onsdag den 16. september 2015

Oversigtsbilleder, roser og oprydning


kuglekastanien er så smuk nu, så vi tager lige et morgen og et aftenbillede.
I går fik vi ryddet op i vores nøddebuske. De var blevet alt for store, der var rigtig mange nødder i år, men desværre også mange orm, så der var ikke levnet en eneste nød til os.
Vi gik hårdt til værks, alle nødder blev klippet af og smidt i skraldespanden. Det var trist med så mange nødder, der går til spilde, jeg elsker de friske nødder. Heldigvis har jeg nøddebuske et andet sted i haven, her var stadig gode nødder uden orm.
Solen skinnede det meste af dagen, så jeg fik taget oversigtsbilleder til Gerda og andre Høneballehavenydere :)








Der kom dog også flere byger, så vi endte ud med 5 mm i går. Nu kan vi godt klare os et stykke tid, og det ville være dejligt med noget tørvejr, det er ikke nemt at lave noget, når det hele er så vådt.
 bronzefennikel og høstanemoner er fine partnere
min ældste sølvlys er endelig i gang med blomstringen

 Endnu en daglilje i blomst, Summerwine
 Eden Rose
 Julia Renæssance
 Morten Korch er i gang igen
mange er på vej
 Odyssey
 Pierre Oger
 St. Cecilia
William Morris endelig med en smuk blomst
 Händel i aftensolen
 Flora Danica
King´s Macc
Aftenen blev afsluttet med manér


I formiddags havde vi lidt solskin, det er gået over, nu er her meget gråt og blæsende, men dog tørvejr.
Fortsat god dag

30 kommentarer:

  1. Dejligt med oversigtsbilleder! Så er det næsten som at være der selv :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nana
      Ja det har du ret i, jeg håber, du en gang selv kan komme og opleve den :)

      Slet
  2. Kære Lisbeth
    Flot regnbue over Høneballehaven.
    Fine oversigtsbilleder, dejligt at klippet ned, det kan hurtigt blive alt for stort, så man ikke kan se, hvad der er hvad.
    Lagde mærke til stenen med rhodoen omkring og de andre rhodoer med de fine blade.
    Og selvfølgelig roserne.
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Tak skal du have, ja det så rigtig godt ud i aftes i modsætning til i aften, hvor det er gråt og blæsende.
      Ja en gang i mellem er man nødt til at beskære, nøddebuske gror meget.
      Ja det er rigtig, stenen kan ses på det ene billede, og selvfølgelig så du rhodoerne, det er jo det, vi ser :)
      Roserne ser man også ja.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  3. Hvor må det være dejligt at gå rundt i din have. Regnvejr eller ej.- Godt, at du har flere nøddebuske. Lidt spiseligt skal der være i en have. Også selvom man bor på en grøntsagsø ;-)
    /Birgitte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Ja det er rigtig dejligt at gå rundt i min have, hvis du får lyst til en tur, er du velkommen. Nødderne vil jeg ikke undvære, men det er selvfølgelig også meget godt at bo på en grønsagsø :)

      Slet
  4. For en gang skyld har jeg fået mere regn end dig. 25 dejlige mm har jeg tømt af i dag...det var fra i går og i nat. Ja det er jo midt på dagen inden man kan komme i nærheden af noget i haven når det er så vådt. Gemalen nåede da at få slået græs her sidst på eftermiddagen men nu drypper det vist igen.
    God aften til dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Rita
      Det glæder mig, at du har fået mere regn end mig. Jeg har efterhånden ikke styr på mere, hvor meget vi har fået, men jorden er rimelig våd, og du har ret, det er næsten ikke til at komme til at lave noget, når det er så vådt. Godt gemalen nåede at få slået græs inden næste byge, det gjorde min i går.
      Tak i lige måde

      Slet
  5. Takk for flotte oversiktsbilder !
    Får virkelig lyst til å ta en tur til Samsø og se hagen din:-) Kombinert med en liten ferietur.
    Eirin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Eirin
      Selv tak.
      I skal være så velkomne både på Samsø og i min have næste gang i tager på ferie i Dk.

      Slet
  6. Hej Lisbeth, ja det kunne være skønt med lidt mildt vejr uden regn. Hvor er det ærgeligt med nødderne, godt du har dem andre steder. Dine roser ser åh så dejlige ud. Mine bryder sig let ikke om regnen.
    Kh Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Ja men mon ikke vi får det fra weekenden og et par dage frem. Ja det er meget ærgerligt med nødderne, det er de fleste, der nogen sinde har været på dem, men nogle af dem var undermålere, fordi der var så mange. Jeg er glad for, jeg har nogen fine et andet sted i haven.
      Jeg har så mange roser, at jeg kan lade være med at tage billeder af dem, der ikke bryder sig om regnen :)
      Kh Lisbeth

      Slet
  7. Denne kommentar er fjernet af en blogadministrator.

    SvarSlet
  8. Hej Lisbeth

    Det ser da egentlig ganske godt ud - især når man tænker på hvordan vejret har været!
    Her har haglen sat sine spor!
    Interessant at se hvilke roser der klarer sig!
    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Tak - ja det synes jeg også, vi har heldigvis ikke haft hagl.
      Ja jeg tror de fleste klarer sig, men de har bare ben, og nogen er først ved at sætte nye skud nu.
      Tak i lige måde

      Slet
  9. Hej Lisbeth
    Ja det kan være godt at få ryddet lidt op i krattet. Beskæringen af nøddebuskene ser godt ud. Åh det er mange år siden at jeg har fået friske nødder. I mit barndoms hjem havde vi nok et nødde hegn på omkring 30 meter. Det var guf for friske nødder er bare mums :-)
    Hvor har du bare fanget mange smukke kig rundt i haven og det er jo lidt sjovt jeg ved hvor du sådan nogenlunde har stået og taget dem. Det gir jo lige lidt ekstra til billederne :-)
    Din Morten Korch ser bedre ud end min. Syntes også at min er blevet noget bar i bunden det syntes jeg nu også at flere af de andre er men det er vel årstiden for jeg syntes nu ikke at de har så meget stråleplet og rust er det kun min New Dawn der er ramt af.
    Flot regnbue. Her har vi ikke fået regn idag selv om det var lovet. Det må nu også godt holde tørt de næste dage for jeg trænger til at få fjernet noget ukrudt i weekenden. Satser på søndag :-)
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Det var ved at være lidt mørkt i regnvandsbedet, og når nødderne alligevel var dårlige, så kunne jeg lige så godt gribe til saven. Jeg er også vild med friske nødder, det er nemlig mums :)
      Ja når du kan se, hvor jeg har stået og taget billedet, så har du været her flere gange, men I må gerne komme igen næste år :)
      De første år er 2. gangs blomstringen ikke altid så fin, slet ikke efter sådan en sommer.
      Vi har kun fået lidt småbyger i dag. Lad os håbe, du får mulighed for at få fjernet noget ukrudt i weekenden. Er det det du vil gøre søndag eller??? :)
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
    2. Ja jeg regner med at søndag blir den dag med finest vejr. Ihvertfald som det ser ud på prognoserne nu. Lørdag skal jeg til komsammen med de gamle gartner piger og Mogens skal på arbejde så hænger rengøringen nok på mig og så er lørdagen jo hurtigt gået.
      Lyder godt at vi godt må komme igen :-)

      Slet
    3. Ja det ser ud til at blive godt søndag, men jeg skal ikke ordne ukrudt, men derimod til plantemarked i Århus.
      Ja I må nærmest ikke blive fri :)

      Slet
  10. Din have er så smuk, og dejlig med oversigts billeder. Jeg trykkede dem op i stort så ser man det hele meget tydeligere, det håber jeg andre læser også gør en gang imellem, for det giver et helt andet indtryk af haven. Vildt at du har så mange roser endnu, der er ved at være langt mellem mine nu, og dem der blomstre ser ikke godt ud efter alt der regn vi har fået.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Jeanett
      Jeg håber også, at folk trykker dem store, det får man mest ud af. Jeg har næsten kun remonterende roser, så de skulle gerne være fine nu, hvis ikke regnen har ødelagt dem, mange af mine har heldigvis klaret det fint.

      Slet
  11. Kære Lisbeth
    Oprydningen i nøddetræerne ser rigtig fint ud. Jeg får helt ondt af dig at du må smide de friske nødder ud, for jeg ved jo, at du elsker nøddeør - godt, at der er et depot andetsteds i haven :) Jeg kan også godt lide nødder, men blev desværre allergisk over for dem for et par år siden, så vores hasselnødder bliver ikke gnasket af mig. Jeg nyder dine oversigtsbilleder meget, for også jeg ved jo, hvor vi er i haven, og så er det jo en ekstra bonus at se haven på en årstid, hvor jeg ikke har været der. Græsset lyser næsten lige nu pga. den megen regn. Ikke at jeg ønsker mere af slagsen lige nu - vi har fået rigeligt og skal vist igennem en rigtig træls dag i morgen, men så skulle solen også komme igen :) Til gengæld får vi så ingen regnbuer, så godt, at du forkæler os i dag :)
    Fortsat god aften!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Tak - ja det var tiltrængt. Jeg var klar over, at det ville gå sådan med nødderne, men træls var det nu alligevel. Jeg er også glad for, at jeg har nogen et andet sted i haven. Godt jeg ikke er allergisk, det ville jeg være ked af. Ja også du kender haven godt nu, dejligt at vide, at I nyder mine oversigtsbilleder. Nej regn kan vi godt klare os uden et langt stykke tid, lad os håbe, at vi slipper efter i morgen, men de lover allerede igen om en uge :( Ja så må I nyde mine regnbuer :)
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  12. Hej Lisbeth!
    Skønne oversigtsbilleder, og dejligt at se bænken:-) flot regnbue! Også må jeg lige have opklaret noget, for ser du kalder din grønne fennikel en bronzefennikel? for har købt den grønne sidste år, og en bronzefarvet i år, og sidder og smiler ved om det bare er et salgstrick, om de bare bliver grønne?
    Kram fra Anette:-)
    PS i forhold til det du sagde i går, skal jeg nok fortælle hvordan reklamen virkede. Og tak det vil jeg huske:-)) du må også sige hvis der er noget jeg kan gøre for dig....

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette
      Tak skal du have, ja bænken er et hit der i solen. Regnbuen måtte også med, det er ikke hver dag, man ser sådan en.
      Bronzefennikel er kun bronzefarvet i udspring, senere bliver den grøn, så din er sikkert god nok.
      Det er fint :)
      Kram Lisbeth

      Slet
    2. Tak for svar med bronzefennikel, så forstår jeg bedre:-) det er næsten "lov" at regnbuer skal med:-)

      Slet
  13. Flotte oversiktsbilder fra hagen din! Rosene dine ser veldig flotte ut selv etter å ha fått regn på seg. Her råtner de bort dessverre nå, for de har fått over 100 mm med regn på tre dager :(

    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Marit
      Ja jeg er heldig med mine roser, jeg kan godt forstå, at dine har det skidt med alt det regn, I får. Det er noget af en udfordring at dyrke have hos jer. Føler med dig.
      Klem

      Slet
  14. Hej Lisbeth! Fina bilder från trädgården, ibland är det svårt med språket. Trodde först att ormen åt dina nötter, men så var det inte.
    Jag såg också regnbågen en kväll, men fick inte lika fina bilder.
    Ha det fint!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Maribel
      Tak skal du have. Jo du har forstået det rigtig, der er små hvide larver i alle mine nødder, det er fælt at knække en nød og så ligger der en orm indeni.
      Det er flot med regnbuebilleder.
      Tak i lige måde.

      Slet