fredag den 25. september 2015

Opstamning og shopaholic

Igen fangede linsen den smukke kuglekastanie.
Heldigvis er det kun med hensyn til planter, at jeg er shopaholic
I dag kom der en pakke fra clematis-westphal, det var lækre sager.
De indkøbte kan ses nederst i indlægget, det driller lidt.
 Den store gran i bedet med sølvlysene er blevet opstammet, den var blevet alt for dominerende i bedet.
Det gav en del plads og mulighed for at plante en clematis op af træet. Toppen bliver skåret af med tiden, men nu skal Duchess of Albany lige vokse sig stor og flot først, hvis vi ikke bliver kede at at se på det, inden da. Jeg ved ikke helt, hvad jeg vil plante i bedet, der er en del skygge fra læhegnet, så måske kan det kun blive hostaer og hasselurt.
Her et billede af den brogetbladede drejeblomst, som jeg købte i søndags.
Her er bedet, hvor de store græsser stod, nu har jeg plantet solhatte der.
Her den anden side af bedet med de nye primulaer og indianermynte.
Lidt mere græs. Den var ikke stor, da jeg købte den, det er den stadig ikke, men den blomstrer. Miscanthus Redwine.
 Skæbnetræet Clerodendron er ved at få efterårsfarver, under den ses fasanbusken.
Stjerneskærm/Astrantia blomstrer endnu
 Roserne gør deres bedste for at dække rosenlysthuset. Her er det Claire Austin og Wollerton old Hall
og her Kathleen Harrop og Martha som er i familie med Zephirine Drouhin
På langsiden af rosenlysthuset gror der nu igen 4 clematis, jeg havde ikke held med den ene af dem, jeg købte sidste efterår. Jeg fik en ny med som erstatning i pakken i dag, god service.
Her kommer roserne for i dag
 Audrey Wilcox
 Eglantyne
 Redouté og Mary Rose fletter sig ind i hinanden
 Mme Louis Levique klarer regnen forbavsende godt
 Odyssey er godt besøgt
 Queen of Sweden
 Twice in a blue moon
Louise Bugnét
 Golden Celebration
 2x Lady of Shalott

 Bent :)
 Little Mermaid klarer sig flot, ingen pauser i blomstringen
 Sutters Gold
 Teasing Georgia
The lark Ascending
Til slut Bellis på køretur. Vi fliser grangrenene og lægger dem under nogle af rhodoerne.
God weekend med forhåbentlig masser af solskin.


19 kommentarer:

  1. Jeg kunne godt blive fristet af Bill Mackenzie til min gule have og Duchess of Albany er også smuk. Rosen "Little Mermaid" har da snart blomstret længe, har den ikke? Den er meget smuk!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Susanne
      Ja man kan nemt blive fristet, hvis man kigger ind på deres hjemmeside. Jeg håber, de kommer godt i gang. Det er ret billigt at købe clematis hos dem også selvom man skal have dem sendt. Ja Little Mermaid er meget smuk og meget flittig, men skal dækkes godt om vinteren. Flere har mistet deres.

      Slet
  2. Hej Lisbeth, Uhhhuuu det er et meget farligt link du har sat ind der :-) jeg starter lige med at føje det til farvoritlisten.
    Hvor er den smuk den brogede drejeblomst, den ville jeg også være faldet for.
    Og hvor står alle dine roser altså stadig flot og du har altså stadig mange flotte.
    Kh Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lind
      Ja det er et farligt link, men det er billigt at købe der selv med fragt.
      Ja drejeblomsten er fin. Roserne er vist på deres højeste nu, det bliver nok ikke bedre her i anden omgang.
      Nu kniber det vist med at nå til Samsø i september?
      Kh Lisbeth

      Slet
  3. Hej Lisbeth.Der er da stadig godt gang i alle done smukke roser.
    Og godt at få opstammet noget af det der fylder for meget.............og så er der jo plads til lid flere planter.
    Spændende med de nye klematis.
    Jer er også ligesom Linda vild med den brogede drejeblomst.
    Må se om jeg kan få sådan en i Lyngby på søndag.
    Skønt vejr her hos os....................håber det er ligeså hos jer Rigtig god dag knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Ja det er der, det er skønt, skønt er det også at få plads til lidt flere planter, når man opstammer.
      Ja jeg håber, der kommer godt gang i de nye klematis, det varer nok nogle år.
      Den brogede drejeblomst er ret fin. Ja lad os håbe du kan få fat i en på søndag. Måske Bente skal have en med, hun er også vild med den.
      Her er det også lækkert vejr, endelig.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  4. Hej for 2. gang i dag Lisbeth:-)
    Herlige cirkus Bellis:-) og du forstår at shoppe "næsten hver dag", men når man har mange træer har man plads til mange clematis, glæder mig til mine træer vokser i str:-) planterne ser utroligt lækre og sunde ud, tillykke med købet og din Green Award:-)
    Kram fra Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette
      To gange på en dag, det er hyggeligt :) Ja jeg shopper igennem :) Det er dejligt at have clematis op i træerne. Jo tak for det og i lige måde med Green Award :) vi er der vist alle sammen ha ha.
      Kram fra Lisbeth

      Slet
  5. Godt at det er bare med planter vi er shopaholic ;)
    Rosene dine så flotte alle sammen!

    Klem Marit

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja så går det nok, når vi selv skal sige det.
      Tak
      Klem Lisbeth

      Slet
  6. Hej Lisbeth
    Det er godt nok store og flotte clematis du har fået. Et træ stammet op men hvor skal de andre dog stå :-) nå men det er vel et luxus problem. Det blir spændende at se dem næste år. Min miss Bateman som blev klippet i bund da den jo visnede er nu gror lidt til igen og står med knop. Jeg var jo lidt nervøs for den da den visnede.. Drejerblomster har jeg ingen af men den brogetbladede er da spændende. Tror at det er de gyldne roser der imponerer idag. De passer jo også flot til årstiden.
    Lige tilpas med en tur i trillebøren der er jo ingen grund til at slide på de små ben mere end nødvendigt.
    Jeg har ikke nået at se så meget dans i aften da vi lige har været forbi svigermor. Hun har været lidt konfus her i denne uge så der skal lige holdes lidt øje med hende og lægebesøg er bestilt til mandag. Vi blir jo lidt nervøs for hende. Helt ung er hun jo ikke.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det er fine clematis, der var stadig flere træer, hvor der ikke var clematis op af. De er alle plantet nu. Jeg har også Miss Bateman, som ikke er for køn, nu må vi se, om den kommer igen. Ja den brogetbladede drejeblomst er spændende. Ja de gyldne er fine nu.
      Nå hun var nu ikke meget for turen i trillebøren :)
      Det var synd med svigermor, håber hun får det bedre igen. Det var desværre sådan, det startede med min mor, så hun til sidst måtte på plejehjem. Jeg kan godt forstå, at I bliver bekymrede.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  7. Kære Lisbeth
    Det var en fængende overskrift, og nysgerrigheden blev heldigvis hurtigt tilfredsstillet :) Når det gælder planter, synes jeg, at det er helt fint at være en shopaholic ;) Jeg kan godt forstå, at du faldt for især Duchess of Albany - den er meget, meget smuk. Også en fristende hjemmeside/webshop med yderst rimelige priser - den må jeg vist tjekke nærmere ud - uha! Jeg er så imponeret af, hvor flot dine roser remonterer, og hvor sunde og fine de ser ud. Det er tydeligt, at de stortrives - flot, som de kravler op af roselysthusets vægge. Mon ikke de dækker pænt allerede næste år? Vi har haft solskin i dag, og de lover heldigvis godt vejr i weekenden - det ser jeg meget frem til :)
    Håber, du har hygget dig med Vild med dans :)
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Det var godt, du har vist også en snert :) så måske er det farligt at kigge på hjemmesiden for der er mange spændende clematis. Men ja priserne er rimelige, selv med fragten oveni. 8 stk. (Cecil fik også) for 115 kr. i fragt.
      Ja roserne klarer det rigtig godt, jeg er glad for, at de allerede er nået så langt op af væggene på rosenlysthuset.
      Godt I også har haft solskin, mon ikke du når et godt stykke i weekenden, det håber jeg.
      Ja det kan du tro - skulle du ikke vær med? ;)
      Knus Lisbeth

      Slet
    2. Jo, jeg har bestemt en snert - det kan jeg vist ikke komme udenom - der er jo vidner :) Jo, jeg skulle egentlig have været med, men så kom der noget, Jakob meget gerne ville se. Fik dog lige set basketballspilleren, men resten må vente til næste fredag :)
      Knus

      Slet
  8. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  9. Dejlige billeder som altid.
    Held og lykke med dine ny planter.
    Fint billede af Bellis til sidst.

    SvarSlet