torsdag den 3. september 2015

Septembers himmel var så blå

Sådan så det ud her meget af dagen i går. Vi har også haft blå himmel i dag, men lige nu er den lidt grumset grå.
Jeg har været i gang med at luge i og omkring ørkenbedet. Det er ikke noget, der hjælper længe, men det pynter da et par uger. Kvikgræs og mælkebøtter har ellers gode vilkår i det bed, men nu er det gjort igen igen. Det er hyggeligt at ligge og luge, når to små hunde ofte kommer springende for at hilse på eller drille :)
stenen her står i ørkenbedet R. Lemon Cloud gror fint hele vejen rundt om, flot.
sådan et solskinsbillede er da lige til at blive glad af.
 Clematis Etoile de Violett blomstrer op i en lille kobberbirk købt i foråret, jeg håber, kobberbirken holder til det.
 jeg bliver så glad, hver gang jeg ser, at georginen får flere blomster og knopper
 Euonimus Sachalinensis står med fine røde bær, den får tidligt efterårsfarver, så det varer nok ikke længe.
 Himlens 7 sønner
er i gang med blomstringen, du kan se flere billeder af den her og læse det latinske navn :)
 nogen af mine hostaer ser nogenlunde ud endnu
denne har store flotte blade, her sammen med violfrøstjernen, som er blevet tildelt et jernrør som støttepædagog.
 Mamelukærmebusk/Lavatera blomstrer flot i skoven mod vest
 Mirakelblomst/Mirabilli er så småt ved at blomstre, de har ikke været den store succes hos mig
Montbretia og Linaria  purpurea væver sig ind i hinanden
bedet ved bassinet er blevet ret flot, synes jeg selv.
 i aftes var jeg på tur mod vest bag haven, jeg tog billeder deroppe fra
 her ses violfrøstjernen og hostaen fra den anden side. Til højre i billedet en vedbend, som skal holdes i ave, ellers kvæler den rhodoerne , der gror foran dem.
her er der lidt udsigt til den store have og kronen, hvis man trykker på billedet.
Roserne:
 I toppen af den ene pæl blomstrer Mme Alfred Carriére og Louise Odier
Louise Odier
 Astrid Lindgren
 Bering Renæssance
 Eden Rose
Kathleen Harrop, så skøn
Sharifa Ashma remonterer med den første blomst
 Clarét
 Extravaganza er en Poulsen rose
 desværre ikke den bedste, den får meget stråleplet, hm der står ellers, det er en sund og kraftig plante, det har min vist misforstået.
Westerland
i aftes var jeg heldig at få solnedgangsbilleder
Lige nu får vi en kraftig byge, men det lysner mod vest, så det bliver forhåbentlig snart tørvejr igen.
Ja nu skinner solen igen. Fortsat god dag

26 kommentarer:

  1. Så deilig å se solen hos deg! Her har den kun vært i små gløtt, og så har det regnet igjen :( Nye 55 mm siden i går kl. 18.00 :(
    Jeg får nyte dine flotte solskinnsbilder til den kommer her igjen :)
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja jeg må også nyde mine egne billeder af solen nu, her regner det også - kraftige byger kommer jævnligt ind over os, men heldigvis ikke i den grad, som hos jer. Det er da helt vildt.
      Klem

      Slet
  2. Det er meget der endnu er i blomst (og georginen ser da godt ud) ovre hos jer! Så meget har vi ikke, men vi har mange hortensia :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nana
      Ja der er meget i blomst endnu. Jeg er også stolt af georginen, endelig kom den i blomst og blev stor og flot :)

      Slet
  3. Hvor er du altid flittig.
    Her får vi jævnlig en kraftig regnbyge, så jeg har slet ikke lyst til at gå ud.

    SvarSlet
    Svar
    1. Her regnbygerne også nået os, så jeg er færdig med at være flittig :)

      Slet
  4. Her har det lige stået ned i stænger samtidig med at solen skinnede, så vi er også færdige med at være i haven for i dag.
    God aften til dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Rita
      Vi har tørvejr lige nu næsten, men hvor længe? :)
      Også god aften til dig.

      Slet
  5. Kære Lisbeth.
    Ja septembers himmel er så blå, selvom der engang imellem hænger nogle meget tunge skyer over landet. Jorden og planter er også meget præget af, de vandmasser der er kommet oppefra. Så jeg er beundre dine billederne meget for jeg må sige at her ser det noget trist ud. Det er i hvert fald ikke noget jeg vil vise offentlig, så er det dejligt at se at der er nogen der har fortsat dejlige blomster.
    Så septembers himmel er så blå ..
    Fortsat god dag
    Kh.
    Kirsten

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Kirsten
      Ja der har været en del tunge skyer i dag og torden med. Jorden er meget våd nu hos os, men planterne har det nogenlunde. Ja vi lader septembers himmel blive ved med at være blå.
      Tak i lige måde
      Kh Lisbeth

      Slet
  6. Kære Lisbeth Dit bassin bed er blevet rigtig flot og vellykket. Skønt at se, at alle dine hosta blade endnu ikke er ædt op af snegle. Jeg vil gerne bringe dig et pindsvinebarn, hvis vi er så heldige at få unger. har hørt de æder snegle. Vidunderlig solnedgang, elsker de billedet du tager. Kh Tina

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Tina
      Tak skal du have, ja jeg synes også bassinbedet er blevet helt fint. Vi har selv pindsvin, så ellers tak :) De klarer nu ikke alle sneglene, men hjælper måske lidt til.
      Tak for det Tina
      Kh Lisbeth

      Slet
  7. Hej Lisbeth

    Glæden stiger endnu et par grader når solen kigger frem på denne årstid:)

    Og der er godt nok mange flotte blomster hos dig, på trods af regn, blæst og torden!
    Det er bare et superflot billede der o modlyset!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det er altid dejligt med noget solskin.
      Ja er det ene hold blomster grimme, så er der heldigvis altid nogen andre i stedet, det er fordelen ved at havemange.
      Tak skal du have også dejlig aften til dig.

      Slet
  8. Hej Lisbeth
    Her har det været næsten tørt hele dagen. På radaren i TV2 vejret her til aften så det ud til at en ordentlig tordenbyge strøg op over Samsø i eftermiddags. Kvikgræs. Mælkebøtter og skvalderkål er nok noget af det værste ukrudt og stort set umuligt at komme af med men det pynter da lige at få det værste skrabet væk og det blir da lidt hyggeligere når hundene gør dig selskab. Ikke noget at sige til at du glædes over din dahlia og den ser da også ud til at være gået fri af sneglene. Det er jo lidt af en udfordring at have planter der bliver høje når det altid blæser så en støttepædagog er jo godt at have i baghånden. Den ene af mine opstammede fuchsia lå også hen af jorden da jeg kom hjem i dag den var heldigvis ikke knækket. Snyder billedet eller er Mirakkelblomsten rød i kanten. Ja bedet ved bassinet kan du godt være stolt over. Det ser rigtig godt ud og jernstativet er jeg ret vild med.
    Sharifa Asma har først lige sat knopper her så jeg tvivler lidt på,at jeg får så meget ud af dem når det er så fugtigt risikerer de jo at rådne inden de springer ud. Westerland er super flot Sådan lidt "krøllet" i det.
    Smukt billede af solnedgangen.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Igen forskelligt vejr, ja jeg skal love for, at vi har fået regn og torden. 10 mm i eftermiddag, så nu er det hele meget vådt igen, men planterne klarer sig. Skvalderkål har jeg heldigvis ikke så meget af, men kvikgræs er heller ikke rart. Det er rigtig hyggeligt, når hundene kommer hen og tørrer deres snavsede poter af på min bluse :) De gør det jo i kærlighed. Jeg tror billedet snyder lidt, der var for meget sol på mirakelblomsten. Bedet ved bassinet plejer at være grimt, men i år er det blevet rigtig fint, jeg er også vild med jernstativet.
      Lad os nu se med Sharifa Ashma, det kan da være, de kommer. Jeg har også mange, som først lige har sat knopper, dem forventer jeg da at se i blomst. Måske ikke helt så kønne, men vi får se.
      Ja Westerland er fin med en god varm farve.
      Tak også god aften til dig.
      Knus Lisbeth

      Slet
  9. Kære Lisbeth
    Ja, det er flot med R. Lemon Cloud omkring den store sten.
    Violfrøstjerner kan vist ikke stå alene, vel, men fine er de da.
    Billedet hvor Montbretia og Linaria væver sin sammen ser så flot ud.
    Billederne oppefra er jo også gode.
    Det ser jo så flot ud det hele, og skønne roser især den sidste du viser.
    Hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      En hilsen fra en rhodoman, dejligt, du lagde mærke til Lemon Cloud rundt om stenen :)
      Nej violfrøstjerner vil gerne læne sig op af noget.
      Ja Westerland rosen har en fin varm farve.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  10. Hej Lisbeth, det er så fint dit bed ved vandhullet. Det var også en af de steder i din have jeg lagde meget mærke til da vi besøgte dig.
    Det er nu hyggeligt at ligge og luge og hundene de så lige kommer forbi, det gør Alma også.
    Din have ser ad delles fortryllende ud i år, man kan godt se den ikke har været udsat for samme tørke som sidste år.
    Nu kommer din Bering rose nedelig, mine har takket af for i år.
    Masser af hilsner fra Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Jeg tror egentlig godt, jeg kan huske, at du kiggede på det bed, jeg har først fået øjnene op for det, da jernstativet blev sat der.
      Ja det er hyggeligt, når der lige kommer en hund og vil sidde på skødet, mens man luger.
      Ja haven har det noget bedre i år, masser af vand det kan den lide.
      Ja endelig er der gang i Bering rosen, så nu kan du nyde billederne af min i stedet.
      Kh Lisbeth

      Slet
  11. Kære Lisbeth
    Her har septembers himmel også været blå frem til middag, så skal jeg da lige love for, at den ene kraftige byge afløste den anden, og jeg måtte til sidst opgive at arbejde udenfor. Bassinbedet ser rigtig godt ud - det var vel nok en god ide at sætte rosenstativet der. Dejligt gensyn med R. Lemon Cloud rundt om stenen - de ser ud til at kunne lide hinanden ;) Også flot match mellem Violfrøstjerne og Hostablomster. Dine roser er altså ualmindeligt sunde og fine, og Westerland er da helt fantastisk i farven. Her sidst på sæsonen trænger man til lidt stærkere farver, synes jeg. Fantastisk flot solnedgangsbillede, som blev nydt :)
    Fortsat god aften!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Godt du havde fint vejr i formiddag, jeg tænkte på, om du nu slet ikke kunne komme i haven. Her var det det samme over middag. Ja bassinbedet er blevet flot, jernstativet pynter der. Ja jeg tror også rhodoen og stenen kan lide hinanden :) Ja Westerland bliver flottere for hver blomst der kommer er den stærkere i farven.
      Ja godt jeg fik taget solnedgangsbilleder i går :)
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  12. En flot septemberhimmel har vi også haft i formiddags og i eftermiddags....med overskyet vejr i et par timer omkring middag...samt 4-5 dråber vand. Det er ikke just det vi får mest af for tiden.

    SvarSlet
    Svar
    1. Sikken en forskel, vi fik 10 mm, men sol i formiddag og til aften. Mon I ikke gerne snart vil have noget regn.

      Slet
  13. Tænk, en lille Dahlia i blomst hos dig - hvor dejligt. Ja, det må være rigtigt dejligt med de firbenede som selskab når man er på havearbejde.
    Rigtigt dejlige billeder - jeg er bagud med bloglæsning, men har fridag i morgen, så måske... Knus, Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det er stort med en dahlia i blomst, men lille er den nu ikke, så var den nok blevet ædt af sneglene. Det er så skønt, når hundene kommer og vil sidde på skødet, mens man luger.
      God fridag i morgen, jeg håber, du får tørvejr.
      Knus Lisbeth

      Slet