lørdag den 12. september 2015

En pakke, roser og andet øjenguf

 Lige nu er græsserne bare fantastiske, men de bliver for store, så flere skal nok graves op og deles. De løvfældende rhodoer som er sat ved siden af er blevet helt væk i græsserne.


Jeg havde besøg af Cecil i går, da hun skulle gå, sagde hun prøv nu lige at kigge ind her, det er da et fantastisk syn, ja og det er det jo.
Vi havde købt ind sammen ved Frøbutikken, der var billige Martagonliljer og hundetand, det måtte vi have. Ja som I kan se røg der lidt mere i kurven.
Hostaen her var blevet rigelig stor, så den blev gravet op og delt.
 ligesom denne morgen var det også en dejlig morgen i går

 Planterne bliver smukke i solskin
 her er der humler på besøg i drejeblomsterne
Gladiolus i den helt rigtige farve. I dag er det desværre blæsende og regnfuldt, de havde ellers lovet solskin.
 hortensiaen er smuk i sit forfald
parykbusk i solskin er øjenguf
 Staudesolsikke Lemon Queen er lige begyndt at blomstre

 og vinterasters står smukt i solen
en sommerfugl var kommet ind og faldet i vasken, den blev reddet op, men var ikke meget for at slippe min hånd igen.
Mange af roserne står med fine knopper og blomster
 Comte de Chambord
 Gertrud Jekyll
 Yndlingsmosrosen Mme Louis Levique
 Odyssey med meget mættet farve
Queen of Sweeden
 Crocus Rose
 Pat Austin er lige begyndt igen
 Det samme er Sutters Gold
Thisbe er en sød lille en, ikke så høj endnu
I dag vil jeg slutte af med den smukke Acer Palmatum Bloodgood
Fortsat god blæsende dag

22 kommentarer:

  1. Håber i får held med både Hundetand og Martagonliljer for ingen af dem bryder sig om at tørre ud, så skynd jer at få dem i jorden. For en gang skyld har jeg da vist en blomst som er i blomst før din..min Staudesolsikke har blomstret i et stykke tid. Til gengæld har jeg ikke set noget til min Drejeblomst...måske er den kvalt under noget af alt det der ikke blev delt...må vist hellere gå ud og se efter. Her skinner solen men vi fik 7 mm i nat.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Rita
      Ja jeg er også lidt bekymret for dem, især efter at have læst kommentarerne her. Jeg har plantet dem nu, men de så lidt tørre ud. Jeg købte også hundetand sidste år, den ene kom ikke op, det er nok af samme grund.
      Min solsikke står måske lidt skygget, så det er derfor, jeg er blevet bagefter. Solen skinnede også efter 14.30 her, så det blev helt fint vejr. Vi fik også 6-7 mm i aftes og i nat.

      Slet
  2. Parykkbusk er veldig fine, og det er utrolig at de også klarer seg her. De skal ikke det i følge merkingen ;)
    Mme Louis Levique står på min ønskeliste den også. Du må slutte å vise alle dine flotte roser, for jeg blir helt syk ;)

    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja jeg kan godt lide parykbusk, godt den ikke ved, at den ikke kan klare sig hos jer :)
      Ja Mme Louis Levique har fortjent at stå på din ønskeliste. Du må gerne nyde mine roser, så du ikke bliver syg :)
      Klem

      Slet
  3. Et rigtigt fint billede, hvor morgenlyset leger med farverne i "den røde baron".
    Smukt med alle de roser, som stadig står så fint.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Tak skal du have, ja græsserne er fine i morgenlyset.
      Der kommer forhåbentlig mange flere roser.

      Slet
  4. Ja, du har masser af øjenguf at byde på. Der er lagt op til muskelarbejde, kan jeg forstå - jeg tænker på græsserne. Tundetand skal du vist helst plante så hurtigt som muligt; de må helst ikke tørre ud.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja der er heldigvis lidt at byde på endnu i vores haver. Ja der skal knokles med de græsser, måske skal vi vente til foråret, de står så fint nu, og nogen har skrevet, at græsserne ikke kan tåle at blive delt om efteråret, så kommer de ikke igen. Jeg har plantet både Martagon og hundetand, håber det var tids nok. De virkede desværre lidt tørre.

      Slet
  5. Kære Lisbeth
    Ja, meget bliver altså FOR stort, godt ku nænner at gøre noget ved det!
    Drejeblomsten er så sød.
    Det er dine Gladiolus også, en dejlig farve.
    Hotensiaer er også smukke i forfald.
    Dine vinterasters er fine de har mange knopper, så dem får du glæde af længe.
    Og fine roser.
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Ja i år bliver meget for stort, så jeg er nødt til at gøre noget ved det.
      Drejeblomsten er meget sød ja.
      Jeg kan også godt lide farven på min gladiolus.
      Ja jeg kan nok vise billeder af vinterasters længe endnu.
      Tak
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  6. Hej Lisbeth
    Neej hvor har du stadig mange bloster i din drejeblomst !!!
    Hvad er det for en Clematis du viser ?
    God aften.
    Mange hilsner
    Anita

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anita
      Ja jeg har stadig mange blomster i drejeblomsterne, jeg har lige foræret en blok væk.
      Det er Etoile Violett
      I lige måde
      Mange hilsener
      Lisbeth

      Slet
  7. Hej Lisbeth,
    Hvor er det skønt at roser viser deres blomstring her hen i sensommer/efterår. Det har nu været en skøn dag, og jeg har været i haven. Dine vinterasters er fine og jeg har desværre ikke plads til dem hos mig, så jeg nyder dine. Rigtige dejlige billeder fra din skønne have.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det er dejligt med en ekstra blomstring af roserne, inden det hele lukker ned. Vi har kun haft godt vejr fra kl. 14.30. Du er velkommen til at nyde mine vinterasters :)
      Tak for det.

      Slet
  8. Mange planter vokser hurtigt, og pludselig er de alt for store i forhold til naboplanterene. Inden længe skal jeg også til at forholde mig til den problemstilling i nogle af mine bede ;-)
    Skønt du stadig har så mange fine blomster i din have. Roserne ser ud til at stå fint lige nu hos dig :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Vivi
      Ja især græsserne er hurtige, det er ikke godt for det, der står ved siden af. Ja det varer såmænd ikke længe, inden du skal forholde dig til det.
      Ja det er dejligt med fine blomster og roser endnu :)

      Slet
  9. Hej Lisbeth
    Ja det er skønne kig ind i din have og Cecil har da helt ret i sin betragtning. Godt med en lille pakke det kan man jo altid bruge men uha det har det bare med at ryge mere i indkøbsvognen end planlagt men det er ligesom om at hjernen ikke kan styre fingrene når de skal skrive bestillinger :-) brumbasserne i drejerblomsten er da et skønt syn. Flotte vinterasters nu vi er begyndt på efteråret. Den du havde med til mig er jeg super glad for den har stået flot længe efterhånden. Odyssey den er altså bare smuk :-) Her var der ikke noget vand i regnmåleren da vi kom hjem fra Jylland men fra Lillebæltsbroen og op til Odder fik vi byger og det var gråt og blæsende. Det var først i løbet af eftermiddagen at solen ligesom slog igennem.
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Tak skal du have, nå så er du hjemme igen. Ja pakker med løg eller planter er altid populære, jeg styrede mig og købte kun lidt ekstra tulipaner, dem skulle jeg have et eller andet sted alligevel. Godt vinterasters også er fin hos dig. Ja Odyssey har mange udtryk, de er alle smukke. Det lyder helt som samme vejr som hos os, men I var jo også i nærheden. Til gengæld blev det flot efter kl. 14.30, det var dejligt.
      Knus Lisbeth

      Slet
  10. Hej Lisbeth

    Altid godt med lidt nyt:)
    Og "White Beauty" har jeg vist ikke set hos dig før?

    Jeg havde da ikke genkendt Odyssey hvis du ikke havde skrevet det. Mon ikke den folder sig mere ud til imorgen?

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Jo jeg har haft White Beauty, men den kom ikke op i år, så den er nok væk.
      Ja Odyssey var lidt spøjs på morgenbilledet, på det senere på dagen ligner den sig selv :)
      Tak i lige måde

      Slet
  11. Hej Lisbeth. Det er et flot kig på det billede, som Cecil kunne lide. Det er et godt kamera du har, det fanger sollys og skygge rigtig godt. Det er fine sager i pakken. Hundetand tror jeg nok, jeg må have fat i. Jeg kan huske dine fra billeder og kunne så godt lide dem.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Tak skal du have, ja det ser ret godt ud fra indkørslen. Mit kamera er rimelig godt, Bent har selv valgt det, det er han også god til :)
      Ja hundetand er en fin forårsplante, du kan få den hos Frøbutikken for rimelige penge.

      Slet