lørdag den 5. september 2015

Byger der går og kommer

nej det er ikke sommer. Ind i mellem skinner solen, så vi gik i pavillionen for at spise frokost. Vi måtte blive lidt, for der kom en kraftig byge. Da solen igen skinnede gik jeg ind, Bent måtte vente lidt længere, for bagefter kom der en kraftig haglbyge. Nu skinner solen igen og det blæser godt.
Vi fik 14 mm i nat, i formiddag er der ca kommet 5 mere.
men lige nu er himlen blå med skyer på.


magnoliaen leger forår
I det store staudebed står der flere træer:
 Acer Negundo Flamingo
 Himlens syv sønner/Hepaticodium miconioides
 egebladet hortensia/Hydrangea Quercifolia
og papegøjebusken/Parrotia Persica
En dag når det bliver tørvejr, skal vi nok have disse træer beskåret noget mere, de er ved at fylde rigeligt.
 Clematis Texensis Radiance har ikke voldsomt mange blomster, mon ikke det bliver bedre næste år

 til gengæld er der godt gang i græsserne, de skal deles til efteråret, da de er blevet alt for store
Trædebregnerne breder sig fint her i stenbedet, det kan Bellis godt lide
 Hydrangea Paniculatum Great Star
Clethra Alnifolium Ruby Spice
 jeg fik en matrem fra Birgitte, da hun var på besøg, nu er den også blevet pænt stor
pelargonien er fra Bente, fine blomster
Roserne:
 Abraham Darby
 Extra Vaganza
 Ghita Renæssance
 Louise Odier
 Mary Rose
 Sharifa Ashma
The generous Gardener
Der er andet end hunde i min have :)



Sommerfuglene flagrer lystigt rundt
Til slut en spejling i det gamle vindue i værkstedet.
Fortsat god weekend

31 kommentarer:

  1. Så mange flotte sommerfugler du har hatt på besøk! Hyggelig er det når de kommer. Her både blåser og regner det, så sommeren er ikke tilstede lenger. Men de melder om bedre vær til uken, så det er lov å håpe på det. Nå skal jeg tene opp i ovnen, for det er kaldt. Flotte roser du viser, mine har råtnet bort i alt regnet.

    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det er hyggeligt med sommerfuglene. Lad os håbe, der er lidt mere godt vejr til os alle i næste uge. Jeg er også ved at snakke om, at vi skal have fyret op.
      Hvor trist med dine roser.
      Klem

      Slet
  2. Kære Lisbeth.
    Ja det med at udnytte de øjeblikke hvor det er tørvejer. Jeg synes ikke at jeg har været så heldig i dag med vejret. Det er mere regn end sol og det blæser voldsomt fra vest i dag. Men jeg fik da lidt fra hånden og mine nye gummistøvler holder vand ude :-)
    Magnolia i blomst lige nu, ja hvorfor ikke. Det kunne jo lige så godt være lidt forår.
    Dejligt at se at dine roser fortsat blomster så dejligt.
    Kh.
    Kirsten

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Kirsten
      Ja det er det, bedst som solen skinner, regner det igen og der er en voldsom vind. Godt dine nye gummistøvler holder vandet ude, det gør mine gamle ikke :)
      Det kniber lidt for roserne, det er for koldt, så de springer ikke ud.
      Kh Lisbeth

      Slet
  3. Hej Lisbeth. Du har mange fine hortensiaer. Det må være den rene fornøjelse at være hund i din have - de kan rigtig boltre sig og slå sig løs og så har de hinandens selskab også! Hvor blev jeg glad for, at matrem er vokset til, det glæder mig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Ja jeg har forskellige hortensiaer, dem er jeg glad for. Hundene er også glade for at være i min have, de elsker at grave huller derude :) Jeg synes lige, du skulle se, at matrem gror godt, det gør rævehalerne også.

      Slet
  4. Takk for en ny runde i hagen din. Her har det regnet kraftig de siste dagene, rene høsten, og det er ganske vått i nederste del av hagen, samt at alle pelargoniaene ser ut som om de har sett sine beste dager. (-:
    Nyt rosene så lenge de blomstrer, de er virkelig vakre :-)
    Fortsatt god helg.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej med jer
      Selv tak fordi I kiggede ind. Ja det er vist en våd omgang de fleste steder. Ærgerlig med pelargonierne , mine står i et bed, det går vist ok, men vi har nok ikke fået helt så meget som jer.
      Jo jeg nyder bestemt roserne og glæder mig til de rigtigt springer ud.
      Tak i lige måde.

      Slet
  5. Ha ha der snuppede du lige den overskrift jeg ville have brugt men så lavede jeg bare et helt andet indlæg. Vi har nu heller ikke haft så mange byger...ja vel nærmest kun en da der var et hold havegæster. Det har da hjulpet med lidt vand men jeg kunne sagtens bruge meget mere. Da jeg skulle grave en Solhat op var der knastørt bare et par cm nede.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Rita
      Nå da det var ikke så godt. Ja vi har haft mange byger i dag, men du har ret, der skal meget til, før det kommer rigtigt ned i jorden.

      Slet
  6. Jeg har ikke lige fået tjekket hvor meget vand vi har fået i dag, men vi slap da ikke for en ret langvarig "skybrudsbyge"...hold op hvor det væltede ned.
    I går ved jeg ikke hvor meget vand vi fik, om noget...for da var vi ikke hjemme hele dagen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Esther
      Det er voldsomme byger, vi får i disse dage, så er det med at komme ind i en fart.

      Slet
  7. Både igår og idag troede jeg, at jeg skulle i haven. Men bygerne kommer med en kraft der gør, at fornøjelsen går af havearbejdet. Idag nåede jeg blot at plukke 1 kg aronia, og så blev jeg jaget ind igen. Imorgen står den på høstmarked i Geografisk have, så der håber jeg på bare lidt sol og opklaring. :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej fru Friis
      Ærgerligt at du blev snydt for havearbejde, det var ikke længe ad gangen, vi kunne være ude, og det var med at være hurtig til at komme ind, ellers blev vi våde. Ja så nåede du da lidt, når du fik 1 kg aronia. God fornøjelse med høstmarked i morgen, håber I slipper for byger. Jeg venter til d. 20. i Århus. :)

      Slet
  8. Her har det regnet med kraftige byger hele dagen og flere gange har jeg været på vej ud i haven, men måtte dreje ind i læ i drivhuset til mere læsning og strikketøj... Nå, men en lillebitte smule lugning fik jeg lavet. Dine græsser er bare smukke, de er et godt indslag i september haven.

    Knus, Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja vi har vist haft ens vejr, jeg har også sust ud og ind, jeg nåede også lidt, dog ikke på strikketøjet :)
      Ja det er fint med græsserne, de er gode af have nu.
      Knus Lisbeth

      Slet
  9. Det er nu meget godt med noget vand synes jeg. Desværre er det også køligt, men jeg nyder at jeg kan lave noget indendøre;) Det er dejligt med store kraftige græsser - her vil de ikke rigtig tage fat..

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja vi trængte bestemt også til regn, men nu er det ved at være noget sumpet derude, vi har vist også fået meget mere end jer. Ja det problem har jeg ikke med græsserne, det er ærgerligt, at de ikke vil hos dig.

      Slet
  10. Kære Lisbeth Dejligt, at I har jeres vidunderlige pavillon at ty til når vejret ikke arter sig. Det har godt nok været omskiftelig vejr. Kan se at buske og græsser rigtigt kommer til sin ret.
    Hvor er det et dejligt billede af lille Bellis, det er et skønt navn!
    Skønt at se alle de sommerfugle du har haft besøg af, her har der ikke været så mange i min sommerfuglebusk. God aften. kh Tina

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Tina
      Ja det er dejligt at sidde i pavillionen, men der er langt ind, hvis der kommer en kraftig byge som der har gjort mange gange i dag. Ja buske og græsser er fine nu.
      Tak ja Bellis navnet passer godt her, og hun lyder det :)
      Ja vi har haft mange sommerfugle, synd I ikke har så mange.
      Kh Lisbeth

      Slet
  11. Hej Lisbeth
    Ja jeg skal da lige love for at bygerne er kommet og gået i dag. Her har der været rigtig mange og det har stået ned i stænger men ikke mere end et par minutter af gangen. Ind i mellem har solen skinnet flot men som vanligt så har det jo blæst en halv pelikan. Status her til aften af nattens og dagen regn er 10 mm.
    Flotte træer og buske du byder på idag og græsserne ja de fylder godt men de er super flotte i al deres pragt :-)
    Ja trædebregner er sikkert lækkert for små hvalpe poter. Sådan en flot pelargonie fra Bente har jeg også stående den er flot med de brogede blade og en smuk pink farve.
    Jeg syntes godt nok ikke at der har været ret mange sommerfugle her i år godt at se at de har fundet vej til Høneballe Haven. Det er så sandeligt heller ikke sommerfulevejr :-( det må meget gerne blive bedre næste år.
    Smukt spejlbillede og en fin weekend buket.
    Fortsat god lørdag aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja denne gang har vi vist haft næsten ens vejr, byger, sol og blæst er det samme som her. Men der er igen en forskel på mængden af regn, vi har fået det dobbelte 14 i nat og 6 i løbet af dagen.
      Ja det hele ser fint ud nu, regnen bekommer det åbenbart vel, jeg synes, det er noget sumpet derude.
      Ja pelargonien fra Bente er rigtig fin med det brogede løv.
      Ja vi har mange sommerfugle, det er nok for sent for dem at flyve over til jer, ellers kunne jeg sende nogen :)
      Tak også god lørdag aften til dig.
      Knus Lisbeth

      Slet
  12. Kære Lisbeth
    Enig! Det har været et irriterende vejr i dag, så her begrænsede "havearbejdet" sig til at slæbe flere planter hjem fra både torv og Lau - det var nu heller ikke så ringe endda :) Du har så mange spændende træer og buske i din have, og det var dejligt med et gensyn med nogle af dem, for om sommeren er der jo naturligt nok en tendens til, at man fokuserer på blomsterne. Superflotte græsser! C. Texensis Radiance er meget speciel - har aldrig set den før, mon ikke den hører til de mere sjældne? Flot er den i hvert fald. Godt med trædebregner til de små hundepoter - hvor hun kær :) Jeg har ikke set sommerfugle i dag, men på de vindstille dage har der været en del på besøg - meget smukke billeder, du har taget af dem. Også et rigtig godt billede af spejlingen i vinduet - jeg savner en solnedgang her, så dejligt, at du kan levere :)
    Skøn sensommerbuket :)
    Fortsat god aften!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Ja det var rigtig træls vejr, men godt du kunne finde på noget andet at lave :) Om sommeren ser man ikke så meget på træer og buske, så det er tiden at vise dem, inden de mister bladene. Jeg ved ikke, om den clematis er sjælden, den er køb i Tyskland. hos Westphall, der er de billigere end i Dk. Ja Bellis er så dejlig, hun sov på maven af mig i aftes, da jeg så film :)
      Jeg kunne heller ikke have taget billeder af sommerfugle i dag i den blæst. I aften savnede jeg også solnedgangen.
      Tak og i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  13. Her fik vi også rigtig meget regn til morgen og noget af formiddagen. Resten af dagen holdt det tørvejr( I hvert fald i Tørring)
    Fin spejling og smuk buket.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Vi fik også regn om eftermiddagen, godt I slap, selvom du var indendøre.
      Tak

      Slet
  14. Hej Lisbeth

    Det er da sjovt med magnoliaen - sidste år var der da også nogen der genblomstrede. Og da mente vi det var den fantastiske sommer - men i år kan vi da vist ikke bruge den begrundelse:)
    Clematis texensis er en spændende slægt må man sige.

    Ha en dejlig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja sidste år blomstrede den også på denne tid, det gør den åbenbart, så det har ikke noget at gøre med en fantastisk sommer.
      Ja jeg glæder mig til den blomstrer mere, jeg skal have flere af dem.
      Tak i lige måde - håber blæsten løjer af snart.

      Slet
  15. Hej Lisbeth, ja sikken et vejr vi har. Jeg har ikke været i haven siden fredag eftermiddag. Vejret har været alt for ustadigt, så i stedet kørte jeg til fødselsdag i Nordsjælland i går eftermiddags.
    Der var vejret ikke meget bedre, hold op nogle regn og haglbyger der kom, jeg tror vejrguderne har hygget sig for ind i mellem kom der både lyn og torden.
    Da jeg var i haven i fredags opdagede jeg at min magnolie Susan havde blomster.
    Jeres Pavillon er så dejlig, det må være hyggeligt at sidde der og spise sin frokost lige der i den smukkeste have jeg ved.
    Nu håber jeg på lidt tørvejr i eftermiddag så Alma og jeg kan komme over i kolonien og se hvordan det hele står til.
    Kh Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Ja det er godt nok træls vejr og hundekoldt. I dag regner det i det mindste ikke her hos os. Mon ikke det var galt i hele landet i går.
      Ja der kan man se, de magnolier kan ikke finde ud af det.
      Tak ja vi er glade for pavillionen, der er rimelig lunt og godt i disse blæsende dage.
      Ja lad os håbe på tørvejr, så du og Alma kan komme ud og hygge jer i haven.
      Kh Lisbeth

      Slet
  16. Dejlige billeder af dine roser og sommerfuglebuske :)
    Begge tilfører haven en vidunderlig duft!
    I år har jeg købt en del nye roser og i sidste uge havde de sommerfuglebusk på tilbud, så dem kom der tre med hjem af i rosa, hvid og meget mørk pink
    Og så har jeg igen i år haft stor glæde af de mørkerøde stokroser som er sået af frø fra dig Lisbeth :)
    Her har vi fået virkelig meget regn. Lige fra fredag morgen og til i dag. Fredag var der både bulder og brag og lyn og strømmen gik. Lige i overkanten synes jeg ;)
    Men nu kan vi forhåbentligt se frem til en dejlig sensommer uge fra i morgen
    Mange hilsner Vibeke

    SvarSlet