lørdag den 19. september 2015

Det var lige det, der skulle til

Solskin i går og solskin i dag, jeg skal love for, at roserne nu er i gang, herligt.
Forleden hjalp jeg Mme Louis Levique til verden, den kunne ikke komme ud af fosterhinden :) så jeg gav den en hånd med. Jeg troede egentlig ikke, at den havde klaret det, men det gjorde den heldigvis.
 Gertrud Jekyll

 Louise Bugnét
 Queen of Sweden
 Redouté
 Scepter d´isle
Sharifa Ashma
 Crocus Rose
 Golden Celebration
 Grace
 Jane Austin
 Jude the Obscure
Pat Austin
Barock

I går kom jeg til at se, at bassinet var noget overfyldt


                            
Heldigvis fik jeg Bent til at hjælpe, så det hele kom op - både iris og åkander, de fyldte ret godt i bassinet. Bent hjalp med at tømme det og gøre det rent.
og nogen af planterne sat i igen.

Det bedste af det hele var, at Karin kom for at hente planter til en jordvold. Da vi gik rundt og snakkede, viste det sig, at hun netop havde fået lavet et stort vandhul, og hun manglede planter til både vand og jordvold. Så hun fik de fleste iris med hjem og en åkande, det var da heldigt, vi lige havde tømt bassinet den dag, hun kom og så min have for første gang.

Morgenen startede forrygende her, så jeg måtte ud for at tage stemningsbilleder, de kommer her.




Kuglekastanien er så flot lige nu, inden den taber bladene, især når solen skinner på den.
 Sammen er de også kønne
 Drejeblomst med fin baggrund
 Leopardblomst
 Penstemon Raven

En edderkop har haft travlt
                            
til slut vinterasters 
I må have en fortsat god dag og en dejlig søndag. 
Jeg holder fridag og tager til plantemarked i Århus. Vi ses måske. 

26 kommentarer:

  1. Kære Lisbets
    God tur til Århus -- tak for stemningsbilleder og rosenbilleder.
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det Jessie. Selv tak for billeder.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  2. Skønne roser! Og vinterasters er nu også dejlige. God tur i morgen!

    SvarSlet
  3. Du har så mange flotte roser! Det er en fryd å se alle de du har :)

    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja nu begynder roserne for alvor, det er skønt.
      Klem

      Slet
  4. Hej Lisbeth

    Ja, indimellem skal man jo lige rense bassiner og vandhuller. godt at der var afsætning hos din gæst!

    Det lyder spændende med plantemarkedet - gad nok vide hvad du kommer hjem med!

    Ha en god tur og en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det skal man - ikke det sjoveste der findes. Det trængte meget, lugtede nærmest af kloak :(

      Ja det kan man aldrig vide, når det er mig :) Der er bestilt lidt, resten bliver impuls køb.
      Tak for det og i lige måde.

      Slet
  5. Kære Lisbeth
    Hvor har I vejret heldige at få solskin hele dagen - her blev det overskyet ved middagstid, til trods for at vejrudsigten faktisk var fin. Hvor remonterer dine roser flot - mine er slet ikke så langt fremme, men der er masser af knopper - håber så bare, at der vil komme lidt sol og varme til dem. Grace er meget smuk. Det var da utrolig heldigt for din gæst, at du lige præcis i dag gav dig i kast med at rense havebassinet - resultatet er blevet rigtig flot. Jeg har også været ude i dag, men det var en rigtig kedelig og anstrengende opgave, jeg havde pålagt mig selv at få gjort. Heldigvis blev der også tid til at plante lidt, og det er jo hyggeligt arbejde.
    Glæder mig meget til i morgen :)
    Fortsat god aften!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Ja vi var heldige, her holdt det nu kun til kl. 15, men det er jo også tre timer mere end I fik. Ja nu kom de endelig i gang roserne, jeg håber du får sol til dine, så du kan få nogle blomster at se. Ja både gæsten og jeg var heldig, for jeg vidste ikke, hvad jeg skulle gøre ved overskuddet. Det lyder da ikke rart med en kedelig og anstrengende opgave. Nå men godt, der også blev tid til at plante, det kan vi lide.
      Ja jeg glæder mig også til i morgen.
      Tak i lige måde.
      Knus Lisbeth

      Slet
  6. Vi har pakket bilen til Aarhus, så vi ses lidt før middag.
    Hilsen
    Anne Marie

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne Marie
      Det lyder godt, jeg regner med at være der kl. 10.15 ca.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  7. Åh nej altså...!
    Kan du ikke lade være med at poste alle de rosenbilleder....suk.... Haha.... nu genopdagede jeg jo en rose, jeg før har tænkt jeg bare måtte have...nemlig 'Golden Celebration' - den er så smuk. :)
    Må udtænke en plan for at få flere roser i haven...fnis.
    Hav en god aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Esther
      Nej det kan jeg da ikke, så kan jeg jo ikke friste arme sjæle :)
      Der kan du bare se, og jeg har jo hørt, at du er mester i at få plads til ekstra planter, så mon ikke du finder en plads til Golden Celebration.
      Tak i lige måde

      Slet
  8. Hvor har du dog endnu mange dejlige roser.

    SvarSlet
  9. Jamen altså - hvor dine roser bare står flot stadigvæk, eller måske skulle man sige "igen" - men smukt er det.

    Her er det Malcolm som renser havedammen - det er også et stort arbejde.
    Vi ses.
    Knus, Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja nu er roserne klar igen, det er dejligt.
      Ja at rense havedam er vist et mandearbejde og jeres er stooor.
      Knus

      Slet
  10. Jeg tilslutter mig kommentarerne til dine roser; men dine stemningsbilleder er nu også yderst vellykkede. Spændende hvilke planter du kommer hjem med.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have Marie
      Ja der er lidt af hvert med hjem også i dag.

      Slet
  11. Hej Lisbeth
    Det har været et par fantastiske flotte dage og jeg skal da lige love for at dine roser kviterer for det sol de har fået. Idag har de jo nok fået en hel del mere. Her er der blevet arbejdet ude hele dagen pyha der var meget hønsegræs men det hele skulle gåes igennem for næste uge ser igen ustadig ud. Det er ved at være længe siden at en hel dag er blevet brugt på luge arbejde så nu sidder jeg her i sofaen og føler mig lidt brugt.
    Håber at du har haft en fantastisk dag og har fårt fingrene i nogle gode ting men det får vi jo nok at se :-)
    Det var da også lige perfekt timing at der var en der manglede noget til sit bassin når I nu lige havde ryddet op i jeres. Ja det er ret indbringende at komme på besøg i Høneballe Haven.
    Fortsat god søndag aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det har været dejlige dage, men vi har nu ikke haft sol hele dage hverken i går eller i dag, har i det. I aften blev det rigtig dejligt stille vejr.
      Ja du har ikke været så meget i haven den sidste tid, så klart det kan mærkes i skroget :)
      Jeg havde en fin dag og fik også noget godt med hjem.
      Ja det var rigtig fint for både Karin og mig, at hun fik lidt af overskuddet med hjem. Lidt kan jeg jo altid finde, men takket være dig og Linda har jeg mere end jeg plejer, godt I kan så noget til mig.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  12. Hej Lisbeth. Ja, jeg har set billeder af jer hos frk. Anemone fra plantemarkedet. Jeg skal love for, at dine roser er godt i gang nu. Det er bare med at nyde det inden efteråret starter for alvor. Jeg nyder i hvert fald mine herhjemme. Det var da noget af et lykketræf, at du havde så fine planter til din gæst.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Ja Malcolm tog lige et billede at tøserne :) Det var hyggeligt at mødes. Jeg nyder bestemt også mine roser, selvom de er lidt barbenede, så er hovederne alligevel smukke.
      Ja det var held, at Karin kunne få noget af overskuddet.

      Slet
  13. Hej Lisbeth!
    Håber i havde en god tur til Århus, det så hyggeligt ud på Ullas blog! Virkelig mange flotte roser du viser, render og tjekker om min golden celabration skulle nå at vise et par blomster mere eller 5 og smukke stemningsbilleder:-)
    God dag kram fra Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette
      Ja vi havde en fin tur til Århus. Jeg håber din Golden Celebration når at blomstre. Tak :)
      Håber du fik mange besøgende i går.
      God dag og kram

      Slet