torsdag den 17. september 2015

Mere oprydning og flere roser


så er det alvor, de allersidste dagliljer for i år, de har gjort det godt.
Bent kom på en kedelig opgave i går.
Tre træer blev fældet og gravet op.
De havde alle gummiflåd, der smitter prunustræer. Dem har vi en del af i haven, jeg ville være ked af, hvis det smittede min store fine blodblomme. Så de blev skåret ned og Bent knoklede med at grave roden op. Det lykkedes heldigvis. To prunus med flot stamme, som var flot at tage billeder af i modlys, og et moreltræ var blevet smittet, først i år har det båret frugt, fuglene tog dem. Du kan læse mere om sygdommen her. Det startede med en glansbladet hæg, som pludselig døde. Jeg må trøste mig med, at så er der plads til noget nyt. Jeg tror nu, at der i stedet bliver flyttet noget andet, der allerede er i haven, hen hvor de har stået.
 Indianermynte/anisisop fra Linda B. blev plantet her, hvor der før var en masse irisknolde og de store græsser.
 flotte er de
 synes jeg.
Denne her er i familie med dem, den står i staudebedet.
Ved siden af står denne fine Lythrum Virgatum Dropmore Purple, som jeg købte sidste år her.
 I rosenbedet blomstrer den linaria, som jeg kalder min Høneballelinaria, den er et kryds
mellem Apricot Beauty og Canon went
magnoliaens blomst står fint sammen med cypressens gule løv
jernurten er utrolig flot, når der står mange i flok
endelig er der rigtig gang i chokoladeblomsten
Hvilke roser har klaret det, ja men det har de vel mere eller mindre alle, de fleste står med fine knopper, men venter bare på sol og varme. Nogen er først begyndt at sende nye skud ud nu, måske kommer der ikke blomster i dem mere i år. Nogen er kede af regnen, men det er ikke så mange. Ikke fordi vi ikke har fået regn, vi har fået en hel del den sidste uges tid.
Gertrud Jekyll mangler i hvert fald ikke blomster eller knopper (der er tre buske samlet, noget jeg ellers sjældent gør, men der var tilbud:)
 Rose de Rescht har blomstret længe og har stadig knopper
 Mary Rose har også været med en tid og har stadig knopper
 Odyssey er klar med knopper i alle tre buske, men hvor har den bare ben
 Reine de Violett har nye knopper på vej
flere af roserne fra rosertilhaven.dk står med flotte blomster, jeg er ked af, at jeg ingen navne har på dem.
De gyldne er helt klart dem, der er flest af, her kommer nogen af dem:
 Charles Austin er lige begyndt igen, lange bare ben og nogle grene uden blomster eller blade, mens andre heldigvis har knopper på vej.
 Grace starter nu med remonteringen
 Jude the obscure nikker med hovedet, men flere knopper er på vej
 Lady of Shalott er lige startet med ny blomstring. Dette er en lille busk, jeg købte hos Jas, sidst jeg var der, den klarede også at remontere. Den jeg havde i forvejen er også på vej igen.
Molineux har blomstret nogen dage, der er stadig flere knopper.
 Daphne Retusa har nu fået røde bær
Den store fyrrebusk som alle lægger mærke til er blevet pyntet med røde blade fra rødbirken.
 Solhatten Supreme Cantaloupe, smuk farve
Jeg måtte klippe en gren af granen bagved sølvlys, som I kan se, er den blevet skæv, fordi grenen har generet den.
Til slut udsigten fra stenbedet. Husk at trykke på billedet, så I rigtig kan nyde udsigten.
Fortsat god dag.

21 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth

    "Bare ben" skriver du om roserne. Er det hvis de enkelte rosengrene mister de nederste blade?
    Det synes jeg ikke rigtig mine har gjort, altså mistet blade - er det noget de gør når de ikke trives eller er det et sygdomstegn?
    Det er da ellers en flot magnolia blomst, og på dette usædvanlige tidspunkt!

    En fin lille bonus!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det er når der er stråleplet og rust i bladene. Det er der meget af her. Et sørgeligt syn - jeg fjerner blade hele tiden og prøver at abstrahere for de bare ben og fokusere på roserne :)
      Det hjælper lidt at sprøjte mod svamp, men det har jeg ikke gjort de sidste år, for jeg synes ikke det hjælper om efteråret. Om sommeren hjælper det meget.
      Ja det er utroligt med den magnolia, der var 4 blomster i, de andre blev ødelagt i blæsten.
      Ja det var bestemt en fin lille bonus.
      Tak i lige måde.

      Slet
  2. Du har så mange flotte roser, men jeg blir aldri lei Oddysey. Den solhatten du viser er utrolig flott! Den har jeg aldri sett før.
    Den kom rett på ønskelisten!

    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja der er mange flotte roser på vej også nu, så må vi se om de når at springe ud. Odyssey skal nok nå det :)
      Det er en smuk solhat, jeg håber, den klarer vinteren.
      Klem

      Slet
  3. Hej Lisbeth.Hvor er det ærgerligt med dine træer....................men sådan noget sker desværre indimellem.
    Godt du har så meget andet du kan nyde i din have.Bla. andet alle dine smukke roser.......................dem nyder jeg også meget.
    Min sølvlys har kun en blomst i år.
    Har også lige et spørgsmål ang. en af mine rhodoer der er meget ranglet...............................sker der noget ved at jeg klipper den nu ?
    Og skal jeg klippe den helt nede hvor grenene starter.
    God aften på Samsø knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Ja det er rigtig ærgerligt, men ja sådan noget sker i vores haver, det må vi tage med.
      Ja jeg har heldigvis meget andet at nyde, det ene af træerne stod et skidt sted, jeg nyder faktisk, at det er væk.
      Håber der kommer flere blomster i din sølvlys næste år.
      Du må ikke klippe din rhodo nu, den risikerer at begynde at skyde igen her til vinter, det går ikke. Du kan klippe til marts eller april. Hvis der er blomsterknopper, kan du også vente til de er afblomstret og så klippe, så skyder de fint igen.
      Du skal til den tid klippe et stykke nede på grenen, så bryder de sovende skud, der er nedenfor.
      God aften til dig
      Knus Lisbeth

      Slet
  4. Kære Lisbeth
    Nej, hvor ærgerligt med de tre træer, der måtte lade livet! Jeg forstår dog godt din beslutning om at lade dem fælde, for ville det være træls, hvis de fik smittet den store blodblomme. Tak for link til side om sygdommen - det gjorde mig noget klogere på, hvilket træ vi skal vælge til haven, for lige nu står valget mellem et Victoria blommetræ og en sødkirsebær, og begge er slemme til at få sygdommen, kan jeg se, hvilket bør få os til at overveje alternativer. Ja, jeg er også glad for den blå anisisop, som jo dufter dejligt af lakrids :) MIn Høneballelinaria begyndte som en lille stikling, men har nu bredt sig til flere bede. Det må den gerne, for den er noget helt særligt :) Dine roser er så smukke! Mange af mine har også grimme ben, men det tager jeg med, så længe de har så smukke ansigter ;) Mine tre Minerva roser har slet ingen blade, så de får en hård nedklipning til foråret - det ser rædsomt ud lige nu. Herligt med den pyntesyge fyrrebusk - de røde drys klæder den :) Jeg har nydt den dejlige udsigt på sidste billede - sikke et syn.
    Fortsat god aften!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Ja det var træls med de tre træer, men bedst at få gjort, så håber jeg ikke, de har smittet nogle andre. Selv tak - ja det er nok klog at overveje alternativer.
      Jeg må huske at lugte til Anisisop, jeg havde glemt, at du skrev, den dufter af lakrids :)
      Godt du har fået flere Høneballelinariaer rundt omkring i bedene :) Det var et godt udtryk, at de har smukke ansigter, det vil jeg huske, for det har de heldigvis, selvom de har grimme ben. Mine Charles Austin er desværre også grimme, gad vide om det hjælper at klippe dem godt ned til foråret. Godt du har nydt udsigten og den pyntesyge fyrrebusk :)
      Tak i lige måde.
      Knus Lisbeth

      Slet
  5. Det er trist når der går sygdom i træer, det virker så drastisk at skulle fælde et træ. Skal jorden udskiftes inden der plantes træer på samme sted?
    Men det er hyggeligt med lidt omplantning nu - så kan du glæde dig til hvor fint det fungerer til næste sommer:-)
    Forsat god oprydning:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja det er rigtig trist med sygdom i træerne. Nej jorden skal ikke udskiftes, vi må simpelt hen lade være med at købe flere prunus, godt jeg har lidt moreller i forvejen, så håber jeg bare ikke, de bliver smittet.
      Ja heldigvis et godt tidspunkt at plante nu, så kan jeg nyde det næste sommer.
      Jo tak for det :)

      Slet
  6. Hej Lisbeth
    Ja det er rigtig ærgerligt med sygdomme i træerne og der er jo desværre ikke anden vej end at fælde dem. At fælde dem er en ting men ar skal have skubbende gravet op py ha Bent må være udmattet. Den er rigtig fin den blå Indianermynte og lakridsduft er ikke så ringe. Den orange har også duft i løvet men af hvad ved jeg ikke rigtig. Her gror høneballelinarien også godt og har blomstret hele sommeren ja og det gør den stadig. Som jeg skrev igår så har flere af mine roser er bare i bunden men ikke Odyssey den er nok en af dem der er flottest i løvet. Ja sådan kan det åbentbart være så forskelligt. Måske jeg bare er heldig lige hvad den angår :-)
    Fyrrebusken er bare så flot og hvis man som jeg har været forbi den ja så kan man ikke lade være med at stå og beundre den. Jeg beundrer også dine sølvlys for dem kan jeg ikke have jorden blir for tør.
    Idag har jeg været til bisættelse og det var også Carl der var bedemand denne gang. Han sang også " En Dejlig dag" denne gang og det er så smukt og man får gåsehud. Det var Mogens' lillebrors svigerfar der blev bisat så det er lidt hårdt for dem da de nu har mistet både farfar og morfar indenfor de sidste 4 måneder.
    Vejrmæssigt har det nu ikke været en dejlig dag. Endnu en træls blæsevejrsdag med en enkelt lidt kraftig byge hen under aften.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det er træls, det var hårdt for Bent at grave dem op, men har da fortsat arbejdet resten af dagen, så det slog ham ikke helt ud. Jeg må ud og snuse til indianermynternes løv i morgen :) Jeg bliver ikke forundret over, at din Odyssey står flot, det gjorde min også de første år. Jeg har også set på fb flere som har skrevet om en eller anden rose, der groede godt i deres have, som har det skidt i min have. Det er ikke til at vide, hvad det skyldes, men godt din er flot, jeg må nøjes med at glæde mig over det smukke ansigt, som Linda skriver :)
      Ja fyrrebusken er flot i virkeligheden. Hvis du vander godt, kan du så ikke have sølvlys, jeg ved godt, at den ikke tåler tørke. Jeg vander, når den begynder at hænge med løvet, så plejer det at gå.
      Trist med endnu en bisættelse i familien, Carl synger bare fantastisk, det er den eneste trøst ved en så trist begivenhed.
      Nej vejret har ikke været særligt rart, men der var lidt sol i morges, så jeg kunne tage billeder. Vi fik også en kraftig byge hen under aften, så ens vejr for en gang skyld.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  7. Kære Lisbeth.
    Det er da øv med sygdom i træerne og øv at der kun var en vej at fjerne dem. Men jeg synes at jeg kan forstå at du allerede er igang med at bruge den nyvundne plads.
    Jeg synes altså det er helt fantastisk at din have stadig blomstrer så flot. Det skaber så stor glæde her hos mig at se på dine billeder. Her ser de fleste blomstrer noget forkølet ud både pga vinden og regn, som jeg synes vi har fået en del af.
    Dine liljer er bare så flotte. Og jeg overvejer at få nogen herhjemme i haven. er der nogen liljer som er bedre til begynder eller er det lige meget? jeg har de ganske alm. liljer og de ser ud som om de trives men det kunne være fint med nogle af de mere anderledes end dem jeg har som primært er gul orange.
    Kh.
    Kirsten

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Kirsten
      Ja det er meget øv med sygdom i træerne, men jeg må jo videre, så du har ret, jeg har nye planer med pladsen :)
      Dejligt at du glæder dig over mine billeder. Vi har også fået meget regn og vind hos os, men det jeg viser, har klaret det fint, der er selvfølgelig også noget, som knap er så kønt.
      De første billeder er ikke liljer, men dagliljer, de er meget nemmere at have med at gøre, da det stauder. Her kommer ingen liljebiller og ødelægger dem. Jeg kan anbefale dig at kigge på http://staudestedet.dk/category/efteraarsoprydning-95/ der er billige dagliljer og meget andet godt. God fornøjelse :)
      Kh Lisbeth

      Slet
  8. Kære Lisbeth
    Du må sørme prøve om du kan overvintre din chokoladeblomst, den ser da fin ud nu.
    Din fyrrebusk er også fin med røde blade på.
    Sølvlys bliver vist høje, jeg så en i går hos min søster, hun havde flyttet den, så den stod uden noget omkring den, det virkede pænt.
    Udsigten fra stenbedet er så flot.
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Ja det vil jeg prøve, den har været længe om at komme i gang, men nu blomstrer den flot, så det må prøves.
      Sølvlys er rigtigt fine og velduftende nu, skønt med noget der vil blomstre nu.
      Tak - ja det synes jeg også.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  9. Hvor i dog arbejder hårdt. Trist når der går sygdom i træerne.
    Du har stadig mange smukke roser.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Det er ikke så galt, men træls at skulle grave træer op.
      Ja der er en del roser endnu.

      Slet
  10. Kjekt å ha en mann som kappe ned trær og grave opp røtter, det er en tung jobb. Her gravde Lars opp tre store røtter til igår.
    Flott sølvlys, min står og sturer i år, og vil nok ikke blomstre. Tror kanskje den må flyttes, og det går jo greit når vi holder på.
    Ha en fin helg :-)

    SvarSlet
  11. Tak for endnu et kig på dine smukke roser. Jeg har gravet (mere) af græsplænen, så jeg kan få flere roser selv. Så det er fint at kunne se billeder, der ikke er taget mhp. salg. Indtil videre er det kun Rose de Rescht, der er givet, da jeg arver min mors eksemplar, når den kan graves op i slut oktober. Derudover overvejer jeg Jude de Obscure - dine billeder af den ser fortryllende ud! Og det er også nogle meget fine billeder af Lady Emma Hamilton..., men kan det passe at den har svært ved at bære blomsterhoveder?
    Rigtig god weekend til dig!

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak Louise
      Det lyder godt, at du har gravet mere af græsplænen, sådan skal det være :) Ja du kan se masser af rosenbilleder hos mig, jeg sælger ikke roser, så det er bare med at nyde :) Jude the Obscure er en af mine yndlinge, den dufter skønt, men regn kan de ikke lide, så er det ikke altid, de springer ud. Lady Emma Hamilton derimod kan godt klare regnen, men hvis det regner meget har de svært ved at bære hovederne, det ser du i mit sidste indlæg, hvor billedet af ladyen er lige før den falder, jeg synes stadig, at den er smuk.
      Tak i lige måde og tak for din kommentar.

      Slet