tirsdag den 1. september 2015

Regn, lyn og torden

I nat ved 23 tiden begyndte regnen at styrte ned, kort efter lynede og tordnede det. Det var voldsom regn, så jeg havde ventet, at regnmåleren var fyldt til morgen. Der var såmænd kun 19 mm i, de 7 var kommet om dagen, så noget skybrud var det ikke, men det lød voldsomt.
I dag har jeg gravet nogen hostaer op og er ved at tænke på at dele nogen stauder. Jorden er tilpas våd nu, så jeg kan få pottet nogen med salg for øje.


De syriske roser er flotte med regndråber, desværre rådner mange af knopperne efter regnen.
 Hjortetrøst/Eupatorium
 helt almindelige høstanemoner i staudebedet, mon det går an, de breder sig meget i skoven
 den sidste lilje må vi lige have igen, herlig duft i skoven

 og Marieklokkerne / Campanula Medium i flere farver, det er bonus, at de blomstrer så længe i år.
Perlekurv/Anaphalis i skoven sammen med nedvisnende bronzeblad
 Solhattene er så fine nu, dette er Aloha
 men jeg har ingen anelse om, hvad denne her hedder. Den er ny her i haven. Jeg kiggede lidt på plantebestillinger, det må være Supreme Cantaloupe. Flot er den, håber der kommer flere blomster.
 Coconut Lime
 ørkenbedets solhatte, også her står perlekurv
nu vi er ved perler, så er her en perlerøn/Sorbus Koehneana
 midt ind i læhegnet fandt jeg en Violfrøstjerne Hewitts Double, det var glædeligt.
endnu en blomst i åkanderne
I går købte jeg denne græs i Netto, Pennisetum Fireworks flot er den, men for sent opdagede jeg, at det var en etårig, lidt ærgerligt.
Jeg bruger meget tid på at pusle om roserne, der er lidt nye i blomst nu
 Queen of Sweden
 Astrid Lindgren
 Ghita Renæssance
 Kathleen Harrop står op af rosenstativet, nu er den klar til at blomstre igen.
 Louise Bugnét
 Munstead Wood er næsten druknet
 The generous Gardener
William Shakespeare
 The lark Ascending
 også her
 Valencia
Zonta igen igen
Der var ingen solnedgang her i aftes, men udsigten her er da heller ikke så tosset.
Det har været stille og lummert her i dag, men nu er det ved at lufte, gråt er det stadig.
Fortsat god dag. 

25 kommentarer:

  1. Det var da et voldsomt vejr, det oplevede vi slet ikke, kun konstant regn. Jeg vil også i gang med at flytte og dele stauder - tidspunktet og jorden kunne ikke passe bedre. Det var en lækker overraskelse, du fandt i læhegnet. Pennisetumgræsserne er så flotte, men jeg køber den ikke mere, fordi de ikke overlever vinteren.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det var slemt, men så har vi heller ikke fået regn siden. Ja nu må vi i gang med at dele, de fylder godt nu stauderne. Ja det var lækkert med Violfrøstjernen, jeg vidste nu godt, den var der, men havde glemt at det var Hewitts Double. Det var ikke en gang billigt, så det var dumt, 50 kr. er nok, når de ikke overvintrer.

      Slet
  2. Det regnet er kommet hit nå. Her er det sendt ut varsel om store nedbørsmenger og mye vind. Jeg er ikke så glad for noe av det.
    Det gresset er så fint, men ergerlig at det at det bare er ettårig.
    Fine solhatter du har. Jeg har ingen av de med gyldne farger hos meg.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Så blev det jeres tur til regn igen. De havde også varslet her, men så galt blev det ikke, heller ikke med vinden.
      Ja det var ærgerligt med den fine græs.
      Jeg er også først startet på de gyldne solhatte.
      Klem

      Slet
  3. Hej Lisbeth
    Ja her regnede det også helt vildt i går aftes, men torden slap vi da for. Sikke en masse fine regnvåde skønheder du viser idag. Lidt øv at din nye græs kun er etårig, så det er om at nyde den ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Heldigt at I slap for torden, det laver sådan en larm, når man skal sove :) Ja og der kommer flere regnvåde skønheder i morgen, for billederne her er fra i går. Jeg ærgrede mig noget over den græs, så jeg må nyde den og tage mange billeder :)

      Slet
  4. Hos os regnede det også godt og længe. Vi ved ikke, hvor meget, for Per er kommet til at køre regnmåleren over med traktoren :-) Men det var langt fra DMIs dommedagsvarsler. Stakkels nyplantede Annabelle, først fik hun et fugleslot i hovedet, og nu al den regn. Hun hænger med hovederne, gør hun. Så må vi bede om solskin og en mild brise? Septembers himmel skal jo være blå!
    kh, Karen

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karen
      Ja du bor tættere på os, så du har nok også fået en del regn i nat. Ha ja det var ikke godt at køre over regnmåleren :) Ja vi må have solskin til stakkels Annabelle, heldigvis kommer hun igen næste år.
      Kh Lisbeth

      Slet
  5. Kære Lisbeth
    Det er flotte Solhatte du har. De lyser så dejligt op.
    Ærgerligt med dit køb af græs i Netto. Mit græs kom heller ikke i år, så det er nok fordi det også var 1 årig.
    Stadi flotte roser, det siger jeg hver dag, men de er flotte------
    Her er ingen sol, men det er der sikkert på Falster, men jeg skal jo også hjem ... her er nok at gøre både inde og ude.
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Ja det er skønt med solhatte, dem bliver jeg mere og mere glad for.
      Ja det er ærgerligt, når noget ikke kommer igen.
      Ja jeg har nogle fine roser, inden længe er der mange flere.
      Ja du er nødt til at være hjemme en gang imellem, selv om du nyder det på stranden.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  6. Hej Lisbeth

    Der er noget imponerende over sådan et vildt vejr - men det kan jo gå hårdt ud over planterne - flot at de har klaret sig!

    Og roserne præsenterer sig rigtig godt - The lark osv har nu en flot form!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det er der, heldigvis tog planterne ikke skade, så galt blev det ikke.
      Ja roserne har det godt, bortset fra lidt stråleplet. Ja the lark er rigtig fin.
      Tak i lige måde.

      Slet
  7. Hej Lisbeth. Hvor er Hewitt Double fantastisk, så store bliver mine ikke, måske fordi de har stor konkurrence af roser og pæoner i bedet. Dine roser er fine og du har mange i blomst. Vi har også fået meget regn og det har regnet i over et døgn nu.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Ja det synes jeg også, indtil jeg så nogen i en anden have her til aften, de er meget flottere end mine, synes nu min har klaret sig godt derinde i mørket. Der er kun enkelte i blomst endnu, men mange på vej ligesom hos dig. Vi var så heldige, at det kun regnede i nat.

      Slet
  8. Kære Lisbeth
    Her fik vi ingen torden, men til gengæld en vedholdende regn fra kl. 18 i går og til kl. 13 i dag, der ind imellem var så kraftig, at det trommede hyggeligt på taget :) Heldigvis var det vindstille, så der er ikke sket skade på planterne, men dyngvåde blev de - ligesom din Munstead Wood. Hvor er din syriske rose fantastisk flot - ærgerligt, at regnen har har ødelagt knopperne. Tror sørme, jeg skal anskaffe et eksemplar til mit nye, runde bed, men de kan vist blive meget store? Træls med din nye græs - den er ellers utrolig flot, men billigt er det jo ikke, når den ikke vil overvintre. Hewitts double er jeg helt vild med - flot med sky af hvide blomster i læhegnet - den er noteret :) Ja, du kan bare det med solhatte - er vist lidt misundelig ;) Dine roser er fantastisk sunde og flotte - godt, jeg kan nyde synet hos dig, for mine er ikke kommet sig helt endnu, men mon ikke regnen vil hjælpe lidt på det. Jeg holder også meget af Perlekurv :)
    Udsigten er bare flot - der er så mange skønne steder på Samsø.
    Fortsat god aften!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Ja det var længe, I havde regn hos jer. Godt planterne ikke tog skade, nu er det ikke vindstille her mere. Ja de syriske roser er flotte med regndråber, men ja det er ærgerligt med de rådne knopper. Du kan få en stikling af mig, de er så nemme at få til at gro. Nej 50 kr. er for meget, når den kun holder en måned eller to. Hewitts Double er faktisk lyseblå, men flot alligevel :) Med solhattene har jeg været heldig ja, jeg håber, de klarer det. De første er fra foråret, så ingen ved om de gør. Det er heller ikke alle mine roser, der er kommet sig helt endnu. Dine kommer nok snart, det var derfor det skulle regne i dag :)
      Ja det er der.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
    2. Tusind tak :))) Sådan en stikling vil jeg blive lykkelig for :)))
      Knus

      Slet
  9. Sjovt så forskelligt det kan være i et så lille land som DK. Vi fik ikke en dråbe, så jeg måtte lige rundt med haveslangen og vande krukker her til aften.

    SvarSlet
  10. Ja men dog Esther, har I slet ikke fået noget. I Jylland lader det til, at det bare har regnet og regnet. Ja der er stor forskel. Godt der er vand i hanen.

    SvarSlet
  11. Kære Lisbeth, så kønt ser det ikke ud hos mig vejret var meget voldsomt i går og i nat. Lyn , torden og rengvejr, hvor jeg på et tidspunkt spekulerede på om det var hagl, fordi det lød så voldsomt. Så jeg synes at dine billeder af dine blomster er gode og det ser ud som om de ikke har taget så meget skade af regnen.
    jeg så også den flotte græs i netto, men fik heldigvis læst at den var etårig. Den er nemlig flot. Men jeg fik mig istedet for nogle anemoner og bjørnegræs som er lidt grålig, så jeg er startet på at anskaffe planter til det nye bed.
    Fortsat god aften
    Kg.
    Kirsten

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Kirsten
      Mine billeder er fra i går, men regnen har ikke været så slem ved mine. Synd dine ikke har det godt.
      Godt du var kvikkere end mig, så du ikke fik købt den græs. Fint at du er ved at anskaffe dig planter til det nye bed, det er altid spændende.
      Kh Lisbeth

      Slet
  12. Hej Lisbeth
    Tordenvejret startede her lidt over kl 22 men der fulgte heldigvis ikke skybrud med. Det blev til 11mm. Idag har det så været gråvejr hele dagen og der har gledet nogle sorte skyer forbi men vi har ligget uden for regnfeltet. Og så blæser det igen. Det er vidst det jeg kommer til ar huske bedst fra denne sommer. Blæst, blæst og blæst igen :-(
    Den orange solhat er rigtig skøn. Her står perle rønnen også med flotte bær. Mit lille træ er jeg ret glad for. Sådan en græs købte jeg også sidste år også uden at vide at den var etårig så den kom jo selvfølgelig ikke igen og nu ved jeg jo så hvorfor men den er da flot. Kan se at det betaler sig at nusse om roserne. Jeg er nu ganske godt tilfreds med mine men de er jo heller ikke så gamle endnu. Håber jeg kan holde standarden de kommende år. Eller ved jeg jo hvor jeg kan søge råd kan jeg se.
    Jeg kiggede lige på den Magnolia oppe i byen idag og det er ikke den samme som din. Den er mere hvid i det.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Nu har vi endelig haft ens vejr igen.Vi fik 19 hele dagen i går, så det er nok det samme. Ja også her har det været gråvejr, men solen forsøgte at titte igennem til aften, det lykkedes ikke rigtigt, men blæsten har vi også.
      Ja den er fin den orange solhat. Ja det er rigtigt, du har jo et træ og ikke en busk som mig.
      Jeg købte en mørkebrun græs for et par år siden, overvintrede den i pavillionen, det hjalp ikke, den døde alligevel. Ja roserne skal nusses meget, det plejer jeg ikke, godt dine har det godt.
      Den magnolia er nok en Soulangeana, den har jeg også, men der er nu ingen blomster i.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  13. Du har stadig mange fine blomster at vise frem.

    SvarSlet