onsdag den 9. september 2015

Græsserne og hårdt arbejde

Ja i dag er der blevet knoklet igennem, men først lidt morgenbilleder.

Det var den smukkeste morgen med spindelvæv i det høje græs
 men i haven havde edderkopperne ikke haft travlt
der var en fin udsigt i går morges, men vi havde ikke tid til at nyde
 Alle græsserne i højbedet ved staudebedet fik jeg gravet op, regnen har været en god hjælper, ellers havde jeg ikke klaret det selv.
 men dele dem kunne jeg ikke selv, så Bent måtte hjælpe med bajonetsaven
Der blev et kæmpehul efter græsserne. Nu er der rigtig mange græsser, som jeg har sat til salg, jeg håber, at der er nogen, som vil købe dem. Det må være en god forretning at sælge græsser, jeg fik store klumper ud af disse. De ville have kostet over 100 kr. i en planteskole.
Det var hårdt arbejde, men dejligt at få det gjort. Jeg delte også den lyseblå iris, der var 32 knolde, her kan jeg også sælge lidt, håber jeg.
Tilbage er der stadig alle græsserne i pavillionbedet.
 Sådan et modlysbillede er ikke til at stå for
 Endnu en daglilje er sprunget ud
 men se nu her, hvad er det for en larve? Sådan en har jeg ikke set før.
 rødbirken i sollyset, også den er købt hos Solhøj Planter, et noget anderledes træ, som mange bemærker.
 Gul Buddleja

Syrisk rose er stærkt på retur efter regnen
Roser derimod er på vej i blomst
 Alfred Colomb er en flot og genkendelig rose
 Munstead Wood morgen
 og aften
 Pierre Oger
Reine de Violett
 Crocus Rose er i gang igen, det er en meget smuk rose
 men Lady Emma Hamilton er nu også fin
 Den blomstrer endnu og har blomstret uafbrudt
The lark Ascending er i gang med 2. blomstring
Da jeg i sidste uge besøgte Solveigs have tog jeg et billede af hendes flotte regnmåler, den må jeg lige vise jer. Den er købt her, så vidt jeg ved Marmeladegården Østervej 10 Kolby 
Tlf:  8659 0155
Aftensol er nu heller ikke tosset.
Mine medgartnere er klar til dagens dont. De hjalp ivrigt til med at grave græs op og dele iris :)
Fortsat god dag

35 kommentarer:

  1. Hold da op hvor er i flittige.
    Fint billede af jeres hjælper..

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Ja noget fik vi da lavet i går.
      Ja ikke.

      Slet
  2. Håber du har plantet et stykke af den græs, så vi kan finde ud af om det passer det med at man ikke må dele græsser om efteråret...det er i hvert fald det jeg har fået fortalt at man ikke må. Fin regnmåler men det hjælper jo nok ikke at jeg får sådan en for det vil nok stadig ikke regne her. Skulle lige grave en bid Floks op til en havegæst og hold da op hvor var der tørt...så jeg kan ikke rigtig komme i gang med at dele noget.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Rita
      Jeg har plantet noget af græsset igen, resten prøver jeg at sælge. Det bliver spændende. om det overlever, det håber jeg.
      Nej du får nok ikke mere regn selvom du har en fin regnmåler. Det er synd, I ikke får noget regn hos jer, så du kan komme i gang med at dele.

      Slet
  3. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  4. Hold da op hvor har I knoklet - alle fire ;-)
    Du ved vel ikke, hvor Solveig har regnmåler fra ? En lignende måtte nemlig meget gerne bo i min have - Den er bare så skøn <3

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sanne
      Nu har jeg ført købestedet på som tekst under regnmåleren, så kan du da ringe og spørge dem. Jeg synes også, at den er skøn

      Slet
  5. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  6. Rødbirken er rigtig delikat. Når der skal deles planter, er det tit godt at have en handyman ved hånden. Jeg synes også, regnmåleren er godt fundet på.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det kan vi godt blive enige om. Dele planter især græsser er en svær opgave, så godt Bent var handy.
      Ja den regnmåler er rigtig fin.

      Slet
  7. Kære Lisbeth
    Ja, du og Bent har sørme været flittige i dag.
    Fine morgenbilleder.
    Den gule Buddleja ser spændende ud, rigtig fin.
    Den regnmåler den synes jeg godt om, (du burde næsten have haft købsted med).
    Alle roserne er jo flotte. Og nogle søde hunde.
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Ja vi fik noget fra hånden.
      Tak skal du have.
      Ja den gule buddleja er rigtig fin og anderledes.
      Nu er købstedet for regnmåleren sat ind under billedet.
      Tak ja og hundene er bare søde :)
      Hilsen Jessie

      Slet
  8. Så flott regnmåler! Ja, du har god hjelp i hagen :)
    Crocus rose står på min ønskeliste, den er nydelig!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja jeg har god hjælp i haven.
      Crocus Rose er en rigtig fin rose, men ikke med så meget duft.
      Klem

      Slet
  9. Hej Lisbeth
    Nej sol det er ikke så tosset og skønt at den endeligt gør os selskab både morgen og aften. Her har den skinnet flot fra solopgang. Det lyder som hårdt arbejde I har haft gang i men mon ikke anstrengelserne giver lidt kontanter i kassen :-) Det er godt nok en ordentlig fætter den larve. Intet bud fra mig men mon ikke det er en sommerfugle/sværmer af en art.
    Rødbirken er flot og i sollyset et den meget meget smuk :-) Jeg var lige ved at tro at det var dig der havde fået ny regnmåler for der har jo sneget sig noget jern ind hos dig i løbet af året. Den er nu ret flot :-)
    De små gartnermedhjælpere må da være trætte efter alt det grave og dele arbejde. Mon de har fortjent en belønning :-)
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det er herligt med solen, den bliver nydt i den grad, men det er kølige morgener, kun 7.9 i morges. Jo lidt kontanter i kassen har jeg da fået, men det er nu ikke fra græsserne, men der var også andet.
      Vi må se, om nogen kender den larve.
      Ja rødbirken er smuk, den er vi glade for. Ja det kunne da også være mig med den regnmåler, men jeg ville nok være for nærig, tænker jeg :) Men flot er den.
      Ja gartnermedhjælperne sover sødt i deres kurve, de sørger selv for at gøre opmærksom på, når de har fortjent en belønning.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  10. Det er god motion man får i haven :) Jeg har ikke hørt det med, at man ikke må dele græsser i efteråret. Det skal lige Googles, for jeg har tilsvarende planer.
    Men august er jo ellers et godt tidspunkt at plante græsser på...

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det er det bestemt, og den form for motion, jeg bedst kan lide :) Mon ikke det er gammel overtro, jeg har forsøgt at google, men fandt ikke rigtig noget, måske har du fundet noget?

      Slet
  11. Hej Lisbeth. Hvor er I flittige, og hvor fik du mange nye gode planter. Jeg håber, det lykkes dig at sælge dem:) Jeg har fri på fredag og har sat hele den dag og weekenden af til havearbejde. Det glæder jeg mig rigtig meget til. I denne uge har jeg mest nydt det gode vejr og samlet frø ind, men på fredag skal ærmerne smøges op!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Ja det er med at benytte sig af det gode vejr. Jeg har solgt en del planteri dag, men ikke så mange græsser. Der skal være tid til både at nyde og arbejde, når du når weekenden, jeg kan godt forstå, du glæder dig. God arbejdslyst.

      Slet
  12. Hej Lisbeth

    Den med ikke at dele græs i eftersommeren har jeg godt hørt en gartner sige, han fortalte også hvornår man kun måtte beskære frugttræer.
    De græstotter jeg luger ud af bedene overlever da altid,med mindre rødderne for frost, at det hele tørrer ud, eller hvad med at kompostere det hele? - :)
    Nå, Munstead er da godt nok ved at få sin farve overalt!
    Og flot flot larve .- det ligner en Cossus cossus;)

    Ha en dejlig aften!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Det bliver spændende, om det passer med græsserne, jeg håber godt nok, de klarer det, jeg har mange endnu, men alligevel. Kompostere dem, nej det tror jeg ikke lige, jeg har lyst til.
      Ja Munstead er blevet rigtig flot, desværre er der kun en knop tilbage, så jeg må glæde mig over, at blomsten holder længe.
      Jeg googlede selvfølgelig Cossus cossus, ja det ligner den, og der står, at den er sjælden, der kan man bare se, jeg har aldrig set den før hverken her eller andre steder.
      Tak i lige måde.

      Slet
  13. Godaften Lisbeth.Du har da godt nok været flittig......................godt at få del en del af alle de store planter.
    Min hibiscus er også ve at være færdig...............den kan set ikke lide regnen.
    Men skønne roser har du da stadig.Mine Alfred skal klippes hårdt ned..........de er blevet helt enorme.
    Har haft rigtig travlt efter jeg er kommet hjem fra mine rejser.
    Men skønt med det gode vejr.
    God aften knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Ja vi fik lidt fra hånden, det var rart at få delt de kæmpegræsser.
      Syrisk rose er så grim efter regn.
      Ja nu er roserne i gang, Alfred er en kæmpe, det havde jeg fortalt dig :) men du klipper bare, det er fint.
      Ja du har nok at se til, men vi nyder det gode vejr.
      God aften
      Knus Lisbeth

      Slet
  14. Hej Lisbeth!
    Fantastiska bilder, dina rosor ser så friska och fräscha ut. Munstead Wood, har en alldeles underbar färg. Gul Buddleja har jag inte sett förr. Den är mycket vacker.
    Ha det fint!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Maribel
      Tak skal du have, ja Munstead Wood har en fantastisk farve. Ja den gule Buddleja er fin og anderledes.
      I lige måde

      Slet
  15. Morgenstemningen viser på flotteste vis indgangen til de fantastisk skønne dage vi har i denne uge. Vovserne er bare de sødeste medgartnere. Og Bellis ser stolt ud efter dagens gravearbejde. Det var ellers nogle seje græsser, og heldigt Bent ville ofre en klinge på dem så de ku blive delt. Den gule buddeleja er flot; har den klaret nogle vintre? Regnmålerne er for skønne!
    Kh Rose

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Rose
      Ja det har været en herlig uge, her er det overskyet nu, så måske er det slut med det fine vejr i denne omgang. Ja hundene er rigtig søde og dygtige :) Græsserne er seje ja, og jeg har mange flere. Den gule buddleja fik jeg sidste efterår, den har klaret vinteren flot, den står stik syd. Ja regnmåleren er rigtig fin.
      Kh Lisbeth

      Slet
  16. Hej Lisbeth!
    Fantastiske morgenbilleder. Bemærker også den gule sommerfuglebusk,hvor er den flot.
    Nu du viser græsser, så fik jeg(også) et par græstotter af dig, i den rødlige ende, med det vil jeg sige at de har godt fat nu, og står i en krukke:-)
    God dag kram fra Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette
      Tak skal du have, ja den gule sommerfuglebusk er rigtig fin.
      Det var vist japansk blodgræs, du fik med hjem, godt det har taget fat.
      Kram Lisbeth

      Slet
  17. Hvor føler jeg mig heldig, at jeg fandt din blog!! Det er de smukkeste billeder af især roserne! Helt fantastisk.
    Her kan jeg surfe rundt længe, mistænker jeg :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Louise
      Der er i hvert fald meget at surfe efter. Jeg lægger mange roser ind, og du er velkommen til at se dig omkring. Skulle du komme til Samsø, er du også velkommen in the real garden :)

      Slet