippede ned i 20 cm´s højde i august, skyder nu med det fineste løv :)
    Dejligt med de solskinsfarvede roser - en opmuntrende farve i disse grå dage.
    Fortsat god aften!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Ja det samme her - bare så gråt, dog har solen forsøgt at titte igennem, men det lykkedes ikke for godt. Her har det også regnet siden kl. 16.30. Ja vi længes alle efter solen, det kunne hjælpe lidt på, at efteråret er på vej. Også du har hvide anemoner, det er dejligt, mine står i skoven, det er de åbenbart ikke begejstrede for, jeg håber også, at mine vil lægge sig lidt ud hvert år.
      Tak ja det var godt du fik Alfred Colomb med hjem, den er fin, jeg synes de sidste knopper ser lidt træls ud, men jeg håber, de kommer. Ja det er ikke nemt for roserne i dette regnfulde blæsende vejr, lad os håbe de kommer med lidt solskin til os.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  9. Hej Lisbeth

    Flot med den mørkere kant på Odyssey!

    Vi havde et kort øjeblik med sol idag ellers må man sige at regnen også er kommet hertil nu.

    Håber frøsætningen fortsætter - jeg kan være urolig for hvorvidt dagliljerne Hemerocallis kaster frøkapslerne før tiden - uha!

    Nå det går nok:)

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja Odyssey er ret flot i blomsterne i denne regnfulde tid.
      Solen prøvede også at trænge gennem skyerne her, men det lykkedes ikke for godt. Vi har haft regn siden 16.30, men nu er det tørvejr, så er det nok jeres tur til at få regn.
      Ja det er ikke godt for frøene med alt det regn. Håber det går.
      Tak i lige måde

      Slet