lørdag den 26. september 2015

Haven lidt fra oven

I anledning af, at solen for en gang skyld viste sig tidligt i går morges, kommer der her et par morgenbilleder. Det blev en dejlig dag, omend med et par byger sidst på eftermiddagen.

Jeg har ventet på, at roserne skulle komme i blomst igen, så jeg kunne tage billeder af dem fra 1. salen. Jeg tog billeder fra flere vinduer, her kommer de:




 Den gamle del af haven med det flotte blommetræ
 Stenbedet med den bornholmske røn i baggrunden
 Nordbedet
 de fine nye låger og roserne, der er plantet op af brændeskuret og af lågen
Portalen med kaprifolien
Rosenbedene blev også grundigt fotograferet fra jordhøjde





 Rosenpælen i det gyldne bed, som I kan se, har jeg været lidt for ivrig i min beskæring efter første blomstring, så pælen er blevet for synlig. Det retter sig forhåbentlig næste år.
 Crocus Rose er smuk og dejlig, jeg har den i to bede. Jeg bemærker den hver gang jeg går forbi, der er altid mindst en smuk rose, der fanger øjet.
 Lady of Shalott er godt i gang med blomstring nu.
 Her er den så igen smukke Audrey Wilcox
 og den yndige Odyssey
 Queen of Sweden
knopper i mosrosen Salét, gad vide om de kommer i blomst uden problemer. De kan ikke lide regnen.
The generous gardener

 Kirengeshoma Palmata er desværre ikke særlig køn hos mig, men den blomstrer da.
Til slut et kig ind i haven.
her i morgenbelysning
Dejlig lørdag til jer, til en forandring tager jeg på tur :)

20 kommentarer:

  1. Godmorgen Lisbeth

    Ser lige at jeg har fået post - tak for det!
    Flotte oversigtsbilleder - dejligt med en sådan udsigt!
    I solen ser roserne rigtig godt ud - jeg bemærker da ikke meget sygt løv, har du været vildt flittig?
    Odyssey og Lady of Shalott må være dagens favoritter:)

    Ha en dejlig tur idag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Nå du har fået frøene - selv tak.
      Ja da et er en fin udsigt.
      Nej der er stadig sygt løv, det er svært at undgå.
      Ja de er fine.
      Tak for det.

      Slet
  2. Hej Lisbeth,
    God tur. Jeg glæder over en lørdag hjemme og skal i haven. Desuden skal jeg læse men nyder lige en ekstra kop kaffe.
    Hvor er det fint at se din have fra oven. Nu hvor jeg aldrig har set den live for jeg rigtig indtryk af alle de "rum" der er i haven. Dine roser er meget fine. Jeg vil tage lidt billeder i denne weekend, men der er så meget at gøre at det nok først bliver søndag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Tak skal du have. Dejligt at du kan være i haven i dag, det glæder jeg mig til i morgen.
      Ja her kan man bedre se rummene i haven sådan lidt fra oven. Så må vi se hvad du har at byde på i morgen.

      Slet
  3. Dejligt med nogle oversigtsbilleder. Tak for dem! Du må have en god lørdagstur! - Skal du ud at købe planter?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nana
      Ja det er godt med oversigtsbilleder en gang imellem.
      Tak for det, ja det var lige hvad jeg skulle.

      Slet
  4. Veldig kjekt å se oversiktsbilder! Jeg kjenner at jeg burde lage en oversiktsplan for hagen min, jeg har god plass til flere bed, og her fikk jeg mange gode ideer! Ha en fin lørdag! Hilsen Anne-Kristin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne-Kristin
      Godt hvis du har fået gode idéer her hos mig, så du kan få lavet flere bede.
      God lørdag aften
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  5. Hej Lisbeth!
    Så fina morgonbilder, och trevligt att få se vyer över din trädgård. Rosorna blommar fint, så många fina.
    Ha en fin dag!

    SvarSlet
  6. Flotte morgenbilder! Rosene dine ser alltid så flotte ut. Odyssey er som alltid min favoritt :)

    Klem, Marit

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Tak skal du have, ja Odyssey er jo fin :)
      Klem Lisbeth

      Slet
  7. Flot genblomstring i dine roser! Min crocus rose er også helt dækket i disse dage. jeg når desværre ikke at 'fange' dig på din plante-tur, weekender har det jo med at blive fyldt op.med alle de praktiske ting man ikke når i løbet af arbejdsugen. Ville ellers have været hyggeligt at træffe dig 'ude i den virkelige verden ' hilsner

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Horta
      Jeg kiggede ellers langt efter dig, men der var ingen, der ville kendes ved mig :) Måske lykkes det en anden gang.

      Slet
  8. Hej Lisbeth. Super billeder fra foroven. Jeg kan altså så godt lide, at I har jeres græsplæne mellem alle bedene. Den grønne farve er så flot og passer med alle blomsternes farver. Det var en god idé at tage billeder fra hele rosenbedene. Man kan godt se, at der nu er mange blomster i dem.!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Tak skal du have, ja det er vist meget godt med græs i mellem bedene, der skal ikke tages meget mere af. Ja en del blomster er der i roserne nu.

      Slet
  9. Hej Lisbeth
    Haven set fra oven er et sikkert hit ihvertfald hos mig. Det må også være stort for dig at gå ovenpå og stå der og vide at den smukke usigt er dit og så gå ned og gå rundt om bede og følge stierne rundt og så betragte det hele tæt på :-) Så som den smukke Crocus rose.
    Det er altså mærkeligt at månestrålerne ikke rigtig vil men for første gang er min rigtig fin i år. Gad vide om det er fordi at der jo er blevet sat en rosenbue op ved siden af og plantet en rose som jo har fået gødning og vand efter alle kunstens regler. Bare en tanke da den ellers har set ud som din alle de øvrige år på trods af at den er blevet flytte flere gange for at se om det var placeringen det var galt med.
    Vejret har jo været ret fint idag og det er blevet nydt. I eftermiddags var vi igen en tur hos svigermor og rundt i hegnene hvor hun bor er der hyld så der blev plukket bær med hjem. Hyldebærsuppe på en kold vinterdag er ikke så ringe endda :-)
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det er et dejligt syn af haven set ovenfra, jeg nyder den både ovenpå og nedenunder.
      Det kan da være, at du har en pointe der, for jeg gøder sjælent mine stauder, måske skulle jeg prøve det, tak for idéen.
      Ja det har været dejligt vejr i dag - også til at plukke hyldebær i, så I kan få suppe til vinter :) Håber det går bedre med svigermor i dag.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  10. Dejlige billeder set fra en lidt anden vinkel..

    SvarSlet