mandag den 21. september 2015

Havelågerne og roser

Vi har mange låger i haven. Bent er efterhånden ekspert i at lave låger, i forbindelse med at han lavede nyt hegn rundt om den gamle del af haven, fik han også lavet nye låger. De er ret flotte, synes jeg. 
Måske noget underligt noget at vise, men de hører også med til haven:
 Denne her er lukket hele døgnet nu, så kan rådyrene ikke komme ind. Til højre ses hundeind- og udgangen.
 her er lågen fra den gamle del af haven ind til den store have.
 Her er lågerne ud til hundehaven og helt ud på gårdspladsen. Den ekstra låge der ses til venstre bagerst er viseligt udtænkt. Den kan nemlig sættes sammen med lågen her foran, så kan man lukke hundene ude fra haven, så de ikke hopper op af de gæster, som ikke bryder sig om hunde.
Den sidste låge her er op mod marken og diget, her kan rådyrene så heller ikke komme ind mere.
Bent har i øvrigt travlt med at kløve brænde for tiden. Han har set sig nødsaget til at købe en elektrisk brændekløver, da hans skulder ikke længere kan holde til, at han bruger øksen.
Her kommer lidt blandede blomsterbilleder
Zinniaerne står flot sammen med pelargonieblomsterne
og cosmos/stolte kavalerer i en dejlig mørk farve
Stemningsbilleder
Japansk blodgræs i ørkenbedet
Pennisetum også i ørkenbedet

Blodbøgen er også flot set fra skoven
Der er mange knopper i roserne
Perovskia blomstrer fint
Broget blåskæg/Caryopteris det varer længe endnu, før den blomstrer, hvis den når det.

 Claire de Lune får heldigvis flere blomster, endelig har den forvundet snegleangrebet
 sommerfuglebesøg
Viburnum opulus xanthocarpa, jeg glæder mig til den får lige så mange bær, som denne her
 Gerbe Rose har ikke blomstret meget i år, men her kom alligevel en enkelt
den deler pladsen i thujaen med The generous Gardener, som har blomstret fantastisk i år
 Gertrud Jerkyll
Crocus Rose
 Little Mermaid har sundt løv, kan man se på dette billede.
 Mary Rose
 Odyssey
 Penny Lane mod syd
 og mod vest

 Twice in a blue Moon har kun en knop og en på vej, den er ikke meget for at komme i gang igen, heller ikke Augusta Louise har de store planter om en genblomstring
William Morris har til gengæld en del knopper
Jeg var på plantemarked i går, her ses indkøbene. Jeg går i detaljer tirsdag :) Jeg havde ikke kameraet med, men det havde Ulla, du kan se billeder derfra her
Da jeg kom hjem måtte jeg have et billede af udsigten, vejret blev så fint og stille, så har vi lidt at glæde os over de næste dage, hvor de igen lover dårligt vejr, denne morgen blev også flot, så der er taget morgenbilleder til at glæde sig over de næste dage.
I må have en god dag.

39 kommentarer:

  1. Ja, dere har flotte hageporter! Sånt sees sjeldent her hvor jeg bor, for nesten ingen har gjerder inn til hagene. Herlige roser som vanlig du viser! Odyssey er som vanlig en stor favoritt, for den har så vakker farge. God mandag!

    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Tak skal du have, Bent er god til at lave haveporte. I har ingen gjerder rundt om jeres haver? Ja så har I heller ikke brug for haveporte, ingen dyr der går ind og ødelægger noget?
      Odyssey er rigtig fin ja.
      I lige måde.
      Klem

      Slet
  2. Ja, havelåger er da en del af haven. Jeres er pæne og falder godt ind i både have og den omkringliggende natur.

    Jeg har kikket på stammerne på pærekvæden, og de er altså ikke rigtigt noget at skrive hjem - eller ud - om. Den har meget karakter af busk, så stammerne er mange og - i modsætning til alt det andet ved busken - ikke noget særligt. Men det var sjovt at du gjorde mig opmærksom på dem - og at jeg faktisk ikke vidste hvordan de så ud :-)

    God mandag til dig, Lisbeth!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nana
      Tak skal du have, ja det er Bent godt til.
      Ja hvis den er meget busket, så er det ikke noget særligt, det er nok for sent at ændre på det nu. Det var en skam, men nu fik du set den efter i sømmene :)
      Tak i lige måde.

      Slet
  3. Havelåger skal både se godt ud og fungere perfekt. Jeres ser i hvert fald godt ud, og med Bents akkuratesse vi l jeg også vædde med, at de fungerer godt. Det er et brandflot billede, du slutter af med. Ligner det ikke mere perovskia end caryopteris på et af midterbillederne?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det har du ret i, de nye havelåger her fungerer perfekt, de gamle var slidt op.
      Du har fuldstændig ret, det er mig, der har rodet rundt i navnene. Tak for hjælpen, jeg retter det nu.

      Slet
  4. Det er godt at se Bent passer på sit helbred, så han ikke bliver slidt op i utide. Der er jo noget at se til med alt det brænde, der skal klargøres.
    Per er også superglad for sin hydrauliske kløver fra Harald Nyb. Han er så doven, at brændet falder ned i en trillebør med det samme ;o)
    Hav en god dag. Jeg skal ud i regnen og pakke bil til foredraget i morgen i Frederikshavn.
    Anne Marie

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne Marie
      Ja især i vores alder er vi nødt til at passe på helbreddet, vi klarer ikke så meget, som vi har kunnet.
      I har også sådan en kløver, smart bare at lade det falde ned i trillebøren med det samme.
      Regn - ikke hos os, men det kommer måske. Så må I på tur igen, god tur.
      Lisbeth

      Slet
  5. Kjekt med gjerder og porter, og ha en som er flink til å lage det.:-)
    Vi syntes det er deilig å ha en inngjerdet hage, hvor vi kan nyte hagen uten å tenke på rådyrene. ( Det er bare å huske å lukke porten...)
    Nå skal vi ut og flytte litt på stauder ut busker, samt plante litt til i skråningen.Litt vanskelig med et bed som har full sol hele dagen...
    Ha en fortsatt fin dag :-9

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Eirin
      Ja det er godt med gjerder og porter og at manden er flink til at lave det.
      Ja vi er nogle, som er nødt til at lukke for dyrene, så de ikke spiser vores fine blomster, og du har ret, det er vigtigt at huske og lukke porten :) ellers hjælper det ikke.
      Ja det er svært med en skråning, der har fuld sol hele dagen.
      God arbejdslyst

      Slet
  6. Dejligt med låger så dyrene bliver på den rigtige siden, hvad enten det nu er indenfor eller udenfor lågen de skal være. Jeg kunne godt ønske mig en kæmpe låge der omme ved indkørslen for min store skræk er at et rådyr kommer ind i haven og så ikke kan komme ud igen fordi der er tråd. Når der er sne om vinteren kan jeg jo se de går lige ude på grusvejen, men håber at godt med Samson tis på begge sider af indgangen holder dem væk. Så for en times tid siden at Anne Marie skrev om regnvejr så jeg skyndte mig ud igen for at nå lidt mere inden det nåede her ned...nu er det så kommet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Rita
      Ja det er godt med låger både for dyrene inde og ude. Jeg kan godt forstå, at du er bekymret for at rådyrene skal komme ind og så ikke kan finde ud igen, det er ikke rart. Lad os håbe, at lugten af Samson kan holde dem ude.
      Nå regnen er nået dig, så må jeg ud og plante noget mere, for det gråner mod vest.

      Slet
  7. Det er så flot med alle Bent låger, og det er da super godt tænkt med den der kan holde hundene helt væk fra dem som ikke bryder sig om så meget opmærksomhed fra de kære 4 benede.
    Det er godt Bent passer på sine skuldre ☺ tænk at Pennylane den blomstre ved dig endnu, min den har vist sagt tak for i år.
    Kh fra Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Ja han er god til det med lågerne, og det er rigtigt, det er ikke alle, der bryder sig om hunde eller snavsede hundepoter på deres hvide bukser :)
      Ja han var ikke meget for at overgive sig til mekanikken, men det var nødvendigt.
      Penny Lane plejer altid at blomstre nu her hos mig. Ja Ulla skriver det samme, ikke flere blomster fra den i år.
      Kh Lisbeth

      Slet
  8. Denne kommentar er fjernet af en blogadministrator.

    SvarSlet
  9. Hej Lisbeth.Det er da dejlige billeder du viser fra haven i dag.
    Og fine låger Bent har lavet.................det kan han bare,
    Husk at ros ham.'Og med al det brænde der skal til så er det godt at få en kløver til det hårde arbejde.
    Hej har det været fint havevejr i dag.............så lidt er der blevet lavet derude.
    Er spændt på at se hvad du har købt i Århus.
    God aften Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Tak skal du have, ja Bent er også god til låger. Du kan tro, jeg roser ham. Ja når skulderen ikke vil mere, så må han have en kløver.
      Vi fik gråvejr fra kl. 13 og regn kl. 17, så mon ikke det er ved at nå jer nu.
      Ja det kommer snart :)
      God aften og knus
      Lisbeth

      Slet
  10. Kære Lisbeth
    Jeg kan godt lide låger, så det er da en god ide især den med hundegården.
    Fornuftigt at købe en brændekløver, man skal da passe på sig selv,
    Fine billeder af haven med ørkenbedet og alle roserne.
    Jeg kan se du lige fik købt lidt ind i går.
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Ja det er godt med låger - og en god idé med hundegården, den er vi glade for, og han er glad for sin kløver, selvom han havde lidt svært ved at acceptere, at han ikke længere kan bruge en økse uden at få ondt.
      Tak - ja lidt indkøb blev det til i går.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  11. Kære Lisbeth.
    Ja lågerne hører da med, de er jo en vigtig bestanddel i en have. og jeres er de da meget vigtige. Hvis de ikke var der, så ville der heller ikke være alle de kønne blomstrer. Alle blomsterhovederne ville være spist rub og stub. Så jeg er glad for at de hvordan haven er inddelt og sikret for indtrængende hjorte :-)
    den røde græs er bare flot og flot som lyset lysner den op så den bliver mere fremtrædende. Er den vinterhårdfør?
    Kh. kirsten

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Kirsten
      Ja lågerne hører med sammen med hegnet, så hundene kan blive inde og rådyrene ude, eller kan jeg jo ikke vise de finet blomster. Japansk blodgræs på første billede er vinterhårdfør, men Pennisetum på andet billede er desværre ikke.
      Kh Lisbeth

      Slet
  12. Jeg tilslutter mig koret af lågeheppere, det er gedigent arbejde, Bent lægger for dagen, men dejligt at han har fået lidt maskinhjælp til brændet.
    Penny Lane er altså bare så smuk, min er vist ovre for i år.
    Tak for linket til mig - ja, jeg fik jo en hel lille historie ud af det. Glæder mig nu til at se hvad du købte.

    Knus, Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Tak for hepning, ja det er godt arbejde vores mænd laver, vi er heldige :) så må han leve med brændekløveren, det går også, nu har han vænnet sig til den.
      Ja Penny Lane er skøn, jeg er glad for den efterårsblomstring.
      Ja når jeg nu ikke havde kameraet med og du havde taget så fine billeder, var det oplagt at linke til dig. Jeg må se at lave et indlæg om mine indkøb, flere af planterne var jo gaver, de fyldte helt godt i billedet.
      Knus Lisbeth

      Slet
  13. Hej Lisbeth. Bent er dygtig og godt, at han har fået et nyt værktøj til hjælp:) Jeg synes, havelågerne passer godt til jeres have og så har de også et godt formål. Dine billeder er bare gode. Jeg kan godt se, at dine roser er godt igang nu igen. Ja desværre kom regnen også her sidst på eftermiddagen og nu varer det vist de næste dage også. Det er lidt trælst.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Ja det er han- ja jeg er også glad for, at han har fået kløveren, han havde tit ondt i skulderen.
      Tak skal du have, ja nu er der godt gang i roserne, men regnen kunne vi nu godt have undværet.

      Slet
  14. Kære Lisbeth Det er skønt, at du har en sådan handyman. De virker jo super efter hensigten som vi så ved vores besøg hos jer. Dejligt med lidt ekstra planter det kan altid bruges. ;-) Jeg var også til plantemarked på Amager. Fik mange fine planter men stod regnede i stride strømme. Det var lidt synd for arrangementet.
    Din Mary rose og Penny Lane er super smukke! Godaften kh Tina

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Tina
      Ja det er godt med en handyman i huset. Lågerne er bare perfekte til det de skal bruges til. Ja ekstra planter er bare super. Nej hvor ærgerligt med regn til plantemarkedet, vi havde fint vejr, jeg har prøvet plantemarked i regnvejr, det er ikke sjovt.
      Ja det er skønne roser.
      Godaften til dig også
      Kh Lisbeth

      Slet
  15. Hej Lisbeth
    Ja der er ingen tvivl om at det er en handyman du har dig der og det er sørme ham vel undt med en elektrisk brændekløver så skuldrene kan blive aflastet for der ryger jo nok noget brænde igennem på en sæson. Det er bare så flot blodgræsset. Det lyser så godt op og med sol på er det meget smukt :-) Det er den lysegule Dahlia også og godt at den klarer sig uden alt for mange sneglebid. Det ser jo spændende ud dine indkøb så spændt jeg venter på præsentationen :-)
    Ja det var fint og stille vejr i aftes også her. En flot afslutning på en fin weekend og jo lidt skyer var der da indimellem men ikke noget at brokke over. Det kan jeg så gøre idag hvor vi er tilbage i den vante gænge med regn. Formiddagen var dog ok.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det er en handymand, heldigt for jeg er kun handy til planter :) Brændekløveren er en god investering, vi bruger meget brænde her.
      Ja nu må jeg se at i gang med indlægget om nyanskaffelserne.
      Ja regn igen, så er det som det plejer at være, regnen begyndte først ved 17 tiden, men skyerne kom over middag.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  16. Kære Lisbeth
    Det var vel nok en god ide at vise Bents fine låger, for de er jo også en vigtig del af haven, som gør det spændende at bevæge sig rundt fra rum til rum. At de så også har en praktisk og nødvendig funktion som at holde forskellige dyr både inde og ude, gør det jo ikke ringere. Du har en dygtig handyman lige ved hånden, og jeg tænker, at han godt kan lide de forskellige arbejdsopgaver :) Her har det regnet og regnet, så godt, at den dejlige septemberdag i går stadig er meget frisk i erindringen - troede jo ellers, at det gode vejr skulle fortsætte langt ind i denne uge. Skønne billeder fra Ørkenbedet, hvor især den japanske blodgræs imponerer. Her blomstrer Perovskia også, og der er efterhånden ved at være gang i rosernes remontering - endelig :) Kan forstå, at Gerbe rose er remonterende - har læst flere steder, at den ikke er. Er det mon en rose, du kan anbefale? Fantastisk udsigt og himmelfarve på det sidste billede - en opmuntring i den grå regn :)
    Fortsat god aften!
    Kbus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Ja på det første billede af lågen så det så flot ud, derfor tænkte jeg, ja men hvorfor ikke tage billeder af alle lågerne. Det fik jeg så ikke helt gjort, jeg mangler faktisk to, nemlig dem ved solfangerne. Lågerne er uundværlige, det samme er handymanden :) Ja først lovede de godt vejr i nogle dage, men det er gået over, så ingen godt vejr de næste dage heller. Så må vi leve højt på i går ja, det kan vi også. Ja Gerbe rose skulle remontere lidt, hos mig har den ikke været særligt god, men Birgitte er vist ret begejstret for sin. Her har den knap blomstret, skønt jeg har haft den to sæsoner nu. Så foreløbig kan jeg ikke anbefale den.
      Der kommer flere smukke himmelbilleder i morgendagens indlæg :)
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  17. Hej Lisbeth

    Godt med ordentlige låger, når i nu skal have dem for rådyrene!

    Er da spændt på dine indkøb - vi får se imorgen!

    Ha en dejlig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja låger og hegn skal der til både for husdyr og rådyr.
      Ja i morgen kommer nyindkøbene.
      Tak i lige måde

      Slet
  18. Fine havelåger.
    Jeg glæder mig til at høre om hvilke plante der er du har købt.

    SvarSlet
  19. Jeg er helt vild med havelåger. Bag dem kan man kun forestille sig hvilken skøn og dejlige have der gemmer sig. Vil også gerne have en i min egen have, men finder ikke stedet til den.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lonni
      Ja havelåger er skønne og kan overlade lidt til fantasien. Ærgerligt at du ikke kan finde et sted til en i din have.

      Slet
  20. Hej Lisbeth!
    Melder mig i koret af dem der godt kan lide dine havelåger, godt lavet af Bent, og husker de er rigtig robuste, og lette at have med at gøre:-) Og jeg imponeres over at du stadig kan have flere planter i haven;-) spændende at se hvad du har købt dig denne gang.
    Tak markedet gik over al forventning, siger dig jeg var træt. Men kunne høre på dem jeg talte med at de kom ind fordi de havde kørt forbi her så mange gange, så det virkede ikke som om dine eller mine reklamer virkede det store, i forhold til dem jeg fik snakket med, og tror det var de fleste;-) men morsomt at alle valgte at komme på en gang, undre mig...
    Hilsen god dag og kram fra Anette:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette
      Ja men velkommen i koret, jeg skal love for, at det har givet opmærksomhed. Ja jeg forstår heller ikke, at jeg kan blive ved at have flere planter i min have, men det lykkedes at få plads til flere, selvom det var alternative pladser de fik.
      Det glæder mig, at markedet gik godt, og at reklamen ikke virkede. Det betyder jo, at der er mange, der har lagt mærke til dig, når de kører forbi, nu har de set, hvad du har, så mange kommer nok igen. Ja sjovt nok at alle valgte den samme dag, men det skyldes jo nok skiltet, og folk er nysgerrige :) Netop det du har i din butik er in i øjeblikket.
      Også god dag til dig
      Kram

      Slet