onsdag den 23. september 2015

Morgenlys på pavillionen og Winchesters overraskelse

I aftes gik jeg rundt i haven og nød det hele. Det var kedeligt vejr hele dagen, så jeg har ikke været så meget ude. Pludselig stod den der med en smuk gren helt inde i en anden busk. Jeg kunne lige så godt plukke den ind til vasen.
Winchester Cathedral stod med en masse blomster, som jeg ikke havde bemærket. Den står ikke sammen med de andre roser.
Her kommer stemningsbilleder fra forskellige steder i haven af sollyset i pavillionen :


Jeg synes, det ser fantastisk ud, så jeg kan ikke lade være med at tage billeder. Sådan et lys så vi ikke i går, billederne er fra mandag morgen. Her kommer flere:






Da jeg gik rundt i haven, spekulerede jeg på jeres kommentarer, om jeg kan blive ved at have plads til nyindkøb.
Her er f.eks dråbebedet, jeg fik ikke købt noget til det bed. Undskyld den halve hund :)
Problemet er nok lidt, at jeg falder for det forkerte og vil have det hele i de samme bede, så er der stadig plads til noget nyt. Det er der også her, men jeg har planer.
Derimod er der ikke plads til flere træer i haven, nogen af de der er her, kræver en flytning for at kunne ses og nydes, det har vi været ved at planlægge i aftes. Igen bliver der hårdt arbejde for stakkels Bent, det kræver vist livretter et par dage.
 Aralia Cordata Sun King har stået i pavillionen hele sommeren, sneglene var vilde med den. Nu er den flyttet ud i græsbedet. Ved siden af har jeg plantet solhatte.
 Cosmos har mange forskellige farver, jeg er ret glad for, at Anne gav mig nogle med hjem ved vores besøg.
 Daphne Retusa, nu med røde bær
 Endnu er der gang i hostablomsterne, denne står i nordbedet
 en meget rød penstemon fra Ulla og Malcolm
 R. Songbird blomstrer altid lidt om efteråret
 den nyindkøbte Rudbeckia, ikke så stor og flot som dem jeg købte sidste år.
Roserne:
 Audrey Wilcox
 Louise Bugnét
 Morten Korch
 Redouté
 Therese Bugnét
 Twice in a blue moon
Rosen Resli højt oppe i moreltræet

 Buff Beauty
 Crocus Rose
 Crocus Rose
Endnu et solnedgangsbillede fra i søndags
Rigtig god dag til jer.

20 kommentarer:

  1. Hei Lisbeth

    Hyggelig med roser som en ikke har oppdaget på denne tiden av året. Winchester Cathedral blomster her også nå. Flotte stemningsbilder!
    Her regnet det i hele går, og jeg er så lei dette regnværet. Håper at det snart kan bli noen dager med sol.

    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det var en god oplevelse. Den holder ikke så længe i blomsten, så den er allerede ved at falde derude.
      Jeg kan godt forstå, at du er ved at være træt af regnvejr, det er jeg også, og jeg har ikke fået nær så meget som dig. Håber på sol hos os begge i dag.
      Klem

      Slet
  2. Godmorgen Lisbeth

    Ja, der ser da ud til at være god plads, der i dråbebedet.
    Med mindre den syren(?) der i midten får lov at brede sig. men så er der selvfølgelig masser af græs at tage af rundt om!
    Flotte hostablomster! Alletiders at sneglene ikke er så aktive mere!
    Og Louise og Therese er super - Familien Bugnet har slået navnet fast!
    Sjovt at vi ikke ser noget fra generationerne efter -Morden familien feks:)

    Ha en dejlig dag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja der er rimeligt med plads i dråbebedet. Syrenen er nu ikke i midten, men i den ene ende. Ja der er heldigvis mere græs at tage af.
      Ja sneglene er ikke så aktive mere, men der er mange andre steder i byen.
      Bugnét roserne er flotte og holdbare. Morden kendte jeg ikke noget til, det ser ud til at være fine roser.
      Tak i lige måde

      Slet
  3. Hej Lisbeth!
    Fantastiska rosor, och fina bilder. En härlig överraskning att hitta en så fin ros. Ser nästan ut som en Pion, mycket vacker.
    Ha det fint!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Maribel
      Tak skal du have, ja det var en skøn overraskelse.
      I lige måde

      Slet
  4. Takk for morgenrunden i hagen i vakkert lys !
    Det må være fint å fortsatt kunne nyte rosene, (og jeg vet jo egentlig at det alltid finnes en plass til nyankommere)
    Hos oss er åkersneglene det verste akkurat nå, forsatt noen brunsnegler, så nå skal jeg ut å gifte langs tomtegrensene.
    Ha en fin dag begge to :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej med jer
      Selv tak - ja det var et vakkert lys.
      Ja rigtig skønt at kunne nyde roserne og der er altid plads til en til, tror jeg :)
      Vi er også begyndt at bruge sneglegift, det har hjulpet meget her, vi må passe på, ellers er der endnu flere næste år.
      Tak i lige måde :)

      Slet
  5. Dejligt med overraskelser i 'buskene'. Jeg har på en rundvisning i haven opdaget mange knopper i min nye Lindera obtusiloba, som jeg ikke anede blomstrer før blade.
    Er din nyopdagede rose kun med hvide blomster? Jeg har fået en stikling af en, der hedder det samme, og den har både hvide og bolsjer-stribede røde blomster på samme busk. Den dufter vidunderligt.
    Vi er lidt tamme fra en fantastisk aften i Frederikshavn, men heldigvis kom vi hjem før tågen.
    Vi skal have lavet nyt bed i græsplænen, så Per har mindre at slå, men jeg er lidt tom for ideer lige nu. Måske kommer kreativiteten igen efter okt.travlheden. Ellers må jeg låne Ida ;o)
    Hilsen
    Anne Marie...... nu skinner solen!!!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne Marie
      Ja det er skønt med overraskelser i buskene. Jeg måtte lige google din, for den kendte jeg ikke.
      Nej den er vist en sport af Mary Rose, derfor er der fine lyserøde kronblade i mellem de hvide, det ses mest på knopperne, det var der også på min.
      Jeg kan godt forstå, at I er tamme, det er også en lang køretur, godt I nåede det før tågen kom.
      Spændende med nyt bed du har da nok masser af planter, du kan sætte der, ellers kan jeg anbefale rhodoer :) jeg kan også nu, så du behøver ikke låne Ida :)
      Det er ikke meget, solen har skinnet her endnu, men måske kommer det.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  6. Kære Lisbeth Først tusinde tak for Kongelyset der ankom idag! Ih hvor er jeg glad for den, jeg glæder rigtig meget til at se den i blomst. Den var så fin hos dig.
    Det bliver et fint dråbebed, det bedste er bare, at have et bed med bar jord, så er der perfekt undskyldning for at købe mere.Det lyder rimeligt sluppet at kunne få fixet det omtalte havearbejde for et par livretter. Slå til med det samme Lisbeth :-).
    Det er dejligt at opdage roser i skjul, skønt at få en sådan klase ind til at pynte.
    Den der solhat er det Cherry brandy? Ligner nemlig den jeg har, som skal bo sammen med dit kongelys.
    Fortsat god aften. Kh Tina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Tina. Låner lige Lisbeths blog.Kommer med en lille opdatering på min blog ang. plantemarkedet i Lyngby på søndag.
      Hvis du skriver din email kan vi udveksle tlf. nr.
      God aften Knus Jette

      Slet
  7. Hej Lisbeth.Dejlige oversigtsbilleder du viser med skønt lys.
    Og et bed hvor der er plads til flere planter?
    Flot hosta blomst du stadig har.................jeg har klippet alle mine af for længst.
    Vi har fået 20 mm regn Inat................det må være godt for mine rhodoer.
    Smukt billede fra i søndags God aften Knus jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Tak skal du have, ja det er ikke så dårligt med et bed med plads til mere.
      Jeg har stadig hostaer i blomst, så jeg venter med at klippe af til de er afblomstret.
      20 mm det var da meget, her har det ikke regnet siden i forgårs aftes. Ja det er helt sikkert godt for dine rhodoer.
      Tak skal du have
      God aften til dig
      Knus Lisbeth

      Slet
  8. Kære Lisbeth
    Det er så endnu en fordel ved at have en stor have, at man sådan kan gå og finde rosenskatte i buskadset :) Dejlige morgenstemningsbilleder fra haven - mon I også havde tæt tåge i morges? Jeg har også fået min plantet Cherry Brandy, og du har ret i, at den ser noget klejn ud. Ærgerligt, at den ikke kan overleve vinteren, for der er jo nok ikke så længe til den første nattefrost - synes, det er underligt, at det allerede er efterårsjævndøgn - tiden løber lige rigelig hurtigt. R Songbird overrasker mig - troede ikke, rhodoer blomstrede om efteråret. Skønne roser - her er Buff Beauty også på vej, og Bugnet søstrene skuffer bestemt heller ikke :)
    Fortsat god aften!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Ja men det var nu ikke i buskadset men i et bed, den havde bare lænet sig over i busken, fordi grenen var blevet for tung. Nej vi havde ikke tåge i morges - kun gråt i gråt og ikke meget sol i løbet af dagen, men lidt fra kl. 14. Ja den Cherry Brandy, hvis det var den, der var jo ingen skilt, men den var for dyr i forhold til størrelsen. Ja det er ikke meget glæde, vi får for de 25 kr. Sidste år fik jeg meget mere for pengene, men det var også hos nogle private. Jeg synes lige, det var den første, nu er det d. 23 ja tiden går hurtigt. Der er ofte nogen af de små rhodoer som blomstrer lidt om efteråret. Nej Bugnét søstrene skuffer ikke, de er fine.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  9. Hej Lisbeth
    Heldigvis for os at du ikke kan lade være med at tage billeder af planter, folk & fæ, dyr, vind og vejr. Det er jo så dejlig opmuntrende at se det hele igennem din linse :-) Ja men dog har du stadig så meget plads i dråbebedet ja det må der da gøres noget ved. Mon ikke du har gjort dig overvejelser om det sammen med det Bent skal igang med og ja livretter må der til :-)
    Det er da heldigt at de Cosmos du har fået er lidt forskellige.
    Bugnét søstrene er rigtig fine her er der stadig lidt knopper i Louise
    Her gik det faktisk hen og blev en ret fin dag med nogen sol 18,5 grader og forholdsvis rolige vindforhold håber at det har været det samme hos dig.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja jeg er glad for trofaste følgere og viser gerne, hvad jeg får øje på på min vej. Jeg kan da ikke have sådan et tomt bed stående. Det er nu af en helt anden grund, der skal serveres livretter, jeg har ikke planter til bedet endnu, men det varer ikke.
      Ja jeg er glad for at Cosmos har forskellig farve og håber, at de selvsår sig hos mig.
      Louise Bugnét er især standhaftig hos mig, Therese er ikke glad for sin nye plads.
      Ja nogen sol efter kl. 14, men ikke hele tiden, heldigvis ikke så meget vind sidst på eftermiddagen.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  10. Dejlige billeder som altid.
    Bliver der flyttet rundt på noget ser haven jo forskellig ud fra år til år. Fin hvis man får besøg af nogen der har besøgt haven tidligere.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Aase
      Ja en have i stadig forandring, det er godt :)

      Slet