fredag den 11. september 2015

Et besøg og roser

Sølvlys Cimicifuga Ramosa Brunette er nu en af de smukkeste blomster på denne årstid. Jeg har to, men kun den ene er kommet i blomst, den anden står mere skygget, derfor er den længere om det.
I går var en underlig dag, ikke helt som den plejer:
Først var vi på besøg hos Carsten og Nugga
 Nugga er vild med hortensia
 og Carsten med at lave vandhuller. Flotte spejlinger. Der bor en stor karpe og guldfisk i søen.

flere hortensia, de er rigtig mange steder i hendes have, det er ved at være slut med denne her.
Denne gang var det mest bemærkelsesværdige denne chokoladeblomst, grunden til det er, at Nugga har flere af dem rundt om i haven, de overvintrer alle ude og klarer sig udmærket. Måske skal jeg prøve det. Jeg opbevarer mine som dahliaerne. Nuggas er store og flotte og har bredt sig en hel del. Ved siden af står rosenskovmærke, som hun har fået af mig.
Resten af dagen er gået med, at der er kommet nogen forbi for at hente planter, så der var mange hyggelige besøg.
lidt billeder her fra haven:
blomster i Philadelphus, den uægte jasmin. Lidt underligt her om efteråret.
 Her min anden fasanbusk, som jeg har fået af Marie. Den har blomstret fra første år jeg fik den i modsætning til den fasanbusk, jeg viste i går.
som har mørkere blomster og blade og er længere om at komme i gang med blomstringen
 Himmelsk Bambus/Nandina
 Pebermyntebusk/Prostanthera Cuneata er groet godt i sommer, ved siden af står salvie
Sumpcypressen/Taxodium bliver ret klemt af Gunneraen, som er blevet kæmpestor i sommer.
Roserne:
 Goethe
 Accapella
 Eden Rose
 Kathleen Harrop
 Mary Magdalene
 New Dawn
 Penny Lane
 St. Anne
Wild Rover
 Molineux
 The lark Ascending
Little Mermaid med fine knopper
Til slut aftenhimlen onsdag
Rigtig god weekend.

21 kommentarer:

  1. Vakker solnedgang som vanlig hos deg! Nydelige roser også :)
    Bulbillene på Ove var så små i år, og tror det skyldes den kalde våren. Håper du får de til, hvis ikke får vi se om de blir større til neste år :)

    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Tak skal du have.
      Tak bulbillerne, ja de er ikke store, mon jeg bare skal så dem i en potte?
      Klem

      Slet
  2. Kære Lisbeth
    Hotensia og vandhuller det virker som en fin have, det giver sikkert et fint farvespil, når alle blomstrer på en gang.
    Jeg vil da prøve at udplante min chokoladeblomst, men måske er Nugga's en særlig sort.
    Fasanbusken er fin, det er Himmelsk bambus og Pebermyntebusken også.
    Dine roser er så søde, du har altså mange, Lisbeth.
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Ja det er en fin gammel have, rigtig flot.
      Jeg tror ikke Nuggas chokoladeblomst er en særlig sort, så det er da et forsøg.
      Tak - ja jeg har mange roser.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  3. Hej Lisbeth
    Ja der er da nogle forskellige hortensia I Nugga og Carstens have og flotte. Vandhullet er flot jeg vil da nærmest kalde det for en sø. Chokolade blomst ja måske de kan klare vinteren på jeres lune ø. Mine står i krukke og de står i krukkerne i drivhuset om vinteren og det klarer de også fint så de er måske ikke så sarte. Fint lige at se begge fasanbuskene så er det jo tydelig med farveforskellen. Pebernyntebusken er så fin men det tror jeg at jeg også gav udtryk for sidste år så jeg har stadig samme gode smag :-) Så er den yndige little Mermaid klar igen :-)
    Ja jeg er lidt tidlig på den idag men mon ikke du kan gætte hvorfor :-) der er jo noget nogle af os skal se i fjerneren i aften.
    Rigtig god danseaften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja og så viste jeg ikke alle hendes rhododendron. De har en sø et andet sted, derfor kalder jeg den et vandhul. Der er vandhuller overalt på deres marker, han er meget naturminded. Jeg synes, det er meget forskelligt, om chokoladeblomst overvintrer, hvis de ikke har dannet knolde, gør de ikke, det er min opfattelse. Ja der er ret stor forskel i farverne på de to fasanbuse.
      Ja pebermyntebusken er fin og groet godt i sommer.
      Ja det skal vi se, jubii så starter det igen. De første gange er knap så spændende, men vi må jo følge med :)
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  4. Kære Lisbeth
    Flot med de mange hortensiaer og vandhuller i Carsten og Nuggas have. Også spændende med overvintrende chokoladeblomster - jeg tror sørme, jeg vover det i år. Jeg har kun en i en krukke, så tabet er til at leve med, hvis det skulle gå galt og vinteren blive streng. Flotte billeder af fasanbusken - måske det er godt, at de blomstrer lidt forskudt? Vidste ikke, at der var noget, der hed en pebermyntebusk - mon den har fået navnet, fordi den dufter af pebermynte eller er der en anden forklaring? Besynderligt med blomstring i den uægte jasmin, men der sker vist flere underlige ting i haverne for tiden. Jeg er helt pjattet med Katleen Harrop og Goethe, og de er begge på ønskelisten :) Nu regner det her - håber malingen er tør nok til at tage det - planterne kan i hvert fald godt bruge lidt vand :)
    Smuk solnedgang - vi var heldige både i onsdags og i går, og vi er jo ellers ikke forvænte her i det midtjyske ;)
    Fortsat god aften!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Ja der er meget flot i Carsten og Nuggas have. Jeg er ikke sikker på, at chokoladeblomsten kan overvintre ude i en krukke, det går ikke altid godt i krukker. Jeg vil prøve at plante min ved husmuren og se hvordan det går. Ja pebermyntebusken dufter ganske rigtig kraftigt af pebermynte. Det er også skønne roser, jeg er også vild med dem begge, desværre får Kathleen stråleplet, men jeg klippede den ned, så kom den fint igen med nyt løv. Begge er købt hos Jas, så vi må have en tur igen :)
      Her har det regnet siden 15.45, men jeg så godt, at det skulle starte senere hos dig, så lad os håbe, at malingen nåede at tørre inde.
      Vi havde ingen solnedgang i går og slet ikke i aften, så denne gang var I de heldige.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  5. Hej Lisbeth. Spændende information om chokoladeblomster. Det troede jeg ikke var muligt, men det er helt klart værd et forsøg!
    Vi har haft godt vejr hele dagen i dag. Din sølvlys er rigtig flot, min er stadig i knop. Dufter din? Det er en flot have du har besøgt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Ja jeg synes også, at det er ret spændende, at Nugga kan overvintre chokoladeblomsten i et bed ikke et men to år, den breder sig pænt i løbet af sommeren
      Så har I været heldige, her har det været gråt og blæsende og til sidst med regn.
      Ja sølvlys dufter dejligt.

      Slet
  6. Hej Lisbeth

    Sådan - jeg må igen fremhæve "the Lark osv" flot form og elegant på den der lækre pjuskede måde - Ja, bare Austin bliver ved med at frembringe roser af den validitet så er det da fuldt godkendt!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja en the Lark Ascending er også flot, jeg glæder mig til, at den bliver så høj, jeg kan lugte til den uden at skulle på knæ :) Ja det må Austin gerne blive ved med.
      Tak i lige måde

      Slet
  7. Hej Lisbeth!
    Vackra hortensior, chokladblomman trodde inte jag man kunde övervintra i rabatten, har googlat sölvlys men hittar inget, kan det vara höstsilverax, har en sådan, men den blommar inte än. Den är vacker.
    Fin blomstring på dina rosor.
    Ha en fin helg!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Maribel
      Næ jeg troede heller ikke, men kunne overvintre chokoladeblomsten ude, vi får se. Sølvlys hedder også Cimicifuga ramosa brunette. Den er meget fin.
      Tak og god helg til dig med.

      Slet
    2. Hej Lisbeth! Tack för det latinska namnet, nu har jag googlat, och det är höstsilverax på svenska, hoppas den hinner blomma innan det blir kallt.
      Ha det fint!
      Marika

      Slet
  8. Det er altså smukt med hortensia, de giver rigtigt meget til haven i sensommeren.
    Tak for info om chokoladeblomsten, vores er blevet ret stor i krukken i år, så jeg vil da forsøge at overvintre den.
    Smukt med Cimicifuga'en - jeg har 4 stk. og kun den ene har sat blomst (den er ikke sprunget ud endnu).
    Knus, Ulla

    SvarSlet
  9. Hej Ulla
    Ja hortensia kan vi slet ikke undvære nu i sensommerhaven. Jeg tager vist også mange billeder af dem.
    Jeg er ikke sikker på, at chokoladeblomsten kan overvintre i krukke, det går sjældent godt, så skal den nok stå frostfrit i krukken. Jeg vil prøve at plante min ud i et bed tæt på huset.
    Ja Cimicifugaen er også et hit nu, denne her er ny, den anden står i skygge og blomstrer ikke endnu.
    Knus Lisbeth

    SvarSlet
  10. Kære Lisbeth Sølvlys er ganske enkel vidunderlig, jeg er helt enig! Jeg har i år blomst i for første gang. Skøn have du har besøgt, er vild med vandspejlet, glæder mig meget til at få min egen sø snart. ;-) Det giver noget helt specielt.
    Spændende med chokoladeblomsten, måske man skulle prøve at lade den stå ude.
    Skønt at se du stadig har rosenfest på Samsø. Rigtig god weekend til dig og Bent. kh Tina

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Tina
      Ja det har du helt ret i, jeg glæder mig også til mine de sidste springer ud. Ja det var også det fine vandspejl, jeg blev fristet til at tage billede af. Fint at du får din egen sø, ja det giver noget helt specielt.
      Jeg vil prøve at plante min chokoladeblomst ud i et bed ved husmuren, så må vi se, hvordan det går.
      Jeg håber, jeg får meget mere rosenfest i løbet af den næste måned.
      Kh Lisbeth

      Slet
  11. Hej Lisbeth

    Det er altid morsomt at få inspiration hos andre med samme interesse:)

    Mon vi nu skal til at se et lidt større vandanlæg hos dig?

    Ha en dejlig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det er det bestemt.
      Nej større vandanlæg kommer der ikke her, det tager for meget plads fra planterne, men hvis vi kunne have fået grunden ved siden af, ville vi have lavet en sø der, det havde været godt for insektlivet.
      Tak i lige måd

      Slet