søndag den 17. februar 2013

Forårsfornemmelser

Stille gråt vejr har det været i dag, jeg har nydt det i haven. Stauder blev klippet ned, iris reticulata blev plantet samtidig med et par afblomstrede hyacinter.
Jeg fik brugt mig selv i stedet for at sidde og dovne foran computeren, jeg kan godt mærke, at det er lidt uvant endnu, men det skal nok komme. Fuglene pippede stille og duerne kurrede, jo det var lidt forårsagtigt. Her kommer et par billeder:
Som I kan se, er det helt gråt, men sneen er også næsten væk. Jorden var frosset nogen steder, men jeg fandt steder, hvor jeg kunne komme til at plante.
Bent havde travlt med at lave flis
af dette her, den gamle nabos troldpil som Bent fældede sidste weekend
Han har også travlt med at pumpe, tøvejret skal nødigt komme bag på os igen.
Påskeklokkerne er tæt på nu, men nu skal vi vel have kulde igen, så det varer nok lidt endnu.
men foråret er på vej, se bare her.
Her kan man ane, at anemonerne på vej op
Dorthealiljer
En af træpæonerne
Spring Green kommer igen i år, dejligt
Olive er stadig tæt på udspring, et rådyr har smagt på den, men jeg håber, den ikke kunne lide smagen, for det er tilsyneladende kun sket den ene gang.
Der er heldigvis altid noget grønt at se på i min have.
 Jeg opdagede store fine knopper i min clematis Jan Lindhardt, den skal blomstre i april / maj.
Lidt kulør skal der til, så her kommer flere rosenbilleder:
 Jeg har flere billeder af samme rose, derfor har jeg besluttet at sætte alle de gode ind, så er det måske nemmere at beslutte, om man vil købe netop den rose.



Her er det Abraham Darby
 Ambridge Rose
Ambridge Rose en lavere rose
Begge er engelske roser med dejlig duft, alle billeder er taget i eftersommeren, mange roser er skønnest på den tid.

Her har vi to billeder af rosen Arc Angel, købt hos rosertilhaven.dk
Der kommer flere rosenbilleder i morgen.
Fortsat god dag

59 kommentarer:

  1. Så flotte bildrr av våren! Det er så herlig å se sånne bilder, for her det kommet snø i natt. Dine påskeklokker på god vei opp, ja :-)
    Det skal bli deilig å se de i blomst!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Det lader til at det kun er her hos mig, der ingen sne er, men det er nok ikke så mærkeligt, at der er sne hos dig.
      Ja jeg glæder mig til at vise påskeklokkerne i blomst.

      Slet
  2. Det ser ud som om, der ikke er meget sne tilbage hos dig. Dejligt med en udedag. Her har det været trist vejr hele dagen, så jeg nøjedes med at køre til en gartner og købe 10 potter med Iris reticulata 'Katherine Hodgkin'.

    Klarer din Olive sig uden grandækning når forårssolen begynder at dukke op?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja jeg nød min udedag, det var også trist vejr her, men stille, så det var fint. 10 potter med Katherine Hodgkins, der kan jeg nok blive lidt misundelig, den er rigtig smuk :)
      Ja det er jo spændende om Olive klarer sig, jeg tror ikke det hjælper med grandækning, det skal nok være fiberdug, der skal over. Nogen gange har jeg lagt et lagen over.

      Slet
  3. Du er vist en af de heldige, hvor sneen næsten er væk. Så heldige er vi ikke helt her i Vestjylland. Dejlige billeder der virkelig viser forårstegn

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorthe
      Jeg kan godt se rundt omkring på bloggene, at jeg er meget heldig med ikke at have sne.
      Ja det er skønt med forårstegn.

      Slet
  4. Ja Lisbeth - i er da også lidt heldige der på jeres subtropiske ø - her er der jo en 10cm sne og der kom småslud hele tiden.
    Og sikken en masse der spirer hos dig - Lægger jo specielt mærke til træpæonen - den ser helt ok ud!
    Og så selvfølgelig Rhodoen "Olive"
    Det hele lover godt for blomstringen!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja lige på denne årstid kan vi godt regnes med til sydhavsøerne :) men vi bliver ikke ved at være foran. 10 cm sne og småslud øv det er der ikke meget ved, så kom du måske ikke i haven?
      Ja jeg håber, at tegnene hos både Olive og træpæonerne lover godt for en blomstring.

      Slet
    2. Jo jo - var skam et par timer i haven - men måtte ind imellem save noget brænde for at holde varmen - eller rettere få den igen ;-)

      Slet
    3. Hvis der ligger sne, kan jeg godt forstå, du var nødt til at save brænde for at få varmen igen :)

      Slet
  5. Javist, foråret er på vej, omend noget bedre på vej hos dig end hos mig :) Mine Dorothealiljer er ikke nær så langt. Det må da være skønt at lave noget praktisk i haven, men den tid kommer jo snart hvor vi kan begynde at "sysle".

    knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Har I sne hos jer? Du kan tro, jeg nød at kunne lave noget i haven, selvom det bliver koldt igen, så er jeg da nået et stykke.
      Det er ikke alt jeg klipper ned endnu, men de mange storkenæb er i fuld gang, så jeg kan godt fjerne det visne løv fra dem. Jeg håber, I andre også snart kan komme ud og sysle.
      Knus

      Slet
  6. Dejlige billeder! Suk.. Fantastisk at I har rigtig forår!! Nu er jeg altså misundelig! Her er stadig næsten 10cm halvhårdt sne med totalfrosset jord under, selv drivhus-skydedøren er frosset stadig, så jeg kan ikke lave en ... endnu! :/ Jeg er rigtig træt af vinter nu! Eneste fordel jeg ser lige nu, er at jeg har en helt ren Luna med hjem fra skovturene.
    Ha en dejlig aften!

    SvarSlet
    Svar
    1. Uha Alice jeg kan godt forstå, at du er misundelig, det er rigtigt irriterende med frossen jord og drivhus skydedør, når man gerne vil ud og lave noget.
      Ja man må se det positive, rene hundepoter og pels er ikke så dårligt :) trods alt.
      I lige måde.

      Slet
  7. Dejlige billeder af forårstegn.
    Hvor er du heldig at sneen er væk. Her er tøvejr 2 graders varme, så mon også sneen snart er væk her...
    Ha´ en god aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Aase
      Ja det er dejligt, at den er væk, måske når jeres at forsvinde i morgen.
      I lige måde.

      Slet
  8. Nææ næsten ingen sne!! ser ud til lidt forår med erantis og dorthealiljer, dejligt, om 14 dage skal du bare se så bliver der nok farve på det hele

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jan
      Ja det er fantastisk næsten ingen sne, det måtte jeg dele sammen med forårstegnene.
      Lad os håbe, at du har ret, i at om 14 dage kommer der lidt farver.

      Slet
  9. Dejlige fotos med mange forårstegn.
    Har i stor glæde af jeres flisemaskine? vi overvejer at købe en, er det en "kraftig" model i har?
    Det var lidt praktiske spørgsmål, men dem er der jo også mange af, når vi dyrker jorden.
    Hilsen Hanne

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Hanne
      Ja det er skønt med forårstegn. Ja vi har meget glæde af flismaskinen, det er ikke en specielt kraftig model vi har.
      Det er fint med spørgsmål også de praktiske :)
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  10. Det kunne da godt ligne et begyndende forår ovre hos jer. Der skal vist ikke meget sol til, før juleroserne springer ud.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja jeg følte det lidt som forår i dag, selvom det nok ikke holder, de lover jo kulde igen, så springer juleroserne vel ikke ud, selvom det også skal blive solskin.

      Slet
  11. uha da det pibler op ovre ved dig ,,,,, her er sne næsten overalt i min have

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jonna
      Så er det godt, at jeg kan vise jer lidt forårstegn, ærgerligt når der ligger meget sne.

      Slet
  12. Ah, jeg kan godt skimte dit forår på billederne :-)
    Det ser næsten ligesådan ud i min forhave. Der er det mildere end i baghaven, hvor der stadig ligger tyk sne og is.
    Så jeg holdt mig i drivhuset i dag, med varmeblæseren tændt :-)
    Men nu vil vi altså snart have forår, ikke? Det er ok med en uge mere med frost, men så heller ikke mere, færdig basta! :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Hanne
      Det er godt du kan se lidt forår på mine billeder, men du har så din forhave med forår, så du trænger ikke så meget som de andre :)
      Godt du har varmeblæseren, så du kan hygge dig i drivhuset.
      Ja jeg har bestilt forår til 1. marts, det er nemlig en forårsmåned :)

      Slet
  13. Nogen af jeres kommentarer forsvinder fra min blog, men jeg kan se, at Helle Blomsterhatten har kommenteret, tak for det.
    Også Linda Irving har kommenteret og stillet et spørgsmål, heldigvis kan jeg se jeres kommentarer på min mail. Du spørger om, hvad rosen på billed nr. 2 hedder, nr. 2 er Abraham Darby, håber det var den, du manglede navn på. Der står navn under dem alle.
    Kh
    Lisbeth

    SvarSlet
  14. Der er ingen tvivl om, at der sker noget derude :-) Vi har også været i haven et par timer i dag. H.J. har ligesom Bent kørt noget gennem kompostkværnen, og jeg har ryddet op rundt om huset. Der lå en del gran og andet pyntgrønt, som var i overskud fra kranseproduktionen før jul.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Vivi
      Godt I også har kunne arbejde i haven i dag. Det er dejligt at kunne starte med lidt oprydning, det pynter alt sammen.

      Slet
  15. Kære Lisbeth
    I har vel nok været flittige - det er jo dejligt at gå ude - når man laver noget, så får man da varmen.
    R. Olive ser flot ud - og den klarer sig endnu.
    Rosen Arc Angel ser skøn ud. -- en rigtig rose--- du ved.
    Dejligt når alting pipler op af jorden.
    Det gør "det lidt" jeg har også -- meget af det under sneen.
    Håber ikke i får vand i haven igen.
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Ja det er godt at gå ude i stille vejr og arbejde, så kan man godt holde varmen.
      Jeg håber R. Olive klarer sig, så jeg snart kan vise smukke blomster.
      Ja Arc Angel er en af de rigtige roser :)
      Det er skønt, når det hele pibler op, det gør det jo nede under sneen, fandt jeg ud af, da jeg gik rundt og kiggede i dag, der kunne jeg jo se det uden sne :))
      Lad os håbe vi slipper for mere vand i haven i denne omgang.
      Jessie er du tilmeldt som fast læser hos mig? Hvis ikke kan du blive nr. 150 :) Du er jo om nogen fast læser. Det er jeg glad for.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
    2. Hej Lisbeth.
      Nej jeg er ikke med i noget. Jeg vil ikke have mit navn til at ligge en masse steder.
      Så derfor er jeg bare annonym, når jeg engang imellem lægger en besked til nogen.
      god dag
      hilsen jessie

      Slet
    3. Hej Jessie
      Du får ikke dit navn liggende en masse steder, fordi du tilmelder dig som fast læser hos mig. Du kan sagtens tilmelde dig som anonym, men det har du måske gjort? Jeg vil jo gerne have flere faste læsere på listen.
      Også god dag til dig, her er den kedelig og regnfuld.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  16. Der ser dejligt ud hos jer! Hos os er der så meget sne at man ikke rigtigt kan foretage sig noget i haven. - Men så har mine planter selvfølgelig dyne på når det bliver koldere igen. Skønne sommer-rosen-billeder!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nana
      Ja man må glæde sig over de små ting, som at sneen beskytter planterne. Jeg håber ikke, det bliver så koldt her, så vi kan klare os uden sneen, det bliver sjældent så koldt hos os.
      Tak

      Slet
  17. I ligger godt nok lunt i svinget, dér på Samsø! Det er jo det rene forår du viser i dag…og at du har været i haven, kan jeg da godt forstå.
    Det er slet ikke muligt her. Vi er stadig begravet i sne og kan slet ikke få øje på forårsløgene.
    Jeg tog gummistøvler på og var nede for at checke komposteren, den var faldet betydeligt, så nu kan jeg komme kaffegrums på, som anbefalet af fru Friis!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      Ja vi ligger lunt i svinget her, det er dejligt at være fri for sneen, og det var dejligt at komme i haven.
      Du må ud med kaffegrumsen :)

      Slet
  18. Ja det ligner jo helt forår, men som du også skriver lover de jo desværre mere kulde og sne, men vist nok mest østpå. Her er sneen slet ikke væk så foråret har nok lange udsigter her.
    Vi havde også besøg af dyr i haven i fredags, dådyrene er begyndt at komme lidt for tæt på. Sidste år kom de først da tulipanerne blomstrede og det kunne godt ses, men nu var det hortensia knopperne det gik ud over, de havde heldigvis ikke været i rhododendronerne
    Med venlig hilsen
    Lene Jensen Nordjylland

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lene
      Ja det var lidt forårsagtigt, og kulde skal vi have igen, men måske får vi så også lidt sol, det vil da hjælpe noget.
      Ja det er ikke rart med då- og rådyr i haven, de ødelægger meget, de må blive udenfor, der er de søde :)
      Hilsen
      Lisbeth

      Slet
  19. Din have har da rigtig fået forårslooket på. Min er nærmest på tundrastadiet i forhold til. Der er sne over det hele og bundfrossen jord nedenunder ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ina
      Ja det er dejligt at være sluppet af med sneen, men det er vist kun her hos os, at det er sådan, kan jeg se på andres kommentarer.

      Slet
  20. Ihh hvor ser det dejligt ud. Sikken et fint lysthus, der må bestemt være basis for nogle dejlige timer.
    Tror jeg har forelsket mig lidt i Abraham.. Mon han dufter?
    vh
    Hexia ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Hexia
      Tak, ja pavillionen er dejlig, vi har først fået den i august 2012, så jeg regner med, at vi kan få dejlige timer derude.
      Abraham dufter vidunderligt :)
      Vh
      Lisbeth

      Slet
  21. Jeg har også været i haven og klippe lidt ned, trængte sådan til at arbejde lidt i haven :-) Det ser godt ud med alle forårsblomsterne. De er også fremme her, dog har jeg ikke opdaget anemoner endnu, dem må jeg lige kigge efter i morgen. Flere dejlige roser, du frister godt nok :-)
    K.H. Anette fra Fru Pedersens have

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette
      Godt du også kunne komme lidt ud, vi trænger til at komme ud og røre os og høre fuglene synge.
      Ja lad os høre, om du har anemoner.
      Ja med roser er jeg god til at friste :)
      Kh
      Lisbeth

      Slet
  22. Tak for de fine forårsbilleder Lisbeth, sikken det pipler frem det må være fordi du lige er på den helt rigtige breddegrad...vi heroppe i Nordjylland er lidt senere på den,ang. forårstegnet..jeg nød at se de små spirer..det gør godt.Samme fornemmelse havde jeg også idag, at nu....er foråret der snart.
    Hilsen Grethe

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Grethe
      Selv tak, ja det pipler frem, men de fleste andre steder i landet, er der heller ikke så mange forårstegn. Det lysere vejr gør også, at man føler det lidt forårsagtigt.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  23. Hej Lisbeth. Sikke flittig I begge to har været. Der var koldt her i går, men i dag til morgen (mandag) er der 2 plusgrader og i orangeriet er der 9 plusgrader. Jeg er så træt af, at vi skal have mere kulde. Jeg ønsker foråret skal komme!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Ja lidt har vi fået lavet i går, det bliver vist ikke til meget i dag. Det småregner og der er lidt vind.
      Alle ønsker vist forår nu, det er bestilt til 1.3. :)

      Slet
  24. Man bliver helt glad for de små forårstegn, som pibler op af jorden.

    Jeg skal også snart igang med forspiringen... glæder mig til at røre ved jord igen :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er så skønt, når man opdager de første forårstegn. Jeg er så småt begyndt eller rettere jeg begyndte med stauder i efteråret, de begynder at vise tegn på liv.

      Slet
  25. Hej Lisbeth.Ja! der er ikke meget forår her hos os. Men dejligt at du kunne komme lidt i haven.Det har vist lange udsigter her.
    Glæder mig til sneen er væk så jeg kan se hvad der er på vej op.......nu sner det igen.Og Bent knokler stadig på......den flittige mand.Min er også ude og skære lidt brænde.Der går jo noget til i denne kolde tid.God dag til dig knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Du kan tro, jeg nød at komme i haven, troede jeg skulle fortsætte i dag, men nej det regner og har gjort hele dagen, og så er det i øvrigt koldt og surt, så det må vente.
      Ja der skal bruges meget brænde nu, godt vi har mændene til at ordner brænde.
      Knus Lisbeth

      Slet
  26. Dejlige billeder af jeres forårsaktivitetet

    SvarSlet
  27. Hej Lisbeth.

    Nej, hvor dejligt med sådan en gang forårsarbejde i haven. Det misunder jeg dig. Jeg trænger også til at være lidt mere fysisk aktiv igen. Men det går fremad. I dag blev jeg trodsig og slæbte støvsugeren frem, trods krykker. Så satte jeg mig på Jacobs kontorstol og fik fjernet det værste snavs. Ha, ha. Sådan en dum hofte skal ikke komme her og tro den skal bestemme det hele.

    Jeg har også været humpet lidt ud og kigge i haven i dag. Det er ikke så nemt, for jorden er ret fedtet derude. Ikke det bedste for krykker. Men jeg kunne da se en masse vintergækker, primula og erantis i fuldt flor. Og mine påskeklokker har noget større knopper end dine faktisk. Og min nyserod fra Helle er også bristefærdig efterhånden, ser det ud til. Men sådan en har jeg ikke haft før, så jeg venter stadig spændt på at se, hvor lang tid der går.

    Godt rådyret ikke spiste hele din rhododendron. Det er jo ekstra herligt med de tidlige sorter.
    Jeg ønsker mig også en tidlig klematis. Det må jeg se at have rodet bod på.

    I aften og i morgen aften skal jeg til foredrag, først sammen med Tim og i morgen sammen med Helle, så sammen med det foredrag jeg var til i sidste uge, har jeg omsider noget rigtigt at byde på, på bloggen nu igen. Så jeg arbejder på højtryk med det første indlæg om liljer nu:-)

    Kærlig hilsen Malene

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Malene
      Ja det var skønt at komme i gang i haven, men i dag er det for koldt og det regner. Godt at høre, det går fremad med dig, men pas nu på ikke at gøre noget forkert, så det tager længere tid at komme over.
      Det lyder som om, alt er længere fremme hos jer. I bor jo også sydligere :) og har åbenbart heller ingen sne.
      Jeg vil gerne have en clematis, der blomstrer nu, men så skal jeg have varme i pavillionen, det går ikke, der er ingen strøm derude.
      Dejligt for dig, at du ved flinke havevenners hjælp kan komme ud til foredrag. Jeg har fulgt med på sidelinien, så jeg ved, du skal af sted. Det bliver spændende at høre om foredragene, når du når så langt.
      Rigtig god fornøjelse.
      Kærlig hilsen
      Lisbeth

      Slet
    2. Hej Lisbeth.
      Det er faktisk lidt mærkeligt, hvis min have er længere fremme end din, for jeg har jo ikke skyggen af læ her. Men jeg kan nu også se på dit nyeste indlæg, at din have er ved at overhale min.
      Ja, det er ubeskriveligt meget værd med gode havevenner. Jeg har i det hele taget ikke haft tid til at kede mig, ikke mindst pga. Helle. Du har allerede set mit lilje indlæg, og jeg vil straks påbegynde mit referat fra magnolie foredraget.
      Vi snakkes ved.

      Slet
  28. Dejligt du kunne komme i haven, og få startet på genoptræningen af de forsømte have muskler ;o). Her er sneen heldigvis også på tilbagetog og haven begynder at blive mere grøn end hvid ;o)

    SvarSlet